Man måste fundera på sin medeleffekt och inte bara toppeffekten. Toppeffekten behöver bara infinna sig på en enka liten punkt och säger egentligen ingenting om hur bra en bil går.
Jag ritade lite till och förde in en effektkurva från en S40 T4 i ett bromspapper från en BMW 328. BMW har 193hk och Volvon 200hk, det är ju i princip samma. Vi säger att bägge bilarna har 200hk. Det som skiljer är att Volvon har en turbo. Kolla och jämför hur effekten finns på de två olika bilarna och gissa vilken som vinner ett rejs. Bägge har 200hk men Volvon har en ofantligt mycket högre medeleffekt. Dessutom tack vare turbon en smula mer pulven än vad Volvo säger, men det är ju marginellt. Det är principen jag vill visa. Kolla vid 4500rpm, BMW har 142hk och Volvon 200hk.
Kan tala om att en S40 T4 original inte är snabbare än en bmw 328 e36 som är frisk i motorn varken från stillastående.. eller 0-100. har provat många gånger när jag var yngre även om de är väldigt jämna.. tror i papprena att både bilarna gör 0-100 på 7,3 sekunder.
och din teori är fel.. men visst om du växlar BMW vid 4500 varv så lär du hamna fel.. men inte om du kan växla o köra bilen rätt. om du drar bilen till 6500 varv..då får du ungefär i nästa växel vid 4000 varv..på så vis håller du uppe vrid och effektkurvan...men en bmw 325 utan vanos är mer lämpad för race än en 328..då 325an har en vassare karaktär och inte dalar något i varvregistret. du tjänar alltid på att ha effekten högt upp. för det är där du hamnar när du drar ur bilen och vill få i nästa växel på så högt varv som möjligt.
Senast redigerat av Aquilla (24 oktober 2013)
En generell BMW ägare: njuter mer av bilen än sambon eller frun, om den har någon vilket inte alltid är vanligt. Åker då gärna en omväg med bilen för att få chans att visa upp sig och gärna med dimljusen på. Mer intresserad av hur han blir uppfattad i sin bil än utanför, Tror det är en snabb sportbil han köpt fast det viktigaste är ändå att den andas premium och status bland arbetskamraterna.