4418
Sök

Cheva Captiva dricker massor!

6 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
Har en Cheva captiva 06a som gått 13000 mil som dricker alldeles förmycket.. så tänkte höra efter här ifall det finns någon som har något tips på vad man kan göra åt den. smile

Bilen är en 06a med 150 hk, 2 L turbo diesel. Det första jag gjorde med den var att lämna in den så de fick göra en service där de bytte alla filter, motorolja, några packningar. (en vanlig standard service).

Jag kör den till jobbet ( ca 3 mil enkel) på landsväg och jag får inte ner den under 1,2 l/ mil jag har testat att köra jätte försiktigt med eco driving å allt sånt, samt att gasa ordentligt men han dricker lika mycket hela tiden. Enligt cheva ska den dricka ca 0.75 landsväg och 0.9 i stadskörning. I början så ryckte den ganska mycket på jämn gas men det har blivit mycket bättre.. går dock fortfarande att provocera fram om man kör emellan 90-100.

Finns det någon som har lite tips så är jag mycket tacksam!

The one and only
1 091 Inlägg
6 oktober 2013
Kolla om det finns några felkoder.

Arguing on the internet is like running at the special olympics. Even if you win, you're still retarded.

6 Inlägg
6 oktober 2013
Trådstartare
När Cheva servade den så fanns det inga felkoder.. men det är ju möjligt att det har kommit nu, Jag tycker att draget alltid har varit desamma i den. Dock så har den ju alltid druckit mycket för mig. När jag gasade underkvällen så tyckte jag mig höra ett dovt knepigt ljud som försvann när jag kom upp i varv på varje växel, Fick för mig att det kanske kan vara någon liten läcka ifrån turbon?

Jag ska iaf försöka få en tid och läsa av felkoderna så får vi se vad de säger!

6 716 Inlägg
6 oktober 2013
Har du bytt partikelfilter?

kan vara så att bilen försöker bränna ur det själv men lyckas aldrig, motorlampan borde tändas inom kort i sådant fall.

De/Dem

1 241 Inlägg
6 oktober 2013
En annan fråga är på vilken typ av diesel du kör på? Vissa bensinbolag erbjuder ju med inbladning av tallolja och likande. Vissa motorer verkar inte gillla denna typ av diesel.

6 Inlägg
7 oktober 2013
Trådstartare
Jag har inte bytt partikelfilter.. dock så lyser en lampa som tydligen betyder att bilen kör ett ''reningsprogram'' för partikelfiltret ganska ofta.. har testat att låta den göra ''reningen'' i typ 80 km/ h i 6 min (sen slocknar den) och även testat i betydligt högre farter och med högre varvtal för att se om det blir någon skillnad. Igår och idag har en motorlampa börjat lysa med.. den betyder enligt instr boken att det är dags för motorolje byte, dock så gjordes det för typ 500 mil sedan.

vet ni hur det funkar om man lämnar in den för avläsning av datorn, kan de se ''gammla'' saker? tänkte på att visa lampor inte alltid lyser osv..

mycket tacksam för svaren! smile

6 716 Inlägg
7 oktober 2013
Att den går i reningsläge hela tiden är p.g.a. partikelfiltret börjar täppas.

Säker på att servicelampan släcktes? Visa bilar har lite lurigt..Ford Focus har både motorlampa, varning för motor-fel och service indikator.

De/Dem

Sök