VW Jetta MK2 84 Grovt Fuktproblem

rgoa
11 november 2013 · 12 Inlägg

Hej!
Har precis gjort detta konto i hopp om att stöta på någon som kan hjälpa mig.

Vid början av mars förra året köpte jag mig min jetta och allt vart frid och fröjd.
Den går fint och har till synes ingen rost (norrlands körd) bilen har knappt gått 20.000 mil.
Man kan tycka att allt är på topp, men tyvärr jag börjar snart bli skogstokig!

Det började förra året när kylan trängde sig på och nederbörd slog ner, massor med fukt i bilen.
Jag rensade då hela bilen ut med säten, matta, montera ner dörrar för att kolla dräneringshål osv.
Allt såg då bra ut och jag valde att skita i de för att bilen ändå inte skulle köras så mycket.
De få gånger jag körde den så fick jag stå ut med att skrapa bort lika mycket frost på utsidan som på insidan.

Nu detta året så är ju självklart problemet tillbaka igen och vi snackar inte om lite mängder fukt.
Utan bilen är helt dyngsur och börjar nu lukta skit (början till mögel)

Mina tankar har då gått till att de måste vara listerna som blitt dåliga vilket de oftast blir på äldre bilar som jag fått hört.
Har självklart gjort en granskning runt om och de ser hela och fina ut men skenet kan ju oftast bedra.

Någon på forumet måste ju vart med om något liknande och funnit en lösning?
Hade vart evigt tacksam om jag kunde få hjälp för det är inte roligt att skrapa frost på insidan av bilen på varje ruta varenda morgon.

Vad tror ni om att köpa någon typ av silikon och spruta på fönsterna runt listerna?
Framruta samt bakruta?

Tack på förhand

PS: Jag hoppas inte att tråden är felplacerad isf får gärna en moderator flytta den.
//rgoa

simlar
11 november 2013 · 5 545 Inlägg

Jag hoppas du kollat att fönstrerna är stängda ordentligt.
Sen en torrboll är alltid bra att slänga in under vintern.

Jag har själv haft problem med att det kommer in fukt och det mesta kom in genom fönsterlisterna, ytterhandtagen och takantennen.
Det jag gjort är att byta till bättre begagnade fönsterlister som jag fått gratis och dragit silikon runt handtagen och tog även bort antennen och svetsade igen hålet i somras.
Detta hjälpte otroligt mycket men det kommer fortfarande in fukt genom mina dörrlister som är dåliga, funderar på att åka till skroten och köpa en uppsättning bättre begagnade och vara noga med att smörja in listerna med silikon innan varje vinter för att dem ska hålla sig fräscha.
Är dörrlisterna redan dåliga hjälper det inte att smeta på med silikonstift utan det är byte som gäller.

Du kan också göra så att ta med dig någon/några polare och känna vid fönster och dörrar när du kör i högre hastigheter efter vinddrag, där det trycks in luft där kryper det igenom fukt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
valle22 Smidd i rostigt stål
11 november 2013 · 933 Inlägg

taklucka på bilen?

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
rgoa
11 november 2013 · 12 Inlägg

Intressanta tips Simlar!
Självklart är alla fönster redan uppvevade till max.
Vad för typ av silikon använder du dig av och vad får man ge för ett par begagnade lister på skroten?

Torrboll har jag redan en införskaffad men den tar inte upp något alls och även om den nu gjort de så hade de inte gjort någon skillnad!
För nu pratar vi asså inte om lite vatten utan extremt mycket hmm

Taklucka har inte denna modell av bil!

Jag använder mig av tidningar som jag lägger under golvmattorna och den vid förarsätet får jag byta varje dag.
Har en bunt med tidningar som ligger i baksätet och dessa har nu blitt fuktiga under loppet av 2 dagar.

Senast redigerat av rgoa (11 november 2013)

simlar
11 november 2013 · 5 545 Inlägg

Det lät som väldigt mycket vatten, måste vara rosthål vid rutan eller igensatt dränering vid kupéfläktens luftintag.
Går det åt kylarvatten? För om värmepaketet eller värmekranen läcker får man också extremt mycket vatten på golvet, men då brukar det även medföra att rutorna immar igen fastän bilen är varm.

Jag använde mig av genomskinlig packningssilikon på tub, klämde ut en remsa runt hela handtaget och slätade ut det med fingret (inte själva handtraget man drar i alltså utan mellan "handtagshuset" och dörren eller vad nu korrekta benämningen är).

Jag vet inte vad man får ge för begagnade lister på skroten, har inte kollat upp något och fönsterlisterna jag bytt fick jag gratis av en polare från en bil han skrotade.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
rgoa
11 november 2013 · 12 Inlägg

Hmm har faktist inte tagit och kollat dräneringen vid fläktens luftintag hur går jag tillväga för att göra detta?
Då jag inte är Bosse bildoktor direkt hehe.

simlar
11 november 2013 · 5 545 Inlägg

rgoa skrev:
Hmm har faktist inte tagit och kollat dräneringen vid fläktens luftintag hur går jag tillväga för att göra detta?
Då jag inte är Bosse bildoktor direkt hehe.

Jag vet inte hur det ser ut på Jettorna så jag kan tyvärr inte hjälpa så mycket. Men borde gå att komma åt inifrån motorrummet, bara öppna huven och sen ta loss eventuell kåpa över friskluftsintaget. Sen borde det finns någon slang eller rör som går ner i botten av "lådan".

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang