Volvo 940 ltt toppackning problem

Slappa
21 november 2013 · 138 Inlägg

Hej jag har en Volvo 940 LTT 96a med följande grejer, 3 tums från katten, uppställt ladd till 1,0, chippade boxar både tändning samt bränsle+optimerad av TM motor i katrineholm.

Har dock ett problem och det är att jag skjuter toppackningen till och från, har hänt 2 ggr på 4 år och då plågar jag inte bilen genom att burna el liknande utan mest brukskörning. Är nyfiken på hur ni gör som trimmar fk blocken mer och tar ut rejält med hästar, vad använder ni för packning för att det ska hålla?
Det ska sägas att det inte är på samma ställen som packningen ger sig heller!

pim_pim
21 november 2013 ·

Har du kollat över toppen ordentligt ?

EvoTre Evo raggare
21 november 2013 · 386 Inlägg

Låter som den har slått sig och behöver planas

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
Slappa
21 november 2013 · 138 Inlägg

Har varit dum nog att inte plana den dom tidigare gångerna men har tänkt göra de denna gång. Dock nyfiken på hur mkt effekt en originalpackning tål?

pim_pim
21 november 2013 ·

Då har du nog felet där..

Jadu.. svårt att säga..
Min höll för 250-300 hk iallafall.

Slappa
22 november 2013 · 138 Inlägg

Ingen här som kör med starkare packning?

EvoTre Evo raggare
22 november 2013 · 386 Inlägg

Det är dock nästan viktigare att du drar toppen i rätt moment och framförallt är nogrann med att korsdra den. Men det förutsätter att du har gjort?

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed
Elving_
22 november 2013 · 675 Inlägg

Packningen ska du inte oroa dig för. Vill man ladda på kan 12:9 bult vara en bra idé. De flesta 400hk byggen har Volvo originalpackning.

Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
Volvo V90 (1998)
Slappa
22 november 2013 · 138 Inlägg

EvoTre skrev:
Det är dock nästan viktigare att du drar toppen i rätt moment och framförallt är nogrann med att korsdra den. Men det förutsätter att du har gjort?

Ja precis, vill minnas att ja tom drog dom lite hårdare än enligt boken.

Linkan_740 skrev:
Packningen ska du inte oroa dig för. Vill man ladda på kan 12:9 bult vara en bra idé. De flesta 400hk byggen har Volvo originalpackning.

Det var de jag ville höra, då får det bli ytterligare en originalpackning, nya bult+planing!

Vad menar du med 12:9 bult?smile

david850
22 november 2013 · 331 Inlägg

Orginalpackningen hänger me långt. Sen kan man ju ha skit packningar från t.ex skruvat, kl:s orignal med. Enda jag kört med som jag vart nöjd med är Elrings packningar. Då e de kvalite.. Satsa på 12;9 bultar också.

Volvo 945 Classic "Gatbils och drifting sleeper" (1998)
Streeetkadett Volvotrimmare
22 november 2013 · 323 Inlägg

kört med org packning hela sommaren så de håller långt, riktplana toppen å dit med en ny packning och 12.9 bult så kommer du aldrig få problem smile

Volvo som fin bil, Volvo som vinterbil & Volvo som Racebil!
LilleLindgren
22 november 2013 · 123 Inlägg

Slappa skrev:

EvoTre skrev:
Det är dock nästan viktigare att du drar toppen i rätt moment och framförallt är nogrann med att korsdra den. Men det förutsätter att du har gjort?

Ja precis, vill minnas att ja tom drog dom lite hårdare än enligt boken.

Linkan_740 skrev:
Packningen ska du inte oroa dig för. Vill man ladda på kan 12:9 bult vara en bra idé. De flesta 400hk byggen har Volvo originalpackning.

Det var de jag ville höra, då får det bli ytterligare en originalpackning, nya bult+planing!

Vad menar du med 12:9 bult?smile

12;9 bult är dom "svarta insex" bultarna. Är väldigt mycket hårdare än standard bultar.

Volvo 855 t5 "Kaaren" (1994)
Sharky
22 november 2013 · 10 287 Inlägg

Precis. Man kan skjuta en skitpackning i en spikande originalspis och få en elring/original att hålla för långt över 400Hkr i en motor som går som den ska.

/Göran

david850 skrev:
Orginalpackningen hänger me långt. Sen kan man ju ha skit packningar från t.ex skruvat, kl:s orignal med. Enda jag kört med som jag vart nöjd med är Elrings packningar. Då e de kvalite.. Satsa på 12;9 bultar också.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Slappa
23 november 2013 · 138 Inlägg

Jättebra att få lite input av olika som testat grejerna rejält!

Vart köper man lämpligast dom hårdare bulten?

Henkix
23 november 2013 · 6 737 Inlägg

kopparpackning funkar fint wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
LilleLindgren
23 november 2013 · 123 Inlägg

Slappa skrev:
Jättebra att få lite input av olika som testat grejerna rejält!

Vart köper man lämpligast dom hårdare bulten?

I välsorterade byggaffärer, hos Maskinmekaniker etc..smile

Volvo 855 t5 "Kaaren" (1994)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 november 2013 · 13 744 Inlägg

så länge du inte har högt cylindertryck ska en normal packning hålla rätt bra

vet att polarn hade problem på sin B230Fk med 16vtopp och orörda 16v kolvar med e85 och en snurra.
den höll ett tag troligen pga cylindertryckt som dödade den.

men man får kolla hur packningen gått sönder brukar synnas ganska tydligt om den har spikat.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Slappa
24 november 2013 · 138 Inlägg

Henkix skrev:
kopparpackning funkar fint wink

Vilka firmor säljer såna? Hur ligger dom i pris jämnfört med en original?

Growe skrev:
så länge du inte har högt cylindertryck ska en normal packning hålla rätt bra

vet att polarn hade problem på sin B230Fk med 16vtopp och orörda 16v kolvar med e85 och en snurra.
den höll ett tag troligen pga cylindertryckt som dödade den.

men man får kolla hur packningen gått sönder brukar synnas ganska tydligt om den har spikat.

Den har gått utåtifrån cylindrarna alla ggr, två ggr åt avgassidan och en gång åt insugssidan.

Vw-Andreas
24 november 2013 · 633 Inlägg

org toppackning håller länge , har du ingen lambda mätare så du kan se om den går snålt någon stans i registret ?

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
Slappa
24 november 2013 · 138 Inlägg

Vw-Andreas skrev:
org toppackning håller länge , har du ingen lambda mätare så du kan se om den går snålt någon stans i registret ?

Iom att den inte är vråltrimmad precis så tänkte ja att man inte ska behöva det men visst det hade varit intressant att koppla in!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang