Motorbyte och vad styr lambdasonden?

Garage_Lars Chaufför
13 november 2006 · 14 Inlägg

Hejsan!
Har ett gammalt projekt som jag börjat med igen, en 740 GL som jag konverterat med 240:ns turbomotor B21 ET. Eftersom det sen 2004 inte går att få ett avgasintyg utskrivet funderar jag om jag kan modernisera motorn lite så den går att reg. besikta den.
Isåfall undrar jag om man kan skruva dit en kat och lamdba å sen få den genom bes.
Funderar på ett modernare insprut tex från 740 för det system jag har nu, orginal 240 krånglar lite.
Eller måste jag helt enkelt byta snurra till en från 740/940 som har kat och lambda orignal?

tacksam för svar.

mvh Lars

Härligt när det funkar!
BMW 320D (2005)
Volvo 760 Turbo Intercooler "Turbocontainern" (1985)
Sharky
13 november 2006 · 10 287 Inlägg

Nej, du kan inte besikta den med annan motor än orginal. Typa om den kan bara billtillverkaren göra.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Garage_Lars Chaufför
13 november 2006 · 14 Inlägg

Men som jag fattat det kan jag typa om den med annan motor om den motorn är miljövänligare, det har dom "släppt" lite på så att dom mer elr mindre får bort dom äldre som är mindre miljövänliga. Jag pratade  med bilprovningen i märsta våren 2000 när jag skruvade i motorn för första ggn,  då sa dom att för 1900 kr skulle dom utfärda ett avgasintyg åt mig så jag kunde regga om den. Det måste ju vara bättre om man stoppar i en nyare motorn med bättre avgasrening anser jag, finns ju hur många som helst som gjort det dessutom spec om man synar bilsport.

Härligt när det funkar!
BMW 320D (2005)
Volvo 760 Turbo Intercooler "Turbocontainern" (1985)
Sharky
13 november 2006 · 10 287 Inlägg

Kolla min sticky om motorbyte och besiktning:

----------------------------------
Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Inga undantag finns.
----------------------------------

Miljövänligare eller inte skiter man fullständigt i. Det är bara biltillverkaren eller dess representant i Sverige som kan utfärda ett intyg om Orginalskick. (Och det vill inte Volvo för dom ser ingen business i det....).
Byta motor på bilar nyare än 1988 är kört.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Garage_Lars Chaufför
13 november 2006 · 14 Inlägg

men detta är en 85:ans 740? fortfarande lika omöjligt då? isåfall blir det motorbyte vid varje bes om det inte går att få den laglig.

Lars

Härligt när det funkar!
Volvo 760 Turbo Intercooler "Turbocontainern" (1985)
BMW 320D (2005)
turbotompa fritidsprofessor
13 november 2006 · 1 197 Inlägg

I bil t.o.m. -88 kan du stoppa i en orig. motor med kat o reg.bes. utan problem..  Står även om detta i Sharky´s sticky...

Läs dom sista fyra raderna noggrannt

1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. ----> Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken).

mvh//tompa

Senast redigerat av turbotompa (13 november 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang