HJÄLP Saab 9-5 dricker 2 liter olja på 2 månader

kwamex
10 oktober 2013 · 221 Inlägg

Hej.
Så jag har då en fullservad Saab 9-5 2.3T årsmodell -01 och uppgraderad vevhusventilation.

Har dock ett enormt problem med den, jag märkte att det var dåligt med olja för 2 månader sen, fyllde på cirka 1.7 liter så det gick upp till maxsträcket. Gick ut och kollade idag och det var knappt någon olja kvar alls, är osäker på om den ens nådde upp till minsträcket..

Då är min första fråga: Det är hål i min vevhusslang Mellan ventilkåpa och oljefälla.
Dvs se bild 3 här: http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … ntilation/

Går det olja genom denna slangen? Jag ska byta ut denna på söndag oavsett eftersom den inte gick igenom besiktningen pga detta. Om det nu går olja genom denna slangen så har jag ju hittat mitt fel.

Men om inte, vad kan det vara isåfall? Den går väldigt fint i motor, inga missljud eller någonting, drar lite bensin.. Bara dricker otroligt mycket olja. Ber till gudarna att det går olja genom den där slangen och att det är därför haha.
Vad tror ni?

Brådhis * Voff voff *
10 oktober 2013 · 10 283 Inlägg

Lite beror det ju på om du kört 50 mil eller 900 mil på dessa månader. smile

Det är väl dock inte alls omöjligt att oljan försvinner genom din trasiga slang.

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (10 oktober 2013)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
kwamex
10 oktober 2013 · 221 Inlägg

Har kört kanske 200-300 mil, tycker det är lite högt att den ska ha druckit upp all olja då.
Men vet du om det går olja mellan vevhusslangen mellan ventilkåpa och oljefälla? smile

edit: såg din edit nu, ok, ja får hoppas det.

Senast redigerat av kwamex (10 oktober 2013)

Mickius
10 oktober 2013 · 4 670 Inlägg

Skulle faktiskt utföra ett komptest på motorn o se så kolvringar mår bra!

kwamex
10 oktober 2013 · 221 Inlägg

Då måste jag alltså lämna in den på en verkstad väl?

k-tuning
10 oktober 2013 · 117 Inlägg

Ryker den blått? Låter som att turbon mår lite dåligt. Kolla tryckslangarna efter olja

Nissan Skyline R33 GT-R "Nismo" (1995)
kwamex
10 oktober 2013 · 221 Inlägg

Nope, avgaserna ser helt normala ut.
edit: har förövrigt kört en kort sväng idag, och låg och kollade under bilen och kollade även motorn efteråt vid slangar osv lite snabbt, såg ingen antydan till att det droppar olja någonstans iaf.. Låg i 20-30 minuter, och var ingen antydan till en droppe ens.

Senast redigerat av kwamex (10 oktober 2013)

M_icke_
10 oktober 2013 · 3 466 Inlägg

Vad kör du på för olja?

Kan säga av egen erfarenhet att om man kör på fel olja kan den dra en hel del.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
kwamex
10 oktober 2013 · 221 Inlägg

Körde på okq8s dyraste 5w-40 helsyntetisk smile

M_icke_
10 oktober 2013 · 3 466 Inlägg

kwamex skrev:
Körde på okq8s dyraste 5w-40 helsyntetisk smile

Är den Dexos2-klassad?

Jag körde själv med Mobil1's finaste helsyntet 5w-50 och bilen sörplade olja som en 2-taktare:P
Bytte till GMs Dexos2 5w-30 och den slutade helt o dra olja. Skönt för jag trodde jag hade bränt kolvringarna:P

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
kwamex
10 oktober 2013 · 221 Inlägg

Hmm, det tror jag inte.
"Q8 Formula Excel 5W-40"

Googlade detta, men hittade ingenting om Dexos2..
Den kostade 200kr/liter så billig var den inte haha, men vågade inte köra en meter till när jag såg att jag hade slut på olja så tog de närmaste som fanns.

M_icke_
10 oktober 2013 · 3 466 Inlägg

kwamex skrev:
Hmm, det tror jag inte.
"Q8 Formula Excel 5W-40"

Googlade detta, men hittade ingenting om Dexos2..
Den kostade 200kr/liter så billig var den inte haha, men vågade inte köra en meter till när jag såg att jag hade slut på olja så tog de närmaste som fanns.

Aha:)

Men testa o byt till GMs olja o se om det hjälper innan du lämnar in den på felsökning:)

Denna oljan är de jag pratar om:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/olja/ … 65557.html

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
kwamex
11 oktober 2013 · 221 Inlägg

Sådär, nu har jag köpt ny olja och oljefilter. Blev GMs olja, kostade 650kr för 5 liter. Fanns dock 400kr för 4 liter på Castrol Magnatech C3, men hade ju läst på massor om GMs olja så fick bli den ändå haha. Och är ju bra och ha 1 liter över o fylla på med senare!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang