3861
Sök

Volvo 240 tic K jetronic svårstartad när den är varm

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
Min 240 Turbo Intercooler är lite kinkig när man låtit den stå några minuter avstängd efter körning. Efter upprepade startförsök verkar det som den bara får bränsle via kallstartsspridaren. Låter som den går på 2 cyl. Ger man full gas så går den rent på alla cyl efter några sekunder.

Finns det någon Kjet doktor där ute som kan hjälpa?

Säg till om jag varit otydlig i förklaringen. Mvh Arvid

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 020 Inlägg
16 september 2013
Kolla styrtrycksventilen.
Den styr vilket bränsletryck du ska ha varm o kall.
Kopplar på en bränslemätare o kollar så att den stämmer med värdet. Från verrkstadshandboken

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
andreas1 skrev:
Kolla styrtrycksventilen.
Den styr vilket bränsletryck du ska ha varm o kall.
Kopplar på en bränslemätare o kollar så att den stämmer med värdet. Från verrkstadshandboken

Ok, men borde inte problemet kvarstå och motorn inte startar om det skulle vara fel? Stänger jag av och startat direkt så hoppar den igång så snällt. Trodde först att jag tappade bränsletryck med har tvångskört pumparna innan start och det gör ingen skillnad.

1 020 Inlägg
16 september 2013
Jag hade samma problem.
Svårstartad ibland bara varm o då gick den på 2-3 cyl i en liten stund. För att sen gå normalt. Inget annat var konstigt.
Det var ventilen som troligen choka när den var varm o sura stiften.
Du har även en tempgivare nånstans som kan ställa till det.
Har du kollat att axelen vid mängdskivan löper lätt?

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
andreas1 skrev:
Jag hade samma problem.
Svårstartad ibland bara varm o då gick den på 2-3 cyl i en liten stund. För att sen gå normalt. Inget annat var konstigt.
Det var ventilen som troligen choka när den var varm o sura stiften.
Du har även en tempgivare nånstans som kan ställa till det.
Har du kollat att axelen vid mängdskivan löper lätt?

Okej, men det går inte att justera/reparera styrtrycksventilen? Det är väl den som sitter under insuget med 2 banjokopplingar och en 2stifts kontakt? Är novis vad det gäller kjet. Vilken axel syftar du på?

1 020 Inlägg
16 september 2013
Vissa av dom gick att justera på baksidan
Ja klump med 2 tunna slangar o kontakt.
Axelen sitter i bränslefördelaren,  om du lyfter mängdskivan några ggr ska du känna visst motstånd , finns inget motstånd har axelen hängt sig.
Man bör stoppa lite tvåtaktsolja i bensinen ibland för att smörja axelen.
Styrtrycksvent skickar tryck till axelen som styr bränslemängden till spridarna.
Du bör läsa om hur det funkar då k-jet klyddar en del o har man koll på alla grejorna är det lättare att kolla upp det.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
andreas1 skrev:
Vissa av dom gick att justera på baksidan
Ja klump med 2 tunna slangar o kontakt.
Axelen sitter i bränslefördelaren,  om du lyfter mängdskivan några ggr ska du känna visst motstånd , finns inget motstånd har axelen hängt sig.
Man bör stoppa lite tvåtaktsolja i bensinen ibland för att smörja axelen.
Styrtrycksvent skickar tryck till axelen som styr bränslemängden till spridarna.
Du bör läsa om hur det funkar då k-jet klyddar en del o har man koll på alla grejorna är det lättare att kolla upp det.

Ok, ja det motstånd i armen. Får försöka läsa på lite. Är ju ett häftigt system så det är ju värt att hålla igång. Tack för hjälpen.

1 020 Inlägg
16 september 2013
Javisst är det det.
Tips är en bränslemätare. Jag skaffa dubbel uppsättning slang o köpte mätaren på biltema 79 kr tror jag, ska monteras mellan styrtrycksvent o bränslefördelaren på den tunna slangen.
Vet att det ligger en bra förklaring på nån bosch sida på nätet men kommer ej ihåg adressen.
Kolla även saab o merca forum samma uppbyggnad o mycket kunskap

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
andreas1 skrev:
Javisst är det det.
Tips är en bränslemätare. Jag skaffa dubbel uppsättning slang o köpte mätaren på biltema 79 kr tror jag, ska monteras mellan styrtrycksvent o bränslefördelaren på den tunna slangen.
Vet att det ligger en bra förklaring på nån bosch sida på nätet men kommer ej ihåg adressen.
Kolla även saab o merca forum samma uppbyggnad o mycket kunskap

Ok, tack för hjälp och tips

Fri fart för ett fritt folk!
15 039 Inlägg
16 september 2013
K-jet är otroligt enkelt uppbyggt men oxå otroligt svårt att hållas med när man inte har kunskaper.
för små grejer kan ställa till rejält.

låter som ett kallstartsproblem för dig
termotidsgivaren skulle jag mäta upp till att börja med.
troligen ger den fel värden när det blir lite varmare än vanligt.

på min 245:a koppla jag ur allt sån där inkl värmningen till styrtrycksventilen och detta fungerade mycket bra för mig.
körde dock med Gnistat bränslehuvud

ett tips i övrigt när man åker k-jet är att vara nogrann med att alla slangar är täta. för minsta lilla läckage gör att den går skit.  det räcker med en sliten tätning på locket till oljepåfyllningen för att den ska gå dåligt.

spridartätningarna bör man byta relativt ofta och då inte glömma det smala som sitter i spridarhållaren.

sen lek inte med blandskruven utan riktig avgasmätare!!!!

Kör fort så hinner inget hända...

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
Growe skrev:
K-jet är otroligt enkelt uppbyggt men oxå otroligt svårt att hållas med när man inte har kunskaper.
för små grejer kan ställa till rejält.

låter som ett kallstartsproblem för dig
termotidsgivaren skulle jag mäta upp till att börja med.
troligen ger den fel värden när det blir lite varmare än vanligt.

på min 245:a koppla jag ur allt sån där inkl värmningen till styrtrycksventilen och detta fungerade mycket bra för mig.
körde dock med Gnistat bränslehuvud

ett tips i övrigt när man åker k-jet är att vara nogrann med att alla slangar är täta. för minsta lilla läckage gör att den går skit.  det räcker med en sliten tätning på locket till oljepåfyllningen för att den ska gå dåligt.

spridartätningarna bör man byta relativt ofta och då inte glömma det smala som sitter i spridarhållaren.

sen lek inte med blandskruven utan riktig avgasmätare!!!!

Du får ursäkta mig men jag är helt grön vad det gäller kjet. Orkar du får du gärna förklara lite mer ingående vad jag ska mäta och hur. Jag vill gärna lära mig så.mycket som möjligt. När jag var på sbp visade co mätaren 0,1 och besmannen rådde mig att ställa på soppan något. Har ställt upp bränslet knappt 1/2 varv. Går mycket bättre än tidigare men startproblemen kvarstår när den är varm.

Fri fart för ett fritt folk!
15 039 Inlägg
16 september 2013
se till att ha en riktigt mätare som mäter Co-halt och hc-halt
sen ställer du co-halten inom inställningsvärdet står i motorutrymmet gissar på runt 1-2.5%
och sen försöker du få så låg hc halt som möjligt inom co`ns inställningsvärdet.
håll på en stund så du är säker att du hittar lägsta.
glöm inte bort att ta ur insexnyckeln och gasa till ibland.
på dom jag gjort så på har gått väldigt mycket finare efteråt. jämnare gång och mindre strul.

Kör fort så hinner inget hända...

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
16 september 2013
Trådstartare
Growe skrev:
se till att ha en riktigt mätare som mäter Co-halt och hc-halt
sen ställer du co-halten inom inställningsvärdet står i motorutrymmet gissar på runt 1-2.5%
och sen försöker du få så låg hc halt som möjligt inom co`ns inställningsvärdet.
håll på en stund så du är säker att du hittar lägsta.
glöm inte bort att ta ur insexnyckeln och gasa till ibland.
på dom jag gjort så på har gått väldigt mycket finare efteråt. jämnare gång och mindre strul.

Får försöka kolla på det vid tillfälle, tack för tips och råd

Sök