Svårstartad Bmw e46 trots byte av trasiga delar

Orange_Dragon
21 oktober 2013 · 392 Inlägg

Halloj.
Kan börja med å be om ursäkt för krånglig rubrik men det får funka.

Jo det är så att min e46-325:a 2001 är jäkligt svårstartad.
Det började med att jag åkte till macken å tanka, när jag skulle därifrån sen så var den jäkligt svårstartad helt plötsligt.
Fick tugga länge på startmotorn innan den hoppa igång. Då gick den riktigt piss, blöddra en hel del å varva typ 400rpm. Tillslut varva den upp och gick sen riktigt hela vägen hem. Stängde av å testa igen direkt. Precis samma fel.
Bilfan fick stå över natten, och jag testade igen på morgonen. Starta då direkt utan nå problem. smile
Drog till jobbet (ca 2 mil) och den gick bra hela vägen dit.
Testade då att stänga av den direkt jag kom till jobbet, för att starta den igen. Då inträffade exakt samma fel igen.
Blev sur å åkte upp med den till macken som kolla upp bilen med dator och kunde då konstatera att både vevaxelgivaren och kamaxelgivaren var trasiga?!?!?!
Aja, jag bytte dessa båda nån vecka senare (utan att ha kört bilen på dessa veckor)
Men samma problem kvarstår än. Förstår inte vad som kan vara fel.
Har den stått länge så startar den helt utan problem, men är den varm å har varit igång så är den jäkligt kinkig.
Vet inte rikrigt vad jag ska börja byta nu?

Ojojoj va text det blev, men hoppas att nån kanske kan tipsa mig om vad jag kan göra härnäst?

Extremt tacksam för svar
MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
uhlin
21 oktober 2013 · 2 834 Inlägg

Låter som nån motortempgivare som tror att motorn är kall fast den är varm.
Därav att den surar ner sig då den är varm

zshoe Kokar ris
21 oktober 2013 · 923 Inlägg

vad var det du tankade egentligen...?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
felek
21 oktober 2013 · 175 Inlägg

cenoxide skrev:
vad var det du tankade egentligen...?

bra fråga! tydligen gör män det misstaget oftare än kvinnor!

Peugeot 205 1.9 TurboDiesel "Överaskningen" (1991)
Peugeot 205 Gti Classique Sport "Baguette Räser" (1990)
Peugeot 205 Gti "Röda FARAN" (1989)
Orange_Dragon
21 oktober 2013 · 392 Inlägg

cenoxide skrev:
vad var det du tankade egentligen...?

Hhehe det var faktiskt vanlig bensin. Hoppas jag wink
Ska kolla upp det där med motortempgivaren.

Nu när du säger det så spökar även tempgivaren. Rätt som det är studsar den å lägger sig på hetast, för att direkt sjunka sakta tillbaka.  Så gör den mest hela tiden. Dock kan jag tilläga att även den givaren är bytt, utan framgång även där.
Lär ju inte ha nått å göra med att den är svårstartad, men kunde ju iaf tilläga det.

Tack för tipset.

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
Sam1r
21 oktober 2013 · 485 Inlägg

kolla läckage vid insug osv .

Mik3y
22 oktober 2013 · 7 Inlägg

Jag hade ungefär samma problem med min E36:a . Dock inga problem med tempmätaren. men det va hål i insugs slangen ! Böt den sen gick den klockrent !

Weber122
22 oktober 2013 · 128 Inlägg

Tycker att de tidigare förslagen låter väldigt vettiga, men jag hade testat att gå in med datorn igen och kolla ifall han bilen fortfarnade lägger felkoder på några av de bytta givarna. Kan vara så att du har något kabelbrott. Du kan eventuellt testa att rycka ur kontaktstycket till lmm och se ifall det blir någon skillnad.

Aktuellt projekt: Toyota Supra MKIV
Mitsubishi Lancer Evolution VI "Blue bullet" (1999)
Orange_Dragon
22 oktober 2013 · 392 Inlägg

Okay, ska kika om jag hittar nå läckage någonstans. Men har faktiskt bytt alla gummislangar på insugssidan då det sprack en slang vid byte av vevaxelgivaren. Så dom är alla nya och hela.
Tycker det vore lite konstigt om det skulle vara läckage, då den går riktigt genom hela registret när den väl startat. Inga problem då.
För när jag fick hål på en tryckslang på Nissan så gick den ju skit hela tiden. Men kanske är olika på sug/turbo-motorer?

Nu är jag garanterat ute å cyklar, men det är inte så att man måste "nolla" datorn eller typ tala om att det är nya givare t.ex?
Det borde den väl känna av själv kan man tycka?

Tack för alla svar å tips.

Edit: Inge skilland på ryckt lmm-kontakt eller inte tyvär.

Senast redigerat av Orange_Dragon (22 oktober 2013)

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
zekezeke Vila i frid, pappa..
22 oktober 2013 · 517 Inlägg

Har EML lampan börjat lysa under dessa förhållanden?
Hur mår ditt batteri?
Hur ser stiften ut?
Gasspjällhuset kanske är kasst?

Eh, eller vänta, läste ditt sista inlägg lite mer grundligt nu - säger du att de INTE blir någon skillnad när du tar ut LMM-kontakten? I så fall är det den som är dålig. Ger inte alltid felkod.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Orange_Dragon
22 oktober 2013 · 392 Inlägg

EML-lampan? Vilken är det? :p fast nån lampa lyser dock inte.

Batteriet är friskt. Riktigt bra snurr i det.

Stiften har jag ej kollat.

Och nej, ingen skillnad när man rycker kontakten. Inge ändring av tomgång eller så.

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
zekezeke Vila i frid, pappa..
22 oktober 2013 · 517 Inlägg

Då är LMM paj är jag rädd. Byt den så är det nog löst!

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Orange_Dragon
22 oktober 2013 · 392 Inlägg

Okay fan så bra om det vore så "enkelt" fel.
Blir å köpa en sån då å testa.

Hmm, inte kan det var samma som sitter i min E39 528?
Vore ju rätt smidigt om det är lika så kunde man byta å enkelt konstatera.

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
zekezeke Vila i frid, pappa..
22 oktober 2013 · 517 Inlägg

Jo, det ska nog fungera. E39, E38 och Z3 E36 delar iaf samma Hella LMM. smile

Senast redigerat av zekezeke (22 oktober 2013)

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Orange_Dragon
22 oktober 2013 · 392 Inlägg

Aha okay nice.
Då ska jag kolla upp detta å återkommer smile

Tack så mycket för hjälpen.

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
Orange_Dragon
2 januari 2014 · 392 Inlägg

Hallå igen.

Nu är det dags att fixa biljäkeln. Har inte rört den sen sist, bara testat starta igen. Samma problem
är kvar än. Testade att rycka kontakten till LMM när den var igång. Ingen skillnad på tomgång eller när man varvar. Den går som den ska. När jag sedan sätter i kontakten igen så blir det en liten dipp på tomgången bara.

Så kan jag då anta att LMM är pajj?

Tacksam för all hjälp.

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
zekezeke Vila i frid, pappa..
2 januari 2014 · 517 Inlägg

Bilen bör dö när du ryckere lmm. Enkaste sättet att kolla om lmm är trasig är att ta upp den och se igenom den med hjälp av en lampa och försöka se den tunna, tunna tråden som hänger där. Är den av så är lmm trasig smile

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Orange_Dragon
2 januari 2014 · 392 Inlägg

Den bör dö om LMM är hel menar du?
Ska kika imorrn om jag ser nå trådar i den smile

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!
zekezeke Vila i frid, pappa..
2 januari 2014 · 517 Inlägg

Precis.

BMW 525i "ESS Tuning TS1" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang