Får inte av hjulbultarna, hjälp snabbt!

john_petrucci
23 november 2013 · 171 Inlägg

Tjena fan! Måste byta däck idag, men det går fan inte. Har en V70N men vissa av hjulbultarna sitter fan som sten.
Provade först med fälgkors, gick inte. Sen  en elektrisk mutterdragare, gick inte heller. Gick och lånade grannens stora kompressor med rejäl mutterdragare, det gick fan inte heller!!

Vad fan gör man då?? Om inte ens en kompressor funkar? Måste byta till vinterdäck idag!

MVH

jocke_gronberg
23 november 2013 · 4 586 Inlägg

fälgkors och ett långt järnrör brukar alltid fungera. Annars så brukar jag ta en vända med bilen och bromsa hårt så det blir varmt

patrikke
23 november 2013 · 1 749 Inlägg

Hej fan.
Testa med att slå på hjulbultarna med en slägga, så kanske de lossnar, fan.
Annars fälgkors och långt rör som personen ovan skrivit.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
mb_pucken
23 november 2013 · 5 083 Inlägg

Ta ett dorn och stor slägga och slå några hårda slag på skruvarna så brukar dom släppa.
Funkar inte det så långt rör på fälgkors och sedan att par slag in mot skruven samtidigt som det hålls tryck på röret. Brukar alltid funka.
Sen drar du åt dom med moment efter bytet , ca 130nm brukar vara lagom och rengjorda skruvar och gängor så kommer du aldrig ha samma problem igen smile
Drar du dom med rätt moment så kommet du nog reagera på hur "löst" man ska dra en hjulskruv wink

Senast redigerat av mb_pucken (23 november 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Henkix
23 november 2013 · 6 737 Inlägg

en stor stor spärr med järnrör brukar funka fint att ställa sej på också wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Andromeda Rumpmas
23 november 2013 · 3 860 Inlägg

Och så gör du rent hjulbultarna med stålborste, gnugga hårt som fan och så har du på zinkpasta på bultarna och navet, ta mycket som fan (nej, det räcker med rätt så lite smile), så behöver du inte ta i som fan i vår när däcken ska av igen.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
jocke_gronberg
23 november 2013 · 4 586 Inlägg

Andromeda skrev:
Och så gör du rent hjulbultarna med stålborste, gnugga hårt som fan och så har du på zinkpasta på bultarna och navet, ta mycket som fan (nej, det räcker med rätt så lite smile), så behöver du inte ta i som fan i vår när däcken ska av igen.

zink pasta har jag aldrig provat men kopparpasta men då sitter bultarna ändå värre. brukar doppa dom i lite gammal motorolja

Andromeda Rumpmas
23 november 2013 · 3 860 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

Andromeda skrev:
Och så gör du rent hjulbultarna med stålborste, gnugga hårt som fan och så har du på zinkpasta på bultarna och navet, ta mycket som fan (nej, det räcker med rätt så lite smile), så behöver du inte ta i som fan i vår när däcken ska av igen.

zink pasta har jag aldrig provat men kopparpasta men då sitter bultarna ändå värre. brukar doppa dom i lite gammal motorolja

Kopparpasta är inte bra att använda på alufälgar. Du riskerar en reaktion mellan koppar och alu istället. På stålfälgar funkar kopparpasta bra. Zinkpasta funkar på båda.
Men visst, olja lär ju funka skitbra om den inte kryper ut, så varför krångla till det?

Senast redigerat av Andromeda (23 november 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
FLindgren
23 november 2013 · 5 089 Inlägg

Sätter på en hylsa på bulten och slår med slägga jättehårt på hylsan. funkar varje gång.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
john_petrucci
23 november 2013 · 171 Inlägg

Alltså, det här går verkligen inte.
Har följt alla era tips.

Nästan dränkt den i 5-56.
Tagit fälgkors och använt en hävarm, känns om att hela fälgkorset ska vrida sig och gå av
Satt på en mutter och bankat åt alla möjliga håll med hammare.
Använt kompressorn ännu mer

Men bulten rör fan inte på sig. Vet inte om det bara är jag, men tyvärr har jag inget långt järnrör liggandes hemma.
Blir så trött på det här. Jag använde ju inte ens kompressorn när jag satte dit hjulen, utan då använde jag bara vanlig handkraft.
Funderar på att bara lämna in den för hjulbyte, sen får dom fixa det.

gamlingen
23 november 2013 · 5 198 Inlägg

prova dra växelvis höger och vänster med knackaren....

john_petrucci
23 november 2013 · 171 Inlägg

gamlingen skrev:
prova dra växelvis höger och vänster med knackaren....

Gjorde det också, tyvärr ingen lycka.

bengank
23 november 2013 · 55 Inlägg

Är du säker på att du drar åt rätt håll?

Inget skämt, jag har hjälpt folk förr som har fått hjärnsläpp....

DF Faderator
23 november 2013 · 228 Inlägg

Det är inte låsbultarna som inte lossnar då? Ser dom annorlunda ut
Jämtemot dom andra muttrarna som du har fått bort?

För stor hylsa som bara greppar på kanterna?
Drar du åt rätt håll?

"Being second is to be the first of the ones who lose"
Volvo 940 "LTT" (1997)
granadadr
23 november 2013 · 7 268 Inlägg

jag hade skaffat ett bra dragjärn,, en sån där utdragbar,, jag brukar ibland behöva ställa mig på det å hoppa,, wink köpte ett bra från biltema,, det med 10 års garanti

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
simlar
23 november 2013 · 5 516 Inlägg

granadadr skrev:
jag hade skaffat ett bra dragjärn,, en sån där utdragbar,, jag brukar ibland behöva ställa mig på det å hoppa,, wink köpte ett bra från biltema,, det med 10 års garanti

Hade tänkt skriva nästan exakt samma.
Det dragjärnet (eller hjulmutternyckel kallar väl biltema det?) är att rekommendera, funkar alltid till hjulbultar och hjulmuttrar som sitter hårt.

Det värsta jag varit med om var en VW Caddy på sommarjobbet förra året, fick ta ett sånt dragjärn, dra ut det till max och stå och hoppa/gunga på det med mina 100kg för att få loss hjulbultarna, men loss kom dem till slut.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
patrikke
23 november 2013 · 1 749 Inlägg

Du kan ju (på egen risk) testa med att sätta dit hylsan med ett dragskaft, gärna med rörförlängare, hissa upp bilen, palla under rörförlängaren och sedan sänka ner bilen försiktigt, då får du bra mycket kraft som drar, och släpper det inte då så kan du testa med att knacka(många små lätta knack) på hylsan när det fortfarande är spänt

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.
ultraomer
23 november 2013 · 126 Inlägg

Hade ett liknande problem när jag hjälpte en kompis med däckbyte, hjulen satt så hårt att man inte kunde få av dom om det så skulle rädda ens liv tongue


Fick ta hjulnyckeln som fanns i bagaget vid reservhjulet, sätta på nyckeln i rätt läge (ca kl 9 eller 3 på hjulet) och sparka nedåt tills det släppte, funkade galant för i det fallet hjälpte inte ens ett svinlångt järnrör

Volkswagen Jetta Mk1 "Lille Leo" (1983)
Cupra_
23 november 2013 ·

Med tillräckligt lång hävarm så går det till slut, om inte hylsan spricker eller bulten går av vilket hänt mig ett par gånger. Ha gärna ett rör på dryga metern. Har du bara plåtfälgar på så kan du även värma bultarna med skärbrännare sedan ösa på kylspray..

JonR
23 november 2013 · 3 259 Inlägg

Rejält fälgkors och 1-1,5 rör som passar på fälgkorset. Sen är det bara att lägga på kroppstyngden. Ett riktigt fälgkors viker sig inte. Billiga skitfälgkors gör det. På däckfirman jag jobbade förut stötte man ju på detta hur många gånger som helst. Speciellt på V70 och Saab 9000 kunde dom sitta nåt fruktansvärt. Men rör och järnkors funkade på 99% av dom. Som sista alternativ hade vi en ELMAX med 19mm hylsa till. Det funkade garanterat! smile

Är det mer än en bult per hjul som sitter fast? Om inte så kan jag skicka PM om hur du får bort dom väldigt lätt, dock krävs det nästan en lyft!

Mvh/Jon

Senast redigerat av JonR (23 november 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976
Nissan S14 "2jz Rocketbunny" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang