3448
Sök

Säker 1:a bil till 18-årig tjej, 5000 kr.

231 Inlägg
6 november 2013
mrpalmer skrev:
Dieselsmurfen skrev:
mrpalmer skrev:
Jag skulle lagt mina pengar på en Saab, 900 (-94 framåt) eller 9000. Säkrare bil hittar du inte för de pengarna smile

Källa på detta?

Ingen direkt källa. Men de flesta vet att Saab byggde oerhört säkra bilar. Jag smäller ju hellre i en 9000 än en Golf 3, mazda 323 eller allt annat som nämnts. Men det är min åsikt.

+1 på den. Håller med dig till fullo. En og900 i16.

"Har du inte hyfs nog att ljuga?"
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."

Forummoderator
26 568 Inlägg
6 november 2013
FjonkeeN93 skrev:
Golf mk2 är den perfekta första bile.

Här håller jag faktiskt med dig. Hade egentligen inte gjort det innan, men tack vare en bekants hjärnsläpp då denne för några år sedan körde rakt ut i korsning utan att stanna, varvid en bil från korsande håll brutalt sidokolliderade med min bekant - och ingenting hände så måste jag faktiskt hålla med om att det är förvånansvärt bra bilar.
Ja..bilen i sig blev bara skrot..hela karossen blev sned och förarstolen flyttade sig..men han klarade sig i stort sett utan skador själv..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

4 261 Inlägg
6 november 2013
med 5000 skulle jag bara lita på en civic..antingen en coupe eller hatchback, mycke bättre val än alla golf och annat småbils skrot;)

bensin snålt som ini helve**te   väldigt lättkörda, kommer bli en bra förare med den bilen;)

enkla att jobba med desutom. glöm alla stora sedaner och kombis om hon är ny förare. låt henne ta det lugnt med en liten civic.

kolla på denna.. finns inget bättre val för under 5000 tom. glöm golf

http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_ci … 11&w=3

17 Inlägg
6 november 2013
_Blue_Speed_ skrev:
Volvo 850/855 utan tvekan.

på tal om säker: http://www.youtube.com/watch?v=vAeYJV5P0jk

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
6 november 2013
it_mutt skrev:
FjonkeeN93 skrev:
Golf mk2 är den perfekta första bile.

Du tycker det är en perfekt SÄKER förstabil? Ok...

Som påpekat; 740 får väl ses som säker.

Audi 80 alternativt 100/A6 (c4) går att få för de pengarna. Själv ser jag då 100:an som en "säker bil" åtminstone i den prisklassen.

Är det då roliga bilar? Nej, det vore väl att ta i.

850 går väl att hitta för runt de slantarna också, och så även tidiga A4:or (inte för att det är direkt vanligt men iaf).

Ska man hålla kvar i Renaults småbilsklass, dvs Clio, så blir det också, som tidigare påpekat drar det då också gärna iväg i pris (gäller väl iofs generellt för småbilar vs. större)

_Blue_Speed_ skrev:
Seriöst ni som skriver att Golf och Mazda 323 är säkra vad fan tänker ni med? Om man krockar en sån mot en 850 är det godnatt för dom.

Grappar, inte meningen att krocka eller? smile
Jag vet att dom ej är så säkra , min kompis rövknullade en 850R med sin Mk2 F&I. mk2an blev ramsne o 850 fick inget mer än lite smårepor.

MEN golfen är perfekt på andra sätt. jävulskt billig att äga(jag betalar ca 300kr i månaden PÅ MIG (19år) halvförsäkrad)
ca 950kr i skatt.
Finns gott om delar
Lättmekat
Komfortabla
Snygga ofc!
dricker 0.5-0,8 beroende på hur tung foten är samt motor.

Allmänt körd i huvudet

498 Inlägg
6 november 2013
Stenudd8 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Tror vi har hittat vinnaren big_smile

pim_pim
6 november 2013
Markus1987 skrev:
Stenudd8 skrev:
_Blue_Speed_ skrev:

Tror vi har hittat vinnaren big_smile

Skulle vilja se en Saab 9000 göra likadant, tror den skulle klara sig hyfsat bra den också. smile

10 165 Inlägg
6 november 2013
Då en dam ska ha bilen (är nog inte toksladds bra bil direkt prioritet även om det finns sådana damer med) så skulle jag stämma in i kören med Volvo 850 billig och som Youtube filmen visade rejält krock tålig.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
18 368 Inlägg
6 november 2013
Djo skrev:
Då en dam ska ha bilen (är nog inte toksladds bra bil direkt prioritet även om det finns sådana damer med) så skulle jag stämma in i kören med Volvo 850 billig och som Youtube filmen visade rejält krock tålig.

http://www.tjorntorget.se/annons/555831/volvo_854

Bra släde.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 165 Inlägg
6 november 2013
Dieselsmurfen skrev:
Djo skrev:

Bra släde.

verkligen såg helt klart vettig ut något över budget men är nog inte hugget i sten det priset.

Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

Forummoderator
18 368 Inlägg
6 november 2013
Djo skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Djo skrev:

Bra släde.

verkligen såg helt klart vettig ut något över budget men är nog inte hugget i sten det priset.

Nej. Den går säkert för en femma såhär innan jul... Så bilar finns det. Gäller bara att hitta :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

10 165 Inlägg
6 november 2013
Dieselsmurfen skrev:
Djo skrev:

Nej. Den går säkert för en femma såhär innan jul... Så bilar finns det. Gäller bara att hitta :-)

Jo så är det ju gäller alltid att hitta det rätta fyndet.

3 722 Inlägg
6 november 2013
Hur man resonerar att en bil för 5000kr ska vara säker och problemfri kan jag inte förstå. Lägg till några tusenlappar och sikta på en lite bättre bil.

Forummoderator
26 568 Inlägg
6 november 2013
Digital_Kicker skrev:
Hur man resonerar att en bil för 5000kr ska vara säker och problemfri kan jag inte förstå. Lägg till några tusenlappar och sikta på en lite bättre bil.

Ingen bil är helt "säker", lika lite som att Titanic var "osänkbart".
Men vissa bilar är säkrare än andra, och i den rådande budgeten så är nog dom nämnda bilarna några av dom som lämpar sig bäst.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Forummoderator
18 368 Inlägg
6 november 2013
Mack skrev:
Digital_Kicker skrev:

Ingen bil är helt "säker", lika lite som att Titanic var "osänkbart".
Men vissa bilar är säkrare än andra, och i den rådande budgeten så är nog dom nämnda bilarna några av dom som lämpar sig bäst.

Precis. Hade pengarna inte spelat roll så tror jag nog en MB S500 Elhydrid hade funkat...

Avstängd
10 388 Inlägg
6 november 2013
FjonkeeN93 skrev:
it_mutt skrev:

Audi 80 alternativt 100/A6 (c4) går att få för de pengarna. Själv ser jag då 100:an som en "säker bil" åtminstone i den prisklassen.

850 går väl att hitta för runt de slantarna också, och så även tidiga A4:or (inte för att det är direkt vanligt men iaf).

Ska man hålla kvar i Renaults småbilsklass, dvs Clio, så blir det också, som tidigare påpekat drar det då också gärna iväg i pris (gäller väl iofs generellt för småbilar vs. större)

_Blue_Speed_ skrev:
Seriöst ni som skriver att Golf och Mazda 323 är säkra vad fan tänker ni med? Om man krockar en sån mot en 850 är det godnatt för dom.

Jag vet att dom ej är så säkra , min kompis rövknullade en 850R med sin Mk2 F&I. mk2an blev ramsne o 850 fick inget mer än lite smårepor.

MEN golfen är perfekt på andra sätt. jävulskt billig att äga(jag betalar ca 300kr i månaden PÅ MIG (19år) halvförsäkrad)
ca 950kr i skatt.
Finns gott om delar
Lättmekat
Komfortabla
Snygga ofc!

Fast med tanke på att det absolut första ordet i rubriken är "säker", så är det kanske inte så smidigt att föreslå en bil som inte är säker?

Vet inte om det var så tokbilligt. Min polares lillebrors flickvän har en Audi A3, -99. 1.8T. Hon betalar, själv, 4000:- året, hon är 19 år. Så "jävulskt billig att äga" som "i mycket billigare än allt annat", vet jag inte. (Hon betalar då bara 400:- mer än dig helåret, den är helförsäkrad med MER försäkring hos LF).

Snygg? PTja, nu är det ju inte upp till dig o mig att avgöra då det inte är vare sig du eller jag som ska köra runt i den, men jag skulle ju kunna säga raka motsatsen om den (då jag tycker den är ful).

