Ford Focus ST street/Race track car

Ford Focus ST225 MK2 som ska uppgraderas en del. Ny bil var i tankarna men planerna gick inte som planerat så nu kör vi. Häng med på resan!
  • 67 Följare
  • 68 577 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 april 2017
STV Pedanten
19 november 2013 · 264 Inlägg

Keller skrev:
Hörru! Dåligt med uppdateringar från dig wink

Jag inskaffade en ECU box. ser mycket stilrenare ut nu. Dock ett helvete att montera. Speciellt utomhus i regn :p

Hehe Jag ber alla följare om ursäkt att det inte blivit mer uppdateringar.
Projektet har stått still ett tag p.g.a. brist på ork och motivation.
Men det kommer snart ett nytt ryck!!! Jag lovar smile

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
bompyride
19 november 2013 · 227 Inlägg

STV skrev:

Keller skrev:
Hörru! Dåligt med uppdateringar från dig wink

Jag inskaffade en ECU box. ser mycket stilrenare ut nu. Dock ett helvete att montera. Speciellt utomhus i regn :p

Hehe Jag ber alla följare om ursäkt att det inte blivit mer uppdateringar.
Projektet har stått still ett tag p.g.a. brist på ork och motivation.
Men det kommer snart ett nytt ryck!!! Jag lovar smile

Här satt man och trodde: YES EN UPDATE! men ack.. keep it up! hoppas du hittar styrkan att fortsätta på denna fina bil! smile

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon
STV Pedanten
19 november 2013 · 264 Inlägg

bompyride skrev:

STV skrev:

Keller skrev:
Hörru! Dåligt med uppdateringar från dig wink

Jag inskaffade en ECU box. ser mycket stilrenare ut nu. Dock ett helvete att montera. Speciellt utomhus i regn :p

Hehe Jag ber alla följare om ursäkt att det inte blivit mer uppdateringar.
Projektet har stått still ett tag p.g.a. brist på ork och motivation.
Men det kommer snart ett nytt ryck!!! Jag lovar smile

Här satt man och trodde: YES EN UPDATE! men ack.. keep it up! hoppas du hittar styrkan att fortsätta på denna fina bil! smile

Ska in i tingsrätten nu på fredag och få min slutgiltiga dom ;P. Lite sånt man går och muttrar och rotar i nu och sedan ett sidan av projekt med musiken som jag håller på med nu också. MEN efter det ska ni få se på fan, troligtvis så ska jag pilla lite på lördag och söndag så ha tålamod till dess smile

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
STV Pedanten
30 november 2013 · 264 Inlägg

http://img189.imageshack.us/img189/6036/lpui.jpg
Hämtade ut en polerad plåtbit på posten idag. Lite frulle på detta sedan blir det några timmar i garaget idag.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
STV Pedanten
30 november 2013 · 264 Inlägg

http://img31.imageshack.us/img31/6010/b5su.jpg
Motor tömd på olja och filter urtaget. Tycker att jag var lite smart att lägga pluggen på oljelocket faktiskt smile

http://img35.imageshack.us/img35/9351/yax1.jpg
Och så här blev det med ECU hållaren.

Under kvällen har jag även hunnit ta bort stötdämparen höger bak och sedan försökt att få bort fjädern men gav upp efter mycket bökande. Ser ut som att man måste lossa en hel del för att få bort den så jag kämpar vidare med det nån annan dag.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
bompyride
2 december 2013 · 227 Inlägg

Kul med update! smile ser riktigt fint ut!

It's Gonna Be A Bompyride!
Kika på mitt lilla projekt där jag gör lite småfix på Volvon
Keller Hamster
2 december 2013 · 817 Inlägg

Ska inte vara så mycket mek att ta fjädern?
Plocka nedre länkarmsfästet (bulten närmst bakre navoket).
Sen trycker du ner hela länkarmen och plockar ut fjädern.
Du behöver inga fjäderspännare varken till framfjädern eller till bakre fjädern på Focusen. Nu har du förvisso hela coilover ben fram så det spelar ingen roll för dig smile

Tips 2: du skulle öppnat oljefilterlocket så blir det inget vakuum wink Men bra tips annars!

Blev ju skitbra med ECU hållaren!

Hur blev domen förresten?`

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
STV Pedanten
10 december 2013 · 264 Inlägg

Keller skrev:
Ska inte vara så mycket mek att ta fjädern?
Plocka nedre länkarmsfästet (bulten närmst bakre navoket).
Sen trycker du ner hela länkarmen och plockar ut fjädern.
Du behöver inga fjäderspännare varken till framfjädern eller till bakre fjädern på Focusen. Nu har du förvisso hela coilover ben fram så det spelar ingen roll för dig smile

Tips 2: du skulle öppnat oljefilterlocket så blir det inget vakuum wink Men bra tips annars!

