2036
Sök

Ljudlig Hundkoja. 150 meter stål, 6st 12"are & 8st 10"are ska in!

Bilen har över 6 kvm 6mm stålplåt och 145m stålförstärkningar just nu och mer ska det bli. 6st SPL Dynamics XTR D2s 12"are samt 8st "No Name" 10"are väntar på att få flytta in i bilen. Sveriges extremaste... Visa mer

Team dBAkuten!
499 340 Visningar
Uppdaterades senast 4 mars 2017
Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#381
Ska dit rätt många meter med vinkeljärn innan plåtarna svetsas i bilen wink

Tanken var att jag skulle ha 3mm tjocka plåtar, dem ni ser på bilderna är 6mm tjocka och väger 300kg...

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

9 141 Inlägg
8 mars 2014
#382
Fy fan, jädra jobb å slänga runt med dom plåtarna! Hur gör du med skarvar å sånt? Blir det plastning på insidan sen?


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#383
Jag vet inte riktigt hur jag gör, det ger sig med tiden.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

730 Inlägg
8 mars 2014
#384
En dum fråga, men vad vinner du på att plasta i lådan? Hört flera som har sagt att man bör plasta när man bygger en låda.

9 141 Inlägg
8 mars 2014
#385
Sjodahl skrev:
En dum fråga, men vad vinner du på att plasta i lådan? Hört flera som har sagt att man bör plasta när man bygger en låda.

I det här fallet var min tanke att han skulle plasta för att svetsningarna inte kommer bli helt 100 täta. Annars så vet jag inte riktigt, men det kan nog också vara för att täta.


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#386
Normalt när man plastar så är det för att få en "glatt" yta så luften har lättare att flöda.
I detta fallet är det i så fall för att garantera en 100% tät låda.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

730 Inlägg
8 mars 2014
#387
ExtraKim skrev:
Normalt när man plastar så är det för att få en "glatt" yta så luften har lättare att flöda.
I detta fallet är det i så fall för att garantera en 100% tät låda.

Ok, så med andra ord är det aldrig fel att plasta alla lådor invändigt?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#388
Nej det är inte fel, men om du inte jagar tiondelar så är det oftast inte värt det rent prismässigt.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

730 Inlägg
8 mars 2014
#389
ExtraKim skrev:
Nej det är inte fel, men om du inte jagar tiondelar så är det oftast inte värt det rent prismässigt.

Ok, men då lärde man sig något idag med tongue

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
8 mars 2014
Trådstartare
#390
Man lär sig något nytt varje dag, det är dock inte alltid som man har nytta av det wink

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#391
https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-4d8a4f0ef65faf87333fcc386ca09016_large.jpg
Kapade bort hörnen på bakväggen, detta p.g.a att bakväggen är större än vad själva ramen är.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-fe387e0580bcf6e93c39fcd1c06328e5_large.jpg
Slipade väggen där den skall svetsas mot ramen. Hade varit smidigt att svetsa förstärkningarna utanför bilen, men då jag knappt orkar flytta runt på skivan som den är nu så tänker jag inte svetsa dit mer vikt nu. Fördelen är att förstärkningarna kan svetsas när den sitter i bilen.

Påbörjade jobbet med att förstärka golvplåten som ska vara ovanför bakaxeln. Jag tänkte att 6mm plåt skulle klara värmen rätt bra, jag hade fel lol Efter att tag upptäcker jag att plåten har slagit sig duktigt, så det blev till att fundera lite kring hur det skulle lösas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-092e05c71c38c05db5ee394262f3945d_large.jpg
Jag gjorde så här.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-3ba62ec983c2987b0f3899daf2181329_large.jpg
Körde fram och tillbaka ett par gånger. Plåten böjdes tillbaka något men den var fortfarande inte helt rak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-7397239ef806ce0e7e5bf946ea2e0a1a_large.jpg
Insåg att det inte går att helsvetsa då det blir för varmt, så de sista stagen blev inte helsvetsade som ni kan se.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-089fa0411b8bb4f46a668111d5db27f0_large.jpg
Här ser man stagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-366077483ecb1d567eb86d4fabf4f457_large.jpg
För att få dit golvplåten så använde jag mig av tvingar och så skruvade jag fast den mot bakaxeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-f398d98610df7f3173868f299dd17d03_large.jpg
Plåten svetsades underifrån, detta var inte det lättaste då bilen inte är överdrivet hög. Svetsade även på vissa ställen ovanifrån, bland annat så svetsade jag igen alla skruvhål.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

slappt&fint
376 Inlägg
9 mars 2014
#392
går ju att helsvetsa om du tar de i omgångar och blåser med tryckluft eller liknande så de kyls ner under varje sträng du drar :p


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
9 mars 2014
Trådstartare
#393
Jo jag vet. Men det kändes som att det inte behövdes i detta fallet.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bubblameck
232 Inlägg
9 mars 2014
#394
Fränaste ljudbygge jag nånsin sett! Väntar spänt på fortsättningen big_smile

Kör man luftkylt så kan inget läcka.
Kolla gärna in min bubblarenovering: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=266960

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
11 mars 2014
Trådstartare
#395
https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-b1a6620176eb52c9d08925efd24e3cdb_large.jpg

Släpade in bakväggen i bilen idag. Fick ta den genom hålet i golvet, den var för stor för dörrhålen. Hade kanske gått att ta in den genom bakdörrarna men då den är rätt tung så tog jag det enklaste alternativet och rullade in den på rör under bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-a8dbe5cd2a22f72c31a27e96534e7e28_large.jpg
Satte pinnen uppe till höger för att den inte skulle välta innan jag fick fast den med tvingarna.

Valde att skruva fast den för att den skulle ligga dikt an.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-7f982495e481122aeef29901c747cc3a_large.jpg
Sen blev det till att kapa vinkeljärn och slita fram svetsen. Kapade/slipade vinkeljärnen i toppen och botten för att de skulle ligga mot både ramen och stålskivan. Svetsen var riktigt skum till en början, spottade och hade sig sad Försökte justera både trådmatning och ström men inget hjälpte. Tänkte att den kanske behövde få upp arbetstemperatur så jag svetsade ihop en massa spillbitar bara för att få upp värmen. Men det verkade inte hjälpa. När jag var nära att ge upp så vaknade den till liv och svetsarna blev betydligt bättre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-6b15f9f8a0f93b88e249f0b985355206_large.jpg
Svetsade en del även på insidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-ad047f93d7bc4f12b1e0f093d786ef35_large.jpg
Svetsade ihop ram och stålplåt via hjulhusen. Här ser man även skruvarna som jag använde för att dra ihop ramen och plåten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-13e58756d77393c83a1b8c62a06e44a3_large.jpg
Närbild på en av de mindre dåliga svetsarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-8f9e940d9594d511ca502fe19daa222c_large.jpg
En bild på lite avstånd för att få en bättre helhetsbild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-1d889e52142eeae394ad726439a1a45c_large.jpg
Är en del kvar att göra innan bakväggen är klar, men det närmar sig.
Funderar dock på om jag skulle ha flyttat bak väggen lite till, hade nog gått att flytta bak den ca 10cm.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

303 Inlägg
12 mars 2014
#396
borsta svetsarna med stålborste smile


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#397
Idag fanns inte orken till att jobba på bilen så det blev inget vettigt gjort. Fördelen med att inte ha en deadline, man väljer själv när man VILL vara i garaget smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-c0bf214e5ef5c96a25436595c730489f_large.jpg
Skruvade dit två plåtar för att få en uppfattning om hur stor lådan kommer att bli.

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-a944ed2580d7253f4c539912c37562ee_large.jpg
Tog kort mellan karossen och lådan för att det inte är så lätt att få in huvudet där och glo tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113986/113986-5e6abeb61f963f362dce16392e9eb179_large.jpg
Ska nog gå att fylla med ett par tuber fogskum.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

. . .
82 Inlägg
12 mars 2014
#398
Sjukt vilket jobb du gör!
Keep up! big_smile


9 141 Inlägg
12 mars 2014
#399
Vad gör du med mellanrummen sen då? Fyller med byggskum? Skumgummi? Eller betong kanske? tongue


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
12 mars 2014
Trådstartare
#400
ExtraKim skrev:
Ska nog gå att fylla med ett par tuber fogskum.

Putteliten skrev:
Vad gör du med mellanrummen sen då? Fyller med byggskum? Skumgummi? Eller betong kanske? tongue

wink

Plåtarna skall givetvis stagas upp med vinkeljärn innan de svetsas dit.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten


Sök