2952
Sök

Saab 900 SE 2.0T Vägen mot 300 hästar

Streetcred är coolt, Hästar=Streetcred, Hästar=coolt

31 944 Visningar
Uppdaterades senast 4 maj 2014
461 Inlägg
8 mars 2014
#61
jakobhedin skrev:
Bilen ska nu säljas... Är det någon som kan tänka sig att ta över projektet och ta hand om bettan för mig?

Synd hmm får man fråga varför?


68 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#62
lkpgc skrev:
jakobhedin skrev:
Bilen ska nu säljas... Är det någon som kan tänka sig att ta över projektet och ta hand om bettan för mig?

Synd hmm får man fråga varför?

Man kan väl säga att jag har tröttnat på den. Och känner att det inte är värt pengarna att gå längre än såhär.. Så tänkte införskaffa mig nåt fyrhjulsdrivet och börja om


461 Inlägg
9 mars 2014
#63
jakobhedin skrev:
lkpgc skrev:
jakobhedin skrev:
Bilen ska nu säljas... Är det någon som kan tänka sig att ta över projektet och ta hand om bettan för mig?

Synd hmm får man fråga varför?

Man kan väl säga att jag har tröttnat på den. Och känner att det inte är värt pengarna att gå längre än såhär.. Så tänkte införskaffa mig nåt fyrhjulsdrivet och börja om

Inte värt pengarna? på med 19t, sinterkoppling, spridare och större ic och rulla 350-400hk ^^

Nej men vet känslan.. hoppas du får en vettig ny bil och att man ser en ny projekttråd snart!


68 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#64
Nej nu har jag bestämt mig för att behålla bilen! Så nu ska jag inhandla mig en ny motor och låda för att renovera. Ska trycka i smidda kolvar och stakar och lite annat smått och gott i motorn samt renovera och diffa lådan.

Så ifall någon vet någon som säljer en reservdelsbil eller en fungerande motor och låda i schysst skick tveka inte att meddela lilla mig wink

Och som grädden på mosen så drog jag in repburken på jobbet idag för att polera lite, ja man kan ju nästan säga att den är som ny!


607 Inlägg
5 april 2014
#65
jakobhedin skrev:
Nej nu har jag bestämt mig för att behålla bilen! Så nu ska jag inhandla mig en ny motor och låda för att renovera. Ska trycka i smidda kolvar och stakar och lite annat smått och gott i motorn samt renovera och diffa lådan.

Så ifall någon vet någon som säljer en reservdelsbil eller en fungerande motor och låda i schysst skick tveka inte att meddela lilla mig wink

Och som grädden på mosen så drog jag in repburken på jobbet idag för att polera lite, ja man kan ju nästan säga att den är som ny!

Så ska det låta big_smile hur mycket effekt har du som mål då?


68 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#66
AeroMackan skrev:
jakobhedin skrev:
Nej nu har jag bestämt mig för att behålla bilen! Så nu ska jag inhandla mig en ny motor och låda för att renovera. Ska trycka i smidda kolvar och stakar och lite annat smått och gott i motorn samt renovera och diffa lådan.

Så ifall någon vet någon som säljer en reservdelsbil eller en fungerande motor och låda i schysst skick tveka inte att meddela lilla mig wink

Och som grädden på mosen så drog jag in repburken på jobbet idag för att polera lite, ja man kan ju nästan säga att den är som ny!

Så ska det låta big_smile hur mycket effekt har du som mål då?

Jag vet faktiskt inte tänkte fixa motorn lådan och ny ic och turbo sen får den åka in på individuell mappning men minst 350-400 wink


108 Inlägg
5 april 2014
#67
Grymt! Ser fram emot många bilder på bygget nu! smile


68 Inlägg
5 april 2014
Trådstartare
#68
JensIvarsson skrev:
Grymt! Ser fram emot många bilder på bygget nu! smile

Det kommer bli intensivt med ett inslag av mycket blod svett och tårar wink


1 705 Inlägg
7 april 2014
#69
Runt 400 häst åker du utan problem med en T5 botten. Betydligt billigare att få tag i en sådan än att köpa smidda kolvar och stakar.
Dessutom kan du välja en B234 och få en 2.3 liters motor, det är en enorm skillnad i vrid mellan 2.0 och 2.3.

Smidda grejer funkar givetvis finfint det också, men bara ett tips som kan vara värt att fundera på. smile


68 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#70
rcy skrev:
Runt 400 häst åker du utan problem med en T5 botten. Betydligt billigare att få tag i en sådan än att köpa smidda kolvar och stakar.
Dessutom kan du välja en B234 och få en 2.3 liters motor, det är en enorm skillnad i vrid mellan 2.0 och 2.3.

Smidda grejer funkar givetvis finfint det också, men bara ett tips som kan vara värt att fundera på. smile

Jag kör ju T5 nu. Men ska man köra T5 botten och T7 topp med T5 kolvar och stakar? eller hur ligger det till? Sen måste jag väl mappa om ifall jag trycker i en 2.3a?


461 Inlägg
7 april 2014
#71
jakobhedin skrev:
AeroMackan skrev:
jakobhedin skrev:
Nej nu har jag bestämt mig för att behålla bilen! Så nu ska jag inhandla mig en ny motor och låda för att renovera. Ska trycka i smidda kolvar och stakar och lite annat smått och gott i motorn samt renovera och diffa lådan.

Så ifall någon vet någon som säljer en reservdelsbil eller en fungerande motor och låda i schysst skick tveka inte att meddela lilla mig wink

Och som grädden på mosen så drog jag in repburken på jobbet idag för att polera lite, ja man kan ju nästan säga att den är som ny!

Så ska det låta big_smile hur mycket effekt har du som mål då?

Jag vet faktiskt inte tänkte fixa motorn lådan och ny ic och turbo sen får den åka in på individuell mappning men minst 350-400 wink

Smidda kolvar & stakar why? tongue T5 kolvarna fixar 400 pållar utan bekymmer


68 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#72
lkpgc skrev:
jakobhedin skrev:
AeroMackan skrev:

Så ska det låta big_smile hur mycket effekt har du som mål då?

Jag vet faktiskt inte tänkte fixa motorn lådan och ny ic och turbo sen får den åka in på individuell mappning men minst 350-400 wink

Smidda kolvar & stakar why? tongue T5 kolvarna fixar 400 pållar utan bekymmer

Alltid skönt att veta att motorn står pall för mycket mer wink


461 Inlägg
7 april 2014
#73
jakobhedin skrev:
lkpgc skrev:
jakobhedin skrev:

Jag vet faktiskt inte tänkte fixa motorn lådan och ny ic och turbo sen får den åka in på individuell mappning men minst 350-400 wink

Smidda kolvar & stakar why? tongue T5 kolvarna fixar 400 pållar utan bekymmer

Alltid skönt att veta att motorn står pall för mycket mer wink

en på stcs som kör 700hk med org. t5 botten och gjort det något år nu


68 Inlägg
7 april 2014
Trådstartare
#74
lkpgc skrev:
jakobhedin skrev:
lkpgc skrev:

Smidda kolvar & stakar why? tongue T5 kolvarna fixar 400 pållar utan bekymmer

Alltid skönt att veta att motorn står pall för mycket mer wink

en på stcs som kör 700hk med org. t5 botten och gjort det något år nu

Men kan någon förklara hur man ska bygga? Ska man köra med T5 bottendel och T7 topp eller hur är det?


461 Inlägg
7 april 2014
#75
jakobhedin skrev:
lkpgc skrev:
jakobhedin skrev:

Alltid skönt att veta att motorn står pall för mycket mer wink

en på stcs som kör 700hk med org. t5 botten och gjort det något år nu

Men kan någon förklara hur man ska bygga? Ska man köra med T5 bottendel och T7 topp eller hur är det?

t5 bottendel med svarvade kolvar för att köra med t7 packningen

Vill du gå all in få stoppar du in 2.3T grejer och får en hel del mer vrid


1 697 Inlägg
7 april 2014
#76
Annars om man inte stirrar sig blind på effekten så räcker väl ändå t5 packning för cylindertrycken vid 400 kusar, över det börjar ju poängen lite försvinna att trycka i mer i fwd utan att åka endast rattlåsrace. Gött att slippa svarva kolvarna i mitt tycke iaf, but that may be just me smile

Att tänka på också är att 2,3 prylarna inte gillar varv så bra som 2,0.


1 705 Inlägg
8 april 2014
#77
Juvakka skrev:
Att tänka på också är att 2,3 prylarna inte gillar varv så bra som 2,0.

Sant, men med en 2.3 behöver du inte heller varva lika mycket eftersom du får vridet mycket tidigare.


68 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#78
Jag har en motor på ingång nu. En 2.0a som ska hämtas i påsk. Tänkte köra t7 topplockspackning och montera bort balansaxelkedjan. Svarva ner kolvarna cirka 1mm. Sen ett insug från en 2.3a.


461 Inlägg
8 april 2014
#79
jakobhedin skrev:
Jag har en motor på ingång nu. En 2.0a som ska hämtas i påsk. Tänkte köra t7 topplockspackning och montera bort balansaxelkedjan. Svarva ner kolvarna cirka 1mm. Sen ett insug från en 2.3a.

1.2mm bör du svarva om du ska plana toppen också.. men det antar jag att du ska göra annars är du dumsnål tongue


68 Inlägg
8 april 2014
Trådstartare
#80
lkpgc skrev:
jakobhedin skrev:
Jag har en motor på ingång nu. En 2.0a som ska hämtas i påsk. Tänkte köra t7 topplockspackning och montera bort balansaxelkedjan. Svarva ner kolvarna cirka 1mm. Sen ett insug från en 2.3a.

1.2mm bör du svarva om du ska plana toppen också.. men det antar jag att du ska göra annars är du dumsnål tongue

Det är klart! Inga genvägar när man trimmar!



Sök