Blev ju skitbra med ECU hållaren!

Hur blev domen förresten?`

OK jag har inte provat trycka ner länkarmen, bara släppte på bulten som du nämner och hissade ner domkraften tills krängningshämmaren stoppade länkarmen.

Ska prova med våld annars så får jag ta och lossa krängningshämmaren.

Jo oljefilterlocket öppnades och filter togs ur smile

Domen blev skyldig sad Polisen ändrade sig en tredje gång utifrån protokollet och eftersom han hade svurit ed och att en polisman "aldrig ljuger" så får jag vänta till 13 April på kortet.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
Keller Hamster
12 december 2013 · 817 Inlägg

STV skrev:

Keller skrev:
Ska inte vara så mycket mek att ta fjädern?
Plocka nedre länkarmsfästet (bulten närmst bakre navoket).
Sen trycker du ner hela länkarmen och plockar ut fjädern.
Du behöver inga fjäderspännare varken till framfjädern eller till bakre fjädern på Focusen. Nu har du förvisso hela coilover ben fram så det spelar ingen roll för dig smile

Tips 2: du skulle öppnat oljefilterlocket så blir det inget vakuum wink Men bra tips annars!

Blev ju skitbra med ECU hållaren!

Hur blev domen förresten?`

OK jag har inte provat trycka ner länkarmen, bara släppte på bulten som du nämner och hissade ner domkraften tills krängningshämmaren stoppade länkarmen.

Ska prova med våld annars så får jag ta och lossa krängningshämmaren.

Jo oljefilterlocket öppnades och filter togs ur smile

Domen blev skyldig sad Polisen ändrade sig en tredje gång utifrån protokollet och eftersom han hade svurit ed och att en polisman "aldrig ljuger" så får jag vänta till 13 April på kortet.

Menade oljepåfyllingslocket wink

aj fan sad Fan va trist!

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
STV Pedanten
14 december 2013 · 264 Inlägg

Idag var man uppe med tuppen och har nu monterat coilovers i baken på bilen. Fick lossa på krängningshämmaren för att få bort fjädern men allt gick smidigt och fort.
http://img10.imageshack.us/img10/7081/m7qy.jpg
Skäms över att lägga upp denna bild eftersom jag inte har putsat här bak än men men, jag ska göra rent och vaxa alla detaljer nån dag innan hjulen sätts på igen.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
STV Pedanten
14 december 2013 · 264 Inlägg

En till bild där man ser dämparen
http://img41.imageshack.us/img41/7546/rdlk.jpg
NEJ det är inte rost!!! Bilen är orange smile
Lycka till att hitta rost på min kärra tongue

Senast redigerat av STV (14 december 2013)

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
Keller Hamster
15 december 2013 · 817 Inlägg

Gött mos! Sa ju det wink

Förresten, fick du tagit nån bild på coiloversarna var justeringen för hårdheten sitter? Både fram och bak.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
STV Pedanten
15 december 2013 · 264 Inlägg

Keller skrev:
Gött mos! Sa ju det wink

Förresten, fick du tagit nån bild på coiloversarna var justeringen för hårdheten sitter? Både fram och bak.

Bak ser du på sista bilden. Det sitter en svart mutter där.

Fram kommer jag att montera nu i veckan så jag lägger upp bilder inom kort.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
Keller Hamster
15 december 2013 · 817 Inlägg

STV skrev:

Keller skrev:
Gött mos! Sa ju det wink

Förresten, fick du tagit nån bild på coiloversarna var justeringen för hårdheten sitter? Både fram och bak.

Bak ser du på sista bilden. Det sitter en svart mutter där.

Fram kommer jag att montera nu i veckan så jag lägger upp bilder inom kort.

Det är inte hårdheten.. det är kontramuttern för höjdjusteringen.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
STV Pedanten
21 december 2013 · 264 Inlägg

Keller skrev:

STV skrev:

Keller skrev:
Gött mos! Sa ju det wink

Förresten, fick du tagit nån bild på coiloversarna var justeringen för hårdheten sitter? Både fram och bak.

Bak ser du på sista bilden. Det sitter en svart mutter där.

Fram kommer jag att montera nu i veckan så jag lägger upp bilder inom kort.

Det är inte hårdheten.. det är kontramuttern för höjdjusteringen.

Kolla på dom två blanka muttrarna.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
STV Pedanten
21 december 2013 · 264 Inlägg

http://img541.imageshack.us/img541/3286/jfs4.jpg
Tog bort höger fram dämpare idag och så har jag putsat på alla detaljer.

http://img824.imageshack.us/img824/392/onnj.jpg
Det här blir riktigt nice! Ska bara få den nya dämparen på plats vilket inte är lego precis smile

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
Keller Hamster
23 december 2013 · 817 Inlägg

STV skrev:

Keller skrev:

STV skrev:

Bak ser du på sista bilden. Det sitter en svart mutter där.

Fram kommer jag att montera nu i veckan så jag lägger upp bilder inom kort.

Det är inte hårdheten.. det är kontramuttern för höjdjusteringen.

Kolla på dom två blanka muttrarna.

Fortfarande bara höjden wink

Gissningsvis fick du med 4 st långa insexpinnar med en orange knopp som det står K-Sport på ?
Dom ska föras in uppeifrån i dämparen. Om Du tittar uppe på dämparen så ser du.

Ser bra ut annars!
Kan säga att det e sjukt mycket enklare att få i den nya dämparen än att plocka ut den gamla smile
Kommer bli riktigt bra.

Visst hade du köpt ett nytt fjäderbensstag fram va? Då slipper du ett stort problem kan jag säga..
Om du tittar på original fjäderbensstag och sen tittar var justeringsknoppen för hårdheten ska sitta så ser du problemet wink

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
STV Pedanten
24 december 2013 · 264 Inlägg

Keller skrev:

STV skrev:

Keller skrev:

Det är inte hårdheten.. det är kontramuttern för höjdjusteringen.

Kolla på dom två blanka muttrarna.

Fortfarande bara höjden wink

Gissningsvis fick du med 4 st långa insexpinnar med en orange knopp som det står K-Sport på ?
Dom ska föras in uppeifrån i dämparen. Om Du tittar uppe på dämparen så ser du.

Ser bra ut annars!
Kan säga att det e sjukt mycket enklare att få i den nya dämparen än att plocka ut den gamla smile
Kommer bli riktigt bra.

Visst hade du köpt ett nytt fjäderbensstag fram va? Då slipper du ett stort problem kan jag säga..
Om du tittar på original fjäderbensstag och sen tittar var justeringsknoppen för hårdheten ska sitta så ser du problemet wink

Nu är allt ditsatt runt om. Bara justera höjden när jag släpper ner bilen på marken men det här blir nog bra.
Domdär pinnarna du snackar om har jag ingen aning om. Men som det ser ut nu så kommer det bli bra. Lägre och hårdare= tummen upp.

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
STV Pedanten
26 december 2013 · 264 Inlägg

Så här ser det ut när nya coiloversen sitter på plats fram!
Idag har det blivit lite putsning i hjulhusen och mer under bilen.
http://img534.imageshack.us/img534/1776/lm46.jpg

http://img59.imageshack.us/img59/5998/5llg.jpg

Sedan började jag att passa in frontspliterläppen innan jag ska slipa och lacka
http://img836.imageshack.us/img836/7914/sk6b.jpg

http://img132.imageshack.us/img132/5885/wf53.jpg

Sedan har jag ringt till firman som jag vill ska utföra jobbet med mappning och byte av tryckplatta och urtrampningslager och killen på firman tycker att jag ska behålla original wastegate klockan så den är fastmonterad igen. PS har en wastegate klocka till salu wink Collin Performance

Volkswagen Jetta "JettanBettan" (1991)
Keller Hamster
27 december 2013 · 817 Inlägg

Ser bra ut!

Pinnarna som följer med ska sitta i toppen på dämparen. Det är så du justerar hårdheten på dämparen.
Hade hoppats på att dom varit smarta och satt justeringen på sidan av benet, men har fått det bekräftat att det är inte så.
Du måste kolla hur dom står annars kanske du har en dämpare som står hårt och en som står mjukt (på fel ställen).
Bak kommer du åt om du plockar väck mattorna på sidorna om hjulhusen.
Fram, måste du plocka av fjäderbensstaget.
Har för mig att du skaffade ett eftermarknads? Isåfall behöver du inte borra hål i stagets topplattor, som man får göra på original staget.

Om du ska köra med en eftermarknads wastegate så behöver du dels mappning, och dels byta ut original dumpen. Annars kan du köra med original. Original dump och eftermarknads wastegate fungerar inte speciellt bra.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang