19 oktober 2013
Trådstartare
Jo, bilen ska snart slå om till 34 000 mil, kamrem ska vara bytt på 31*** enligt klistermärke på kåpan i motorutrymmet, vattenpump brukar väl bytas i samma veva som kamrem? om det nu inte är nåt halvtattigt jobb som är gjort..
Jajemen, det var precis det jag gjorde när jag hade kollat termostaten - tömde allt först, sen när jag satt ihop den gjorde jag som du sa, den gick upp i temp, över 90 grader men inget försvann ur kärlet.. sen slurpade den i sig allt medan jag körde några hundra meter till, då fick jag fylla upp hela kärlet.. kanske gick "torr" (utan glykol i kärlet dvs) och sög i sig lite luft då med.. ett jäkla tjorv detta..
Slangarna före och efter termostat (termostaten sitter i anslutning till vattenpumpen nertill vid blocket) är stenhårda och varma när mätaren visar 70, men ser knappt att nåt cirkulerar tillbaka till kärlet. kommer en skvätt då och då, oregelbundet, från den smala slangen som går till baka från kylaren till exp kärlet.