Volvo 940 ltt som helt plötsligt vart orkeslös?

Evulhz
26 november 2013 · 3 Inlägg

Hej!

Och jag är medveten om att det finns en liknande tråd av efterbliven men detta är ju en turbo så kanske annat som spökar?

Nu till historien!

Skulle accelerera ut ur en rondell då bilen tappar all kraft och blir helt kraftlös över 2500 varv ungefär, lambdalampan tänds och jag tar mig precis hem. Väl hemma så glöder turbon och det osar värme om hela motorn, vatten och olja finns i motorn så inget sånt. Tips vad som kan ha orsakat detta? Jävla värdelöst när man köper en "odödlig" bil för att ha som vinterbil och den redan börjar krångla.

Bilen har förövrigt nybytt turbo till 15g samt chippade boxar, funkat klockrent senaste 400milen eller så!

Mack Forum- och sitemoderator
26 november 2013 · 26 167 Inlägg

Har någon tryckslang spruckit/hoppat lös?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Zzoink
26 november 2013 · 1 229 Inlägg

turbon glöder.. fick du gasa mycket under resan hem från själva haveriet? jag skulle nästan tippa på att kammen hoppa runt några kugg smile

Evulhz
26 november 2013 · 3 Inlägg

Tryckslang hade inte skjutit. Men om kammen kuggar borde inte den vara svårstartad och gå lite sådär på tomgång?

Är ju nu inga problem att starta den och ligga på tomgång?

Evulhz
27 november 2013 · 3 Inlägg

Har fortsatt att kolla lite idag, kamremmen hade "tyvärr" inte kuggat. Tryckrören / intercoolern var hela - hade ej skjutit!

Spelade även in ett klipp där man hör hur den reagerar, notera att detta är fullgas. Knacket eller vad man ska kalla det är lite missvisande, är downpipen som är otät mot turbon då nån skruv hade släppt! Skulle uppskatta mer tips då jag har bilen att pendla i och nu när den är trasig är det ju hyrbil för 300kr om dagen som gäller hmm

http://youtu.be/8906EGTeLM4

Senast redigerat av Evulhz (27 november 2013)

SLG
28 november 2013 · 498 Inlägg

Kolla staget till wastegate tryck-klocka hoppat av.. Har du laddtryck förresten?

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
Zzoink
28 november 2013 · 1 229 Inlägg

Tycker nåt är fel på tändningen eftersom turbon glödde? Om det bara är så att den tappat laddtryck ska inte turbon glöda..

Fast efter att jag kollat videon så kan jag nästan hålla med dom andra om att det bara verkar vara laddet som försvunnit? Går ju skitbra på tomgång.. Men funderar på om vi kan ha samma problem? Släckte lbdalampan genom att dra ur säkring men tändes så fort jag drog på och blev slö.. Bytte knacksensor och den gick bra igen smile 700kr kostar den ny så leta på skroten! wink

Senast redigerat av Zzoink (28 november 2013)

Lunchman
29 november 2013 · 41 Inlägg

Inge rasslande ljud från avgassystemet? Trasig katt så kan det lägga sig på tvären ut ur den, helt orkeslös å blir en jäkla hetta. Har du en läcka också så kan ju läckaget å pysandet öka.

Ford Sierra "Turbo" (1988)
Apollo-13
29 november 2013 · 10 Inlägg

Har haft samma problem, min katt va helt paj och hade satts igen, tog ner den och körde ett rör igenom den och tog ut innehållet, sen var det bara att åka:) så testa det !

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang