Ventilhaveri el vevlager? Volvo s80 turbo

bengan87
31 oktober 2013 · 583 Inlägg

Vad tror ni?
http://youtu.be/jLKSY8gZe78
Vevlager ventil lyftare?

tvedberg
31 oktober 2013 · 773 Inlägg

bengan87 skrev:
Vad tror ni?
http://youtu.be/jLKSY8gZe78
Vevlager ventil lyftare?

låter som det är nåt i toppen :9)

MikkoHansen
31 oktober 2013 · 265 Inlägg

bytte du till nya tändstift o sen hände detta eller?

Låter som lagerbank.. men svårt o tänka mig att sådant bankande kan orsakas av ventiler, lyftare eller kamaxel, möjligtvis om knocken på kamaxeln slår i en ventil som hängt sig..

Lyssna under bilen?

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
MikkoHansen
31 oktober 2013 · 265 Inlägg
Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
MikkoHansen
31 oktober 2013 · 265 Inlägg

låter som vevlagerras du har?

Volvo V70 2.4T "Parketten" (2002)
Volvo S70 2.5T "Silverpilen" (1999)
bengan87
31 oktober 2013 · 583 Inlägg

Tycker det låter under ventilkåpan mer en under bilen hmm

bengan87
31 oktober 2013 · 583 Inlägg

Ljudet kom när jag körde i 110 och inge vidare gaspådrag. Bilen ligger på 1000 varv på tomgången men efter den blir varm så går den ner till 700 varv på tomgången hmm

simlar
1 november 2013 · 5 529 Inlägg

Jag tycker det låter som att det kommer från toppen då det bankar så pass sakta (kamaxlarna snurrar ju hälften så fort som vevaxeln)

Det går ju fort att lyfta ventilkåpan och inspektera.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
TurboAnton Team VeboTrim
1 november 2013 · 322 Inlägg

Lyssnar man noga så hör man lyftarna också. Så chansar på lager.

Team VeboTrim @ Facebook
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 november 2013 · 13 749 Inlägg

låter inte som lagerknack..men nog inte kammarna heller..

har du bytt tillbaka stiften eller?


har du känt på stiften? så dom ens sitter fast. för det där ljudet skulle kunna vara ett löst stift. blir bra lustiga ljud då.  tycker det låter aningen icke mekaniskt nämligen.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
The_Rebel Gréve
1 november 2013 · 497 Inlägg

Ja eller om du har dragit stiftet för hårt så gängorna har gått sönder, så stiftet har släppt lite

bengan87
1 november 2013 · 583 Inlägg

Är nya stift har även kollat dom. Dock ser stiftet i cylinder 5 mer svart ut en dom andra som är typ ljusbrun i färg.
Hela toppen är nyligen helrenoverad utom lyftarna. Har kanske kört 100 mil efter renoveringen och så länge den har varit kall så går den bra på tomgången men efter 10 15 min så går den ner till 600 - 700 varv.
Vevhuset och alla slangar och silen är ny och ren.

Senast redigerat av bengan87 (1 november 2013)

bengan87
1 november 2013 · 583 Inlägg

TurboAnton skrev:
Lyssnar man noga så hör man lyftarna också. Så chansar på lager.

Är spridarna som låter smile
Det ljudet har jag haft sen tidigare.

bengan87
1 november 2013 · 583 Inlägg

simlar skrev:
Jag tycker det låter som att det kommer från toppen då det bankar så pass sakta (kamaxlarna snurrar ju hälften så fort som vevaxeln)

Det går ju fort att lyfta ventilkåpan och inspektera.

Det har du rätt i men har fått flera olika bud på felet allt från vevlager till lyftare och tänkte om någon har varit med om liknade innan man tar fram verktygslådan igen. Då det är ett helvete och stå och slipa bort allt lim på tråg och ventilkåpan hmm

Senast redigerat av bengan87 (1 november 2013)

bengan87
26 december 2013 · 583 Inlägg

nytt klipp tagit under bilen
http://www.youtube.com/watch?v=jLKSY8gZ … UNlJUI3Mkw

och ett tidigare klipp. http://www.youtube.com/watch?v=3GvYrgEK … UNlJUI3Mkw

Senast redigerat av bengan87 (26 december 2013)

Mickius
26 december 2013 · 4 670 Inlägg

Följer knacket varvtalet? Låter lite likt polarens bil när en kolvbult pajja i hans motor

Men tror hårt på att det är nått i botten som pajjat! Troligtvis ett lager o bara börja riva lär inte bli bättre. Ju snabbare du river ju mindre skada kommer vev osv ta "alla uppstarter sliter på veven med kassa lager"

Senast redigerat av Japs-Micke (26 december 2013)

bengan87
26 december 2013 · 583 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Följer knacket varvtalet? Låter lite likt polarens bil när en kolvbult pajja i hans motor

yes. och gasar jag på och släpper gasen snabb o högt varv så knackar det till lite extra vet inte om man hör det i klippet som sportfiltret låter

Senast redigerat av bengan87 (26 december 2013)

Mickius
26 december 2013 · 4 670 Inlägg

bengan87 skrev:

Japs-Micke skrev:
Följer knacket varvtalet? Låter lite likt polarens bil när en kolvbult pajja i hans motor

yes. och gasar jag på och släpper gasen snabb o högt varv så knackar det till lite extra vet inte om man hör det i klippet som sportfiltret låter

Har du otur har du sabbat din vev oxå. Lagerras ska man vara försiktig med wink är nog bara riva hela motorn o kolla skick på veven! Även kolvbultar osv

Lagerras gör att veven börjar glappa "finns inte tillräcklig med olja som ligger imellan" vilket då innebär att varje gång kolven är i topp slår det på veven. Likså när kolv vänder i botten.  Ju högre varv ju värre tar veven stryk. Lagerras då ska man stänga av den o riva direkt annars kan de bli kostsamt!

Senast redigerat av Japs-Micke (26 december 2013)

Mickius
26 december 2013 · 4 670 Inlägg

Skulle nog även byta ut oljepump osv för o va säker på att motorn är tipptopp när den skruvas ihop! Altenativt byta motorn

Lagerras brukar bli av dåligt oljetryck eller för varm olja! Eller om oljan är så pass kass att den förlorat sin smörjande förmåga

Senast redigerat av Japs-Micke (26 december 2013)

bengan87
26 december 2013 · 583 Inlägg

Japs-Micke skrev:
Skulle nog även byta ut oljepump osv för o va säker på att motorn är tipptopp när den skruvas ihop! Altenativt byta motorn

Lagerras brukar bli av dåligt oljetryck eller för varm olja! Eller om oljan är så pass kass att den förlorat sin smörjande förmåga

tänkte byta motorn innan jag börja renovera den och hitta ingen i Sverige.
blir och riva ner tråget och kolla hur det ser ut. blir så förbannad mad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang