4816
Sök

Styrservopump, skriker, Volvo, 850

2 253 Inlägg
12 november 2013
Trådstartare
Rättare sagt skrek.
De började låta riktigt illa hela tiden. Fick tag på en begagnade som jag bytte till. Satte ihop allt utom returledningen. Pluggade returanslutningen i pumpen och skarvade på en genomskinlig plastslang på returen.

Nu var det rödolja - ATF sedan tidigare. Volvos gröna som jag köpt fick stå kvar, ville inte blanda.
Fyllde upp behållaren helt med ATF. Startade motorn en kort stund. Slurp där försvann 3 dl. Fyllde upp och upprepade 3 gånger, tills det kom ren o fin olja ut ur returen.

Kopplade returslangen till nippel på pumpen.
Fyllde igen, denna gång till maxnivån. Hissade upp framänden och drog hjulen fram åt tills det inte slurpade så mycket.
Startade motorn. Lite oljud och skummande olja i behållaren.
Stängde av och drog hjulen för hand efter 10 minuter. Lät sedan allt stå o vila 30 minuter, så att skummet fick lägga sig.
Fyllde till max och startade motorn.
Perfekt.

Vad var då felet. Dissekerade pumpen. Allt roterande inuti såg fint ut, inga spån eller spår av slitage.
Plockade ut övertrycksventilen.... silen i änden var ren o fin... En noggrannare koll visade dock att ventilen slitits ned något på ena sidan... Så det var förmodligen ventilen (har två fjädrar, en kula o lite annat). Tippar på utmattning av fjäder, som gjorde att ventilen inte fungerade som det var tänkt...

Råkar jag ut för detta igen så jag skaffar jag en pump och prövar först att bara byta ventilen. Gjort på en grisblink. O minimalt med jobb.
Senast redigerat av Meaganeowner (12 november 2013)

Sök