2871
Sök

Ventilhaveri el vevlager? Volvo s80 turbo

4 670 Inlägg
26 december 2013
För o byta lagrena måste tråg o topp bort förutsatt att bara vevstakslagrena som pajjat! Är de ramlager med måste veven väck.

Vestfold chiptuning Stockholm
2 405 Inlägg
26 december 2013
Låter som ett vevlager ras =/

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

158 Inlägg
26 december 2013
Jag skulle lyfta ventilkåpan och kolla om inte en lyftare har hängt sig innan tråget åker.

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
JohanssonC skrev:
Jag skulle lyfta ventilkåpan och kolla om inte en lyftare har hängt sig innan tråget åker.

har nyss haft ventilkåpan nere och hitta inget. tryckte på alla lyftare och alla kändes fasta och ingen som såg konstig ut eller högre eller lägre en den andra. sad

men tycker en då det låter mer från ventilkåpan en för under bilen så är inte helt säker mad
Senast redigerat av bengan87 (26 december 2013)

4 824 Inlägg
26 december 2013
bengan87 skrev:
JohanssonC skrev:

har nyss haft ventilkåpan nere och hitta inget. tryckte på alla lyftare och alla kändes fasta och ingen som såg konstig ut eller högre eller lägre en den andra. sad

men tycker en då det låter mer från ventilkåpan en för under bilen så är inte helt säker mad

är väll fasta tryckare på alla P2 bilar? 850/X70 hade självjusterande men sen bytte man till fasta.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

241 Inlägg
26 december 2013
en av dom hydrauliska lyftarna som gett upp.. tycker att lagerknack skulle låta mer och hårdare

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
volyota skrev:
en av dom hydrauliska lyftarna som gett upp.. tycker att lagerknack skulle låta mer och hårdare

Tror samma jag med min hittar dock inget fel på dom:/ låter mindre under bilen och öppnar man olje på fyllningen så låter det högre.

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
Om bilen har gått med mindre olja så lika där så måste tryckarna tagit spö? Ska försöka få fram vart ljudet kommer ifrån och även mätta alla kolvar.

241 Inlägg
26 december 2013
kör man med lite olja så brukar det klapprande ljudet komma =lyftare väldigt vanligt

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
volyota skrev:
kör man med lite olja så brukar det klapprande ljudet komma =lyftare väldigt vanligt

Tips hur man ser att en lyftare har sagt upp sig om man tar av ventilkåpan igen

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
A-Dahlgren skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=cmRv7esoKxo

Okej? Styr inte denna givare endast VVT-enheten? hmm

914 Inlägg
26 december 2013
Låter som vevlager.

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
26 december 2013
hade exakt samma ljud på en b230 jag köpte en gång. kom också från toppen/ventilkåpan. blev förbannad och gav bort motorn till en polare som delade den och det visade sig vara en mutter i förbränningsrummet.

en lyftare som hängt sig tickar, den bankar inte som detta gör

4 565 Inlägg
26 december 2013
säger detsamma,vevlager,helt klart.

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
okejokej.
ljudet kommer från cylinder fem. tog bort kontakten till insprutningen och blev helt annat ljud.

http://www.youtube.com/watch?v=BsKsE4yD … UNlJUI3Mkw

2 405 Inlägg
26 december 2013
Tar du bort spridaren så minskar du stressen på vevlagret då du inte får någon förbränning som pressar ner. Teoretiskt sätt finns glappet då kvar och låter givetvis men inte alls i samma hårda höga knack som innan.
Det är dock bara vad man kan säga här ifrån utan att se bilen. Men av erfarenhet så brukar de va lagrena.
Då de låter oftast inte som om de kommer under motorn utan mer från mitten och upp, ljudet följer blocket då resonansen i knacket överförs från stackar-kolvar-cylinderloppets väggar.

Hoppas du hittar felet

Sponsor:
Danielssons bilplåt
Ledworks Sweden

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
Tänkte samma. Hade det varit lyftare så borde ljudet vara detsamma som motorns varvtal ändrades knappt men ljudet blev helt annat. Tog ju även bort på dom andra och ljudet ändrades inte. Blir och riva tråget och kolla vad man hittar på för fel.
Senast redigerat av bengan87 (26 december 2013)

Sothora <3
1 201 Inlägg
26 december 2013
jag hade börjat kompa motorn i ditt läge. Låter helt klar som om ljudet kommer från topp/kam om man lyssnar till hur ofta det låter. Kompa motorn först.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

583 Inlägg
26 december 2013
Trådstartare
Mercedesturbodiesel skrev:
jag hade börjat kompa motorn i ditt läge. Låter helt klar som om ljudet kommer från topp/kam om man lyssnar till hur ofta det låter. Kompa motorn först.

Okej? Tror du de kan vara ventil problem?

Sök