Vinterdäck 2013

granadadr
15 november 2013 · 7 289 Inlägg

DasAuto skrev:
Har kört allt från billiga kina däck till goodyear ice arctic eller va dem heter, tycker jag inte känner någon större skillnad på dem iaf.

på is???? eller???  de bästa är dock hakka 8 smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
soyd
15 november 2013 · 1 853 Inlägg

Körde på Hakkapeliitta 7:or i år igen... Köpte nämligen Hakkapeliitta 7:or förra året med till Polon och var mycket nöjd med dem. Så där för fick det bli Hakkapeliitta 7:or i år igen, och nu var det dax att byta på Lupon. Jag köpte mina Hakkapeliitta 7:or i sommras till rätt kurs där av blev det inga 8:or (Tror inte de fnns att köpa då..?) Hade jag köpt däck senare och kommit över 8:or till rätt kurs så hade jag nog slagti till på dem smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25960/25960-4e917a1a100d7922bf850cceca45dc6e.jpg
Passade på att blästra av plåtisarna i samma veva och lack på dom lite för att få den fräshare looken utan att lägga allt för mycket flis på vinter släden... wink

/mvh soyd

DasAuto
15 november 2013 · 2 751 Inlägg

granadadr skrev:

DasAuto skrev:
Har kört allt från billiga kina däck till goodyear ice arctic eller va dem heter, tycker jag inte känner någon större skillnad på dem iaf.

på is???? eller???  de bästa är dock hakka 8 smile

Nej ja kör inte på is, ja kör på Sveriges vägar smile
Och det är mestadels slask nere i Södra Sverige.
Tar man det lugnt så klarar man sig med alla däck.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Tommy_P
15 november 2013 · 396 Inlägg

köpt hakka 7 förra året, tog av skiten och montera continental dubb istället. sämre däck än nokian har jag inte åkt på sen 2004. mjuka, svajiga och med bromssträcka som en oljetanker. sen att de kanske presterar bra på nån jävla sjöis är extremt ointressant när det regnar eller är barmark 7 av 10 dagar på vintern.

granadadr
15 november 2013 · 7 289 Inlägg

som sagt var,, ingen som lärde sig något av den hemska olyckan ifjol??? även i Skåne kan man behöva dubb
ja jag vet att jag propagerar hårt för dubbdäck

Senast redigerat av granadadr (15 november 2013)

DasAuto
15 november 2013 · 2 751 Inlägg

granadadr skrev:
som sagt var,, ingen som lärde sig något av den hemska olyckan ifjol??? även i Skåne kan man behöva dubb
ja jag vet att jag propagerar hårt för dubbdäck

"Kan behöva" ja 10 dagar om året, hur bra är dubbdäck på blöt asfalt? Absolut inte lika bra som friktion.
Man skall anpassa farten efter förhållande och inte stirra sig blind på däckval. Man är inte säker med något däck.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
elektronikfreak tummen mitt i handen
15 november 2013 · 162 Inlägg

Som flera tidigare skrivit. Skulle jag vara tvungen att köpa vinterdäck till den kommande vintern så skulle jag välja Nokian Hakkapeliitta. Med bakgrund av de sista 4 vintrarna samt att jag bor på Öland där vi minst ett antal gånger drabbas av Ölandsfåk så är ju allt annat än dubbdäck helt uteslutet... mao faller valet på Hakka 8. Annars, skulle jag välja dubbfritt skulle det bli Hakka R2.

Elektronikfreak
Stoned Records - bootlegs med bl a Black Sabbath, Queen, Patti Smith, Jimi Hendrix, Roxy Music och Lou Reed
Mitt senaste bilköp - Peugeot 206 SW (2006)
DasAuto
15 november 2013 · 2 751 Inlägg

En fråga bara, finns det tester på vinterdäck som har gått ett antal mil?
Alltså typ däck som har 5-6mm kvar istället för nya däck.

Tror faktiskt inte dubbdäck har lika bra övertag mot friktion när de är använda ca en eller två vintrar.
Dubbarna slits jue.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Markus1987
15 november 2013 · 498 Inlägg

Allting slits självklart, även dubbarna som du säger, MEN, skillnaden på kvalitéts dubbdäck såsom Nokian och andra jämfört med dom billigare kina alternativen så tror jag lätt att Nokian har fortfarande mycket bra grepp även efter många mil där dom billigare kanske redan tappat en hel del av sina bästa egenskaper...

DasAuto
15 november 2013 · 2 751 Inlägg

Det är självklart att Nokian är bättre än billigaste budget däcken, men hur mycket bättre kan t.ex ett vanligt Goodyear Ice+ vara än t.ex. Star performer, hade Start performer på min gamla polo och goodyear på audin, märker inte så himla stor skillnad, dock är det ju ganska stor skillnad på bilarna så "testet" är inte rättvist.

Vill mer se "vetenskapliga" tester på använda vinterdäck.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Cupra_
16 november 2013 ·

bengi skrev:
Jag och många andra tampas med val av vinterdäck för denna säsong 2013.

Vi snackar framhjulsdriven bil med antisladd och antispinn.

För mig är valet av tillverkare i princip klart, det blir Nokian.
Men valet mellan dubb eller dubbfritt är inte klart.

Antingen Hakkapeliitta 8 eller Hakkapeliitta R2.
Jag vet att det är skillnad på däcken och att de presterar olika bra på olika väglag.
Men jag skulle vilja veta vad ni som kört förra årets modeller Hakkapeliitta 7 & Hakkapeliitta R tycker om dem.
För och nackdelar!

Ni andra som kör eller kört med moderna märkes dubbfritt, vad tycker/tyckte ni om dem?

Jag har hakkapeliitta 7 på en privat bil och hakka R på firmabilen, continental conti ice contact på bmwn och michelin xice north på volvon.. Står i samma dilemma som dig då bmwn nu behöver nya sulor.

Hakka 7 tycker jag har ett utmärkt grepp på de flesta underlag, men UPPLEVS dock som svajiga på barmark. Hakka R har jag på en skoda octavia -12, aldrig igen säger jag bara. Vilket skit på våt asfalt och is.. Spinner konstant, känns som ett sommardäck vilket är bra på torr och bar mark. "Okej" på snö.
Dock ska jag få hakka R2 på nya jobbarbilen (också en octavia) och enligt fordonsansvarige på firman ska de ha ett annat mönster som är mer lämpat för vinterkörning, vad vet jag..

Michelin är jag nöjd med. Känns stabilt, bra grepp och släpper kontrollerat när det väl släpper. Dock ska väl sägas att det sitter på en tung bil (V70III).

Continental som jag har på bmwn (conti ice contact) har jag inte kört i snö än (beggade som hängde med bilen) men de känns bra både på tort och vått hittills. Även stabila.


Jag vill ju ha dubb för det där lilla extra greppet i uppförsbackar, inbromsningar m.m. men jag börjar bli sugen på odubbat nu när vintern är som den är. Det är inte helt lätt alltså.

Någon skrev om Pirelli winter carving edge också.
Jag hade dessa för 2-3 vintrar sedan på en volvo S40 och jag var rätt missnöjd. Allmänt dåligt grepp vid vinterväglag och på vårkanten hade flertalet dubb släppt och några hade gått av (!) Och då kör jag inte som en biltjuv heller..

Hakka 5 hade jag på en seat ibiza -07 och de var jag grymt nöjd med. Bra grepp överlag, något högljudda bara.

Senast redigerat av Deception (16 november 2013)

MagneticNorth Aktad Medlem
16 november 2013 · 301 Inlägg

DasAuto skrev:
Det är självklart att Nokian är bättre än billigaste budget däcken, men hur mycket bättre kan t.ex ett vanligt Goodyear Ice+ vara än t.ex. Star performer, hade Start performer på min gamla polo och goodyear på audin, märker inte så himla stor skillnad, dock är det ju ganska stor skillnad på bilarna så "testet" är inte rättvist.

Vill mer se "vetenskapliga" tester på använda vinterdäck.

Test som inkluderar begdäck. http://www.google.se/url?sa=t&rct=j … 3336,d.bGE

caromania Forummoderator
16 november 2013 · 9 296 Inlägg

Dubbfria däck är bäst som nya men blir ganska snabbt dåliga. Precis som dubbdäck iofs. Jag har dock upptäckt att gamla dubbdäck är bättre än gamla dubbfria och då har jag testat dyrare märken. (som är väldigt bra som dubbfria)
Jag väljer ändå dubbfritt då bilen går bättre och tystare, men jag vet att jag måste byta däck oftare och att jag måste inse att dubb är bäst på ishalka. Är det ishalka litar jag inte på mina dubbfria däck, så enkelt är det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KHRacing
17 november 2013 ·

granadadr skrev:
.......... kolla bara på seriekrocken förra vintern,, tror NÅGON iaf får en tankeställare

även där behöver man dubbat,, ibland,,

En liten anekdot ang den stora seriekrocken på Tranarpsbron:

Inte en enda bil/lastbil/buss hade felaktiga däck monterade, inte ens de utländska - Relativr bra gjort där iaf.

Muttley
17 november 2013 ·

granadadr skrev:
som sagt var,, ingen som lärde sig något av den hemska olyckan ifjol??? även i Skåne kan man behöva dubb
ja jag vet att jag propagerar hårt för dubbdäck

De hade i för sig inte så mycket med ifall de hade kört dubb eller odubbat.  De var avståndet till förhållandet vilket majoriteten av svenskar inte lärde sig på körskolan.  ALLA låg för nära varandra i noll sikt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 november 2013 · 13 744 Inlägg

soyd skrev:
Körde på Hakkapeliitta 7:or i år igen... Köpte nämligen Hakkapeliitta 7:or förra året med till Polon och var mycket nöjd med dem. Så där för fick det bli Hakkapeliitta 7:or i år igen, och nu var det dax att byta på Lupon. Jag köpte mina Hakkapeliitta 7:or i sommras till rätt kurs där av blev det inga 8:or (Tror inte de fnns att köpa då..?) Hade jag köpt däck senare och kommit över 8:or till rätt kurs så hade jag nog slagti till på dem smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/26/25960/25960-4e917a1a100d7922bf850cceca45dc6e.jpg
Passade på att blästra av plåtisarna i samma veva och lack på dom lite för att få den fräshare looken utan att lägga allt för mycket flis på vinter släden... wink

/mvh soyd

kör du 13"?

kör på 14" på min arosa ser så tråkigt ut med 13"
eller kanske är lite högre 14"?

min är så inåt helvete låg så är dom förhöga sitter gummit i framskärmarna istället för på däcket.

kör på 155/65-14 så får man skaplig sidstabiltet i däcket.  tyvärr går det inte att köra 15" inte hittat några dubbdäck som klarar rulldiametern ännu =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Nightmare89
17 november 2013 · 939 Inlägg

Farleykarley skrev:
Skall vara "test driver" åt Good Year i år och har beställt hem en uppsättning nya Good Year Ultragrip Ice Artic.   (Väldigt flashigt namn iaf smile ) Skall tydligen vara väldigt bra enligt diverse tester, så vi får väl se hur det blir.

Nice:D  Sj e jag redan det både för sommar å vinter

bengi
19 november 2013 · 404 Inlägg

Jag köpte Hakka R2 på 16tum med 2,8 däcktryck, första reaktionen är svajigt... och tysta...
Men det är väl för att man är van med större fälg.

Sommardäcken har tuggat sig fram fast det varit is någon morgon, men de har väl med den nya quaife diffen att göra.

Vi får väl se hur Hakka R2 presterar när det blir halt och kallt.


Jag skriver ett omdömme när jag testa mera!

/ Bengan
Volvo V60 D4 AWD Polestar "Razer Tank" (2014)
Cupra_
19 november 2013 ·

För min del blev det Hankook winter i-pike w419 i år. Haft föregångaren W409 på en Bil utan antisladd och antispinn och de var riktigt bra så jag tänkte att de nya borde inte vara sämre i alla fall..

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 november 2013 · 13 744 Inlägg

bengi skrev:
Jag köpte Hakka R2 på 16tum med 2,8 däcktryck, första reaktionen är svajigt... och tysta...
Men det är väl för att man är van med större fälg.

Sommardäcken har tuggat sig fram fast det varit is någon morgon, men de har väl med den nya quaife diffen att göra.

Vi får väl se hur Hakka R2 presterar när det blir halt och kallt.


Jag skriver ett omdömme när jag testa mera!

svajiga blir vinterdäck hur man än gör. lite själva grejen med gummiblandningen. blev faktist glatt överaskad över hur stabila Nokian hakka 5 var när dom kom köpte sånna till min 850turbo i 225/45-17 och dom var betydligt stadigare och stabilare än vad jag anat först och dom tål stryk har slitit ut framdäcken nu men det fattas högst 5dubbar i framdäcken. då har jag kört i 235km/h som fortast med dom. lite skillnad mot andra större märken som är dubbfria efter halva första vintern =/

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang