Gnisslande bromsar.

Parai
17 november 2013 · 76 Inlägg

Tjena, har sedan en tid haft problem med gnisslande bromsar, det gäller fram på min 740.

Började för ett par månader sedan, allt ser bra ut skivorna är fina de gamla beläggen var fina men bytte ändå ut dem.

Trodde att de nya beläggen skulle "slipa" skivan så det försvann men de inte gjort.


Vad kan vara problemet?

Volvo 745 "Black Edition" (1990)
Henkix
17 november 2013 · 6 737 Inlägg

mina bromsar fram gnisslade också satan speciellt efter lite längre turer. då hade jag nya skivor o kossar.
sen efter ett tag tröttna jag o bytte oken o då var dom tysta wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Glesmark
17 november 2013 · 1 938 Inlägg

Ta ner och rengör glidytorna, fetta och sätt på antiskrik-grejj på beläggen så bör det väl försvinna.

Meaganeowner
17 november 2013 · 2 250 Inlägg

Jo, det är i regel inte bromsskivan o klassen som gnisslar, utan mellan baksidan av klossen och bromscylinder samt  bromsklossen och caliptern (del av glidoket som ligger mot kloss).
Ny skrikplåt och eller bara kopparpasta, dämpar vibrationerna.

Ny skrikplåt är alltid bra ur en annan synpunkt. En gammal är nämligen bucklig och trycker s a s klossen hela tiden mot skivan med högre bränsleförbrukning som följd och att det sliter ut klossarna i förtid.

Det finns klossar med en slags gummimassa på baksidan. Då ska Du inte ha någon skrikplåt alls, ej heller kopparpasta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang