5747
Sök

Vad för dumpventil kan man använda till en audi 100 s4'a -92?

Solfilmsmontör
950 Inlägg
11 november 2006
Trådstartare
Är lite nyfiken på vad för dump ventil jag ska/kan använda till min audi 100 s4'a som är av -92 års modell. Har hört rykten om att jag ska använda en återcirkulerande dump, vet dock inte riktigt hur det fungerar eller vad den största skillnaden är. Så jag hoppas att någon kan svara på min fråga så jag blir lite klokare inom detta området.

Tack på förhand.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

2 652 Inlägg
11 november 2006
du ska andvända en återcirkulerande dump till din bil .

återcirkulerande dump ,dumpar tillbaka luften till din luftburk\turbo .

öppen dump pchhhhs släpper ut luften genom en tratt eller liknande .

Solfilmsmontör
950 Inlägg
11 november 2006
Trådstartare
okej, men rätta mig om jag har fel, det är väll inte luft som ska ut utan det är väll vaccum som skapas när man släpper på gas pedalen? Och man har väll en dump ventil för att vaccumet inte ska komma åt turbon och skada? Rätta mig om jag har fel.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
12 november 2006
Jag kan inte säga att du har helt fel. Men det är luft som dumpventilen släpper ut dvs överladdet och inte luft som sugs in? eller hur du nu menade det.

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

1 867 Inlägg
12 november 2006
Dumpventilen släpper ut övertrycket som skapas när du stänger spjället, det har inget med vakuum att göra.
Öppen och återcirkulerande dump skiljer sig på det sättet att en öppen ventil släpper luften rakt ut i luften, medans en återcirkulerande dump släpper luften tillbaka in i slangen mellan luftmassemätare och turbo..
Öppen dump på en bil med luftmassemätare kan göra att den går lite tjockt precis när den dumpar, eftersom redan uppmätt luft släpps ut, och motorn pissar in soppa för denna luft ändå. Det slipper man med en återcirkulerande ventil.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Solfilmsmontör
950 Inlägg
12 november 2006
Trådstartare
Koop skrev:
Dumpventilen släpper ut övertrycket som skapas när du stänger spjället, det har inget med vakuum att göra.
Öppen och återcirkulerande dump skiljer sig på det sättet att en öppen ventil släpper luften rakt ut i luften, medans en återcirkulerande dump släpper luften tillbaka in i slangen mellan luftmassemätare och turbo..
Öppen dump på en bil med luftmassemätare kan göra att den går lite tjockt precis när den dumpar, eftersom redan uppmätt luft släpps ut, och motorn pissar in soppa för denna luft ändå. Det slipper man med en återcirkulerande ventil.

Tackar så mycket för svaret, har blivit klokare på detta nu. Hittade en dump ventil på stylingkompaniet som är återcirkulerande. Det är en HKS men jag tyckte priset lät för billigt för att vara sant http://212.214.223.230/shop/catalog/pro … cts_id=588 undrar om någon kan berätta för mig om det är sant eller det bara är något form utav tillbehör.

1 867 Inlägg
12 november 2006
Det där är bara ett kit för att bygga om HKS SSQV ventil till återcirkulerande.
Du behöver den här också; http://212.214.223.230/shop/catalog/pro … 5c70ed7386

Det är altså bara den där infästningen för slangen som kostar 500kr.
Kolla ställen som tillexempel www.stylingbutiken.se om du vill ha billig dumpventil. Skulle tro att det är vanlig 25mm anslutning på dumpen på en sån, så de flesta ventiler borde passa.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Sök