Givetvis kör man inte bil och tror att man ska krocka. Men att åsidosätta säkerheten med inställningen "jag ska inte krocka", ptja, det är sådana idioter som kör motorcykel i shorts och tshirt och/eller utan hjälm. För...de ska ju inte krocka.

Digital_Kicker skrev:

Så att försöka få en så säker bil som möjligt, och en så problemfri bil som möjligt...är dumt? Jaha, där ser man.
Senast redigerat av it_mutt (6 november 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Volkswagen <3
1 133 Inlägg
6 november 2013
it_mutt skrev:
FjonkeeN93 skrev:
it_mutt skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

ca 950kr i skatt.
Finns gott om delar
Lättmekat
Komfortabla
Snygga ofc!

Fast med tanke på att det absolut första ordet i rubriken är "säker", så är det kanske inte så smidigt att föreslå en bil som inte är säker?

Vet inte om det var så tokbilligt. Min polares lillebrors flickvän har en Audi A3, -99. 1.8T. Hon betalar, själv, 4000:- året, hon är 19 år. Så "jävulskt billig att äga" som "i mycket billigare än allt annat", vet jag inte. (Hon betalar då bara 400:- mer än dig helåret, den är helförsäkrad med MER försäkring hos LF).

Snygg? PTja, nu är det ju inte upp till dig o mig att avgöra då det inte är vare sig du eller jag som ska köra runt i den, men jag skulle ju kunna säga raka motsatsen om den (då jag tycker den är ful).

Givetvis kör man inte bil och tror att man ska krocka. Men att åsidosätta säkerheten med inställningen "jag ska inte krocka", ptja, det är sådana idioter som kör motorcykel i shorts och tshirt och/eller utan hjälm. För...de ska ju inte krocka.

Digital_Kicker skrev:

Så att försöka få en så säker bil som möjligt, och en så problemfri bil som möjligt...är dumt? Jaha, där ser man.

NU ska vi inte vara så negativa utan ta varandras händer å prata ut istället.

Allmänt körd i huvudet

Avstängd
10 388 Inlägg
6 november 2013
FjonkeeN93 skrev:
it_mutt skrev:
FjonkeeN93 skrev:
it_mutt skrev:

ca 950kr i skatt.
Finns gott om delar
Lättmekat
Komfortabla
Snygga ofc!

Digital_Kicker skrev:

NU ska vi inte vara så negativa utan ta varandras händer å prata ut istället.

Inte sjunga "We shall overcome"? tongue wink

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 537 Inlägg
6 november 2013
Tycker vissa här har kommit med väldigt bra förslag.

Mina val i ungefärlig rangordning(eller oordning):

*Audi a4(B5), motor 1,6/1,8, EJ turbo, ganska billig i drift, inte heller alltför mkt pulver under huven, dock kan framvagnsdetaljerna slitas rätt ofta..

Audi 100(C4): Samma som a4, lite äldre teknik dock. Hade också liknande bekymmer samt en del elfel, men grym komfort och en av de säkraste i sin klass i de årsmodellerna(91-94). Vill gärna rosta och det helst på skärmkanter.
Undvik v6 OCH quattro. Dyr i drift. Har man pengar och körvana är dock denna kombo underbar.

Audi a6(C4):
Samma kaross som 100 fast uppdaterad, bra och säker bil, finns med airbag, fortfarande hög komfort.
Ett bra alternativ om du kan hitta en körbar och i hyfsad skick för 5000..

Audi 80(B4): Ungefär samma som de ovan, dock mindre strul i framvagn än a4'an.
Är säkrare och har mycket bättre komfort än Golf/Passat i liknande årsmodeller, Audi är mer lyx än VW, inte lika skön och säker som 100'an dock, men det är för att den är en storlek mindre.
Motor 2.0 eller 2.3

Audi 90(B3): Ungefär som 80'an men är och ser äldre ut..
årsmodell, 88 o framåt i så fall

Audis Quattro är oslagbar, grymt grepp och väghållning.
Dock så bromsar de inte bättre än en tvåhjulsdriven smile
Att tänka på är att om man har Quattro så drar bilen mer i soppa.
Annars så är de framhjulsdrift som gäller för Audi.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

BMW:

*e36(316i, 318i)
*e34(518i, 520i)
*e39(520i, 523i)
Bra bilar, finns mkt att säga om dom, men de är bakhjulsdrivna, kan vara en nackdel för en med nytaget körkort och obefintlig körvana. e39'an har antispinn och antisladd, så den är hyfsad säker på vintern(sladdmässigt)
Annars grymt bra och sköna bilar, speciellt e39'an, måste dock gå upp några tusenlappar för att hitta något vettigt. Motormässigt 520/523 är en bra start, skottsäkra och rätt så billiga i drift.

Tog inte med 7-serien(e32), som har skön komfort och är en väldigt säker bil(för sin ålder), eftersom den är/kan vara dyr i drift, service och underhåll.

Något att tänka på är att de är bakhjulsdrivna.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

VW Passat(B5/3B):
En trevlig och rymlig bruksbil med ganska bra komfort och säkerhet.
På modellerna -97 och framåt så kan det vara en del krångel med framvagnsdetaljerna(likt a4)

VW Golf(mk4):
Beroende på motor/utrustning så kan det vara lika tråkig som en Skoda eller nästan lika rolig som en Audi.
För 5k blir det nog inte så roliga alternativ.
Då kanske man kan titta på mk3(golf/vento, 95-98)
Bra och billiga i drift.
Är dock inte en lyxvagn, förvänta inte så stor komfort eller körglädje(2.8 vr6 är trevlig dock, men irrelevant här)
Bra väghållning dock, golf/jetta/vento känns som gocart modell större, inte så lyxig känsla, men med en sänksats och bra däck/fälgar så kan dom vara riktigt roliga att köra(fortfarande så är nog inte det som är syftet i detta bilköp)
Men det är fortfarande bra bilar som går billigt, finns massvis av delar till dom, som också är billiga.

*Honda Civic(femte generationen och framåt, kom -91):
Bra och billig i drift. Är dock inte den säkraste bilen vid ett möte med en älg/träd
Finns mängder med delar, massvis med styling.
(Funderar man på en Civic kan man också fundera på VW Golf)

*Honda Accord(femte generationen och framåt, kom -93):
Lite större och rymligare än Civic. Dock svårare att hitta delar till(har en sån just nu)

På plussidan, driftsäkra bilar, billiga i drift, bra vägkänsla, rolig att köra.
Har el-taklucka på min som är en -94, den fungerar fortfarande!

På minussidan, vill rosta, vill rosta och vill rosta.
Förutom det så är det bra bilar.

I mitt tycke bättre än diverse Nissan/Mazda/Hyundai i liknande klasser/årsmodeller.
Roligare bilar än Toyotas..

*Mitsubishi Galant(sjätte generationen, 96-04)
Bra bil, undvik v6'an som såklart är lite törstigare(men roligare)

Peugeot 406:
Fräsch och bra modell från Peugeot.
Undvik Dieslarna(hög skatt) och v6'an(törstigare)

Skoda Octavia:

Billig i drift men grymt tråkig bil. En budget-VW Passat..

Volvo 850/S70/V70:
Enligt mig en bra bil, men vissa motorer är känsligare än andra, har dock inte koll på dom, men finns andra som kan ge råd om vilka motorer man skall satsa på/undvika..

Volvo V40/S40
En Mitsubishis Carisma med ett Volvo-märke.
Är dock inget fel på modellen, kan se riktigt skabbig ut och även se riktigt bra ut.
Trevligast med turbo-modellerna men i detta fall så skall man nog gå efter de motorsvagare alternativen..

Mercedes C.klass(W201):
En 90-tals mellanklass-merca, skulle kunna tänka mig skaffa en sån själv, har ingen erfarenhet av dom dock.
En riktig klassiker.

Mercedes C.klass(W202):
En 90-tals mellanklass-merca, skulle kunna tänka mig skaffa en sån själv, har ingen erfarenhet av dom dock.

Mercedes E-klass(W124):
En av de snyggaste mercorna, har ingen erfarenhet av dom dock.

Något att tänka på är att de är bakhjulsdrivna.

Finns säkert fler modeller men kom på dessa nu som skulle kunna gå att hitta för 5k och som är "bra" bilar, en del säkrare än andra.
Om man inte tänkt krocka i över 150 km/h så duger en bil i storleksklassen golf/civic utmärkt..

Sök