Gick bilen bra med katten bortplockad och avgassystemet helt öppet men inte så fort du stoppade tillbaka allt? Den gick alltså inte upp i temp och gick som den skulle? Låter ju helmysko...
Men om den bara går illa och inte svarar på gas så kan det ju bara stopp i avgasröret nånstans...
Mvh/Jon
Precis!
Extrazz skrev:
Troligen katten som har släppt sitt innehåll och ligger i en dämpare.
Har tömt katten, så måste isåfall vara slutdämpen som är igentäppt.. Men inte med kattens innehåll då jag plockad ut det redan..
Gick bilen bra med katten bortplockad och avgassystemet helt öppet men inte så fort du stoppade tillbaka allt? Den gick alltså inte upp i temp och gick som den skulle? Låter ju helmysko...
Men om den bara går illa och inte svarar på gas så kan det ju bara stopp i avgasröret nånstans...
Mvh/Jon
Precis!
Extrazz skrev:
Troligen katten som har släppt sitt innehåll och ligger i en dämpare.
Har tömt katten, så måste isåfall vara slutdämpen som är igentäppt.. Men inte med kattens innehåll då jag plockad ut det redan..
Har råkat ut för ett liknande problem med en Volvo 960, den ville inte varva ur och gick trögt. Det var avgassystemet som var problemet, för det hade spruckit i "inne" röret så det skapades något konstigt "lås" där typ. BMW har väl också sådana rör, med ett yttre och ett inre?
Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!
Herregud... En katt som är 20 som faller isär efter besiktningen var garanterat kass redan innan du kom dit. Sluta grina och köp en ny katt och åk in och besiktiga om skiten. Eller så kör du soporna till skroten direkt
Lite så är det faktiskt. Hade bilen inte gått genom så hade man varit irriterad över det istället och förmodligen ändå fått byta prylarna som nu gick sönder.
Grannens koppling slutade fungera när de skulle upp från bromsrullarna. Men i ärlighetens namn så var den ju slut eftersom den inte höll även om det är trist.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Gick bilen bra med katten bortplockad och avgassystemet helt öppet men inte så fort du stoppade tillbaka allt? Den gick alltså inte upp i temp och gick som den skulle? Låter ju helmysko...
Men om den bara går illa och inte svarar på gas så kan det ju bara stopp i avgasröret nånstans...
Har haft praktik på bilprovningen ja. Och alla äldre dieslar varvade dom ur ganska rejält 6000 varv typ, varför vet jag inte men så gjorde dom iaf med alla gamla diesel bilar
Det är tillverkarna och transportstyrelsen som tog fram detta sättet att tästa rökgastätheten (opacitet) det finns en lista från vissa tillverkare (t.ex några gammla Chrysler bilar osv) som tillverkaren inte kunde garantera att den håller för fullgasvarv. annars så har resten av tillverkarna garanterat att den ska hålla.
BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
Har haft praktik på bilprovningen ja. Och alla äldre dieslar varvade dom ur ganska rejält 6000 varv typ, varför vet jag inte men så gjorde dom iaf med alla gamla diesel bilar
Det är tillverkarna och transportstyrelsen som tog fram detta sättet att tästa rökgastätheten (opacitet) det finns en lista från vissa tillverkare (t.ex några gammla Chrysler bilar osv) som tillverkaren inte kunde garantera att den håller för fullgasvarv. annars så har resten av tillverkarna garanterat att den ska hålla.
Intressant, jag skulle vilja ta del av den exakta texten i detta godkännandedokument från diverse tillverkare där de GARANTERAR att en äldre bil som de inte har något helst ansvar för överhurvudtaget, (ingen garanti) håller att maxxas i friläge.
Inte för att göra dig "hablam", till åtlöje alls, men detta var faktiskt det mest korkade jag någonsin hört överhuvudtaget ang bilprovningen.
Om detta dokument finns så innebär detta att alla motorras som funnits hittills, tillföljd av fullgasvarningarna, måste dessa motorerna ersättas av de tillverkare som godkänt detta.......
Nu vet jag inte hur han varvade det eller hur många gånger, men varvade han upp till varvstoppet några gånger och din motor pajjade för det så skall du nog inte ha bilen på vägarna.
Har haft praktik på bilprovningen ja. Och alla äldre dieslar varvade dom ur ganska rejält 6000 varv typ, varför vet jag inte men så gjorde dom iaf med alla gamla diesel bilar
Det är tillverkarna och transportstyrelsen som tog fram detta sättet att tästa rökgastätheten (opacitet) det finns en lista från vissa tillverkare (t.ex några gammla Chrysler bilar osv) som tillverkaren inte kunde garantera att den håller för fullgasvarv. annars så har resten av tillverkarna garanterat att den ska hålla.
Intressant, jag skulle vilja ta del av den exakta texten i detta godkännandedokument från diverse tillverkare där de GARANTERAR att en äldre bil som de inte har något helst ansvar för överhurvudtaget, (ingen garanti) håller att maxxas i friläge.
Inte för att göra dig "hablam", till åtlöje alls, men detta var faktiskt det mest korkade jag någonsin hört överhuvudtaget ang bilprovningen.
Om detta dokument finns så innebär detta att alla motorras som funnits hittills, tillföljd av fullgasvarningarna, måste dessa motorerna ersättas av de tillverkare som godkänt detta.......
som sagt, bilprovningen är inte direkt dom som säger hur alla besiktnings tekniker ska utföra kontrollerna. Det är transportstyrelsen. Transportstyrelsen i sin fråga har då gått ut med att tillverkarna säger att detta ska gå. Att dom sedan rasar och man då vill klaga hos tillverkaren för att den angett att detta ska kunna utföras skiter ju dom i för du har ingen garanti kvar. Så en viktig sak man ska tänka på är att Bilprovningen har nog inte bestämt en enda kontroll/lag i deras historia. Utan allt kommer från transportstyrelsen/tillverkarna/ olika fordons branscher.
BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller
Ett stödlager som inte var av innan de ryckte i kardanen då? Eller en tröskel som det inte var hål i innan de bankade med sin hammare? Det är ju samma sak. Det var ju helt och snyggt innan.
-=[Performance by Torpis]=- Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Ett stödlager som inte var av innan de ryckte i kardanen då? Eller en tröskel som det inte var hål i innan de bankade med sin hammare? Det är ju samma sak. Det var ju helt och snyggt innan.
"Bilprovningen slog hål i mitt golv"
"Det var ju lätt rostigt men man ska ju inte ta i så det går hål !!"
Men om man måste ta i för kung och fosterland för att kolla rost i trösklar och balkar så torde man ju lämna in sin avskedsansökan ganska omgående. För jag tror att jobbet blir rätt jobbigt med arga kunder . Räcker med rätt lätt knack för att leta rost.
Men om man måste ta i för kung och fosterland för att kolla rost i trösklar och balkar så torde man ju lämna in sin avskedsansökan ganska omgående. För jag tror att jobbet blir rätt jobbigt med arga kunder . Räcker med rätt lätt knack för att leta rost.
Hände mig med min första bil när jag skulle besiktiga för första gången. Gubbjäveln slog 4st hål i karossen och vid varje slag som gick igenom sade han lite fräckt - här va det lite rost.
Och han brydde sig inte det minsta när jag påpekade att han behövde inte så hål igenom! Hade detta hänt idag då man har lite mer erfarenhet av livet så hade jag inte släppt på det lika lätt. Dom hade fått ett helvete med mig på stationen.
Senast redigerat av Digital_Kicker (5 januari 2014)
Dieselbilar som inte ingår i OBD-kontroll ska mätas i en opacitetsmaskin. De måste varvas fullt ut för att kunna få rätt värde i röktätheten i avgaserna. Gick bilen sönder att ett par varvstopp var den nog inte riktigt som den skulle.
Men om man måste ta i för kung och fosterland för att kolla rost i trösklar och balkar så torde man ju lämna in sin avskedsansökan ganska omgående. För jag tror att jobbet blir rätt jobbigt med arga kunder . Räcker med rätt lätt knack för att leta rost.
Hände mig med min första bil när jag skulle besiktiga för första gången. Gubbjäveln slog 4st hål i karossen och vid varje slag som gick igenom sade han lite fräckt - här va det lite rost.
Och han brydde sig inte det minsta när jag påpekade att han behövde inte så hål igenom! Hade detta hänt idag då man har lite mer erfarenhet av livet så hade jag inte släppt på det lika lätt. Dom hade fått ett helvete med mig på stationen.
men är det rost så gör det väl inget om dom slår hål egentligen? Det är ändå ruttet i ska bytas ut?
är liksom en liten liten hammare dom använder och inte en yxa så går det hål så är det ändå slut......
Dieselbilar som inte ingår i OBD-kontroll ska mätas i en opacitetsmaskin. De måste varvas fullt ut för att kunna få rätt värde i röktätheten i avgaserna. Gick bilen sönder att ett par varvstopp var den nog inte riktigt som den skulle.
du måste ju ha ett visst varvtal som fast för mätning. kan ju inte köra på varvstopp hur som då varvstopp sitter där av en anledning.
skulle du köra en gammal bugatti från 1967 och varva ur den så motorn höll på att gå åt helvete? nej det skulle inte du på bensinare har ni ju 2500rpm och då ska ni ju egentligen inte varva motorn mer än så heller.
Fattar inte VARFÖR just maxvarv ska användas vid prov, för mig är det vansinne att stå och vara en 30000+ mils motor i det tomma, hellre att dom Körs med en sond i pajpen när dom åker ut på en sväng och varvar, då har ju iallafall motorn något att falla tillbaka på(motorbroms).
Mina bilar låter ja dom inte göra så på. Oavsett miltal, då är det visuell kontroll som gäller!.