3203
Sök

Får inte av hjulbultarna, hjälp snabbt!

171 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#1
Tjena fan! Måste byta däck idag, men det går fan inte. Har en V70N men vissa av hjulbultarna sitter fan som sten.
Provade först med fälgkors, gick inte. Sen  en elektrisk mutterdragare, gick inte heller. Gick och lånade grannens stora kompressor med rejäl mutterdragare, det gick fan inte heller!!

Vad fan gör man då?? Om inte ens en kompressor funkar? Måste byta till vinterdäck idag!

MVH

4 586 Inlägg
23 november 2013
#2
fälgkors och ett långt järnrör brukar alltid fungera. Annars så brukar jag ta en vända med bilen och bromsa hårt så det blir varmt


1 749 Inlägg
23 november 2013
#3
Hej fan.
Testa med att slå på hjulbultarna med en slägga, så kanske de lossnar, fan.
Annars fälgkors och långt rör som personen ovan skrivit.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

5 148 Inlägg
23 november 2013
#4
Ta ett dorn och stor slägga och slå några hårda slag på skruvarna så brukar dom släppa.
Funkar inte det så långt rör på fälgkors och sedan att par slag in mot skruven samtidigt som det hålls tryck på röret. Brukar alltid funka.
Sen drar du åt dom med moment efter bytet , ca 130nm brukar vara lagom och rengjorda skruvar och gängor så kommer du aldrig ha samma problem igen smile
Drar du dom med rätt moment så kommet du nog reagera på hur "löst" man ska dra en hjulskruv wink
Senast redigerat av mb_pucken (23 november 2013)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 739 Inlägg
23 november 2013
#5
en stor stor spärr med järnrör brukar funka fint att ställa sej på också wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

Rumpmas
3 860 Inlägg
23 november 2013
#6
Och så gör du rent hjulbultarna med stålborste, gnugga hårt som fan och så har du på zinkpasta på bultarna och navet, ta mycket som fan (nej, det räcker med rätt så lite smile), så behöver du inte ta i som fan i vår när däcken ska av igen.


4 586 Inlägg
23 november 2013
#7
Andromeda skrev:
Och så gör du rent hjulbultarna med stålborste, gnugga hårt som fan och så har du på zinkpasta på bultarna och navet, ta mycket som fan (nej, det räcker med rätt så lite smile), så behöver du inte ta i som fan i vår när däcken ska av igen.

zink pasta har jag aldrig provat men kopparpasta men då sitter bultarna ändå värre. brukar doppa dom i lite gammal motorolja


Rumpmas
3 860 Inlägg
23 november 2013
#8
jocke_gronberg skrev:
Andromeda skrev:
Och så gör du rent hjulbultarna med stålborste, gnugga hårt som fan och så har du på zinkpasta på bultarna och navet, ta mycket som fan (nej, det räcker med rätt så lite smile), så behöver du inte ta i som fan i vår när däcken ska av igen.

zink pasta har jag aldrig provat men kopparpasta men då sitter bultarna ändå värre. brukar doppa dom i lite gammal motorolja

Kopparpasta är inte bra att använda på alufälgar. Du riskerar en reaktion mellan koppar och alu istället. På stålfälgar funkar kopparpasta bra. Zinkpasta funkar på båda.
Men visst, olja lär ju funka skitbra om den inte kryper ut, så varför krångla till det?
Senast redigerat av Andromeda (23 november 2013)


5 089 Inlägg
23 november 2013
#9
Sätter på en hylsa på bulten och slår med slägga jättehårt på hylsan. funkar varje gång.

\Lindgren

171 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#10
Alltså, det här går verkligen inte.
Har följt alla era tips.

Nästan dränkt den i 5-56.
Tagit fälgkors och använt en hävarm, känns om att hela fälgkorset ska vrida sig och gå av
Satt på en mutter och bankat åt alla möjliga håll med hammare.
Använt kompressorn ännu mer

Men bulten rör fan inte på sig. Vet inte om det bara är jag, men tyvärr har jag inget långt järnrör liggandes hemma.
Blir så trött på det här. Jag använde ju inte ens kompressorn när jag satte dit hjulen, utan då använde jag bara vanlig handkraft.
Funderar på att bara lämna in den för hjulbyte, sen får dom fixa det.

5 198 Inlägg
23 november 2013
#11
prova dra växelvis höger och vänster med knackaren....

171 Inlägg
23 november 2013
Trådstartare
#12
gamlingen skrev:
prova dra växelvis höger och vänster med knackaren....

Gjorde det också, tyvärr ingen lycka.

55 Inlägg
23 november 2013
#13
Är du säker på att du drar åt rätt håll?

Inget skämt, jag har hjälpt folk förr som har fått hjärnsläpp....

Faderator
228 Inlägg
23 november 2013
#14
Det är inte låsbultarna som inte lossnar då? Ser dom annorlunda ut
Jämtemot dom andra muttrarna som du har fått bort?

För stor hylsa som bara greppar på kanterna?
Drar du åt rätt håll?

"Being second is to be the first of the ones who lose"

7 471 Inlägg
23 november 2013
#15
jag hade skaffat ett bra dragjärn,, en sån där utdragbar,, jag brukar ibland behöva ställa mig på det å hoppa,, wink köpte ett bra från biltema,, det med 10 års garanti


5 806 Inlägg
23 november 2013
#16
granadadr skrev:
jag hade skaffat ett bra dragjärn,, en sån där utdragbar,, jag brukar ibland behöva ställa mig på det å hoppa,, wink köpte ett bra från biltema,, det med 10 års garanti

Hade tänkt skriva nästan exakt samma.
Det dragjärnet (eller hjulmutternyckel kallar väl biltema det?) är att rekommendera, funkar alltid till hjulbultar och hjulmuttrar som sitter hårt.

Det värsta jag varit med om var en VW Caddy på sommarjobbet förra året, fick ta ett sånt dragjärn, dra ut det till max och stå och hoppa/gunga på det med mina 100kg för att få loss hjulbultarna, men loss kom dem till slut.


1 749 Inlägg
23 november 2013
#17
Du kan ju (på egen risk) testa med att sätta dit hylsan med ett dragskaft, gärna med rörförlängare, hissa upp bilen, palla under rörförlängaren och sedan sänka ner bilen försiktigt, då får du bra mycket kraft som drar, och släpper det inte då så kan du testa med att knacka(många små lätta knack) på hylsan när det fortfarande är spänt

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

126 Inlägg
23 november 2013
#18
Hade ett liknande problem när jag hjälpte en kompis med däckbyte, hjulen satt så hårt att man inte kunde få av dom om det så skulle rädda ens liv tongue


Fick ta hjulnyckeln som fanns i bagaget vid reservhjulet, sätta på nyckeln i rätt läge (ca kl 9 eller 3 på hjulet) och sparka nedåt tills det släppte, funkade galant för i det fallet hjälpte inte ens ett svinlångt järnrör


Cupra_
23 november 2013
#19
Med tillräckligt lång hävarm så går det till slut, om inte hylsan spricker eller bulten går av vilket hänt mig ett par gånger. Ha gärna ett rör på dryga metern. Har du bara plåtfälgar på så kan du även värma bultarna med skärbrännare sedan ösa på kylspray..

3 259 Inlägg
23 november 2013
#20
Rejält fälgkors och 1-1,5 rör som passar på fälgkorset. Sen är det bara att lägga på kroppstyngden. Ett riktigt fälgkors viker sig inte. Billiga skitfälgkors gör det. På däckfirman jag jobbade förut stötte man ju på detta hur många gånger som helst. Speciellt på V70 och Saab 9000 kunde dom sitta nåt fruktansvärt. Men rör och järnkors funkade på 99% av dom. Som sista alternativ hade vi en ELMAX med 19mm hylsa till. Det funkade garanterat! smile

Är det mer än en bult per hjul som sitter fast? Om inte så kan jag skicka PM om hur du får bort dom väldigt lätt, dock krävs det nästan en lyft!

Mvh/Jon
Senast redigerat av JonR (23 november 2013)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök