Orkeslös !! Volvo 740 -88

Ottosson_V
12 oktober 2013 · 98 Inlägg

Hej!

Läget är som så att min bil inte orkar med i mellanåt,
den liksom stryper sig själv och ökar Vääldigt sakta i hastighet!

I uppförsbackar är den hur seg som helst, ligger man på 5:an i 70 i en
liten uppförsbacke får man växla ner till (hör nu!) 3:an ?!!! för att den över huvud taget ska orka sig

Jag lyfte bilen, snurra på däcken (okej, där kärvar väl bromsarna lite,
bromslampan lyser konstant men kan inte hitta felet!)
Lutar bilen bakåt (fronten uppåt) så ligger bromsarna på,
men när den lutar framåt (fronten neråt) så rullar den precis som med nya hjullager?!

Det jag främst vill ha hjälp med är: Varför är den så kraftlös?!
Det andra jag vill ha hjälp med är: Vad orsakar att bromsarna ligger på just uppför?!

Tack på förhand! smile

zemet
12 oktober 2013 · 4 041 Inlägg

Luftmassemätare är min första gissing. Den andra är att bilen inte får soppa som den ska. Ligger bromsarna på mycket så märker man det:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Roennis
13 oktober 2013 · 186 Inlägg

Gissar också på luftmassemätaren. Kör du med öppet luftfilter? Dra ur kontakten och kolla om det blir nån skillnad. Annars kan det kanske vara slö tändning/tändstift.
Ditt andra problem kan ha att göra med att du har en bromsreduceringsventil som gör att du får mer bromsverkan bak när det är mer tryck på bakaxeln.

Volkswagen Passat 3b "Brukisen" (1997)
Ottosson_V
13 oktober 2013 · 98 Inlägg

zemet skrev:
Luftmassemätare är min första gissing. Den andra är att bilen inte får soppa som den ska. Ligger bromsarna på mycket så märker man det:)

Jag hörde ju trots allt något riktigt högt surrande ifrån tanken. Kan det vara förpumpen som börjar ge sig?

Jaa, jag kände på alla fälgar och bromsen VF verkar ligga på rätt mycket, för den va mest varm!

Ottosson_V
13 oktober 2013 · 98 Inlägg

Roennis skrev:
Gissar också på luftmassemätaren. Kör du med öppet luftfilter? Dra ur kontakten och kolla om det blir nån skillnad. Annars kan det kanske vara slö tändning/tändstift.
Ditt andra problem kan ha att göra med att du har en bromsreduceringsventil som gör att du får mer bromsverkan bak när det är mer tryck på bakaxeln.

Jaa, öppet luftfilter är väl nästan en självklarhet?! wink haha..

Jag har dragit ur kontakten till LMM, och då verkar jag bara få bättre gasrespons, men ingen reaktion till att släppa "strypgreppet".. hmm

Hur löser man ett sådant bromsproblem i så fall? Det är inget jag varit med om förut!

tvedberg
13 oktober 2013 · 773 Inlägg

Ottosson_V skrev:

Roennis skrev:
Gissar också på luftmassemätaren. Kör du med öppet luftfilter? Dra ur kontakten och kolla om det blir nån skillnad. Annars kan det kanske vara slö tändning/tändstift.
Ditt andra problem kan ha att göra med att du har en bromsreduceringsventil som gör att du får mer bromsverkan bak när det är mer tryck på bakaxeln.

Jaa, öppet luftfilter är väl nästan en självklarhet?! wink haha..

Jag har dragit ur kontakten till LMM, och då verkar jag bara få bättre gasrespons, men ingen reaktion till att släppa "strypgreppet".. hmm

Hur löser man ett sådant bromsproblem i så fall? Det är inget jag varit med om förut!

kväver sig bilen själv om du tax trycker fullt direkt?

Ottosson_V
13 oktober 2013 · 98 Inlägg

tvedberg skrev:

Ottosson_V skrev:

Roennis skrev:
Gissar också på luftmassemätaren. Kör du med öppet luftfilter? Dra ur kontakten och kolla om det blir nån skillnad. Annars kan det kanske vara slö tändning/tändstift.
Ditt andra problem kan ha att göra med att du har en bromsreduceringsventil som gör att du får mer bromsverkan bak när det är mer tryck på bakaxeln.

Jaa, öppet luftfilter är väl nästan en självklarhet?! wink haha..

Jag har dragit ur kontakten till LMM, och då verkar jag bara få bättre gasrespons, men ingen reaktion till att släppa "strypgreppet".. hmm

Hur löser man ett sådant bromsproblem i så fall? Det är inget jag varit med om förut!

kväver sig bilen själv om du tax trycker fullt direkt?

Jaa, till en början. Men sen går den bra i nån sekund, sen kväver den sig igen..

SLG
13 oktober 2013 · 498 Inlägg

Hackar och rycker den ibland också?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Roennis
13 oktober 2013 · 186 Inlägg

Kollat om du har tjuvluft nånstans?
Det kan vara så att själva fjädern som ska sköta bromsreduceringen har kärvat eller liknande.

Volkswagen Passat 3b "Brukisen" (1997)
Ottosson_V
13 oktober 2013 · 98 Inlägg

SLG skrev:
Hackar och rycker den ibland också?

Nae, så beter den sig aldrig..!

Ottosson_V
13 oktober 2013 · 98 Inlägg

Roennis skrev:
Kollat om du har tjuvluft nånstans?
Det kan vara så att själva fjädern som ska sköta bromsreduceringen har kärvat eller liknande.

Jag har ett ganska stort hål (2x1cm) på slangen precis efter LMM, men det har jag lindat med eltejp så den Inte sk dra någon tjuvluft..?

Okej, vart sitter den, kan vara värt att kika på!?

Roennis
13 oktober 2013 · 186 Inlägg

Säkert på att det är helt tätt? Hade varit en annan sak om hålet var innan LMMen men nu är det efter och kan påverka ganska mycket.
På min Golf sitter den på bakaxeln (vilken din också borde göra). Bromsreduceringsventil/lastavkännare

Volkswagen Passat 3b "Brukisen" (1997)
zemet
13 oktober 2013 · 4 041 Inlägg

Ottosson_V skrev:

Roennis skrev:
Kollat om du har tjuvluft nånstans?
Det kan vara så att själva fjädern som ska sköta bromsreduceringen har kärvat eller liknande.

Jag har ett ganska stort hål (2x1cm) på slangen precis efter LMM, men det har jag lindat med eltejp så den Inte sk dra någon tjuvluft..?

Okej, vart sitter den, kan vara värt att kika på!?

Köp en burk startgas, starta bilen och spraya på alla insugsslangar och speciellt runt där du eltejpat. Om motorgången ändrar sig så drar den tjuvluft och du har ett hål att laga:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
tvedberg
13 oktober 2013 · 773 Inlägg

testa byt spridare det blev ungefär samma sak som på din.

Ottosson_V
14 oktober 2013 · 98 Inlägg

Roennis skrev:
Säkert på att det är helt tätt? Hade varit en annan sak om hålet var innan LMMen men nu är det efter och kan påverka ganska mycket.
På min Golf sitter den på bakaxeln (vilken din också borde göra). Bromsreduceringsventil/lastavkännare

Kanske inte till 100%, men 98! Jag får kolla det i morgon!

Okej, jag får kika på den också då! smile

Ottosson_V
14 oktober 2013 · 98 Inlägg

zemet skrev:

Ottosson_V skrev:

Roennis skrev:
Kollat om du har tjuvluft nånstans?
Det kan vara så att själva fjädern som ska sköta bromsreduceringen har kärvat eller liknande.

Jag har ett ganska stort hål (2x1cm) på slangen precis efter LMM, men det har jag lindat med eltejp så den Inte sk dra någon tjuvluft..?

Okej, vart sitter den, kan vara värt att kika på!?

Köp en burk startgas, starta bilen och spraya på alla insugsslangar och speciellt runt där du eltejpat. Om motorgången ändrar sig så drar den tjuvluft och du har ett hål att laga:)

Det lät ju simpelt, jag får ta mig tid att göra det också i morgon! wink

Ottosson_V
14 oktober 2013 · 98 Inlägg

tvedberg skrev:
testa byt spridare det blev ungefär samma sak som på din.

Det har jag redan gjort, men ingen skillnad tyvärr sad

Ottosson_V
16 oktober 2013 · 98 Inlägg

Nu har jag provat det där med startgasen och den drar ingen tjuvluft.. Har funderat på vad det kan vara, men ingen aning. Kan det hjälpa att köpa en sotningssats och byta den?

Någon reduceringsventil kan jag inte hitta på bakaxeln hmm

alexvolvo
16 oktober 2013 · 14 Inlägg

inte så konstigt att du inte hittar nån reduceringsventil eftersom de inte finns nån på dem smile

fadret
16 oktober 2013 · 1 125 Inlägg

Har du kat på din,om du har det så kolla den,när min kat gav sej så orkade bilen inget.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang