Sportluftfilter

SportPilot Ubåtsingenjör
23 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

HASSELITO skrev:
Fungerar utmärkt för mig, läs annars http://forums.swedespeed.com/showthread … Air-Intake

hehe han tjänade ca 1 tiondel till 100 med ett ordentligt  cai... dvs plockar man bort burken och bara smackar dit ett sportfilter så kommer man förlora effekt

Senast redigerat av CHEEVA (23 oktober 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Xuri One Man Clan
23 oktober 2013 · 4 287 Inlägg

sen kan vi ju även tillägga att ett billigt filter från typ biltema eller mekonomen för 200 kr kanske inte gör jobbet lika bra heller som ett  dyrare tex AEM filter...  tror inte de är så många som köper luftfilter som köper de lite dyrare alternativen å då vet jag också att de kanske inte ger önskat resultat.

billigt = billigt av en anledning å kan vara rena skiten jämfört med något dyrare...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
HASSELITO Filosof
23 oktober 2013 · 99 Inlägg

CHEEVA skrev:

HASSELITO skrev:
Fungerar utmärkt för mig, läs annars http://forums.swedespeed.com/showthread … Air-Intake

hehe han tjänade ca 1 tiondel till 100 med ett ordentligt  cai... dvs plockar man bort burken och bara smackar dit ett sportfilter så kommer man förlora effekt

Hur fan räknar du då? Han tjänade 0.2 sekunder och fick 10hk+, detta av att enbart dra en slang från orginal luftburk

Volvo S60R (2005)
SportPilot Ubåtsingenjör
23 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

HASSELITO skrev:

CHEEVA skrev:

HASSELITO skrev:
Fungerar utmärkt för mig, läs annars http://forums.swedespeed.com/showthread … Air-Intake

hehe han tjänade ca 1 tiondel till 100 med ett ordentligt  cai... dvs plockar man bort burken och bara smackar dit ett sportfilter så kommer man förlora effekt

Hur fan räknar du då? Han tjänade 0.2 sekunder och fick 10hk+, detta av att enbart dra en slang från orginal luftburk

fine 0,2 sek men ser inga diagram över hur mycket effekt han får ... extra kall luft kan ju ge effekt men att kasta på ett sportluftfilter under huven och tro man har tjänat 20 hästar är ju bara ja ...

och detta är iom att hans orginal cai blockas utav hans nya ic ? om jag förstog det rätt läste lite snabbt bara

Senast redigerat av CHEEVA (23 oktober 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Xuri One Man Clan
23 oktober 2013 · 4 287 Inlägg

CHEEVA skrev:

HASSELITO skrev:

CHEEVA skrev:

hehe han tjänade ca 1 tiondel till 100 med ett ordentligt  cai... dvs plockar man bort burken och bara smackar dit ett sportfilter så kommer man förlora effekt

Hur fan räknar du då? Han tjänade 0.2 sekunder och fick 10hk+, detta av att enbart dra en slang från orginal luftburk

fine 0,2 sek men ser inga diagram över hur mycket effekt han får ... extra kall luft kan ju ge effekt men att kasta på ett sportluftfilter under huven och tro man har tjänat 20 hästar är ju bara ja ...

och detta är iom att hans orginal cai blockas utav hans nya ic ? om jag förstog det rätt läste lite snabbt bara

på en s60R finns knappt någon CAI, om du kollar i botten luftboxen så sitter de en ventil som ska öpppna å suga in extra luft om de skulle behövas, bara de är ett tecken på att orginal CAI är underdimensionerad.
en v70N sugmotor tippar jag har större cai än en R modell tex pga av utrymmeskäl med dubbla intercoolers osv.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Busgrabb Rejsa ?
23 oktober 2013 · 2 959 Inlägg

Aquilla skrev:

Du pagekillen, har garanterat hållt på längre med dett än dig.
Kolla vad jag haft för bilar, jag har provat x antal och ägt M bilar själv och många vässade Volvo med.
Sluta överskatta M bilarna även om du har lite rätt i att M5:orna pinnar på rätt bra i höga farter.
När jag körde mot M5 E39:an med min S60 så var det inte till mer än ca 220 Km/h men dit var den då inte snabbare.
Provade flertalet repor med samma resultat.
Chipp för övrigt på sugmotor kan ge en hel del, hittade 14 Kw på bakhjulen på min gamla M3 E46:a med mjukvara hos Autotech.
Jag tycker mest det låter som du inte vet vad du pratar om.

du har säkert hållt på ett tag, såg att du hade haft en del rejäla bilar samt nyare M bilar. men oavsett om du åkt supertrimmad S60, M3 e46 och M5 E39/E60 har du inte fått känna och höra på hur ett riktigt INSUG ska låta cool Det är S38 som är king! ett svar på 30 årig motortradion av motorsport! och alla vet hur dessa motorer leverar med en turbo, om man vill det. men effekt är inte allt utan kombination och fulländningen av helheten.  jag håller inte på att trimmar, jag är nöjd med känslan av en Handbygg sportsedan konstruerad på 80 talet skänker ihop med 3,8 liter friskt flödande med bakhjulsdrift och lamelldiff. det är en känsla du aldrig komma åstadkomma i volvo S60 hur mycket du än bygger om bilen.   jag försöker återställa och förfina mina bilar från allt eftermarknadsskit som är påhängt istället genom åren, ett öppet luftfilter på en sådan bil vore att Häda !

Jaja, ljud osv är en annan sak.
Pratar prestandan och där yrar alltid alla med M bilar och tror dom är överlägsna hela tiden.
Tror du kan vinna både ljud och pulver med ett bra filterkit på dina M bilar med.
Gjorde ju det som sagt på mina.

Autotech
BMW 335D (2008)
MikkoHansen
23 oktober 2013 · 265 Inlägg

torpis skrev:

MikkoHansen skrev:
haha om de nu inte är någon skillnad på sportluft filter och original, varför väljer man då sportluft filter, då menar jag även insatsfilter?

Ja du det kan man undra.  Folk köper ju mängder av saker som inte fungerar av div olika anledningar. Dumpventiler, pysventiler, bränsletryckregulatorer, damsugare för 50000kr, cigaretter och Nivea night firming cream.

haha damsugare för 42.000kr fanns med på lyxfällan för inte allt så länge sen wink

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
Aquilla
24 oktober 2013 · 299 Inlägg

Jaja, ljud osv är en annan sak.
Pratar prestandan och där yrar alltid alla med M bilar och tror dom är överlägsna hela tiden.
Tror du kan vinna både ljud och pulver med ett bra filterkit på dina M bilar med.
Gjorde ju det som sagt på mina.

dom är överlägsna på så sätt att de alltid lyckats fram tills nu kan man säga med att bygga ordentligt preppade sugmotorer som i originalutförande leverar mer prestanda än vad konkurrenterna gör med turbo. (alltså i originalutförande) dock kommer ju nya m3an o M5 F10 har turbo. men då bränsleekonomi och utvecklingskostnader styr allt idag har de också fått börja satsa på turbo, samt motorerna ska hålla bra i 25000 mil oxå då det är tänka att vara "vardagsbilar" så går det inte trimma en sugmotor hur mycket som helst om man vill hålla sig inom de gränserna). men de är tråkigt att de ger upp ordentligt trimmade sugmotorer... som alla vet är det bra mycket dyrare att bygga en sugmotor på 400 hk än en turbomotor med 400 hk. konstgjord andning är enkelt och billigt sätt att klämma ur effekt!

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
torpis Forummoderator
24 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Aquilla skrev:
som alla vet är det bra mycket dyrare att bygga en sugmotor på 400 hk än en turbomotor med 400 hk. konstgjord andning är enkelt och billigt sätt att klämma ur effekt!

Nu får du förklara.  Exakt vad är dyrare på bara en sugmotor än på en motor med turbo på?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
24 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Aquilla skrev:
dock kommer ju nya m3an o M5 F10 har turbo. men då bränsleekonomi och utvecklingskostnader styr allt idag har de också fått börja satsa på turbo

Man får bättre fjång med turbo helt enkelt!   Lätt visualiserat här nedan. Det är därför du upplever din BMW som snabb i fart, för då har du varvtalet uppe där effekten finns. På lägre varvtal är den hopplöst efter.

Torpis skrev:
Man måste fundera på sin medeleffekt och inte bara toppeffekten. Toppeffekten behöver bara infinna sig på en enka liten punkt och säger egentligen ingenting om hur bra en bil går.

Jag ritade lite till och förde in en effektkurva från en S40 T4 i ett bromspapper från en BMW 328.  BMW har 193hk och Volvon 200hk, det är ju i princip samma. Vi säger att bägge bilarna har 200hk.  Det som skiljer är att Volvon har en turbo. Kolla och jämför hur effekten finns på de två olika bilarna och gissa vilken som vinner ett rejs. Bägge har 200hk men Volvon har en ofantligt mycket högre medeleffekt. Dessutom tack vare turbon en smula mer pulven än vad Volvo säger, men det är ju marginellt. Det är principen jag vill visa. Kolla vid 4500rpm, BMW har 142hk och Volvon 200hk.

För volvon gäller att rött är effekt, blått vridmoment.

http://imageshack.us/a/img849/806/bmsbmw328ipowerboxdyno.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Aquilla
24 oktober 2013 · 299 Inlägg

Nu får du förklara.  Exakt vad är dyrare på bara en sugmotor än på en motor med turbo på?

jaa, du. har jag ska förklara det för inte skriva en hel uppsats. kanske någon annan som orkar? jag menade inte att komponenterna i en turbo motor behöver vara billigare än de i en sugmotor. men det är mycket svårare att bygga en sugmotor (tänk utvecklingskostnader, sånt som ingenjörer håller på med) med 200 hk än en turbomotor med 200 hk. eftersom det inte behöves ha så mycket grundeffekt i en turbomotor. varför tror du var och varann snik o svenssobil har lätttrycksturbo för? det är i stort sett bara BMW och Honda som byggt ordentliga sugmotorer med med närmre 100 hk per liter. finns några till såklart men inte i så stor utbreddning.  Honda och BMW är oxå kanske de mest respektabla motortillverkarna och som bygger de finaste motorerna.

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Aquilla
24 oktober 2013 · 299 Inlägg

Man måste fundera på sin medeleffekt och inte bara toppeffekten. Toppeffekten behöver bara infinna sig på en enka liten punkt och säger egentligen ingenting om hur bra en bil går.

Jag ritade lite till och förde in en effektkurva från en S40 T4 i ett bromspapper från en BMW 328.  BMW har 193hk och Volvon 200hk, det är ju i princip samma. Vi säger att bägge bilarna har 200hk.  Det som skiljer är att Volvon har en turbo. Kolla och jämför hur effekten finns på de två olika bilarna och gissa vilken som vinner ett rejs. Bägge har 200hk men Volvon har en ofantligt mycket högre medeleffekt. Dessutom tack vare turbon en smula mer pulven än vad Volvo säger, men det är ju marginellt. Det är principen jag vill visa. Kolla vid 4500rpm, BMW har 142hk och Volvon 200hk.

Kan tala om att en S40 T4 original inte är snabbare än en bmw 328 e36 som är frisk i motorn varken från stillastående.. eller 0-100. har provat många gånger när jag var yngre även om de är väldigt jämna.. tror i papprena att både bilarna gör 0-100 på 7,3 sekunder.

och din teori är fel.. men visst om du växlar BMW vid 4500 varv så lär du hamna fel.. men inte om du kan växla o köra bilen rätt. om du drar bilen till 6500 varv..då får du ungefär i nästa växel vid 4000 varv..på så vis håller du uppe vrid och effektkurvan...men en bmw 325 utan vanos är mer lämpad för race än en 328..då 325an har en vassare karaktär och inte dalar något i varvregistret. du tjänar alltid på att ha effekten högt upp. för det är där du hamnar när du drar ur bilen och vill få i nästa växel på så högt varv som möjligt.

Senast redigerat av Aquilla (24 oktober 2013)

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
torpis Forummoderator
24 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Aquilla skrev:
och din teori är fel.. men visst om du växlar BMW vid 4500 varv så lär du hamna fel.. men inte om du kan växla o köra bilen rätt. om du drar bilen till 6500 varv..då får du ungefär i nästa växel vid 4000 varv..på så vis håller du uppe vrid och effektkurvan..

Hehe men kolla i diagrammet. Drar du BMW till 6500rpm så har du knappt 200hk precis bara vid 6500rpm, växla och hamna på 4500rpm och du har 142hk.  Dra S40 till 6500rpm och du har 200hk, växla hamna på 4500rpm och du har fortfarande 200hk.

Det roliga i kråksången är att jag köpte en BMW 325 coupe med vanos just för att själv kunna se, och nej den var inte frisk i motorn så jag fick byta topplock på den, sen var den frisk och den hade aldrig en chans någonsin. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Mickius
24 oktober 2013 · 4 670 Inlägg

Att man missat denna trådbig_smile tänkt va jobbigt de blir för dessa som tror sitt bilmärke är störts bäst o vackrast! Klart ingen volvo, saab eller va det nu gäller kan klå dom wink

Därför man älskar o möta M3 och M5 o piska skiten ur dom big_smile

Senast redigerat av Japs-Micke (24 oktober 2013)

HASSELITO Filosof
24 oktober 2013 · 99 Inlägg

Aquilla skrev:

Man måste fundera på sin medeleffekt och inte bara toppeffekten. Toppeffekten behöver bara infinna sig på en enka liten punkt och säger egentligen ingenting om hur bra en bil går.

Jag ritade lite till och förde in en effektkurva från en S40 T4 i ett bromspapper från en BMW 328.  BMW har 193hk och Volvon 200hk, det är ju i princip samma. Vi säger att bägge bilarna har 200hk.  Det som skiljer är att Volvon har en turbo. Kolla och jämför hur effekten finns på de två olika bilarna och gissa vilken som vinner ett rejs. Bägge har 200hk men Volvon har en ofantligt mycket högre medeleffekt. Dessutom tack vare turbon en smula mer pulven än vad Volvo säger, men det är ju marginellt. Det är principen jag vill visa. Kolla vid 4500rpm, BMW har 142hk och Volvon 200hk.

Kan tala om att en S40 T4 original inte är snabbare än en bmw 328 e36 som är frisk i motorn varken från stillastående.. eller 0-100. har provat många gånger när jag var yngre även om de är väldigt jämna.. tror i papprena att både bilarna gör 0-100 på 7,3 sekunder.

och din teori är fel.. men visst om du växlar BMW vid 4500 varv så lär du hamna fel.. men inte om du kan växla o köra bilen rätt. om du drar bilen till 6500 varv..då får du ungefär i nästa växel vid 4000 varv..på så vis håller du uppe vrid och effektkurvan...men en bmw 325 utan vanos är mer lämpad för race än en 328..då 325an har en vassare karaktär och inte dalar något i varvregistret. du tjänar alltid på att ha effekten högt upp. för det är där du hamnar när du drar ur bilen och vill få i nästa växel på så högt varv som möjligt.

Finns det något som är snabbare och bättre än en BMW då?

Volvo S60R (2005)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

HASSELITO skrev:

Aquilla skrev:

Man måste fundera på sin medeleffekt och inte bara toppeffekten. Toppeffekten behöver bara infinna sig på en enka liten punkt och säger egentligen ingenting om hur bra en bil går.

Jag ritade lite till och förde in en effektkurva från en S40 T4 i ett bromspapper från en BMW 328.  BMW har 193hk och Volvon 200hk, det är ju i princip samma. Vi säger att bägge bilarna har 200hk.  Det som skiljer är att Volvon har en turbo. Kolla och jämför hur effekten finns på de två olika bilarna och gissa vilken som vinner ett rejs. Bägge har 200hk men Volvon har en ofantligt mycket högre medeleffekt. Dessutom tack vare turbon en smula mer pulven än vad Volvo säger, men det är ju marginellt. Det är principen jag vill visa. Kolla vid 4500rpm, BMW har 142hk och Volvon 200hk.

Kan tala om att en S40 T4 original inte är snabbare än en bmw 328 e36 som är frisk i motorn varken från stillastående.. eller 0-100. har provat många gånger när jag var yngre även om de är väldigt jämna.. tror i papprena att både bilarna gör 0-100 på 7,3 sekunder.

och din teori är fel.. men visst om du växlar BMW vid 4500 varv så lär du hamna fel.. men inte om du kan växla o köra bilen rätt. om du drar bilen till 6500 varv..då får du ungefär i nästa växel vid 4000 varv..på så vis håller du uppe vrid och effektkurvan...men en bmw 325 utan vanos är mer lämpad för race än en 328..då 325an har en vassare karaktär och inte dalar något i varvregistret. du tjänar alltid på att ha effekten högt upp. för det är där du hamnar när du drar ur bilen och vill få i nästa växel på så högt varv som möjligt.

Finns det något som är snabbare och bättre än en BMW då?

snabbare finns, bättre är tveksamt.. lika bra finns dock ett gäng som är

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
skanepiraten
24 oktober 2013 · 466 Inlägg

CHEEVA skrev:

HASSELITO skrev:

Aquilla skrev:

Kan tala om att en S40 T4 original inte är snabbare än en bmw 328 e36 som är frisk i motorn varken från stillastående.. eller 0-100. har provat många gånger när jag var yngre även om de är väldigt jämna.. tror i papprena att både bilarna gör 0-100 på 7,3 sekunder.

och din teori är fel.. men visst om du växlar BMW vid 4500 varv så lär du hamna fel.. men inte om du kan växla o köra bilen rätt. om du drar bilen till 6500 varv..då får du ungefär i nästa växel vid 4000 varv..på så vis håller du uppe vrid och effektkurvan...men en bmw 325 utan vanos är mer lämpad för race än en 328..då 325an har en vassare karaktär och inte dalar något i varvregistret. du tjänar alltid på att ha effekten högt upp. för det är där du hamnar när du drar ur bilen och vill få i nästa växel på så högt varv som möjligt.

Finns det något som är snabbare och bättre än en BMW då?

snabbare finns, bättre är tveksamt.. lika bra finns dock ett gäng som är

En RB26DETT är snabbare ^^ Har dubbla svampar på den wink

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 oktober 2013 · 7 232 Inlägg

skanepiraten skrev:

CHEEVA skrev:

HASSELITO skrev:

Finns det något som är snabbare och bättre än en BMW då?

snabbare finns, bättre är tveksamt.. lika bra finns dock ett gäng som är

En RB26DETT är snabbare ^^ Har dubbla svampar på den wink

som sagt både snabbare och lika bra finns de gott om smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torpis Forummoderator
24 oktober 2013 · 10 572 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Att man missat denna trådbig_smile tänkt va jobbigt de blir för dessa som tror sitt bilmärke är störts bäst o vackrast! Klart ingen volvo, saab eller va det nu gäller kan klå dom wink

Därför man älskar o möta M3 och M5 o piska skiten ur dom big_smile

Samtidigt måste man ju vara så pass balanserad att man inser begränsningarna. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Aquilla
24 oktober 2013 · 299 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Att man missat denna trådbig_smile tänkt va jobbigt de blir för dessa som tror sitt bilmärke är störts bäst o vackrast! Klart ingen volvo, saab eller va det nu gäller kan klå dom wink

Därför man älskar o möta M3 och M5 o piska skiten ur dom big_smile

klart att det alltid finns snabbare bilar oavsett vad man har...speciellt om man håller sig till originalbilar!  tänk om bilåkande bara handlade om att piska skiten ur allt man kommer ifatt på vägarna...men efter några års bilägande så brukar de flesta inse att allt inte handlar om effekt, även om effekt och känslan man får när man trampar ner pedalerna är viktig! men det handlar lite om byggkvalité också, komfort, eller hur reglagen är placerade, hur man sitter i bilen, utrustning och lulll...men självklart lär sådant vara helt ointressant om man åker i ett plåtskal och sardinlåda ala japanare big_smile

En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.
Volvo 940 Turbo "Classic Green" (1997)
Ford Sierra RS Cosworth 4x4 "Moondust Silver" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang