Mitsubishi evo3 med nira i7x, ingen gnista.

lollipopper
4 september 2013 · 23 Inlägg

Tjena! Har problem med min evo 3, har monterat i ett nira i7x men får ingen gnista.
Jag kör med 60-2 trigger på veven med en b230 givare
VAG spolar
Map/mat sensor
1700cc bosch spridare

När jag "crankar" motorn får jag ett stadigt varvtal i Nira RK 100-300rpm.

Men jag får varken gnista eller att spridarna hoppar igång.

Är det nå fel med grundmappen eller är det jag som kopplat tokigt?

När jag kör på starten klickar även soppapump relät i takt med triggern kanske?

Är det någon här som har bra erfarenhet av nira som kan hjälpa mig, ev göra en start mapp? Vill bara ha igång bilen så jag kan åka och mappa.

mvh Oliver

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
torpis Forummoderator
4 september 2013 · 10 572 Inlägg

Ingen direkt hjälp men i7 är tydligen bra krångligt att få fart i. Ring Nira direkt, dem är himla glada prickar som gärna bjuder på support till sina system :-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
lollipopper
4 september 2013 · 23 Inlägg

torpis skrev:
Ingen direkt hjälp men i7 är tydligen bra krångligt att få fart i. Ring Nira direkt, dem är himla glada prickar som gärna bjuder på support till sina system :-)

Tänkte göra det imorgon, hitta dock ett litet fel, triggern kasta uppemot 1mm så plockade löst allt och såg att det var veven som kasta hmm

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
L_R
6 september 2013 · 184 Inlägg

Tryck på T för ändra den gråa raden längst ner.

Där finns ett värde som heter
crank status: När värdet pendlar mellan 8-10 har du korrekt vevaxelsignal. (8 den räknar tänder, 9 tand innan gap, 10 gap verifierat)

Engine position status: 1 crank signal ok. 3 crank och cam signal ok.

Cam edge angle. Systemets avläsning för den kamaxeltand som du valt att synkronisera på.


Inställningar under crank cam:
Har du endast en tand på kamaxeln välj då cam window width till 359 grader.
Sätt cam window start till 0 eller 360 beroende på om kamaxelns tand kommer på första eller andra varvet.

lollipopper
6 september 2013 · 23 Inlägg

L_R skrev:
Tryck på T för ändra den gråa raden längst ner.

Där finns ett värde som heter
crank status: När värdet pendlar mellan 8-10 har du korrekt vevaxelsignal. (8 den räknar tänder, 9 tand innan gap, 10 gap verifierat)

Engine position status: 1 crank signal ok. 3 crank och cam signal ok.

Cam edge angle. Systemets avläsning för den kamaxeltand som du valt att synkronisera på.


Inställningar under crank cam:
Har du endast en tand på kamaxeln välj då cam window width till 359 grader.
Sätt cam window start till 0 eller 360 beroende på om kamaxelns tand kommer på första eller andra varvet.

Tack för ett vettigt svar! ska prova detta imorgon.

Mvh Oliver

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
lollipopper
7 september 2013 · 23 Inlägg

Crank status pendlar mellan 3 och 5.. Vad innebär det? mvh oliver

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
L_R
7 september 2013 · 184 Inlägg

Det beror troligen på att din signal från givaren är för svag.
Om du tittar under crank cam finns det en variable som heter "crank threshold" prova att ställa den på high gain. Slå av tändnignen och slå på igen och prova.


Vad har du för diameter på trigghjulet?

B230givare är gjord för ett hjul som är stort (hög pereferihastighet) samt mycket massa. Det för att givarens utsignal är starkare på ett sådan hjul än på ett litet.

För mindre hjul fungerar t.ex bosch 0 261 210 104 bättre.

lollipopper
14 september 2013 · 23 Inlägg

Nu startar bilen, men endast på startgas. och jag är ingen höjdare på att mappa. Vad ska jag mappa? Stiften blir inte blöt..
mvh Oliver

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
EvoTre Evo raggare
14 september 2013 · 386 Inlägg

Finns det inget spridar test i sprutet? Borde ju finnas.. Då hör du om dem går igång, annars har du kopplat fel

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
lollipopper
14 september 2013 · 23 Inlägg

-tpu crank status pendlar mellan 8-10 nu, har dock ingen synlig gnista men den tänder ju till på startgas...  verkar inte finnas nån spridar test, kör jag 12v på spridarna klickar dom men inte när kontakterna är i,, mvh oliver

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
L_R
14 september 2013 · 184 Inlägg

Engine position status: 1 crank signal ok. 3 crank och cam signal ok.

Vad står denna på?

lollipopper
15 september 2013 · 23 Inlägg

Den står på 1, eftersom jag inte kör med kamsynk,, funderar dock på att göra en kam synk.. Mvh Oliver

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
L_R
15 september 2013 · 184 Inlägg

Du måste köra med kamsynk

lollipopper
16 september 2013 · 23 Inlägg

L_R skrev:
Du måste köra med kamsynk

Varför det? Vet folk som kör utan med i7?

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
L_R
16 september 2013 · 184 Inlägg

i3+ går det att göra på. men inte på i7.

lollipopper
17 september 2013 · 23 Inlägg

Aha, får fixa det då! Mvh oliver

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
L_R
17 september 2013 · 184 Inlägg

Hur ser originalkamgivaren ut? Går troligen att använda

lollipopper
23 oktober 2013 · 23 Inlägg

L_R skrev:
Hur ser originalkamgivaren ut? Går troligen att använda

Tpu Crank status pendlar nu mellan 8-10, det är som det ska?
Har monterat en hallgivare på ena kamdrevet. Får ändå ingen reaktion på TPU cam edge angle, Tpu engine positon står hela tiden på 1 när jag kör på starten. Har ingen gnista heller.

Får nå fel på detta nu.. ska försöka leta reda på ett oscilloskop och kolla pulserna.

Spridarna klickar heller inte när man vrider på tändningen eller kör på starten, men jag har 12v fram till dom...

Mvh Oliver

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
NiklasSandstrom pallbockskung
16 november 2013 · 32 Inlägg

Nira ger ingen gnista eller soppa sålänge motorn inte synkar.
Du måste kolla så att motorn får signal ifrån CAM trigger.
Mät med multimeter kolla om det är Rising/falling edge.
Sen är det väldigt viktigt att cam givaren inte får trigga i närheten av när lost 2 passerar vev trigger.

detta medelande är bara ett hopkok av lögner och helt okvalificerad gissningar.
Mvh Niklas
Audi S2 (1991)
lollipopper
24 november 2014 · 23 Inlägg

Hej igen! Nu har jag byggt ny motor efter att en vevstake titta ut. Har nästan samma problem igen, dock har jag samma mapp som när bilen gick, alltså har jag gnista och bränsle men motorn vill inte starta, den tänder till ibland med en jävla smäll sen inget mer. tack för svar!

Mvh Oliver

Mitsubishi Evolution 3 "lilla röda" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang