Är vissa märken bättre än andra?

jetta16v
18 november 2013 · 1 534 Inlägg

Deception skrev:
Enligt egen erfarenhet tyckar jag VAG verkar ha halvdan kvalite på sina märken.
Jag köpte en seat leon 2009, efter 300 mil var skivorna fram sönderrepade.
Köpte en ibiza cupra 2010 med DSG7 (problemlåda) kopplingen slut efter 1000mil, på en automat!
Gamla firmabilen skoda yeti 2010, drivknutar slut och diverse elfel vid 12000 mil.

Senaste firmabilen, skoda octavia 2012.
Lådan låter märkligt, kopplingen slirar, höger drivknut slut, diverse spökande elfel och yttertemperaturmätaren visar 3-4 grader för varmt.

En privat skoda fabia 1,2TSI (ej uppladdad på min profil) 2012, står nu med turboras med 3000mil på mätaren.. Detta har för övrigt hänt på flertalet firmabilar också.

En golf 1,6 2009 (firmabil) går i limpmode med lysande motorlampa, 6000mil på mätaren.

Alla ovanstående bilar är servade enligt intervall på auktoriserad verkstad.. Jag borde inte behöva säga att mitt förtroende för den koncernen är förbrukat..

Bwm är de bilar som jag, hittills, har haft minst problem med.
Gamla volvosar har ju sina egenheter ibland men de är i alla fall oftast lättmeckade.
S40 fas 2 2,0T höll riktigt bra också trots trimning och hård körning.. Aldrig nåt som krånglade utom normala slitdelar som bromsar..

Så om jag räknar med dina 2 bilar i profilen så har du rattat 8 bilar där den äldsta bilen är BMW'n som är en 07'a, resten är nyare.

5 av dessa var/är dina antar jag och resten firmabilar.
3 av dina privatbilar är VAG-bilar..

1. Byter du bil lika ofta som du byter kalsonger?

2. Varför köpa en Fabia om man varit missnöjd med 2 andra VAG-bilar innan o säkerligen fler VAG-firmabilar?

edit, fick svar på fråga 2 på ditt förra inlägg

Senast redigerat av jetta16v (18 november 2013)

Interlagos
18 november 2013 · 152 Inlägg

Det är väl ganska enkelt?

BMW bättre än det mesta! Audi helt ok, ungefär samma pengar som en BMW, köp BMW istället.
Merca, nästan samma pengar som en BMW. Lika bra att köpa en BMW istället.

VW som en billigare Audi = Köp BMW istället.
Skoda, som en billigare VW/Audi = Se ovan
Alfa Romeo, bra körkänsla, fin design, ungefär som en BMW fast med dålig driftsäkerhet. Lika bra att köpa BMW istället.

Sen har vi ett drös med jänkar-bilar som egentligen görs i asien eller av lönfeta arbetare i Detroit - Lika bra att köpa en sparkcykel (eller BMW) istället.

Engelska bilar.......

Honda, Subaru, Toyota, Nissan, Mazda etc Är det inte samma bil egentligen. Dom drar lott om vilket märke som sätts på när modellen är färdigdesignad? Subaru kan få ett plus i kanten för sin fyrhjulsdrift.

Franska bilar är väl som engelska bilar - skapade så annorlunda gentemot tyska bilar det är möjligt för att varken engelsmän eller fransmän gillar tyskar ( don´t mention the war). Lika bra att köpa en BMW, eller ja, montera ur växellådan för att byta halvljus-lampan....















*inlägget ska nog tas med en nypa salt*

BMW M3 (2007)
Nickeboii
18 november 2013 · 762 Inlägg

Interlagos skrev:
Det är väl ganska enkelt?

BMW bättre än det mesta! Audi helt ok, ungefär samma pengar som en BMW, köp BMW istället.
Merca, nästan samma pengar som en BMW. Lika bra att köpa en BMW istället.

VW som en billigare Audi = Köp BMW istället.
Skoda, som en billigare VW/Audi = Se ovan
Alfa Romeo, bra körkänsla, fin design, ungefär som en BMW fast med dålig driftsäkerhet. Lika bra att köpa BMW istället.

Sen har vi ett drös med jänkar-bilar som egentligen görs i asien eller av lönfeta arbetare i Detroit - Lika bra att köpa en sparkcykel (eller BMW) istället.

Engelska bilar.......

Honda, Subaru, Toyota, Nissan, Mazda etc Är det inte samma bil egentligen. Dom drar lott om vilket märke som sätts på när modellen är färdigdesignad? Subaru kan få ett plus i kanten för sin fyrhjulsdrift.

Franska bilar är väl som engelska bilar - skapade så annorlunda gentemot tyska bilar det är möjligt för att varken engelsmän eller fransmän gillar tyskar ( don´t mention the war). Lika bra att köpa en BMW, eller ja, montera ur växellådan för att byta halvljus-lampan....









*inlägget ska nog tas med en nypa salt*

Haha, bästa kommentaren jag läst på länge!

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Cupra_
18 november 2013 ·

jetta16v skrev:

Deception skrev:
Enligt egen erfarenhet tyckar jag VAG verkar ha halvdan kvalite på sina märken.
Jag köpte en seat leon 2009, efter 300 mil var skivorna fram sönderrepade.
Köpte en ibiza cupra 2010 med DSG7 (problemlåda) kopplingen slut efter 1000mil, på en automat!
Gamla firmabilen skoda yeti 2010, drivknutar slut och diverse elfel vid 12000 mil.

Senaste firmabilen, skoda octavia 2012.
Lådan låter märkligt, kopplingen slirar, höger drivknut slut, diverse spökande elfel och yttertemperaturmätaren visar 3-4 grader för varmt.

En privat skoda fabia 1,2TSI (ej uppladdad på min profil) 2012, står nu med turboras med 3000mil på mätaren.. Detta har för övrigt hänt på flertalet firmabilar också.

En golf 1,6 2009 (firmabil) går i limpmode med lysande motorlampa, 6000mil på mätaren.

Alla ovanstående bilar är servade enligt intervall på auktoriserad verkstad.. Jag borde inte behöva säga att mitt förtroende för den koncernen är förbrukat..

Bwm är de bilar som jag, hittills, har haft minst problem med.
Gamla volvosar har ju sina egenheter ibland men de är i alla fall oftast lättmeckade.
S40 fas 2 2,0T höll riktigt bra också trots trimning och hård körning.. Aldrig nåt som krånglade utom normala slitdelar som bromsar..

Så om jag räknar med dina 2 bilar i profilen så har du rattat 8 bilar där den äldsta bilen är BMW'n som är en 07'a, resten är nyare.

5 av dessa var/är dina antar jag och resten firmabilar.
3 av dina privatbilar är VAG-bilar..

1. Byter du bil lika ofta som du byter kalsonger?

2. Varför köpa en Fabia om man varit missnöjd med 2 andra VAG-bilar innan o säkerligen fler VAG-firmabilar?

edit, fick svar på fråga 2 på ditt förra inlägg

För att svara på fråga 1: Nä, det vore äckligt. Men ibland har jag haft 2-3 bilar samtidigt och sedan bytt ut alla i tät följd. Jag har haft flera andra bilar också men de äldsta jag haft är en volvo 440 från -89,  en 460 från -92 och en 855 från -97.  855an hade jag till i sommar då jag bytte ut den mot bmwn, bild på den finns i galleriet. Hade även  en Bmw  Z4 2,5 -06 ett tag, men tröttnade rätt fort då jag ville kunna köra året runt, och det  var dålig sikt med cabben på..

Senast redigerat av Deception (18 november 2013)

YeahBitch
18 november 2013 · 730 Inlägg

Förstår inte hur ni som sköter era bilar som går i sönder hela tiden, De mesta handlar om hur man sköter bilen. Kör man bilen hårt för man serva därefter! Man kan inte åka runt o varva järnet o tro att de räcker med att serva var 2000 mil lr vad de nu står i instruktions böckerna!

Har haft tre Audis på raken nu och de har det knappt varit några problem med. Turbon rasa på ena men den hade gått 26000mil så då var det på tiden!

Vi har en V70 2.4D i familjen oxå och den har vi inte heller haft några som helst problem med!

Och Franska bilar finns det ingen logik i och varenda skruv går trögt till sista gäng! Min farsa har kört Citroën i 20år nu och tycker de verkar som det är problem me hans bilar titt som tätt.

Senast redigerat av YeahBitch (18 november 2013)

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
Nickeboii
18 november 2013 · 762 Inlägg

YeahBitch skrev:
Förstår inte hur ni som sköter era bilar som går i sönder hela tiden, De mesta handlar om hur man sköter bilen. Kör man bilen hårt för man serva därefter! Man kan inte åka runt o varva järnet o tro att de räcker med att serva var 2000 mil lr vad de nu står i instruktions böckerna!

Har haft tre Audis på raken nu och de har det knappt varit några problem med. Turbon rasa på ena men den hade gått 26000mil så då var det på tiden!

Vi har en V70 2.4D i familjen oxå och den har vi inte heller haft några som helst problem med!

Och Franska bilar finns det ingen logik i och varenda skruv går trögt till sista gäng! Min farsa har kört Citroën i 20år nu och tycker de verkar som det är problem me hans bilar titt som tätt.

Håller med dig om franska bilar. Min farbrors beskrivning av Renault i allmänhet; Renault har lösningarna på problemen som inte finns. lol

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
HOLLELLE
18 november 2013 · 409 Inlägg

Har bara haft en riktigt bra bil - citroen ZX 1.8 -97 big_smile
Körde 2500 mil i tjänst a' 39kr/mil. Bytte bromsbackar bak för någon hundring. Köptes för 7k och sålde för 3,5k


Golf vr6 - värmepaket,kylarslangar,tändspole m.m
Impreza - lmm, gummilist som flög av i farten(1800kr!!!), ras 3an4an växellåda (nyrenoverad vid köp, höll 500 mil) m.m
Citroen berlingo - 2x topplockspackningar på 6000 mil. Visserligen självförvållat andra gången då det hade gått hål på kylaren. Kylarslangar och drösvis med framvagnsstrul. Avgassystem.

Passaten orkar jag inte ens rabbla upp allt jag bytt! :p

aaaaaaaaaa
18 november 2013 · 236 Inlägg

Volvo, BMW och Audi är sämst.

*grabs popcorn* http://www.rmcgirr83.org/images/smilies/popcorn.gifhttp://www.rmcgirr83.org/images/smilies/popcorn.gifhttp://www.rmcgirr83.org/images/smilies/popcorn.gifhttp://www.rmcgirr83.org/images/smilies/popcorn.gifhttp://www.rmcgirr83.org/images/smilies/popcorn.gifhttp://www.rmcgirr83.org/images/smilies/popcorn.gif

Power is measured in dB
Muttley
18 november 2013 ·

YeahBitch skrev:
Förstår inte hur ni som sköter era bilar som går i sönder hela tiden, De mesta handlar om hur man sköter bilen. Kör man bilen hårt för man serva därefter! Man kan inte åka runt o varva järnet o tro att de räcker med att serva var 2000 mil lr vad de nu står i instruktions böckerna!

Har haft tre Audis på raken nu och de har det knappt varit några problem med. Turbon rasa på ena men den hade gått 26000mil så då var det på tiden!

Vi har en V70 2.4D i familjen oxå och den har vi inte heller haft några som helst problem med!

Och Franska bilar finns det ingen logik i och varenda skruv går trögt till sista gäng! Min farsa har kört Citroën i 20år nu och tycker de verkar som det är problem me hans bilar titt som tätt.

Det stämmer inte. Du kan vara hur rädd du vill om en bil.  JAg kör fruktansvärt lugnt och får in den på service varje gång den ska.   Ändå har växellådan blivit kaputt. Hur förklarar VAG det ?  Tydligen på rätt många bilar med.   Kvaliteten har gått förlordad i nya bilar.

YeahBitch
18 november 2013 · 730 Inlägg

tkd_rille skrev:

YeahBitch skrev:
Förstår inte hur ni som sköter era bilar som går i sönder hela tiden, De mesta handlar om hur man sköter bilen. Kör man bilen hårt för man serva därefter! Man kan inte åka runt o varva järnet o tro att de räcker med att serva var 2000 mil lr vad de nu står i instruktions böckerna!

Har haft tre Audis på raken nu och de har det knappt varit några problem med. Turbon rasa på ena men den hade gått 26000mil så då var det på tiden!

Vi har en V70 2.4D i familjen oxå och den har vi inte heller haft några som helst problem med!

Och Franska bilar finns det ingen logik i och varenda skruv går trögt till sista gäng! Min farsa har kört Citroën i 20år nu och tycker de verkar som det är problem me hans bilar titt som tätt.

Det stämmer inte. Du kan vara hur rädd du vill om en bil.  JAg kör fruktansvärt lugnt och får in den på service varje gång den ska.   Ändå har växellådan blivit kaputt. Hur förklarar VAG det ?  Tydligen på rätt många bilar med.   Kvaliteten har gått förlordad i nya bilar.

Nu är de väl Automat lådorna som brukar haverera, och de har ja noll erfarenhet av! Skulle aldrig vilja ha lr våga köpa en automat för den delen heller!

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3
jetta16v
18 november 2013 · 1 534 Inlägg

Interlagos skrev:
Det är väl ganska enkelt?

BMW bättre än det mesta! Audi helt ok, ungefär samma pengar som en BMW, köp BMW istället.
Merca, nästan samma pengar som en BMW. Lika bra att köpa en BMW istället.

VW som en billigare Audi = Köp BMW istället.
Skoda, som en billigare VW/Audi = Se ovan
Alfa Romeo, bra körkänsla, fin design, ungefär som en BMW fast med dålig driftsäkerhet. Lika bra att köpa BMW istället.

Sen har vi ett drös med jänkar-bilar som egentligen görs i asien eller av lönfeta arbetare i Detroit - Lika bra att köpa en sparkcykel (eller BMW) istället.

Engelska bilar.......

Honda, Subaru, Toyota, Nissan, Mazda etc Är det inte samma bil egentligen. Dom drar lott om vilket märke som sätts på när modellen är färdigdesignad? Subaru kan få ett plus i kanten för sin fyrhjulsdrift.

Franska bilar är väl som engelska bilar - skapade så annorlunda gentemot tyska bilar det är möjligt för att varken engelsmän eller fransmän gillar tyskar ( don´t mention the war). Lika bra att köpa en BMW, eller ja, montera ur växellådan för att byta halvljus-lampan....















*inlägget ska nog tas med en nypa salt*

Haha håller med dig om ditt argument om franska bilar och att det ofta är lika bra att köpa en BMW wink


Om jag nu får säga några ord om BMW så är det mesta negativa man hör av folk är de som inte provat en BMW o tror att en Volvo/Saab/Nissan/Toyota gör minst lika bra och bekväma bilar med bra väghållning, nej det är inte så.

Skall bara ta e39'an som exempel

Sätt dig i en Volvo V70N och prova sedan en BMW e39, jämför känslan
Prova kör en Saab 9-5, sätt dig sedan i samma e39..

Jämför komfort
Jämför körglädje
Jämför buller
Jämför väghållning

Då är e39 en snart 20 år gammal konstruktion(sjukt egentligen), den kom -96.
BMW är minst 10-15 år före billigare märken när det gäller komfort och vägkänsla, därför det ingår i premium-segmentet.
De som är undantaget är Audi, Lexus, Mercedes som gör bra bilar dom med.

Är den snygg? JA
Är den komfortabel? JA
Är motorerna välkonstruerade? JA
Låter det härligt om motorn att man hela tiden vill höra den sjunga ut? JA
Är den säker? JA JA och JA
Är delarna billiga? JA det kan jag själv intyga

Det som är negativt är då om vissa dyra komponenter börjar krångla/gå sönder på en äldre bil och man måste till verkstad, men det gäller ju även Volvo/Saab mm.

Om man tittar på en begagnad som har några år på nacken så är dom inte mkt dyrare än andra bilar i samma klass..

Muttley
18 november 2013 ·

YeahBitch skrev:

tkd_rille skrev:

YeahBitch skrev:
Förstår inte hur ni som sköter era bilar som går i sönder hela tiden, De mesta handlar om hur man sköter bilen. Kör man bilen hårt för man serva därefter! Man kan inte åka runt o varva järnet o tro att de räcker med att serva var 2000 mil lr vad de nu står i instruktions böckerna!

Har haft tre Audis på raken nu och de har det knappt varit några problem med. Turbon rasa på ena men den hade gått 26000mil så då var det på tiden!

Vi har en V70 2.4D i familjen oxå och den har vi inte heller haft några som helst problem med!

Och Franska bilar finns det ingen logik i och varenda skruv går trögt till sista gäng! Min farsa har kört Citroën i 20år nu och tycker de verkar som det är problem me hans bilar titt som tätt.

Det stämmer inte. Du kan vara hur rädd du vill om en bil.  JAg kör fruktansvärt lugnt och får in den på service varje gång den ska.   Ändå har växellådan blivit kaputt. Hur förklarar VAG det ?  Tydligen på rätt många bilar med.   Kvaliteten har gått förlordad i nya bilar.

Nu är de väl Automat lådorna som brukar haverera, och de har ja noll erfarenhet av! Skulle aldrig vilja ha lr våga köpa en automat för den delen heller!

Precis,  de säljer inte automat till taxi. Så jag kör manuell, men de gick ju inte så bra heller.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 november 2013 · 13 732 Inlägg

Olssonz skrev:

Garagemuppen skrev:

Olssonz skrev:

Fel, förutom Volvo ska det stå

Vad är det för fel på Volvo då? wink

Är mest trött på allas förutfattade meningar angående franska bilar. Dom flesta som klagar har förmodligen aldrig ens haft någon fransk bil.

Angående Volvo så finns dom överallt och designen både in och utvändigt är trist. Men det är säkerligen ingen dålig bil. Bara att dom inte faller mig i smaken överhuvudtaget.

vi har en Fransk skrothög
finns inget bra med det skiten en 306 från 1999. komforten är såååå kass
bilen är så slö.

enda bra med den är att folk kastar skiten.. så för 1500kr blev vi ägare till vårat franska helvete..

den fungerar förvisso okej men den är ruskigt obekväm dålig väghållning.
skranlig och på tok för motorsvagt.  svårt att veta ens vad man ska ha för delar finns 311olika alternativ till allt..

har man en volvo så vet man att man inte behöver krångla..

min favo är våran Seat Arosa har rullat 5000mil sen förra året i maj när vi skaffade den.
den har förvisso varken motor eller komfort men den är iallfall rolig att köra.

brukar bara vara cittroträng ägare som vägrar erkänna att fransk inte är speciellt smart val..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Alecci
18 november 2013 · 2 014 Inlägg

Bäst kvalitet = mesta möjliga passion under längsta möjliga tid till lägsta möjliga pris

Det är den klassiska heliga treenigheten och säger egentligen allt. I princip allt som tidigare uttryckts här i tråden är rent sofistiska ställningstaganden, enbart du kan avgöra vad som är bäst kvalitet för dig.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
IX ____________________________________
18 november 2013 · 1 340 Inlägg

jetta16v skrev:
Jämför komfort - Subjektivt
Jämför körglädje - Subjektivt
Jämför buller - Objektivt!

Senast redigerat av RightFront (18 november 2013)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
mr_right har roligt.. och ibland tråkigt
19 november 2013 · 461 Inlägg

fiat

An eye for eye only ends up making the whole world blind.
jetta16v
19 november 2013 · 1 534 Inlägg

mr_right skrev:
fiat

Dom har faktiskt blivit mycket bra på senare år, känner en som har en ny liten fiat, ganska bekväm och hög kvalitetskänsla, för att vara så liten och en Fiat..

AntrE
19 november 2013 · 2 140 Inlägg

jetta16v skrev:

mr_right skrev:
fiat

Dom har faktiskt blivit mycket bra på senare år, känner en som har en ny liten fiat, ganska bekväm och hög kvalitetskänsla, för att vara så liten och en Fiat..

Då måste jag bara få dömma ut fiat, Fiat Scudo -12 3000mil på mätaren och jag lovar att det var den absolut mest slutkörda bil jag varit med om. wink

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.
_XenoX_ Tekniker
19 november 2013 · 221 Inlägg

Jag vågar nog påstå att dagens bilar är så hårt beräknade i materialet så att i stort sett ingen ny svenssonbil är direkt bra utifrån våran måttstock som vi har relaterat från äldre bilar. Ordet robust finns liksom inte längre.

Volvo 244 GL "E85 Edition" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang