Säker 1:a bil till 18-årig tjej, 5000 kr.

dawwe ...has left the building...
6 november 2013 · 4 474 Inlägg

it_mutt skrev:
Passat B3 (dvs 93-96)

Anledningen till att jag inte rangordnar, är då det inte är jag som ska ha bilen. Jag personligen sitter ex.vis inte bra i saab (gäller väl inte alla modeller iofs, men iaf) så, det är ofantligt svårt att rangordna för "utomstående"

Passat 93-96 ("Facelift") är B4...Passat 88-96 bygger alla på "35i-plattformen"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
6 november 2013 · 1 128 Inlägg

dawwe skrev:
1: Passat/Golf (bilarna delar en hel del teknik...)
2: Audi
3: Saab
4: Mazda
5: Ingenting
6: Tomt
7: Vakuum
8: Voflo

Du kan lämna tråden ditt troll och BMW-raggare.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (6 november 2013)

Nöjeskör närproducerat
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
6 november 2013 · 1 128 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

whattimeisit skrev:
Ok, nu finns det lite mycket att välja på, finns det någon chans att få någon rangordning på dem så man har något hum om vad man ska leta efter?

    Volvo 740, 850,855, S/V40, S/V70
    Saab 900, 9000
    Audi 80, 100/A6
    Golf 4, mk2, mk4
    Passat 1988-1996
    Mazda 323

Vi får väl utgå från att pristaket är max 5000? Då hade jag röstat för:
- Volvo 740
- Passat (går nog billigare än 740)
- Saab 9000

Det dock en trevlig bil som glöms bort då många tror att de krånglar. Citroen Xantia. Trevlig släde.

740 är bakhjulsdriven och 18-årig tjej med nytaget körkort, nja jag tror en framhjulsdriven skulle vara bättre.

Nöjeskör närproducerat
dawwe ...has left the building...
6 november 2013 · 4 474 Inlägg

_Blue_Speed du är full av BS *haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
it_mutt Avstängd
6 november 2013 · 10 388 Inlägg

dawwe skrev:

it_mutt skrev:
Passat B3 (dvs 93-96)

Anledningen till att jag inte rangordnar, är då det inte är jag som ska ha bilen. Jag personligen sitter ex.vis inte bra i saab (gäller väl inte alla modeller iofs, men iaf) så, det är ofantligt svårt att rangordna för "utomstående"

Passat 93-96 ("Facelift") är B4...Passat 88-96 bygger alla på "35i-plattformen"

Ja, där blev det ju galet. Givetvis är 93-96 B4 och inte B3.

Anledningen jag framhävde B4:an, är då den helt enkelt är betydligt "trevligare" i mitt tycke (och även säkrare vill jag ha för mig; förspännare till säkerhetsbälten osv...men där kan jag ha fel för mig), även om det mest (uteslutande?) handlar om utsidan

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2013 · 17 496 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

Dieselsmurfen skrev:

whattimeisit skrev:
Ok, nu finns det lite mycket att välja på, finns det någon chans att få någon rangordning på dem så man har något hum om vad man ska leta efter?

    Volvo 740, 850,855, S/V40, S/V70
    Saab 900, 9000
    Audi 80, 100/A6
    Golf 4, mk2, mk4
    Passat 1988-1996
    Mazda 323

Vi får väl utgå från att pristaket är max 5000? Då hade jag röstat för:
- Volvo 740
- Passat (går nog billigare än 740)
- Saab 9000

Det dock en trevlig bil som glöms bort då många tror att de krånglar. Citroen Xantia. Trevlig släde.

740 är bakhjulsdriven och 18-årig tjej med nytaget körkort, nja jag tror en framhjulsdriven skulle vara bättre.

Bra poäng där!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Markus1987
6 november 2013 · 498 Inlägg

Om man inte har panik att skaffa bil så skulle jag isåfall spara till lite mer pengar och utöka urvalet!

mb_pucken
6 november 2013 · 5 087 Inlägg

Tycker även att Mercedes 190e passar in på listan. Även dom hyffsat säkra, billiga och billiga att äga. Snäppet större är ju w124an men dom ligger lite högre i förbrukning.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Nordic_Drivers
6 november 2013 · 349 Inlägg

Saab 900!

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2013 · 17 496 Inlägg

mb_pucken skrev:
Tycker även att Mercedes 190e passar in på listan. Även dom hyffsat säkra, billiga och billiga att äga. Snäppet större är ju w124an men dom ligger lite högre i förbrukning.

Du liksom jag gillar ju MB. Men kan man hitta en 190 med insprut i ok skick för 5 lappar? I så fall är ju saken klar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
gravityone Fixare
6 november 2013 · 321 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

mb_pucken skrev:
Tycker även att Mercedes 190e passar in på listan. Även dom hyffsat säkra, billiga och billiga att äga. Snäppet större är ju w124an men dom ligger lite högre i förbrukning.

Du liksom jag gillar ju MB. Men kan man hitta en 190 med insprut i ok skick för 5 lappar? I så fall är ju saken klar.

Tycker också det skulle vara ett bra alternativ. Tyvärr begränsar budgeten urvalet av 190 med insp. Finns ett par stycken man kanske kunde pruta ner lite men ska man ha en hyffsad får man nog räkna med några tusenlappar till.

Som någon skrev kika på citroen xantia. Mycket pålitliga bilar (haft en själv i flera år) men undvik då aktivia modellen pga att deras hydraul fjädring alltid läcker när det blir minusgrader. Dyrt att fylla olja hela tiden.

Lone Star Garage
Nissan 300zx TT "Fairlady" (1991)
Chevrolet Avalanche "Z71" (2005)
Echonator Köpingsbo i exil
6 november 2013 · 507 Inlägg

Tanso skrev:
Saab 900!

Skulle precis nämnde denna! Köper man en sugis (2.0i eller 2.3i) så är de mycket driftsäkra vilket bådar för låga ägarkostnader. Till råga på allt är den fortfarande mycket säker om man jämför bilar i samma prisklass. Det är inga fartmonster, men den fraktar arslet billigt och säkert, samt är mycket lättkörda

Nedan kommer några inom 5000kr budgeten...

http://www.blocket.se/jonkoping/Saab_90 … =9&w=3

http://www.blocket.se/vastmanland/Saab_ … =9&w=3

Saab 9-3 Aero Coupé "Der Blau" (2001)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2013 · 17 496 Inlägg

gravityone skrev:

Dieselsmurfen skrev:

mb_pucken skrev:
Tycker även att Mercedes 190e passar in på listan. Även dom hyffsat säkra, billiga och billiga att äga. Snäppet större är ju w124an men dom ligger lite högre i förbrukning.

Du liksom jag gillar ju MB. Men kan man hitta en 190 med insprut i ok skick för 5 lappar? I så fall är ju saken klar.

Tycker också det skulle vara ett bra alternativ. Tyvärr begränsar budgeten urvalet av 190 med insp. Finns ett par stycken man kanske kunde pruta ner lite men ska man ha en hyffsad får man nog räkna med några tusenlappar till.

Som någon skrev kika på citroen xantia. Mycket pålitliga bilar (haft en själv i flera år) men undvik då aktivia modellen pga att deras hydraul fjädring alltid läcker när det blir minusgrader. Dyrt att fylla olja hela tiden.

Activa är dyrare så det löser sig. Jo, det var jag som tyckte Xantia. 1.8 går förvånansvärt billigt. Under 0.7 l/mil brukar inte vara ett problem. Dessa är dessutom vanligast. Har även jag haft flera Xantia. Sålde Citroen förut. Den är bra. Bara fjädringen inte känns stum. Dessutom ska man hissa upp och ner den några gånger innan köp. höjdregulatorn under bilen bak kan kärva. Då hänger inte "arslet" med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Pvpjtgb1111 Land-Rover Allergiker
6 november 2013 · 65 Inlägg

Saab og900 i16, driftsäker till tusen så länge länkarmsinfästningar är hela. Lättmekad om lite kunskap finns i familjen. Bra klipp i maskin och går relativt snålt.

LÄTTA - För oss som inte har råd att trimma
Saab 900i "Jubileumsversion" (1988)
ibsse
6 november 2013 · 27 Inlägg

Säger mercedes W201 (190) eller W124 bensinare för den pengen:).


____________________________________________________
Finns bara 2 bilar i världen. En begagnad mercedes eller en ny.

Senast redigerat av ibsse (6 november 2013)

mrpalmer
6 november 2013 · 796 Inlägg

Jag skulle lagt mina pengar på en Saab, 900 (-94 framåt) eller 9000. Säkrare bil hittar du inte för de pengarna smile

Hemma bra, garaget BÄST!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2013 · 17 496 Inlägg

Pvpjtgb1111 skrev:
Saab og900 i16, driftsäker till tusen så länge länkarmsinfästningar är hela. Lättmekad om lite kunskap finns i familjen. Bra klipp i maskin och går relativt snålt.

Bara man kan byta bränslepump är det ett bra val.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 november 2013 · 17 496 Inlägg

mrpalmer skrev:
Jag skulle lagt mina pengar på en Saab, 900 (-94 framåt) eller 9000. Säkrare bil hittar du inte för de pengarna smile

Källa på detta?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
6 november 2013 · 2 390 Inlägg

Som skrivits tidigare, 850/855. Släng på nån tusen lapp och du kan även få en fräsch S70/V70. Det rekommenderar jag iaf.
DOCK inte dom första årsmodellerna på 850/855

Senast redigerat av _Performance_ (6 november 2013)

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
mrpalmer
6 november 2013 · 796 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

mrpalmer skrev:
Jag skulle lagt mina pengar på en Saab, 900 (-94 framåt) eller 9000. Säkrare bil hittar du inte för de pengarna smile

Källa på detta?

Ingen direkt källa. Men de flesta vet att Saab byggde oerhört säkra bilar. Jag smäller ju hellre i en 9000 än en Golf 3, mazda 323 eller allt annat som nämnts. Men det är min åsikt.

Hemma bra, garaget BÄST!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang