5667
Sök

Generatorfel Toyota Corolla -84

1 Inlägg
11 november 2006
Trådstartare
Hejsan!

Jag har lite småkrångel med min Toyota Corolla från 84. Batterilampan har börjat lysa och när man kört en bit går volten från batteriet ner från 12,5 till 8v.även tomgången har blivit oerhört hög. Undrar om det är någon som vet om det är svårt att byta kol i generatorn?? Jag har kollat upp strömmen från batteriet och det är inge fel på den. Sedan verkar alla kablar vara ok och generatorremmen sitter fortfarande där den ska, däremot laddar generatorn tyvärr inte så det är troligen kolen som är slut får jag hoppas. Skulle bli jätteglad smile om någon vet hur man ska göra/ kan förklara? Kan tyvärr inte så mycket om bilar eftersom jag e tjej, men tycker det är roligt att skita ner fingrarna om så krävs för att pärlan ska börja gå klockrent igen smile tacksam för all hjälp. / a

21 761 Inlägg
11 november 2006
När batteriets spänning går ner till 8V, går motorn fortfarande eller stannar/dör den? Det verkar lite skumt att spänningen sjunker så mycket på kort tid.

Vet inte riktigt hur det ser ut på din generator men på en del brukar det sitta en laddningsregulator på baksidan av generatorn, den kan man ta loss och byta. Kolen sitter inbyggda på den, det går förstås att löda loss dem och byta men det är nog lika bra att byta regulatorn om den har suttit länge.

Men det kan också vara så att det sitter ett yttre laddrelä på tex en innerskärm, i så fall sitter det bara en kolhållare på generatorns baksida och laddningsregulatorn är inuti generatorn.
Senast redigerat av Drönirettab (11 november 2006)

Sök