trimchip till Volvo S70 2,5 SE

viper0 Elektriker
12 november 2006 · 169 Inlägg

trimchip ??

har en volvo s70 2,5 SE, undrar om man kan köpa ett trimmchip från tex http://www.hi-tuning.com/DreamHC/Sida49.html och bara plugga in och köra, man får ju ca 45 hk, bör jag då byta till sportluftfilter vad mer måste jag ha för att bilen ska gå bra, klarar bilen av effektökningen.

  //Robert

_TiNcO_ Personbilssystemstekniker.
12 november 2006 · 365 Inlägg

Dom hade inte något chipp till din motor vad jag såg. De hade ett till 2,4 med 45hk effekt ökning men det chippet passar inte på din. Och det är inte så troligt att du kan få +45hk med enbart chipp på en sugmotor.

Kolla på:
http://www.motornord.se/default.asp

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur
viper0 Elektriker
12 november 2006 · 169 Inlägg

enligt Haynes rep bok så är motorn på 2,4 dom skriver så här:

"Från och med hösten 1999 har 2,5 l motorerna fått motorkoderna ändrade från B525 till 524. detta beror på ett EU-direktiv som säger att motorkoder måste ange slagvolymen exakt, och 2,5l har isjälva verket 2435cc (alltså närmare 2,4l), så nu anges 24 istället för 25i motorkoden.

Så det borde funka eller vad tror ni.

  //Viper

Decibel
13 november 2006 · 2 911 Inlägg

Chippet levererar inga konstigheter vad gäller effekten, den är möjlig på en frisk motor.

Däremot, när du ska chippa din bil, se till att den du chippar hos har BRA kunskap om lödning då det på V/S70 är väldigt väldigt lätt att få med sig ledningsbanor och liknande från styrboxens kretskort, alla som erbjuder chippning har kanske inte stött på detta än och kanske havererar din box.

Kolla också vad leverantören har för garantier kring arbetet, om dom pajjar din box, fixar dom ny då också? Några motorgarantier gällande om chippet rasar? o.s.v.
De du länkar till verkar ha chippat en hel del bilar så det är nog inget att oroa sig för hos just dem.

Chip är en trevlig förhöjare av bilen men man ska vara lite på sin vakt med vad man stoppar i bilen, precis som du tänker efter vad du stoppar i munnen när du äter wink

Har ingen erfarenhet av dem du länkar till, däremot gillar jag inte en del i deras F.A.Q

Vi monterar ut det gamla chipet och monterar in en sokel i styrboxen, där sätter vi i det nya chippet

Socklarna har en tendens att gå sönder och spricka, tappa kontakten m.m. i boxar där de inte är meningen att de ska sitta, i S/V70 är chippen ytmonterade, socklar ska man helst sätta hålmonterade för att de ska sitta fast ordentligt.

Det fungerar säkerligen alldeles ypperligt, men det med ytmonterad sockel fick mig att fundera lite då det är endel vibrationer i boxen så kan det lätt bli knas efter 1-2 år, men lika gärna fungera bilens livstid ut, bara min åsikt om saken wink

Senast redigerat av HarryComa (13 november 2006)

viper0 Elektriker
13 november 2006 · 169 Inlägg

skickade ett mail till dom och fick svar idag dom sa att dom inte hade något chip till 
SE modellen, det är väl ingen skillnad på motor. han sa att jag kunde montera ett sportluftfilter och ett sporavgassystem för att få lite mer drag. vilket luftfilter är att föredra kan det skada motorn



//Viper

msjoholm
13 november 2006 · 151 Inlägg

viper0 skrev:
trimchip ??

har en volvo s70 2,5 SE, undrar om man kan köpa ett trimmchip från tex http://www.hi-tuning.com/DreamHC/Sida49.html och bara plugga in och köra, man får ju ca 45 hk, bör jag då byta till sportluftfilter vad mer måste jag ha för att bilen ska gå bra, klarar bilen av effektökningen.

  //Robert

Du har väl en 10-ventilare, eller? Om ja så lär du inte få ut 45hk på chippning, inte ens med sportfilter och sportavgassystem.

Krooona Volvo frälst
13 november 2006 · 51 Inlägg

Måste säga min ska här!
Från och med år 2000 kanske även sena 99or så satt "nya " motorn i s/v70 bilarna..allså samma som i nya v70 n
Detta innebär en motor Med samma antal ventiler men med olika programvara...Som ger 140 i grunden men med programvara ger 170..
En del påstår sig ha köpt denna programvara till sina sena 70 bilar allså gamla menar jag..
Men på din bil så har du "bara"10 ventiler o 140(144) hk medans 20 ventilarn har 170 som du säkert vet...
Möjligen finns chip till din men det ger max 15 hk eller så..
Har själv en 850 glt..Funderar på o chippa den och byta avgas+kat..
Men frågan är om det ger något..och det kostar också!Ush..
Men De som har detta trim säger att motorn får en annan karaktär..Särskilt efterkattbyte..då denna stryper mycket vid trimming..
Men vi får se!
Hoppas informationen gav något!
//Kroona

Volvo S60R Awd Flashgreen
ghost_boy83 CREW
14 november 2006 · 2 594 Inlägg

jo man får alldrig ut så mycket mer än ca 15hk på en icke turbomotor,tro mig har letat överallt när jag hade en 850glt.
men tycker du skall satsa på sportsystem och öppet filter i stället, jt tuning har fina system

viper0 Elektriker
14 november 2006 · 169 Inlägg

ok tack för svaren. fick ett ny mail utav http://www.hi-tuning.com/DreamHC/Sida49.html. dom sa att om jag monterade både sportluftfilter och sport avgassystem så skulle jag få 5hk 10nm extra, jag tycker inte att det är värt dom pengarna för så lite extra. men jag tänkte med ett sportluftfilter blir ljudet annorlunda då kanske man kan byta iallafall om nu kommer att låta coolare, hajar ni?


  //Viper

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang