Golf 3 stratar ej när det är kallt ute

einar-
24 november 2013 · 326 Inlägg

Har problem med en golf 3a -95 som inte startar när det är kallt ute. Är det varmt så startar den utan problem men blir det minusgrader snurrar den bara på startmotorn och tänder inte. Ibland när jag släpper nyckeln slår den ett par slag annars helt död.

Får motorvärmaren sitta i ett par timmar brukar den starta så är det någon tempgivare eller kallstartsventil som är kass i den?

Admiral-
25 november 2013 · 20 Inlägg

Hade samma problem med min gamla golf 3:a. Bytte tempgivaren samt tändstiften så gick den som den skulle igen.

einar-
25 november 2013 · 326 Inlägg

Vilken är givaren till motorstyrningen för det finns två på skruvat och jag antar att den ena är till tempmätaren? En tvåpolig och en fyrpolig

Meaganeowner
25 november 2013 · 2 250 Inlägg

Skulle kunna vara hallgivare också, om det nu sitter en sådan på din bil.... som läser av korrekt tändläge. Brukar läsa av svänghjulet eller inuti tändfördelaren. Det kan vara som så att det blir avbrott i den när det blir kallare. Typ kass lödning inuti givaren. Metaller krymper när de blir kallare. Var väldigt vanligt i gamla TV-apparater....

Varför inte värma lite försiktigt med en varmluftspistol på en givare åt gången när motorn är riktigt kall.

Men o andra sidan kan det ju vara att bita i svansen att tänka så. En tempgivare ska ju styra flödet av bränsle, öka lite när motorn är kall.

einar-
25 november 2013 · 326 Inlägg

Nja tror inte på hallgivare för de brukar ju oftast strula när de blir varm. Dessutom så går ju bilen klockrent bara den startat.

Admiral-
26 november 2013 · 20 Inlägg

einar- skrev:
Vilken är givaren till motorstyrningen för det finns två på skruvat och jag antar att den ena är till tempmätaren? En tvåpolig och en fyrpolig

Är den fyrpoliga givaren du ska ha.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang