Bygga drifting/racingbil på veteranare?

Wicca
29 oktober 2013 · 886 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:

mb_pucken skrev:
Missade race biten ja med :-p men tror det är mycket jobb och bygga mittmotor och ännu mera gör front motor smile
Tror det "enklaste" är rörram med dubbla A-armar fram och en bmw/merca eller annan bakvagn av samma typ och sedan sätta bubbla kaross på rörramen smile men ett sånt bygge är nog inget man slänger ihop ;-)

Jo, mina idéer brukar springa iväg så att säga, men min tanke nu är att köpa en bubbla till våren, renovera den tillräckligt för att kunna glida lite med den i sommar, har alltid velat ha en bubbla, och under tiden göra mindre förbättringar bit för bit så att det "bara" är att montera in motorn nästa vinter.

Fast en VW motor brukar sitta med fyra bultar, så det är ju rätt lättmekat! Finns ju även turbokit till dem vad jag vet. smile

Absolut, har också kikat lite på att turbokonvertera en sådan. Vad jag har läst mig till finns det några hinder dock:

*Svårt att hitta en växellåda och koppling som håller.
*Det blir dyrt om man ska komma upp i några vettiga effekter(man måste byta massa saker inne i motorn, förgasare osv.).

Jämför det med att köpa en fungerande Saab 9000 2.3t(200hk) för 3000 kr och lägga massa tid istället. Vore kul att se om det gick att göra på tajt budget.

Enda problemet är att det blir svårt att få till 15 Kw(20 hk) per 100 kg... Bubblan väger ju bara 800 kg original och så mycket mer kan väl inte Saab-motorn väga? Fast om man utgår från en 170 hk istället så borde det ju gå. big_smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Nickeboii
29 oktober 2013 · 762 Inlägg

Wicca skrev:

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:

Jo, mina idéer brukar springa iväg så att säga, men min tanke nu är att köpa en bubbla till våren, renovera den tillräckligt för att kunna glida lite med den i sommar, har alltid velat ha en bubbla, och under tiden göra mindre förbättringar bit för bit så att det "bara" är att montera in motorn nästa vinter.

Fast en VW motor brukar sitta med fyra bultar, så det är ju rätt lättmekat! Finns ju även turbokit till dem vad jag vet. smile

Absolut, har också kikat lite på att turbokonvertera en sådan. Vad jag har läst mig till finns det några hinder dock:

*Svårt att hitta en växellåda och koppling som håller.
*Det blir dyrt om man ska komma upp i några vettiga effekter(man måste byta massa saker inne i motorn, förgasare osv.).

Jämför det med att köpa en fungerande Saab 9000 2.3t(200hk) för 3000 kr och lägga massa tid istället. Vore kul att se om det gick att göra på tajt budget.

Enda problemet är att det blir svårt att få till 15 Kw(20 hk) per 100 kg... Bubblan väger ju bara 800 kg original och så mycket mer kan väl inte Saab-motorn väga? Fast om man utgår från en 170 hk istället så borde det ju gå. big_smile

Precis! Det blir mycket billigare. Kanske SAAB´s 2.0T kan användas också, den har väl runt 150 hk, och ställer du sedan upp laddtrycket har du väl närmare 200 hk kan jag tänka mig. smile

Det jag inte har fattat riktigt är hur man gör med växellådan på en bil med svansmotor, vad använder man sig av då? Jag har ju fattat så mycket att man behöver ett länkage från växellådan till växelspaken, men vilken typ av växellåda använder man sig av? För kör man med en vanlig låda så borde väl motorn komma extremt långt bak?

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
tomgut0511
29 oktober 2013 · 8 Inlägg

tja köp en bmw e34 dem är bra för drift;)

Wicca
29 oktober 2013 · 886 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:

Garagemuppen skrev:

Fast en VW motor brukar sitta med fyra bultar, så det är ju rätt lättmekat! Finns ju även turbokit till dem vad jag vet. smile

Absolut, har också kikat lite på att turbokonvertera en sådan. Vad jag har läst mig till finns det några hinder dock:

*Svårt att hitta en växellåda och koppling som håller.
*Det blir dyrt om man ska komma upp i några vettiga effekter(man måste byta massa saker inne i motorn, förgasare osv.).

Jämför det med att köpa en fungerande Saab 9000 2.3t(200hk) för 3000 kr och lägga massa tid istället. Vore kul att se om det gick att göra på tajt budget.

Enda problemet är att det blir svårt att få till 15 Kw(20 hk) per 100 kg... Bubblan väger ju bara 800 kg original och så mycket mer kan väl inte Saab-motorn väga? Fast om man utgår från en 170 hk istället så borde det ju gå. big_smile

Precis! Det blir mycket billigare. Kanske SAAB´s 2.0T kan användas också, den har väl runt 150 hk, och ställer du sedan upp laddtrycket har du väl närmare 200 hk kan jag tänka mig. smile

Det jag inte har fattat riktigt är hur man gör med växellådan på en bil med svansmotor, vad använder man sig av då? Jag har ju fattat så mycket att man behöver ett länkage från växellådan till växelspaken, men vilken typ av växellåda använder man sig av? För kör man med en vanlig låda så borde väl motorn komma extremt långt bak?

Jadu, det sistnämnda har jag inte riktigt funderat så himla långt på ärligt talat. Frågan är hur växellådan sitter. Sitter den rakt under motorn eller något framför/bakom? Jag tycker att man borde kunna vinkla motorn något också, fast man får tänka till kring oljan och oljesumpen då såklart. Kanske upp till 15-20 grader kan funka? Då borde man kunna få till det hyfsat.

Jag fick en idé om att plocka hela framvagnen från en Saab 9000, svetsa så att hjulen står rakställda och sen montera in allting i ett enda paket i bubblan. En 9000 är 22,4 cm bredare än en bubbla och det finns glasfiberskärmar till bubblan som är 10 cm bredare. wink Självklart blir det lite meck med växelspaken, men det får man väl leva med. Jag är ju som tur är maskiningenjör så det bör jag kunna lösa hoppas jag. big_smile

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
tomgut0511
29 oktober 2013 · 8 Inlägg

jobbigt:/

Nickeboii
29 oktober 2013 · 762 Inlägg

Wicca skrev:

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:

Absolut, har också kikat lite på att turbokonvertera en sådan. Vad jag har läst mig till finns det några hinder dock:

*Svårt att hitta en växellåda och koppling som håller.
*Det blir dyrt om man ska komma upp i några vettiga effekter(man måste byta massa saker inne i motorn, förgasare osv.).

Jämför det med att köpa en fungerande Saab 9000 2.3t(200hk) för 3000 kr och lägga massa tid istället. Vore kul att se om det gick att göra på tajt budget.

Enda problemet är att det blir svårt att få till 15 Kw(20 hk) per 100 kg... Bubblan väger ju bara 800 kg original och så mycket mer kan väl inte Saab-motorn väga? Fast om man utgår från en 170 hk istället så borde det ju gå. big_smile

Precis! Det blir mycket billigare. Kanske SAAB´s 2.0T kan användas också, den har väl runt 150 hk, och ställer du sedan upp laddtrycket har du väl närmare 200 hk kan jag tänka mig. smile

Det jag inte har fattat riktigt är hur man gör med växellådan på en bil med svansmotor, vad använder man sig av då? Jag har ju fattat så mycket att man behöver ett länkage från växellådan till växelspaken, men vilken typ av växellåda använder man sig av? För kör man med en vanlig låda så borde väl motorn komma extremt långt bak?

Jadu, det sistnämnda har jag inte riktigt funderat så himla långt på ärligt talat. Frågan är hur växellådan sitter. Sitter den rakt under motorn eller något framför/bakom? Jag tycker att man borde kunna vinkla motorn något också, fast man får tänka till kring oljan och oljesumpen då såklart. Kanske upp till 15-20 grader kan funka? Då borde man kunna få till det hyfsat.

Jag fick en idé om att plocka hela framvagnen från en Saab 9000, svetsa så att hjulen står rakställda och sen montera in allting i ett enda paket i bubblan. En 9000 är 22,4 cm bredare än en bubbla och det finns glasfiberskärmar till bubblan som är 10 cm bredare. wink Självklart blir det lite meck med växelspaken, men det får man väl leva med. Jag är ju som tur är maskiningenjör så det bör jag kunna lösa hoppas jag. big_smile

Haha, jag tänkte på exakt samma sak! Men i och med att du kan ta bort styrleder osv från axeln så borde väl inte bredden vara några större problem? smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
tomgut0511
29 oktober 2013 · 8 Inlägg

ja fast den skulle ju behöva mer kraft wink

Nickeboii
30 oktober 2013 · 762 Inlägg

tomgut0511 skrev:
ja fast den skulle ju behöva mer kraft wink

I och med att bilen inte kommer väga speciellt mycket är 150/200 hk fullt tillräckligt för att man ska kunna drifta. Men sen så kan man lätt trimma upp den ännu mer genom att ställa upp laddtrycket och sånt smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
RymdSeglet N/A
30 oktober 2013 · 165 Inlägg

Snabb på bana med en bubbla som har mycket vikt bak pga av större motor vette fan om det går ihop, kom ihåg att för att en bil ska vara snabb, både på sladd och runt kurvorna normalt så ska du ha lika mycket vikt fram som bak. Sen skulle jag välja en bil med "normala" Mc Pherson fjäderben, så du lätt kan bygga om till justerbara fjäderben om du nu vill ha det.

Daihatsu Charmant "1600" (1986)
Wicca
30 oktober 2013 · 886 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Haha, jag tänkte på exakt samma sak! Men i och med att du kan ta bort styrleder osv från axeln så borde väl inte bredden vara några större problem? smile

Sant! Tål helt klart att tänkas på, kanske fungerar det bättre än jag trodde.

Garagemuppen skrev:

tomgut0511 skrev:
ja fast den skulle ju behöva mer kraft wink

I och med att bilen inte kommer väga speciellt mycket är 150/200 hk fullt tillräckligt för att man ska kunna drifta. Men sen så kan man lätt trimma upp den ännu mer genom att ställa upp laddtrycket och sånt smile

Absolut, Saabs 170 hk-motor får 240 hk med ett enkelt chip, lägg det på en bil som väger 900 kg=herrejösses!

RymdSeglet skrev:
Snabb på bana med en bubbla som har mycket vikt bak pga av större motor vette fan om det går ihop, kom ihåg att för att en bil ska vara snabb, både på sladd och runt kurvorna normalt så ska du ha lika mycket vikt fram som bak. Sen skulle jag välja en bil med "normala" Mc Pherson fjäderben, så du lätt kan bygga om till justerbara fjäderben om du nu vill ha det.

Angående viktfördelningen har du en mycket god poäng. Därav funderar jag på om man kan vinkla motorn framåt(men då går baksätet och min tanke om att hålla utseendet hyfsat original bort) och på så sätt göra bilen mittmotorförsedd och på så sätt få bättre viktfördelning. En del saker som intercooler och kylare har jag dock tänkt sätta fram för att få mycket luft så bara där borde en del vikt hamna.

Från -71 kom bubblan med Mc Pherson fram. Bak kommer jag i så fall ta allt sånt från Saaben också.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Nickeboii
30 oktober 2013 · 762 Inlägg

Fast det du skulle kunna göra är att sätta motorn fram, men det kanske blir lite trångt? Men med tanke på att Bubblor redan ha en lite "kardantunnel" för växellådslänkaget så kommer det fortfarande se ganska original ut wink

Men Porsche har ju en ganska tung bakdel, och ca 40/60 i viktfördelning. Nu vet jag inte vad en bubbla har original, men om man lägger in kylare och IC i fronten så kan man nog få en hyfsad viktfördelning.

Men sen så har ju de flesta folkorna i folkrace en tyngre motor i bak, men de går ju bra som fasen?

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Wicca
30 oktober 2013 · 886 Inlägg

Garagemuppen skrev:
Fast det du skulle kunna göra är att sätta motorn fram, men det kanske blir lite trångt? Men med tanke på att Bubblor redan ha en lite "kardantunnel" för växellådslänkaget så kommer det fortfarande se ganska original ut wink

Men Porsche har ju en ganska tung bakdel, och ca 40/60 i viktfördelning. Nu vet jag inte vad en bubbla har original, men om man lägger in kylare och IC i fronten så kan man nog få en hyfsad viktfördelning.

Men sen så har ju de flesta folkorna i folkrace en tyngre motor i bak, men de går ju bra som fasen?

Mjo, sant, men då missar jag möjligheten att ta Saab-turbomotor. Mycket billigare och lättare att få tag på än t.ex. Volvo-turbomotor.

Jag pratade med en kollega som jobbat 27 år på Saab inom utvecklingen. Enligt honom så sitter motorn på Saabarna precis framför framaxeln, så om jag inte ska vinkla motorn mycket så blir det då mittmotor helt klart. Funderar också på om man skulle kunna vända motorn om och bygga om växellådan så man inte får 5 växlar bak och 1 fram... Fast nu snackar vi då rakt inte enkelt längre...

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Nickeboii
30 oktober 2013 · 762 Inlägg

Wicca skrev:

Garagemuppen skrev:
Fast det du skulle kunna göra är att sätta motorn fram, men det kanske blir lite trångt? Men med tanke på att Bubblor redan ha en lite "kardantunnel" för växellådslänkaget så kommer det fortfarande se ganska original ut wink

Men Porsche har ju en ganska tung bakdel, och ca 40/60 i viktfördelning. Nu vet jag inte vad en bubbla har original, men om man lägger in kylare och IC i fronten så kan man nog få en hyfsad viktfördelning.

Men sen så har ju de flesta folkorna i folkrace en tyngre motor i bak, men de går ju bra som fasen?

Mjo, sant, men då missar jag möjligheten att ta Saab-turbomotor. Mycket billigare och lättare att få tag på än t.ex. Volvo-turbomotor.

Jag pratade med en kollega som jobbat 27 år på Saab inom utvecklingen. Enligt honom så sitter motorn på Saabarna precis framför framaxeln, så om jag inte ska vinkla motorn mycket så blir det då mittmotor helt klart. Funderar också på om man skulle kunna vända motorn om och bygga om växellådan så man inte får 5 växlar bak och 1 fram... Fast nu snackar vi då rakt inte enkelt längre...

Vänd på axeln 180 grader, så har det löst wink Men jag vet inte om det funkar med en framaxel.. smile

Men du kan ju fortfarande använda dig av en SAAB motor om du ska montera den i fronten, du får bara skaffa en annan växellåda och svetsa om svänghjulskåpan smile

Senast redigerat av Garagemuppen (30 oktober 2013)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
the_marksman
30 oktober 2013 · 2 Inlägg

Bygg på den яyska kommunistmaskinen Lada 2104!

Råare fordon får man leta efter: http://www.autanet.cz/photos/lada-2104_805162020_1.jpeg

Nickeboii
30 oktober 2013 · 762 Inlägg

Eller varför inte en Lada Niva? wink

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Nickeboii
30 oktober 2013 · 762 Inlägg

http://www.youtube.com/watch?v=UZb13SNc0Wk

Detta vore riktigt coolt med! En drifting Jeep wink

Senast redigerat av Garagemuppen (30 oktober 2013)

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
trubbelturbo
30 oktober 2013 · 1 460 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:

Garagemuppen skrev:
Fast det du skulle kunna göra är att sätta motorn fram, men det kanske blir lite trångt? Men med tanke på att Bubblor redan ha en lite "kardantunnel" för växellådslänkaget så kommer det fortfarande se ganska original ut wink

Men Porsche har ju en ganska tung bakdel, och ca 40/60 i viktfördelning. Nu vet jag inte vad en bubbla har original, men om man lägger in kylare och IC i fronten så kan man nog få en hyfsad viktfördelning.

Men sen så har ju de flesta folkorna i folkrace en tyngre motor i bak, men de går ju bra som fasen?

Mjo, sant, men då missar jag möjligheten att ta Saab-turbomotor. Mycket billigare och lättare att få tag på än t.ex. Volvo-turbomotor.

Jag pratade med en kollega som jobbat 27 år på Saab inom utvecklingen. Enligt honom så sitter motorn på Saabarna precis framför framaxeln, så om jag inte ska vinkla motorn mycket så blir det då mittmotor helt klart. Funderar också på om man skulle kunna vända motorn om och bygga om växellådan så man inte får 5 växlar bak och 1 fram... Fast nu snackar vi då rakt inte enkelt längre...

Vänd på axeln 180 grader, så har det löst wink Men jag vet inte om det funkar med en framaxel.. smile

Men du kan ju fortfarande använda dig av en SAAB motor om du ska montera den i fronten, du får bara skaffa en annan växellåda och svetsa om svänghjulskåpan smile

Jag har för mig att någon Saabmotor passar ihop med en växellåda ifrån en rwd Opel Omega. Men jag vet inte vilken/vilka

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
KHRacing
30 oktober 2013 ·

Wicca skrev:
Absolut, Saabs 170 hk-motor får 240 hk med ett enkelt chip, lägg det på en bil som väger 900 kg=herrejösses!

70 hk med chip ?? varför hade inte Saab detta från fabriken då ?

Wicca
30 oktober 2013 · 886 Inlägg

KHRacing skrev:

Wicca skrev:
Absolut, Saabs 170 hk-motor får 240 hk med ett enkelt chip, lägg det på en bil som väger 900 kg=herrejösses!

70 hk med chip ?? varför hade inte Saab detta från fabriken då ?

Saab hade flera motorer där de endast gjorde småjusteringar och sedan sänkte effekten. Dels för att vissa kunder eftersökte en bil med mindre effekt och det här sättet var billigare än att utveckla en annan motor, och dels för att vissa länder har haft skattesystem som gjort att det blivit mycket dyrare att köpa en bil som har mer än en viss effekt. Kan även ha med bränsleförbrukning att göra.

70 hk är ju väldigt mycket, men jag gissar att det är pga detta.

Jämnför här:
http://sv.bsr.se/products/tuning-kits/saab/9000/

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Knugcab
30 oktober 2013 · 5 111 Inlägg

trubbelturbo skrev:

Garagemuppen skrev:

Wicca skrev:

Mjo, sant, men då missar jag möjligheten att ta Saab-turbomotor. Mycket billigare och lättare att få tag på än t.ex. Volvo-turbomotor.

Jag pratade med en kollega som jobbat 27 år på Saab inom utvecklingen. Enligt honom så sitter motorn på Saabarna precis framför framaxeln, så om jag inte ska vinkla motorn mycket så blir det då mittmotor helt klart. Funderar också på om man skulle kunna vända motorn om och bygga om växellådan så man inte får 5 växlar bak och 1 fram... Fast nu snackar vi då rakt inte enkelt längre...

Vänd på axeln 180 grader, så har det löst wink Men jag vet inte om det funkar med en framaxel.. smile

Men du kan ju fortfarande använda dig av en SAAB motor om du ska montera den i fronten, du får bara skaffa en annan växellåda och svetsa om svänghjulskåpan smile

Jag har för mig att någon Saabmotor passar ihop med en växellåda ifrån en rwd Opel Omega. Men jag vet inte vilken/vilka

Kortmotorerna (1994->) har Opels bultmönster mot lådan ja.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang