4742
Sök

Orkeslös !! Volvo 740 -88

98 Inlägg
12 oktober 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Läget är som så att min bil inte orkar med i mellanåt,
den liksom stryper sig själv och ökar Vääldigt sakta i hastighet!

I uppförsbackar är den hur seg som helst, ligger man på 5:an i 70 i en
liten uppförsbacke får man växla ner till (hör nu!) 3:an ?!!! för att den över huvud taget ska orka sig

Jag lyfte bilen, snurra på däcken (okej, där kärvar väl bromsarna lite,
bromslampan lyser konstant men kan inte hitta felet!)
Lutar bilen bakåt (fronten uppåt) så ligger bromsarna på,
men när den lutar framåt (fronten neråt) så rullar den precis som med nya hjullager?!

Det jag främst vill ha hjälp med är: Varför är den så kraftlös?!
Det andra jag vill ha hjälp med är: Vad orsakar att bromsarna ligger på just uppför?!

Tack på förhand! smile


4 257 Inlägg
12 oktober 2013
#2
Luftmassemätare är min första gissing. Den andra är att bilen inte får soppa som den ska. Ligger bromsarna på mycket så märker man det:)


186 Inlägg
13 oktober 2013
#3
Gissar också på luftmassemätaren. Kör du med öppet luftfilter? Dra ur kontakten och kolla om det blir nån skillnad. Annars kan det kanske vara slö tändning/tändstift.
Ditt andra problem kan ha att göra med att du har en bromsreduceringsventil som gör att du får mer bromsverkan bak när det är mer tryck på bakaxeln.


98 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#4
zemet skrev:
Luftmassemätare är min första gissing. Den andra är att bilen inte får soppa som den ska. Ligger bromsarna på mycket så märker man det:)

Jag hörde ju trots allt något riktigt högt surrande ifrån tanken. Kan det vara förpumpen som börjar ge sig?

Jaa, jag kände på alla fälgar och bromsen VF verkar ligga på rätt mycket, för den va mest varm!


98 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#5
Roennis skrev:
Gissar också på luftmassemätaren. Kör du med öppet luftfilter? Dra ur kontakten och kolla om det blir nån skillnad. Annars kan det kanske vara slö tändning/tändstift.
Ditt andra problem kan ha att göra med att du har en bromsreduceringsventil som gör att du får mer bromsverkan bak när det är mer tryck på bakaxeln.

Jaa, öppet luftfilter är väl nästan en självklarhet?! wink haha..

Jag har dragit ur kontakten till LMM, och då verkar jag bara få bättre gasrespons, men ingen reaktion till att släppa "strypgreppet".. hmm

Hur löser man ett sådant bromsproblem i så fall? Det är inget jag varit med om förut!


773 Inlägg
13 oktober 2013
#6
Ottosson_V skrev:
Roennis skrev:
Gissar också på luftmassemätaren. Kör du med öppet luftfilter? Dra ur kontakten och kolla om det blir nån skillnad. Annars kan det kanske vara slö tändning/tändstift.
Ditt andra problem kan ha att göra med att du har en bromsreduceringsventil som gör att du får mer bromsverkan bak när det är mer tryck på bakaxeln.

Jaa, öppet luftfilter är väl nästan en självklarhet?! wink haha..

Jag har dragit ur kontakten till LMM, och då verkar jag bara få bättre gasrespons, men ingen reaktion till att släppa "strypgreppet".. hmm

Hur löser man ett sådant bromsproblem i så fall? Det är inget jag varit med om förut!

kväver sig bilen själv om du tax trycker fullt direkt?

98 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#7
tvedberg skrev:
Ottosson_V skrev:
Roennis skrev:
Gissar också på luftmassemätaren. Kör du med öppet luftfilter? Dra ur kontakten och kolla om det blir nån skillnad. Annars kan det kanske vara slö tändning/tändstift.
Ditt andra problem kan ha att göra med att du har en bromsreduceringsventil som gör att du får mer bromsverkan bak när det är mer tryck på bakaxeln.

Jaa, öppet luftfilter är väl nästan en självklarhet?! wink haha..

Jag har dragit ur kontakten till LMM, och då verkar jag bara få bättre gasrespons, men ingen reaktion till att släppa "strypgreppet".. hmm

Hur löser man ett sådant bromsproblem i så fall? Det är inget jag varit med om förut!

kväver sig bilen själv om du tax trycker fullt direkt?

Jaa, till en början. Men sen går den bra i nån sekund, sen kväver den sig igen..


498 Inlägg
13 oktober 2013
#8
Hackar och rycker den ibland också?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

186 Inlägg
13 oktober 2013
#9
Kollat om du har tjuvluft nånstans?
Det kan vara så att själva fjädern som ska sköta bromsreduceringen har kärvat eller liknande.


98 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#10
SLG skrev:
Hackar och rycker den ibland också?

Nae, så beter den sig aldrig..!


98 Inlägg
13 oktober 2013
Trådstartare
#11
Roennis skrev:
Kollat om du har tjuvluft nånstans?
Det kan vara så att själva fjädern som ska sköta bromsreduceringen har kärvat eller liknande.

Jag har ett ganska stort hål (2x1cm) på slangen precis efter LMM, men det har jag lindat med eltejp så den Inte sk dra någon tjuvluft..?

Okej, vart sitter den, kan vara värt att kika på!?


186 Inlägg
13 oktober 2013
#12
Säkert på att det är helt tätt? Hade varit en annan sak om hålet var innan LMMen men nu är det efter och kan påverka ganska mycket.
På min Golf sitter den på bakaxeln (vilken din också borde göra). Bromsreduceringsventil/lastavkännare


4 257 Inlägg
13 oktober 2013
#13
Ottosson_V skrev:
Roennis skrev:
Kollat om du har tjuvluft nånstans?
Det kan vara så att själva fjädern som ska sköta bromsreduceringen har kärvat eller liknande.

Jag har ett ganska stort hål (2x1cm) på slangen precis efter LMM, men det har jag lindat med eltejp så den Inte sk dra någon tjuvluft..?

Okej, vart sitter den, kan vara värt att kika på!?

Köp en burk startgas, starta bilen och spraya på alla insugsslangar och speciellt runt där du eltejpat. Om motorgången ändrar sig så drar den tjuvluft och du har ett hål att laga:)


773 Inlägg
13 oktober 2013
#14
testa byt spridare det blev ungefär samma sak som på din.

98 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#15
Roennis skrev:
Säkert på att det är helt tätt? Hade varit en annan sak om hålet var innan LMMen men nu är det efter och kan påverka ganska mycket.
På min Golf sitter den på bakaxeln (vilken din också borde göra). Bromsreduceringsventil/lastavkännare

Kanske inte till 100%, men 98! Jag får kolla det i morgon!

Okej, jag får kika på den också då! smile


98 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#16
zemet skrev:
Ottosson_V skrev:
Roennis skrev:
Kollat om du har tjuvluft nånstans?
Det kan vara så att själva fjädern som ska sköta bromsreduceringen har kärvat eller liknande.

Jag har ett ganska stort hål (2x1cm) på slangen precis efter LMM, men det har jag lindat med eltejp så den Inte sk dra någon tjuvluft..?

Okej, vart sitter den, kan vara värt att kika på!?

Köp en burk startgas, starta bilen och spraya på alla insugsslangar och speciellt runt där du eltejpat. Om motorgången ändrar sig så drar den tjuvluft och du har ett hål att laga:)

Det lät ju simpelt, jag får ta mig tid att göra det också i morgon! wink


98 Inlägg
14 oktober 2013
Trådstartare
#17
tvedberg skrev:
testa byt spridare det blev ungefär samma sak som på din.

Det har jag redan gjort, men ingen skillnad tyvärr sad


98 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
#18
Nu har jag provat det där med startgasen och den drar ingen tjuvluft.. Har funderat på vad det kan vara, men ingen aning. Kan det hjälpa att köpa en sotningssats och byta den?

Någon reduceringsventil kan jag inte hitta på bakaxeln hmm


14 Inlägg
16 oktober 2013
#19
inte så konstigt att du inte hittar nån reduceringsventil eftersom de inte finns nån på dem smile


1 125 Inlägg
16 oktober 2013
#20
Har du kat på din,om du har det så kolla den,när min kat gav sej så orkade bilen inget.



Sök