3388
Sök

Ventilhaveri el vevlager? Volvo s80 turbo

773 Inlägg
31 oktober 2013
#2
bengan87 skrev:
Vad tror ni?
http://youtu.be/jLKSY8gZe78
Vevlager ventil lyftare?

låter som det är nåt i toppen :9)

265 Inlägg
31 oktober 2013
#3
bytte du till nya tändstift o sen hände detta eller?

Låter som lagerbank.. men svårt o tänka mig att sådant bankande kan orsakas av ventiler, lyftare eller kamaxel, möjligtvis om knocken på kamaxeln slår i en ventil som hängt sig..

Lyssna under bilen?


583 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#6
Tycker det låter under ventilkåpan mer en under bilen hmm


583 Inlägg
31 oktober 2013
Trådstartare
#7
Ljudet kom när jag körde i 110 och inge vidare gaspådrag. Bilen ligger på 1000 varv på tomgången men efter den blir varm så går den ner till 700 varv på tomgången hmm


5 806 Inlägg
1 november 2013
#8
Jag tycker det låter som att det kommer från toppen då det bankar så pass sakta (kamaxlarna snurrar ju hälften så fort som vevaxeln)

Det går ju fort att lyfta ventilkåpan och inspektera.


Team VeboTrim
322 Inlägg
1 november 2013
#9
Lyssnar man noga så hör man lyftarna också. Så chansar på lager.

Team VeboTrim @ Facebook

Fri fart för ett fritt folk!
14 634 Inlägg
1 november 2013
#10
låter inte som lagerknack..men nog inte kammarna heller..

har du bytt tillbaka stiften eller?


har du känt på stiften? så dom ens sitter fast. för det där ljudet skulle kunna vara ett löst stift. blir bra lustiga ljud då.  tycker det låter aningen icke mekaniskt nämligen.

Kör fort så hinner inget hända...

Gréve
497 Inlägg
1 november 2013
#11
Ja eller om du har dragit stiftet för hårt så gängorna har gått sönder, så stiftet har släppt lite


583 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
#12
Är nya stift har även kollat dom. Dock ser stiftet i cylinder 5 mer svart ut en dom andra som är typ ljusbrun i färg.
Hela toppen är nyligen helrenoverad utom lyftarna. Har kanske kört 100 mil efter renoveringen och så länge den har varit kall så går den bra på tomgången men efter 10 15 min så går den ner till 600 - 700 varv.
Vevhuset och alla slangar och silen är ny och ren.
Senast redigerat av bengan87 (1 november 2013)


583 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
#13
TurboAnton skrev:
Lyssnar man noga så hör man lyftarna också. Så chansar på lager.

Är spridarna som låter smile
Det ljudet har jag haft sen tidigare.


583 Inlägg
1 november 2013
Trådstartare
#14
simlar skrev:
Jag tycker det låter som att det kommer från toppen då det bankar så pass sakta (kamaxlarna snurrar ju hälften så fort som vevaxeln)

Det går ju fort att lyfta ventilkåpan och inspektera.

Det har du rätt i men har fått flera olika bud på felet allt från vevlager till lyftare och tänkte om någon har varit med om liknade innan man tar fram verktygslådan igen. Då det är ett helvete och stå och slipa bort allt lim på tråg och ventilkåpan hmm
Senast redigerat av bengan87 (1 november 2013)


583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#15
Senast redigerat av bengan87 (26 december 2013)


4 670 Inlägg
26 december 2013
#16
Följer knacket varvtalet? Låter lite likt polarens bil när en kolvbult pajja i hans motor

Men tror hårt på att det är nått i botten som pajjat! Troligtvis ett lager o bara börja riva lär inte bli bättre. Ju snabbare du river ju mindre skada kommer vev osv ta "alla uppstarter sliter på veven med kassa lager"
Senast redigerat av Japs-Micke (26 december 2013)


583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#17
Japs-Micke skrev:
Följer knacket varvtalet? Låter lite likt polarens bil när en kolvbult pajja i hans motor

yes. och gasar jag på och släpper gasen snabb o högt varv så knackar det till lite extra vet inte om man hör det i klippet som sportfiltret låter
Senast redigerat av bengan87 (26 december 2013)


4 670 Inlägg
26 december 2013
#18
bengan87 skrev:
Japs-Micke skrev:
Följer knacket varvtalet? Låter lite likt polarens bil när en kolvbult pajja i hans motor

yes. och gasar jag på och släpper gasen snabb o högt varv så knackar det till lite extra vet inte om man hör det i klippet som sportfiltret låter

Har du otur har du sabbat din vev oxå. Lagerras ska man vara försiktig med wink är nog bara riva hela motorn o kolla skick på veven! Även kolvbultar osv

Lagerras gör att veven börjar glappa "finns inte tillräcklig med olja som ligger imellan" vilket då innebär att varje gång kolven är i topp slår det på veven. Likså när kolv vänder i botten.  Ju högre varv ju värre tar veven stryk. Lagerras då ska man stänga av den o riva direkt annars kan de bli kostsamt!
Senast redigerat av Japs-Micke (26 december 2013)


4 670 Inlägg
26 december 2013
#19
Skulle nog även byta ut oljepump osv för o va säker på att motorn är tipptopp när den skruvas ihop! Altenativt byta motorn

Lagerras brukar bli av dåligt oljetryck eller för varm olja! Eller om oljan är så pass kass att den förlorat sin smörjande förmåga
Senast redigerat av Japs-Micke (26 december 2013)


583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
#20
Japs-Micke skrev:
Skulle nog även byta ut oljepump osv för o va säker på att motorn är tipptopp när den skruvas ihop! Altenativt byta motorn

Lagerras brukar bli av dåligt oljetryck eller för varm olja! Eller om oljan är så pass kass att den förlorat sin smörjande förmåga

tänkte byta motorn innan jag börja renovera den och hitta ingen i Sverige.
blir och riva ner tråget och kolla hur det ser ut. blir så förbannad mad



Sök