2413
Sök

Saab 9000 aero dog helt plötsligt

100 Inlägg
17 oktober 2013
Trådstartare
Var i Uppsala i veckan och inhandlade en Saab 9000 2.3T aero -95
25000 mil
Maptune steg 3
Rostfritt 2.5"
Racekat
K&N öppet sportluft
Lättat svänghjul
Carbon lamell
Öppen dump

Påväg hem några timmar senare så dog bilen när jag skulle ut ur en rondell, ett mycket odramatiskt stopp. Bilen bara dog lungt. Den startade inte med hjälp av startkablar och fick bli bogserad. Tidigare så hade jag kört ganska många små sträckor.
Nästa dag så öppnade jag upp ventilkåpan och kamkedjan var hel, topplockspackningen kan inte gått då inget läckage visade sig någonstans. Stift nummer 3 var dock trasigt(den lilla grejen längst fram hade typ slagits fast på sidan om stiftet) men alla kolvar var hela.
For in på en verkstad och dom sa att den förmodligen blivit sur så in i h*lvete av de små sträckorna, dom bytta till nya stift och lät den torka under natten men den startade inte ändå.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

5 867 Inlägg
17 oktober 2013
Bränslepump? Har för mig man ska kunna höra den surra några sekunder när man vrider på tändningen.

Testat om den startar till på startgas?

Igensatt bränslefilter?

Bränslepumpsrelä?

904 Inlägg
18 oktober 2013
Brukar va tändkassetten eller bränslepumpen

AUTOTECH S60 power

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 oktober 2013
med 100% tändkasetten om den luktar elektronik brand, annars soppapumpen smile testa med en annan röd kasett först o nya NGK BCPR7ES-11 tändstift, om det inte vad dessa verkstaden monterade dvs.

3 295 Inlägg
plankan
18 oktober 2013
Om varvräknarnålen hoppar till när tändningen slås på - så lär det inte vara vevaxelgivaren
Senast redigerat av plankan (18 oktober 2013)

Saab älskare!
4 597 Inlägg
18 oktober 2013
plankan skrev:
Om varvräknarnålen hoppar till när tändningen slås på - så lär det inte vara vevaxelgivaren

Det är inte så på alla 9000, vissa hoppar den på, vissa inte, så det är inte riktigt korrekt att utesluta vevaxelgivaren!

plankan
18 oktober 2013
Funkiee skrev:
plankan skrev:

Det är inte så på alla 9000, vissa hoppar den på, vissa inte, så det är inte riktigt korrekt att utesluta vevaxelgivaren!

Möjligvis -
men så skriver jo 90% av saabfolket

3 295 Inlägg
18 oktober 2013
Varvräknarn rör sig när man kör på starten, det är ingen chansning. Det är en sak som jag vet. Gör den inte det så är vevgivareb paj, men i TS fall skull jag mest tippa på bränsle pumpen eller tändkassetten.

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
19 oktober 2013
Som många tidigare nämnt, lyssna om bränslepumpen surrar när du vrider på tändningen. Detta kostar helt gratis och bör göras innan man börjar byta delar hej vilt...

100 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
Update:

Verkstan sa att den var komplös, men bara ibland? Hur går det till? :S
Verkar bli en dyr reparation trots allt.

3 295 Inlägg
20 oktober 2013
llu1201 skrev:
Update:

Byt verkstad. Vart bor du förresten?
Senast redigerat av Slave_joe (20 oktober 2013)

100 Inlägg
20 oktober 2013
Trådstartare
Slave_joe skrev:
llu1201 skrev:
Update:

Verkstan är i Uppsala och har fått mycket goda rekommendationer och ligger inte bland alla dyra "märkesverkstäder". Jag själv bor i Skellefteå men var tvungen lämna in den där då bilen dog några timmar efter jag köpt den. Sen om jag blev blåst eller inte går ju spekulera mycket kring så det behöver vi inte diskutera!
Får se vad dom säger i veckan..

Offtopic: fick 2 parkeringsböter den helgen också dan efter bilen dog, körde en bekants audi a4 som började koka samt att jag köpte fel verktyg på biltema och tappade bort kvittot :')

3 295 Inlägg
20 oktober 2013
llu1201 skrev:
Slave_joe skrev:
llu1201 skrev:
Update:

Verkstan är i Uppsala och har fått mycket goda rekommendationer och ligger inte bland alla dyra "märkesverkstäder". Jag själv bor i Skellefteå men var tvungen lämna in den där då bilen dog några timmar efter jag köpt den. Sen om jag blev blåst eller inte går ju spekulera mycket kring så det behöver vi inte diskutera!
Får se vad dom säger i veckan..

Offtopic: fick 2 parkeringsböter den helgen också dan efter bilen dog, körde en bekants audi a4 som började koka samt att jag köpte fel verktyg på biltema och tappade bort kvittot :')

Aha, låter inte som en kanon helg med andra ord;)

513 Inlägg
21 oktober 2013
Saknar komp ibland. Ett fenomen som Volvo 850 drogs med då ventilerna Kunde fastna vilket gjorde att den blåste ut kompet. Men skulle du lyckas få det problemet har jag svårt att se hur bilen bara skulle dö utan att ens gå dåligt. Funkar ventilerna så har eller så har du inte komp. Visst du kan ha dåligt komp men inget av på förhållande så att säga.
Min gissning, du har bränt tändkassetten, avliva ett par på mina t7.
Går ena sekunden för att sen bara dö, försökt starta den och därmed surat motorn. Åkte helst med en reserv i bagaget.
Kolla tändningen för det där med kompet låter bara dumt.

100 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
Melin82 skrev:
Saknar komp ibland. Ett fenomen som Volvo 850 drogs med då ventilerna Kunde fastna vilket gjorde att den blåste ut kompet. Men skulle du lyckas få det problemet har jag svårt att se hur bilen bara skulle dö utan att ens gå dåligt. Funkar ventilerna så har eller så har du inte komp. Visst du kan ha dåligt komp men inget av på förhållande så att säga.
Går ena sekunden för att sen bara dö, försökt starta den och därmed surat motorn. Åkte helst med en reserv i bagaget.

hm ja det kan nog vara tändkassetten, det är min första bil och har ingen större mekvana av bil men kan skruva 2takt. Dock så är väl inte tändkassetten så svår att byta? Någon som kan förklara i några enkla steg? Har t5 motorn med röda kassetten.

Det tråkiga är bara att bilen är 80 mil ifrån mig just nu big_smile

Bt
19 Inlägg
21 oktober 2013
Bränslepumpen gissar jag på. Har haft två 9000 som dött underkörning och de var pumpen på båda.

"Racing in a honda is like the special olympics, Even if you win you are still retarded."

513 Inlägg
21 oktober 2013
llu1201 skrev:
Melin82 skrev:

hm ja det kan nog vara tändkassetten, det är min första bil och har ingen större mekvana av bil men kan skruva 2takt. Dock så är väl inte tändkassetten så svår att byta? Någon som kan förklara i några enkla steg? Har t5 motorn med röda kassetten.

Kassetten sitter med 4 skruv och en kontakt. Hur lätt som helst.

100 Inlägg
21 oktober 2013
Trådstartare
Tpos skrev:
Bränslepumpen gissar jag på. Har haft två 9000 som dött underkörning och de var pumpen på båda.

Men om bilen blivit sur på bensin efter den dog, betyder inte det att pumpen fungerar?

Melin82 skrev:
llu1201 skrev:
Melin82 skrev:

Kassetten sitter med 4 skruv och en kontakt. Hur lätt som helst.

Där ser man, ska se vad verkstan ska ha för jobbet när dom hittar felet. Annars blir det köra den svart i lastbil hit upp och börja skruva själv.

513 Inlägg
22 oktober 2013
Jo det stämmer, om bilen sura ner sig efter stoppet så betyder det att pumpen funkar. Ett sätt att kolla pumpen som flera skrivit är att just att slå på tändningen och lyssna.
Att bilen bara dog utan förvarning ser jag som ett tecken på elektronik krångel. Och vad det gäller Saab krångel brukar dom vara simpla, tändkassetten som vi diskuterat, vevaxelgivaren, bränslepump......

Att just byta kassetten är simpelt och finns nya på tex feltema för under tusenlappen. Och är inget jobb jag låtit någon firma göra men då är jag snål i det fallet. Klart bytet kostar nog inte mycket men dom går gissningvis inne till feltema och köper billiga saker. Sen kan man diskutera hur vissa bra dom billiga Kina grejorna är. Hoppas du slipper köra hem den på lastbilsflak.

Sök