Hej ja skulle vilja veta vilken B230 motor som höller bäst?

Summer_Man
9 november 2006 · 14 Inlägg

Hej ja skulle vilja veta vilken B230(f)(e).m.m motor som håller bäst?:D

Senast redigerat av Summer_Man (9 november 2006)

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
9 november 2006 · 1 852 Inlägg

den välvårdade och skötta motorn. det går inte att säga att just den motorn håller bättre än en annan. allt beror på egna erfarenheter som garanterat inte är 100% opartiska

man lever bara en gång så lev väl!
Juka
9 november 2006 · 74 Inlägg

Jag skulle vilja säga att alla b230 motorer håller bra bara dom är servade som dom ska utom K motorn. Förgasaren på den är ett rent helvete!

Sharky
9 november 2006 · 10 287 Inlägg

I orginal eller håller bäst för trimning?

Om du vill veta vilken som håller bäst i orginal så har Bullo rätt, och den som håller bäst för trimning är sannolikt B234 blocket om vi enbart pratar block.

/Göran

Summer_Man skrev:
Hej ja skulle vilja veta vilken B230(f)(e).m.m motor som håller bäst?big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Cristofer
9 november 2006 ·

Håller med Sharky här ovan.. Men tillägger:

B230et är skit! Dåliga stakar!

B230ft har de s.k. m-stakarna bra grejer (Kan sitta oljekylda kolvar i sedan -94? Osäker..)

B230FK har också m-stakar, samt oljekylda kolvar bättre grejer (Går som lättryckare original så motorerna har oftast levt ett snällare liv kan man säga).

B234 Starkt block, dock dålig oljepump samt svagt vevaxeldrev som dock går att byta ut till ståldrev. B234:an är alltså 16-ventiler varianten, den toppen räcker väldigt långt i så gott som original utförande, och det finns dom som monterat b230ft stakar och kolvar i b234an..

Mvh
C

EDIT: Tog för givet att det gällde för turbo bruk?!

Senast redigerat av Turbokoftan (9 november 2006)

Summer_Man
9 november 2006 · 14 Inlägg

Juka skrev:
Jag skulle vilja säga att alla b230 motorer håller bra bara dom är servade som dom ska utom K motorn. Förgasaren på den är ett rent helvete!

Okej..jo så är det nog:D B230k 113 hk Maskinen?

Summer_Man
9 november 2006 · 14 Inlägg

Bullo skrev:
den välvårdade och skötta motorn. det går inte att säga att just den motorn håller bättre än en annan. allt beror på egna erfarenheter som garanterat inte är 100% opartiska

Okej..jo:P

Sharky
10 november 2006 · 10 287 Inlägg

Hmmm.....

Om du med "m-stakar" menar dom s.k Bofors-stakarna så satt dom på B23, inte på några B230FT/FK.

Och just oljepumpen är en av dom bra grejorna på en B234 genom att det är en kraftig högflödes kugghjulspump med en drivning som håller. Till skillnad från oljepumpen i B230 som inte kan flöda tillräckligt för 16V toppar med hydrauliska lyftare och som dessutom har en drivning som brukar paja när man försöker köra med högt oljetryck.

/Göran

Turbokoftan skrev:
Håller med Sharky här ovan.. Men tillägger:

B230et är skit! Dåliga stakar!

B230ft har de s.k. m-stakarna bra grejer (Kan sitta oljekylda kolvar i sedan -94? Osäker..)

B230FK har också m-stakar, samt oljekylda kolvar bättre grejer (Går som lättryckare original så motorerna har oftast levt ett snällare liv kan man säga).

B234 Starkt block, dock dålig oljepump samt svagt vevaxeldrev som dock går att byta ut till ståldrev. B234:an är alltså 16-ventiler varianten, den toppen räcker väldigt långt i så gott som original utförande, och det finns dom som monterat b230ft stakar och kolvar i b234an..

Mvh
C

EDIT: Tog för givet att det gällde för turbo bruk?!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Cristofer
15 februari 2007 ·

Vet ej om det är grammatiskt korrekt men i folkmun kallas även ft-/fk:s för m-stakar, dock är det ej samma stakar som i b23 då kolvbult/lager skiljer, samt att b23ans stakar är tyngre.

Anledningen till att jag tidigare nämnde att den s.k. B230et-motorn var skit var på grund av dess underdimensionerade ramtappar, som de flesta vet byggdes den motorn för att bli en "lågfriktions-" variant, men dess annorlunda lager (55mm gentemot ft/fk 63mm) är alltså ej gynsam för högre effektuttag. Samt att dess stakar sägs ska vara som spaghetti.

Upp till ca 250hk är det dock en duglig motor, symetrin blir även annorlunda med dess mindre lager (vändtider osv). Men det är i liten mån.
(Effekt uppgifterna är givetvis bara en norm, visst kan man säkert kräma ur 350hk med denna bottendel också, men det är inget att rekomendera).

Pumpen i b234 är nog som du säger inget fel på. Men är det inte dess drivning som är lite tokig? Kan ha fått allt om bakfoten, har ingen egen erfarenhet av b234 så jag ska inte yttra mig i det ämnet!
Ska inte predika något mer i saker du redan vet!

Men men, tur att det går att bygga om till mekaniska tryckare då wink

Om jag skulle köpt en motor för 8v bruk idag hade jag satsat på ett b23et block! (Smidda mahlekolvar original, smidd vev samt m-stakar, i detta fall med det s.k. "opelmärket"wink

Mvh
Cristofer

Senast redigerat av Turbokoftan (15 februari 2007)

Sharky
15 februari 2007 · 10 287 Inlägg

Stakarna i B230 har inget med m-stakarna att göra, det är liksom inte en siffra som är likadan.  Jag tycker det är synd att detta är någon slags folklore.

/Göran

Turbokoftan skrev:
Vet ej om det är grammatiskt korrekt men i folkmun kallas även ft-/fk:s för m-stakar, dock är det ej samma stakar som i b23 då kolvbult/lager skiljer, samt att b23ans stakar är tyngre.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sotar_n81 Svetsare/Smed/Skrotnisse
18 februari 2007 · 206 Inlägg

Juka skrev:
Jag skulle vilja säga att alla b230 motorer håller bra bara dom är servade som dom ska utom K motorn. Förgasaren på den är ett rent helvete!

Sant,men enligt mina och mina vänners erfarenheter så e b230F bäst. Har avverkat många bilar men aldrig tagit knäcken på en F. Men det gäller givetvis original och med väl skötta servicar osv. Pratar vi Turbo glöm b230ET!

"Den kan vara bra att ha"
Cristofer
19 februari 2007 ·

Nä det är sant, men man kan iaf slå fast att det finns en bra och en dålig variant av b230 staken!

OT: Fin 940 du har förövrigt!

Mvh
Cristofer

Sharky skrev:
Stakarna i B230 har inget med m-stakarna att göra, det är liksom inte en siffra som är likadan.  Jag tycker det är synd att detta är någon slags folklore.

/Göran

Turbokoftan skrev:
Vet ej om det är grammatiskt korrekt men i folkmun kallas även ft-/fk:s för m-stakar, dock är det ej samma stakar som i b23 då kolvbult/lager skiljer, samt att b23ans stakar är tyngre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang