Volvo 940 B230 2,5l marin 8v turbo (500rwhp)

Min ambition är att bygga en Volvo 940 med 500hk på driven med en 6 växlad låda. Bilen inköptes sent på hösten 08 och var då helt original och jag är andra ägaren på bilen. Har under åren rensat ur den helt från all onödig intredning och nu finns det igentligen bara två sportstolar bur och instrumentpanel kvar. Har bytit bakaxeln, uppgraderat väghållningen mm. Karossen känns i stort sett klar och nu förtjänar den bara en rejäl motor. :) Bilen SKA ut till sommaren 2014 annars säljer jag den. Önska mig lycka till! Nu kör vi!
  • 104 Följare
  • 68 245 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 juni 2015
Arn87
6 november 2014 · 402 Inlägg

Fredriksson_jr skrev:

Hedlisch skrev:

Fredriksson_jr skrev:
låter gött gör den ju iallafall! wink
vad har du för vinterplaner? smile

Tack smile
Ska försöka få iordning på min höga insugstemp. Den låg vid mappning på 72 grader hmm
Hårdvara som ska bytas är intercooler till en mycket större med bättre cellpaket, större turbo (precision 6266), få dit mitt plenuminsug och ev en elakare kam.
Funderingar finns på 16v men det är inte alls säkert.

nej behåll 8v! mö fräckare än 16v yikes
och en till sak ja tänkte på, vad är det för skillnad på org vev och marin veven? eller varför blir det 2,5l? eller har du borrat ? smile

Hehe jo visst är det "ballare" med 8v men en effektivare motor väger upp det ganska bra tongue
Marinveven har 86mm slaglängd ist för 80mm som är standard så kolven åker alltså 6mm längre i cylindern vilket gör att motorvolymen ökar ca 50cc per cylinder.
För att inte få kolven att slå i toppen så tar man en kolv som är 3mm lägre från kolvbult till kolvtopp.
Då utnyttjar man de 6mm i botten av cylindern smile

Desutom är marinveven smidd, antar att den är det pga den högre belastningen som blir med längre slaglängd.

Senast redigerat av Hedlisch (6 november 2014)

Arn87
6 november 2014 · 402 Inlägg

Volvo240Driver skrev:
Blev så jag också fick följa smile

Kul att det gillas smile

phortlund
6 november 2014 · 71 Inlägg

Imponerande! Lägger en prenumeration på detta smile

Volvo 944 ltt "Stridsvagnen" (1995)
Fredriksson_jr
6 november 2014 · 32 Inlägg

Hedlisch skrev:

Fredriksson_jr skrev:

Hedlisch skrev:

Tack smile
Ska försöka få iordning på min höga insugstemp. Den låg vid mappning på 72 grader hmm
Hårdvara som ska bytas är intercooler till en mycket större med bättre cellpaket, större turbo (precision 6266), få dit mitt plenuminsug och ev en elakare kam.
Funderingar finns på 16v men det är inte alls säkert.

nej behåll 8v! mö fräckare än 16v yikes
och en till sak ja tänkte på, vad är det för skillnad på org vev och marin veven? eller varför blir det 2,5l? eller har du borrat ? smile

Hehe jo visst är det "ballare" med 8v men en effektivare motor väger upp det ganska bra tongue
Marinveven har 86mm slaglängd ist för 80mm som är standard så kolven åker alltså 6mm längre i cylindern vilket gör att motorvolymen ökar ca 50cc per cylinder.
För att inte få kolven att slå i toppen så tar man en kolv som är 3mm lägre från kolvbult till kolvtopp.
Då utnyttjar man de 6mm i botten av cylindern smile

Desutom är marinveven smidd, antar att den är det pga den högre belastningen som blir med längre slaglängd.

okej, tack för bra svar! smile

Arn87
7 november 2014 · 402 Inlägg

phortlund skrev:
Imponerande! Lägger en prenumeration på detta smile

Tack, bara börja bygga du med smile

Arn87
17 juni 2015 · 402 Inlägg

bilen är nu såld

TheSame Creeper
17 juni 2015 · 176 Inlägg

Noooooooo sad

Volvo 240 -92
Volvo 940 -96
Volvo V70 -03 skrotad ( -_-)
Volvo S60 -04
Volvo 240GL (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang