3643
Sök

Teorifråga: Vad har en ledare för rättigheter?

346 Inlägg
25 oktober 2013
Trådstartare
Hej,

har en fråga gällande rättigheter en ledare har....

"Barn med en ledare går över vägen där det inte finns övergångsställe ska du släppa fram dem?"

jag som bilförare skulle ju ha släppt fram dem... men vad säger lagen?

1 863 Inlägg
25 oktober 2013
Enligt lag behöver du inte släppa över dom, men som du säger, sunt förnuft får gälla i det fallet.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Forummoderator
26 568 Inlägg
25 oktober 2013
666_Beast skrev:
Enligt lag behöver du inte släppa över dom, men som du säger, sunt förnuft får gälla i det fallet.

Precis. För övrigt tycker jag det är en ganska korkad ledare som går över med barn där det inte är ett övergångsställe..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 oktober 2013
Mack skrev:
666_Beast skrev:

Precis. För övrigt tycker jag det är en ganska korkad ledare som går över med barn där det inte är ett övergångsställe..

Det kan ju vara okej, men inte när det kommer bilar(!)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
26 568 Inlägg
25 oktober 2013
torpis skrev:
Mack skrev:
666_Beast skrev:

Det kan ju vara okej, men inte när det kommer bilar(!)

Såklart.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
25 oktober 2013
Lagen säger att om du ser någon gå över gatan, övergångsställe eller inte, så får du inte köra på personen big_smile

Om något pucko går mitt i vägen när man kommer åkandes så är det väl bara att tänka "vilket jävla pucko" och låta hen gå färdigt. Likaså när man själv går på övergångsställen och folk inte har vett att stanna utan bara gasar förbi.

"Du har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter" - brukade min körskolelärare säga. Ledaren i detta fallet ska släppa före dig, men du har inte rätt att köra före. Hela trafiksystemet bygger på sunt förnuft och skyldigheter, tyvärr så är många svenskar jäääkligt dåliga på dom två punkterna... smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

1 537 Inlägg
25 oktober 2013
rickylicious skrev:
Lagen säger att om du ser någon gå över gatan, övergångsställe eller inte, så får du inte köra på personen big_smile

Om något pucko går mitt i vägen när man kommer åkandes så är det väl bara att tänka "vilket jävla pucko" och låta hen gå färdigt. Likaså när man själv går på övergångsställen och folk inte har vett att stanna utan bara gasar förbi.

"Du har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter" - brukade min körskolelärare säga. Ledaren i detta fallet ska släppa före dig, men du har inte rätt att köra före. Hela trafiksystemet bygger på sunt förnuft och skyldigheter, tyvärr så är många svenskar jäääkligt dåliga på dom två punkterna... smile

Bland det vettigaste jag läst här på gorg..

Fri fart för ett fritt folk!
14 947 Inlägg
25 oktober 2013
ähh sikta på ledaren men undvik ungen.. ;-)

sunt förnuft finns inte i trafiken så det fungerar tyvärr inte.

men som sagt man får inte köra på någon med flit..sen om man råkar missa att se personen kan man inte göra något å smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök