Lite service på Mazda 323-93

19alex91
15 september 2013 · 85 Inlägg

tja har köpt en Mazda 323 1,6 16v -93 
har 2 frågor för jag inte har någon haynes bok.
fråga 1. var sitter soppafiltret på bilen?
fråga 2. hur ska inställningsmärkena vara vid byte av kamrem. kamhjule o vevhjule ska ju lina ihop me nått.
en bild eller en länk hade varit kanon!  big_smile
tack på förhand !  big_smile

19alex91
15 september 2013 · 85 Inlägg

drivs v-pumpen på kamremmen?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 september 2013 · 14 077 Inlägg

19alex91 skrev:
drivs v-pumpen på kamremmen?

Öppna motorhuven och titta efter!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
19alex91
19 september 2013 · 85 Inlägg

Men va fan, jag har ju glömt att kolla under huven!!!!
Varför tror du ja skriver här och frågar för?? XD

19alex91
19 september 2013 · 85 Inlägg

Ja har gjort en service på bilen och olja filter tändstift. Efter ja bytt stift så hinner bilen hoppa igång innan oljelampan hunnit slockna. Den lyser kanske 1,5 till kanske Max 2 sekunder. Känns inte bra när de e så. Innan så va den mera trögstartad innan ja bytte stift. Den blir inte tänd när den e varm' . Va e de för fel? Känns som bilen inte ska starta innan den byggt upp trycket .

Jimpiz
19 september 2013 · 845 Inlägg

Helt normalt. Nya stift,= startar lättare.

Saab 9-3SS (2008)
19alex91
19 september 2013 · 85 Inlägg

Jo de fattar ja ju att maskin går lättare. Men just att oljelampan är tänd  när motorn går oroar mig. Tänk typ 30- grader O så håller den på sådär , de tar nog bra mkt på maskin.

simlar
19 september 2013 · 5 529 Inlägg

19alex91 skrev:
Jo de fattar ja ju att maskin går lättare. Men just att oljelampan är tänd  när motorn går oroar mig. Tänk typ 30- grader O så håller den på sådär , de tar nog bra mkt på maskin.

Vad har du hällt i för olja?
Vad för oljefilter? Alla oljefilter har inte backventil och då tar det någon sekund efter motorn startat innan oljetrycket hunnit byggas upp, och det är inte bra sad

Senast redigerat av simlar (19 september 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
19alex91
19 september 2013 · 85 Inlägg

simlar skrev:

19alex91 skrev:
Jo de fattar ja ju att maskin går lättare. Men just att oljelampan är tänd  när motorn går oroar mig. Tänk typ 30- grader O så håller den på sådär , de tar nog bra mkt på maskin.

Vad har du hällt i för olja?
Vad för oljefilter? Alla oljefilter har inte backventil och då tar det någon sekund efter motorn startat innan oljetrycket hunnit byggas upp, och det är inte bra sad

Oljan heter micro delsyntet 10/40w oljefiltret e köpt på Mekonomen märke marchall eller hur de stavas. Innan satt de ett biltema filter och det såg olika ut inv. Kännas konstigt att Mekonomen inte har med backventil. Men de låter intressant , kan ju köpa ett filter på biltema och testa. De låter troligt eftersom filtrens såg olika ut invändigt. smile

19alex91
19 september 2013 · 85 Inlägg

simlar skrev:

19alex91 skrev:
Jo de fattar ja ju att maskin går lättare. Men just att oljelampan är tänd  när motorn går oroar mig. Tänk typ 30- grader O så håller den på sådär , de tar nog bra mkt på maskin.

Vad har du hällt i för olja?
Vad för oljefilter? Alla oljefilter har inte backventil och då tar det någon sekund efter motorn startat innan oljetrycket hunnit byggas upp, och det är inte bra sad

Läste nu på biltema att filtret har backventil. smile tack för hjälpen smile

simlar
19 september 2013 · 5 529 Inlägg

Ja det låter troligt att det är oljefiltret som är problemet. Får hoppas det löser sig efter du bytt smile

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
19alex91
23 september 2013 · 85 Inlägg

simlar skrev:
Ja det låter troligt att det är oljefiltret som är problemet. Får hoppas det löser sig efter du bytt smile

Har bytt filtret i går o nu funkar lampan o de som de ska big_smile tack för tipset.
Men blir ändå lite fundersam att biltema har me backventil men inte mekonomen?

simlar
23 september 2013 · 5 529 Inlägg

19alex91 skrev:

simlar skrev:
Ja det låter troligt att det är oljefiltret som är problemet. Får hoppas det löser sig efter du bytt smile

Har bytt filtret i går o nu funkar lampan o de som de ska big_smile tack för tipset.
Men blir ändå lite fundersam att biltema har me backventil men inte mekonomen?

Ja men vad trevligt smile
Mekonomen kanske har fel rekommendationer eller så fick du fel filter. Du borde åka till mekonomen och kräva pengarna tillbaka för oljefiltret utan backventil, hade ju kunnat rasa något lager i motorn om du inte upptäckt det i tid.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
19alex91
24 september 2013 · 85 Inlägg

simlar skrev:

19alex91 skrev:

simlar skrev:
Ja det låter troligt att det är oljefiltret som är problemet. Får hoppas det löser sig efter du bytt smile

Har bytt filtret i går o nu funkar lampan o de som de ska big_smile tack för tipset.
Men blir ändå lite fundersam att biltema har me backventil men inte mekonomen?

Ja men vad trevligt smile
Mekonomen kanske har fel rekommendationer eller så fick du fel filter. Du borde åka till mekonomen och kräva pengarna tillbaka för oljefiltret utan backventil, hade ju kunnat rasa något lager i motorn om du inte upptäckt det i tid.

kan man göra så tror du? me tanke på att filtret "funkar" ju o e använt.?

simlar
24 september 2013 · 5 529 Inlägg

19alex91 skrev:

simlar skrev:

19alex91 skrev:

Har bytt filtret i går o nu funkar lampan o de som de ska big_smile tack för tipset.
Men blir ändå lite fundersam att biltema har me backventil men inte mekonomen?

Ja men vad trevligt smile
Mekonomen kanske har fel rekommendationer eller så fick du fel filter. Du borde åka till mekonomen och kräva pengarna tillbaka för oljefiltret utan backventil, hade ju kunnat rasa något lager i motorn om du inte upptäckt det i tid.

kan man göra så tror du? me tanke på att filtret "funkar" ju o e använt.?

Man kan ju alltid prova, jag skulle då gjort ett försök med tanke på att filtret bevisligen inte var rätt och tvingade dig att spendera både tid och pengar på att lista ut vad som var fel och sedan byta.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
19alex91
24 september 2013 · 85 Inlägg

simlar skrev:

19alex91 skrev:

simlar skrev:

Ja men vad trevligt smile
Mekonomen kanske har fel rekommendationer eller så fick du fel filter. Du borde åka till mekonomen och kräva pengarna tillbaka för oljefiltret utan backventil, hade ju kunnat rasa något lager i motorn om du inte upptäckt det i tid.

kan man göra så tror du? me tanke på att filtret "funkar" ju o e använt.?

Man kan ju alltid prova, jag skulle då gjort ett försök med tanke på att filtret bevisligen inte var rätt och tvingade dig att spendera både tid och pengar på att lista ut vad som var fel och sedan byta.

jo de e ju sant. får göra ett försök smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang