2839
Sök

Audi 80 tdi -93 problem med kylsystem

45 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
Halloj!

Tänkte höra om ni har några idéer... har en audi 80 tdi som vägrar gå upp i temp, någon enstaka gång har den kommit över 70 grader. Aha, termostaten tänkte jag, så¨den är nu bytt - men problemet är kvar.. Kallt som fasen i kupen är det också. Står jag på tomgång går bilen ner till drygt 50 grader bara.

Nästa tanke är luft i systemet, finns en luftningsskruv på en slang som går in i väggen mot kupén (ser ut att vara högsta punkten dessutom) och när jag skruvar upp den lite kommer det ofta en "luftpuff" för att sedan börja spruta ut glykol. Ang att det är kallt i kupén så blir det faktiskt varmt i några minuter efter jag har släppt ut "luftpuffen", för att sedan återgå till att blåsa väldigt kallt.

Kikade under bilen för att kolla efter läckor, och såg då att det ångade på massor från oljetråget av alla ställen. Hör det ihop eller har jag ett till problem?

Så ; Har jag en jävla massa luft i systemet? Trasig tempgivare? Varför ångar det från tråget?

Fråga gärna om ni vill veta mer info eller att jag ska lägga upp nån bild eller liknande

edit: Kan tillägga att jag har skruvat i luftningsskruven säkert 20 ggr, skruvar ju självklart igen den direkt det kommer glykol. Sen när det blir kallt i kupén igen är det bara att stanna vid nästa P-ficka och skruva upp den igen för att få värme. pendlar nämligen 10 mil om dagen på E4an, så har blivit ett par P-fickor nu. Vill gärna ha värme i kupén och lite högre motortemp nu när det snart blir kallare!
Senast redigerat av tobbx (16 oktober 2013)

45 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
EN till fråga, finns det fler luftningspunkter / lufntningsskruvar än den som är på slangen som går in mot kupén?

//t

Sothora <3
1 201 Inlägg
16 oktober 2013
förmodligen kan du ha en läcka i toppackningen.. Men du kan ju annars prova sätta en pappskiva framför kylarn

Bildemonterare samt egen verkstad. !

45 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
det kanske det kan vara.. är rätt grumligt i expansionskärlet även fast jag nyss bytt all glykol. Topplockspackning alltså? Fler symptom på att det kan vara den? Jobbigt att byta "bara för att testa" smile

9 130 Inlägg
16 oktober 2013
Försvinner det glykol för dig? Går den upp i temp om den står på tomgång?

45 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
Glykol försvinner ja. Den höll tätt efter jag bytte en slang från vattenpumpen för nån vecka sen. sen för några dagar sen när jag skulle till jobbet hade jag världens fläck under bilen, flera liter hade runnit ut mitt i allt.. vettesjutton vad den pysslar med. nu försvinner det lite då och då, men inte flera liter.

Den går ner i temp på tomgång faktiskt. orkar inte ens hålla 70 grader - den lägger sig på strax över 50 direkt jag står på tomgång. sen om den står på tomgång väldigt länge kan den gå upp till runt 60 kanske..

45 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
Sen kan jag tillägga att om den ligger på ca 70 grader och jag öppnar avluftningen så kommer det värme i kupén en stund, men tempmätaren dyker ner till 55-60 grader direkt, sen svajar den runt så tills den lägger sig på stadiga 70 grader.

9 130 Inlägg
16 oktober 2013
Om den tappar glykol så leta upp läckan. Är det inget läkage på någon slang eller kylaren så kan det vara toppen.

45 Inlägg
16 oktober 2013
Trådstartare
Får kika lite.. Någon idé om varför det ryker om oljetråget? runt pluggen såg det ut som, kanske bara kan vara glykol som rinner ner på tråget ..

45 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
Kikat litegrann. Termostaten är ok, tog ur den och kontrollerade. Men däremot verkar cirkulationen fungera väldigt dåligt . Det har även hunnit koka i expansionskärlet. Så frågan är om jag har stopp i systemet nånstans, eller är vattenpumpen dålig, eller så är det en jäkla massa luftfickor kvar - det pyser fortfarande ut luft när jag skruvar upp luftskruven till vad jag antar är värmepaketet (?). Så långt har jag kommit. Eller så är det förstås toppen som är kass .

Något enkelt sätt att fortsätta med uteslutningsmetoden här? smile

9 130 Inlägg
19 oktober 2013
Kan ju vara vattenpumpen som gett upp. Den sitter ihop med kamremmen på dom där va? Tror man byter pumpen vid 16 000 mil då.

Annars så tömmer du systemet, fyller upp så till maxnivån å då tömmer du i lite försiktigt. Sen startar du upp bilen, med värme på fullt ös, när du ser att vattennivån sjunker i expansionskärlet så fyller du på igen försiktigt tills du är uppe på maxnivån. Sen låter du bilen gå en stund tills du ser att inget mera vatten försvinner. Sen får du ge dig ut att åka en bit å se om värmen stannar kvar, och håll koll på vattennivån och tempmätaren.

45 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
Jo, bilen ska snart slå om till 34 000 mil, kamrem ska vara bytt på 31*** enligt klistermärke på kåpan i motorutrymmet, vattenpump brukar väl bytas i samma veva som kamrem? om det nu inte är nåt halvtattigt jobb som är gjort..

Jajemen, det var precis det jag gjorde när jag hade kollat termostaten - tömde allt först, sen när jag satt ihop den gjorde jag som du sa, den gick upp i temp, över 90 grader men inget försvann ur kärlet.. sen slurpade den i sig allt medan jag körde några hundra meter till, då fick jag fylla upp hela kärlet.. kanske gick "torr" (utan glykol i kärlet  dvs) och sög i sig lite luft då med.. ett jäkla tjorv detta..

Slangarna före och efter termostat (termostaten sitter i anslutning till vattenpumpen nertill vid blocket) är stenhårda och varma när mätaren visar 70, men ser knappt att nåt cirkulerar tillbaka till kärlet. kommer en skvätt då och då, oregelbundet, från den smala slangen som går till baka från kylaren till exp kärlet.

9 130 Inlägg
19 oktober 2013
Då väntade du nog inte tillräckligt länge. Du får stå en bra stund på tomgång innan systemet är fyllt. Har du väl fått in luft i systemet så kan det va jobbigt att få ur den. Töm systemet igen och fyll på lugnt, starta bilen med full värme och låt den gå länge innan du ger dig ut och åker. Känn även på slangarna som går in i coupén om dom är varma med. Cirkulationen av vattnet sker genom kylaren och motorn, expansionskärlet är till för att vattnet ska ha någonstans att ta vägen när det blir varmt och expanderar.

Forummoderator
18 270 Inlägg
19 oktober 2013
Putteliten skrev:
Då väntade du nog inte tillräckligt länge. Du får stå en bra stund på tomgång innan systemet är fyllt. Har du väl fått in luft i systemet så kan det va jobbigt att få ur den. Töm systemet igen och fyll på lugnt, starta bilen med full värme och låt den gå länge innan du ger dig ut och åker. Känn även på slangarna som går in i coupén om dom är varma med. Cirkulationen av vattnet sker genom kylaren och motorn, expansionskärlet är till för att vattnet ska ha någonstans att ta vägen när det blir varmt och expanderar.

"ser knappt att nåt cirkulerar tillbaka till kärlet. kommer en skvätt då och då, oregelbundet, från den smala slangen som går till baka från kylaren till exp kärlet."

Håller med Putteliten men den bilen brukar väl inte vara svårluftad? Dock så verkar det som luft spökar om det inte rinner stadigt i slangen du beskriver. Gör om samma procedur men i en kraftig uppförsbacke. Vänd sedan bilen neråt och gör samma sak. Upprepa. Annars misstänker jag vattenpump.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

45 Inlägg
19 oktober 2013
Trådstartare
Tack för svaren båda två! Ska göra om allt igen med mer tålamod denna gång som ni säger. Vattenpumpen antog jag va bytt i samma veva som kamremmen, men man ska väl inte anta nåt alls när man köper begagnat! smile)

94 Inlägg
24 oktober 2013
Det mest troliga felet när du inte får ngn värm i kupen dvs obefintlig cirkulation av kylvattnet.
Och som du skriver,kylvatten finns så.....

Byt vattenpumpen.

Min A6:a med 1.8T motor har en plast impeller som lossnar från axeln,nu görs den i metall.

45 Inlägg
26 oktober 2013
Trådstartare
Japp, en ny vattenpump är inköpt, ska försöka hinna byta den idag. Har lite besiktningstvåor att ta hand om också.. skitbil. smile

tack för hjälpen!

Sök