Spjällpotentiometer

x_master90
7 november 2006 · 9 Inlägg

Jag lämnade in min bil på en verkstad för någon vecka sedan. "Verkstadsgubben" sa att jag var tvungen att byta "Spjällpotentiometer"/"insprutningshuvud". Detta skulle ju förstås bli alldeles för dyrt om man köpte en orginal Spjällpotentiometer. Så jag har försökt kolla lite på olika skrothemsidor. Eftersom jag aldrig har hört ordet Spjällpotentiometer innan så har jag inte en blekaste aning om vad detta är! Har fått reda på att det är något som sitter på insprutet.

Skulle någon vänlig själ kunna förklara lite i detalj vad detta fenomen som kostar så mycket är för något. Och vad man ska skriva för att hitta det på ex: www.lagabasen.se. Det går inte att skriva Spjällpotentiometer iallafall.

BTW
Hur fan kan man göra en pryl till en bil som en vanlig människa inte kan uttala namnet på?

MVH x_master90

Boije Audi S2, 11,07@402
7 november 2006 · 102 Inlägg

x_master90 skrev:
Jag lämnade in min bil på en verkstad för någon vecka sedan. "Verkstadsgubben" sa att jag var tvungen att byta "Spjällpotentiometer"/"insprutningshuvud". Detta skulle ju förstås bli alldeles för dyrt om man köpte en orginal Spjällpotentiometer. Så jag har försökt kolla lite på olika skrothemsidor. Eftersom jag aldrig har hört ordet Spjällpotentiometer innan så har jag inte en blekaste aning om vad detta är! Har fått reda på att det är något som sitter på insprutet.

Skulle någon vänlig själ kunna förklara lite i detalj vad detta fenomen som kostar så mycket är för något. Och vad man ska skriva för att hitta det på ex: www.lagabasen.se. Det går inte att skriva Spjällpotentiometer iallafall.

BTW
Hur fan kan man göra en pryl till en bil som en vanlig människa inte kan uttala namnet på?

MVH x_master90

Gissar mig till att det är gasspjällsgivaren?

Många inom VAG koncernen har problem med dessa när bilen börjar få några år på nacken, men nu vet jag ju inte vad du har för bil...

- "Fixade det som var trasigt men..." -
dan-kristian
7 november 2006 · 518 Inlägg

vad har du för bil........

x_master90
7 november 2006 · 9 Inlägg

Jag har en Renault clio 92:a

Tack för svaren

jonTe
9 november 2006 · 5 710 Inlägg

Det är en viss skillnad på spjällpotensiometer och insprutningshuvud då dessa 2 tillhör 2 olika generationer av bränsleinsprutningssystem.
Vilket vad det du skulle ha? (min gissning blir det förstnämda)

Spjällpotensiometern kallas oxo för spjälllägesgivare som du kan testa att söka på.

MVH Jonas
..............
Sharky
9 november 2006 · 10 287 Inlägg

Från www.bildelsbasen.se

(Rörigt, prova att söka själv)

SPJÄLLHUSKONTAKT / RENAULT CLIO I 90-96
Anm1    Anm2    Bilanm    Mil    År    Kvalité    Pris    Lagernr    Telefon    Firma
17/531/2684 * 4k15m    17/531/2684    3dr cse 1,8i 16v 5v 5v    -    1991    B    -    W8938    021-4711100    Kungs...
        3dr cse clio 1,4    19586    1994    B    -    W97072    054-856420    Frykm...
    17/541/2684    3dr cse 1,8i 16v 5v 5v d    13233    1992    B    -    W82644    021-4711100    Kungs...
        clio 3d 1.8 16 valve    5947    1992    15100    -    W0145RN0...    0470-771120    Folks...
17/541/2684        c57d05-16v f 16 i e    10993    1991    B    -    W37969    0416-511370    Autod..

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Intel
9 november 2006 · 130 Inlägg

Man brukar även kunna mäta sin spjällhuspotentiometer/spjällhuskontakt/TPS (Throttle Postition Sensor) med en ohmmeter, helst analog men digital funkar.
När man kopplat loss den och anslutit mätaren och ökar TPS:en ska den visa jämn ökning hela vägen och inte några spikar eller döda punkter.

TPS:ens uppgift är bara att tala om för datorn hur mycket gas du ger.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang