Hur tar ni hand om eran bil på vintern?

kahh
10 oktober 2013 · 139 Inlägg

Som vi alla vet, så e svenska vintern värre än råttor i en källare bland mat när det gäller o äta upp bilen o få den och rosta fint också med all salt o skit de häller ut.

men hur tar ni hand om eran nyare bilar på vintern? Ja jag vet vissa kommer säga jag har en annan bil till vintern o min nya kör jag bara på sommaren. Men till er som bara har en bil och som e relativt ny, hur förhindrar ni salten från o äta upp bilen? Blir det tvätta, torka av nånstans. All tips e välkommen

Senast redigerat av kahh (10 oktober 2013)

DrunkenBoy Med lem
10 oktober 2013 · 22 Inlägg

Mitt tips: Parkera inte i varmgarage, bästa är carport eller liknande med motor- och kupévärmare. Den varma luften i garaget gör att saltet lättare kan börja fräta på plåten och dessutom kan smältvatten leta sig in i springor och när bilen kommer ut i kylan bildas is som expanderar och får sprängverkan.
Tvätta ofta är ju bra, men då måste bilen (såklart) få en chans att torka ordentligt.

Nightmare89
10 oktober 2013 · 939 Inlägg

Eller som typ 70% av befolkningen.... skiter i det........ å låter sin bil rosta sönder..

Digital_Kicker
10 oktober 2013 · 3 721 Inlägg

Tvättar bilen 2-3ggr/vecka när det är som värst. 2ggr av dom så är det bara avspolning. Är så noggrann det går. Aldrig fel att köra med en noggrann behandling i form av Meguaiars produkter också så att bilen får det lilla extra skyddet smile

Så gör jag iaf...

DrunkenBoy Med lem
10 oktober 2013 · 22 Inlägg

Glömde tillägga: På vintern cyklar man, ju kallare och jävligare desto manligare. Har man en vinterbil är den bakhjulsdriven och tas bara ut när det är nysnö/snöfall/inget salt på vägen och då sladdas det i ett par timmar sedan tvätt och in i varmgaraget igen.

Hamilton
10 oktober 2013 · 8 864 Inlägg

kahh skrev:
Som vi alla vet, så e svenska vintern värre än råttor i en källare bland mat när det gäller o äta upp bilen o få den och rosta fint också med all salt o skit de häller ut.

men hur tar ni hand om eran nyare bilar på vintern? Ja jag vet vissa kommer säga jag har en annan bil till vintern o min nya kör jag bara på sommaren. Men till er som bara har en bil och som e relativt ny, hur förhindrar ni salten från o äta upp bilen? Blir det tvätta, torka av nånstans. All tips e välkommen

Jag gör inget speciellt bara för att det är vinter utan kör som vanligt.
Naturligtvis förebreder jag bilen inför vintern som att se till att alla lister och lås är insmorda men annars kör jag på som vanligt.

Fotograf på tierpidag.se
soyd
10 oktober 2013 · 1 853 Inlägg

Det beror ju lite på vart du bor/kör i Sverige. Men bor man "pissigt" till som typ i Västernorrland där de saltar mest i hela Sverige så är det bäst att ha en ren odlad vinter bil tyvärr hmm, det går inte att skydda bilen helt och hållet.. Folk som är riktigt rädda om sina bilar kör dem inte på vintern. Ni som nu gör det är bara inte tillräckligt rädda om er bil (Eller att ni inte har nåt val av olika anledningar..) så enkelt är det!.

Om bilen fortfarande är i "ny skick", så lämna in den på en rostskydds behandling (Helbils skydd). Kommer kosta dig allt från 4000kr upp till runt 10000kr. De fyller upp alla hålrum och underredes behandlas osv. Du kan göra det själv om du har kunskapen samt tillgång till lyft och rätt utrustning osv. Men lämnar du in det så får du garanti på jobbet... Sedan är det bara att tvätta utifrån hur ofta den används förslags vis två gånger i veckan.

Är bilen inte i ny skick eller i sådan skick att du inte anser det som värt att lägga 4000-10000kr på den för att rost skydda, gör det då själv efter bästa förmåga (Sök runt så att du gör rätt och inte kapslar in fukt osv). Eller så tvättar du bara bilen ofta hela vintern. Du kommer förmodligen att byta bil innan den är så att säga "slut" ändå..

Vad gäller tvättning så är det inte heller bra att tvätta varje dag, då bilen mest troligt inte hinner torka helt tills nästa dag som nämnts tidigare i tråden. Sedan underlättar det att ha ett varmgarage att ställa bilen i direkt efter tvätten och ha den ståendes i 1-2 dagar (om det är minusgrader ute) så att den hinner torka till riktigt. Samtidigt är tvättningen viktig på vintern även underredet...

/mvh soyd

OpelP1
10 oktober 2013 · 1 412 Inlägg

Jag har haft i olja i låsen och siliconstiftat dörrlisterna.

Mer har jag inte gjort när jag åkt i något hyfsat nytt, rost kan det komma utan att det gör mig något.
Brukar tvätta bilen på våren när det inte är så kallt. tongue

Senast redigerat av OpelP1 (10 oktober 2013)

kahh
10 oktober 2013 · 139 Inlägg

Tack för tipsen, mycket bra tips har nämnts här. o ja som vissa säger helst hade man haft en annan bil men det e inte alltid man har tillgång till det, för mig är det pga brist på parkering, det e ett helvete o få en extra parkering här jag bor annars hade jag köpt mig en bil för några tusenlappar till vintern

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
10 oktober 2013 · 467 Inlägg

slänger in min bil garaget där det är runt 10-15 grader innan "iskylan" kommer, fyller på glykol å bensin. slänger in en torrboll i bilen, sen får det bara stå. går ut å startar den en gång i veckan för att vattnet å oljan ska gå runt lite.

gjort så varje år, aldrig några problem när ja tar ut den sen.

soyd
10 oktober 2013 · 1 853 Inlägg

barenhoff skrev:
slänger in min bil garaget där det är runt 10-15 grader innan "iskylan" kommer, fyller på glykol å bensin. slänger in en torrboll i bilen, sen får det bara stå. går ut å startar den en gång i veckan för att vattnet å oljan ska gå runt lite.

gjort så varje år, aldrig några problem när ja tar ut den sen.

Låter bra!, ett tips så vida den inte står upp pallad (vilket är bäst..). Är att kör/rulla den någon halvmeter framåt och bakåt någon gång i månaden för att slippa platta däck och problem med hjullagren fram över.

/mvh soyd

SportPilot Ubåtsingenjör
10 oktober 2013 · 7 218 Inlägg

ja tvättar bilen 2-3 gånger i veckan ibland oftare ... vaxar ordentligt innan vintern och en gång under vintern

sen spolar jag den under till så ofta ja kan

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
barenhoff TEAM RADIOACTIVE
10 oktober 2013 · 467 Inlägg

soyd skrev:

barenhoff skrev:
slänger in min bil garaget där det är runt 10-15 grader innan "iskylan" kommer, fyller på glykol å bensin. slänger in en torrboll i bilen, sen får det bara stå. går ut å startar den en gång i veckan för att vattnet å oljan ska gå runt lite.

gjort så varje år, aldrig några problem när ja tar ut den sen.

Låter bra!, ett tips så vida den inte står upp pallad (vilket är bäst..). Är att kör/rulla den någon halvmeter framåt och bakåt någon gång i månaden för att slippa platta däck och problem med hjullagren fram över.

/mvh soyd

detta år kommer den stå på uppallad för det kommer ske lite förändringar, dock förra året stod den på skitfälgar å däck. smile

kahh
10 oktober 2013 · 139 Inlägg

Nu ÄNTLIGEN efter en jävla massa tjaffs lyckades jag fixa en parkering till, så nu ska min Audi få stå inne i en sån "bur" parkering med tak över o allt! så ska jag lära en halv rostig toyota tills vintern e över. Men nån nämnde att man ska kasta in en "torrboll" vad e en torrboll?

barenhoff TEAM RADIOACTIVE
10 oktober 2013 · 467 Inlägg

kahh skrev:
Nu ÄNTLIGEN efter en jävla massa tjaffs lyckades jag fixa en parkering till, så nu ska min Audi få stå inne i en sån "bur" parkering med tak över o allt! så ska jag lära en halv rostig toyota tills vintern e över. Men nån nämnde att man ska kasta in en "torrboll" vad e en torrboll?

torrboll är en liten burk med typ kullor i som suger ut fukt ur bilen.

http://www.clasohlson.com/medias/sys_ma … 270750.jpg

Kollan
10 oktober 2013 · 618 Inlägg

Det måste väl vara smartare att låta bilen stå ute hela vintern?

Om du ställer in bilen i garaget smälter snö/salt o rinner in på de sämsta vrår och hörn, men om låter man den stå ute ligger snö o salt bara kvar, ellerhur smile

Hamilton
10 oktober 2013 · 8 864 Inlägg

soyd skrev:
Det beror ju lite på vart du bor/kör i Sverige. Men bor man "pissigt" till som typ i Västernorrland där de saltar mest i hela Sverige så är det bäst att ha en ren odlad vinter bil tyvärr hmm, det går inte att skydda bilen helt och hållet.. Folk som är riktigt rädda om sina bilar kör dem inte på vintern. Ni som nu gör det är bara inte tillräckligt rädda om er bil (Eller att ni inte har nåt val av olika anledningar..) så enkelt är det!.

Det dummaste jag läst den här veckan, stämmer inte för femöre att jag inte skulle vara tillräckligt rädd om bilen.
Jag vårdar den exemplariskt och ditt påstående ser jag som rent trams.

Fotograf på tierpidag.se
myran Foto/Bilnörd
10 oktober 2013 · 1 541 Inlägg

Tvättar bilen ca 1-2 gånger i veckan när det är slaskväder.. inte alls så ofta när det är kallt och fruset.. (med inte så ofta menas handtvätt ungefär varanan vecka). 

Viktiga på vintern är att tvätta undertill på bilen. Spola rent hjulhus så det inte blir stora samlingar av grus o lera kvar i skärmkanter med mera.

Sen skadar det inte att låta bilen stå varmt inomhus ett par gånger varje vinter med öppna fönster och torka ur ordentligt.  Men som någon tidigare nämde är det inte alltid bra att parkera inomhus i varmgarage varje kväll.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Maxw
10 oktober 2013 · 88 Inlägg

XC70 & V70R
-På hösten är det dags för underredsbehandling,
-Handtvättar 1-2 ggr/ veckan.
- vaxar upp den 1 gång i månaden
Har den fått saltavlagringar så spolas de direkt när man kommer hem.

Capricen står i garage med ett microfiber täcke i väntan på nya motorn och nästa sesång!

Kolla in projekttråden om mitt nybygge av en 461 Big block kompressor motor
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=281759
Volvo XC70 D5 AWD Ocean Race "Diesel Doris" (2006)
Chevrolet Nova "The Great White" (1971)
Putteliten
10 oktober 2013 · 9 068 Inlägg

Kollegan vaxar alltid sin bil på hösten, och smörjer in lister och lås mm. Under vintern spolar han bara av den med hett vatten någon gång ibland och förvarar den alltid i varmgarage.

Sen på våren öser han på kallavfettning, väntar 15-20min. Spolar av bilen med högtryck, tvättar sen med bilschampoo och svamp. Flygrost och tjärfläckar som inte följde med avspolningen försvinner med svampen, och sen på med ett nytt lager vax.
Kan tillägga det att han hade stans fräschaste VW Caddy med ca 30K mil på mätaren.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang