Bmw e34 turbo. behöver råd om setup

Dongki
26 november 2013 · 108 Inlägg

Hejsan håller på med en bmw e34 525 turbo. har kommit under full med att jag vill ha lite mer komp och mos i maskinen. så jag tänkte köra såhär.


*2,0l topp med 525 ventiler
*535 kam
*lite portning
*dubbla 044:or
*T70 SUPERTURBO
*extraktor som är omsvetsat med extern WG och screampipe
*JT 3tum hela vägen samt 3tums DP
*630cc spridare
*alu ic
*535 LMM
*fekzen turbo chip
*ställbar BTR
*e85
*ARP toppbultar
*starkare packning

vad tror ni om denna setup och vad tippar ni på i HK? smile vore tacksam för all hjälp tack på förhand smile

Volvo 745 (1988)
KHRacing
26 november 2013 ·

2,0 / 2,3 / 2,5 är "korta blocket...
3,5 är långa, samma som 2,8... alltså borde inte 535 kammen passa alls.. Eller ?

Dongki
26 november 2013 · 108 Inlägg

vad skulle du rekomendera för kam då? och vad tror du att detta skulle ge i hk? eller räcker det och plana min topp lite? för att få upp kompen?

Volvo 745 (1988)
Fekzen
28 november 2013 · 181 Inlägg

Klurar lite över vad du är ute efter att göra? Antar att det är en M20B25 maskin du bygger på?

För att höja kompet känns väl lite häftigt om du ska överladda. Okej att du tänker köra på E85 men original komp, lite försiktigare tändning och relativt högt laddtryck borde göra susen. Har tex en kund som bänkade närmare 400 hk med en M20B25 turbo på E85 med Turbochip @ 1,3 bar laddtryck.

Dubbla 044or känns lite tufft, bör räcka med en om du inte ska ha enormt effektuttag. Spridarna bör räcka till 450-500 hk på sin höjd.

Effekten har att göra med hur mycket du kommer ladda. Laddar du runt 1,3-1,4 bar på en i övrigt "original" M20B25 lär du hamna runt 400 hk. Du kan påverka grundeffekten med vassare kam osv. Dock lär inte M30 kam passa om det är M20 du bygger på smile

Mvh//
A.Fekzen

Senast redigerat av Fekzen (28 november 2013)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Mickius
28 november 2013 · 4 670 Inlägg

Varför vill du ha högt komp?

Dongki
28 november 2013 · 108 Inlägg

för o spola turbon lite bättre han spolar inget på varken ettan eller tvåan nu

Volvo 745 (1988)
Dongki
28 november 2013 · 108 Inlägg

och är det någon som vet hur man identifierar ett m20 block?

Volvo 745 (1988)
KHRacing
28 november 2013 ·

Dongki skrev:
vad skulle du rekomendera för kam då? och vad tror du att detta skulle ge i hk? eller räcker det och plana min topp lite? för att få upp kompen?

kn inget alls om sånt, kände bara att påpeka attdet ev inte passar med kammarna mellan de motorerna

Dongki
28 november 2013 · 108 Inlägg

okej men vet du ngn kam som du kan rekomendera?

Volvo 745 (1988)
antizz
28 november 2013 · 82 Inlägg

Kan säga att kammen inte passar för 5 öre. Då det är helt olika motorer. M30B35 som sitter i 535 har för det första vipparmar och inte hydraltryckare som din M20/M50 motor har. Kammar hittar du om du söker.. Men om du vill ta ett alternativ som är snällare för plånboken så är insugskam på avgassidan rätt populärt..

SportPilot Ubåtsingenjör
28 november 2013 · 7 232 Inlägg

antizz skrev:
Kan säga att kammen inte passar för 5 öre. Då det är helt olika motorer. M30B35 som sitter i 535 har för det första vipparmar och inte hydraltryckare som din M20/M50 motor har. Kammar hittar du om du söker.. Men om du vill ta ett alternativ som är snällare för plånboken så är insugskam på avgassidan rätt populärt..

har inte m20 vipparmar ?!? hmm

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
strand18
29 november 2013 · 19 Inlägg

Nu kanke ja är lite seg men är det m50 eller m20b25

BMW e30 327 "turbo" (1987)
opela VD Hammar
29 november 2013 · 613 Inlägg

upp med bild på motorn så vi ser om det är m50 eller m20/m30

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
Janneutanb
29 november 2013 · 7 271 Inlägg

Dongki skrev:
för o spola turbon lite bättre han spolar inget på varken ettan eller tvåan nu

Då har du något rejält fel om du inte har laddtryck på varken ettan eller tvåan.

Streethawk Billjuds Wannabe
29 november 2013 · 1 771 Inlägg

antizz skrev:
Kan säga att kammen inte passar för 5 öre. Då det är helt olika motorer. M30B35 som sitter i 535 har för det första vipparmar och inte hydraltryckare som din M20/M50 motor har. Kammar hittar du om du söker.. Men om du vill ta ett alternativ som är snällare för plånboken så är insugskam på avgassidan rätt populärt..

Det var skumt för på 200sx s13 är det tvärtom, avgaskam på insugssidan. Med andra ord dubbla avgaskammar.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Janneutanb
29 november 2013 · 7 271 Inlägg

Streethawk skrev:

antizz skrev:
Kan säga att kammen inte passar för 5 öre. Då det är helt olika motorer. M30B35 som sitter i 535 har för det första vipparmar och inte hydraltryckare som din M20/M50 motor har. Kammar hittar du om du söker.. Men om du vill ta ett alternativ som är snällare för plånboken så är insugskam på avgassidan rätt populärt..

Det var skumt för på 200sx s13 är det tvärtom, avgaskam på insugssidan. Med andra ord dubbla avgaskammar.

Det är väl inte så konstigt med tanke på att det är två helt olika motorer.

turbo300e
29 november 2013 · 74 Inlägg

m20 har vipparmar
m50, har lyftare
bra kam till m20 är z45, på m50 brukar man köra med dubbla insugskammar för att kunna varva lite mer

Senast redigerat av turbo300e (29 november 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang