3708
Sök

Bromsbelägg Subaru Outback 3.0 - vad får det kosta att få det bytt?

2 Inlägg
27 november 2013
Trådstartare
Ny & stolt ägare till en Subba smile
Men nu började bromsarna skrika och då är det väl dags att byta belägg.
Har fått rätt olika prisuppgifter - vad är rimligt och att rekommendera?
Det är en tung bil med kraftig motor - man vill väl inte ha Biltema-belägg (eller liknande) i den?
Om man bara tittar på fram så vill Speedy ha 1400 Kr, en Mekonomen-verkstad i stan ca 1500 kr och Furstenhoff vill ha ca 2000 kr.
Mekonomen specade upp priset, de beläggen skulle kosta 1000 och vara "bra".

Vad göra?

497 Inlägg
27 november 2013
Jag skulle säga att dom prisförslagen du har fått är väldigt bra. Räkna på att en verkstad tar ca 900-1300kr/ och går allt smidigt så tar det kanske 30-60 min att byta beläggen och beläggen kostar kanske 700-1000kr.
Snåla inte med bromsbelägg oavsett bil, min erfarenhet är att dom börjar skrika, dom blir väldigt ojämna i anl yta osv.

Välj den verkstad som magkänslan gillade mest, personligen så gillar jag specade offerter så man vet vad som kostar. Se även till att få den offerten skriftligt så slipper du ev diskussioner pga missförstånd.  (Har tidigare haft ett jobb där jag stod bredvid kundmottagare hela dagarna och många diskussioner skulle undvikas om kunden bara fick en skriftlig offert innan jobbet...)

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981

497 Inlägg
27 november 2013
EddE93 skrev:
Har du precis köpt bilen borde du ju ha garanti eller MRF-garanti kvar?

Av egen erfarenhet så kastar Mekonomen verkstäderna bara på nya belägg utan att varken smörja upp eller rengöra något. De kollar inte äns om bromsskivorna går att använda.
Har nog sett extremfall men ändå. Deras belägg kan även ge ett "murrande" ljud vid bromsning.

I regel så är en bromsskiva inte värd att byta belägg på.
Är skivan spårig kan det ge oljud och en seriös verkstad vill inte ha irriterande kunder så de brukar rekommendera skivbyte för att slippa chansa att det ska bli vibrationer och skrammel och gnissling.

Jag skulle rekommendera dig en märkes verkstad. Blir kanske dyrare för stunden men dom använder bättre delar, de vet hur bilen fungerar och kan sin sak, därav lär det ta lägre tid till nästa gång det är dags för nya bromsar.

Nja, håller  inte med om att alla mekonomenverkstäder är slarviga eller gör dåliga jobb. Vet många märkesverkstäder där det inte heller funkar klockrent alla gånger.  Välj den verkstad som har bäst rykte och där det känns bäst, många gånger kan mindre verkstäder göra bra jobb då de inte skulle överleva på lång sikt ifall de fick dåligt rykte.

Du måste inte byta skivor varje gång du byter belägg ifall du har bra belägg och byter i tid. Vet om att Mekonomen har flera tillverkare/alternativ när det gäller bromsbelägg och de verkstäder jag har stött på brukar montera ATE-beläggen som är ngt dyrare men bättre.

152 Inlägg
27 november 2013
Tjena,

Utan att veta årsmodell och miltal på bilen men: Köper man delarna själv från tex Tyskland så brukar man halvera kostnaden för materialet.

På min honda kostar belägg till framaxeln 1000-1200 spänn (ATE som nämnts tidigare i denna tråd) hos Mekonomen. Från Tyskland rund 300-400 kr

Bromsskiva framaxel är liknande 1600 kr 2st fram mekonomen, Tyskland 600-1000 kr 2st

497 Inlägg
27 november 2013
Interlagos skrev:
Tjena,

Utan att veta årsmodell och miltal på bilen men: Köper man delarna själv från tex Tyskland så brukar man halvera kostnaden för materialet.

På min honda kostar belägg till framaxeln 1000-1200 spänn (ATE som nämnts tidigare i denna tråd) hos Mekonomen. Från Tyskland rund 300-400 kr

Bromsskiva framaxel är liknande 1600 kr 2st fram mekonomen, Tyskland 600-1000 kr 2st

När det gäller att det är mkt billigare utomlands så säger jag inte emot dig men en liten varning ang att ha med sig egna delar till verkstaden. Verkstäderna lämnar i 99% av fallen ingen garanti på jobben där kunden har med sig egna delar, när det gäller bromsdelar så är det oftast skit samma men chansa inte på kamrem och likn.. skulle ngt gå snett(felmonterat eller fel på delarna) så kan det bli väldigt svårt att få dom att betala för motorbytet. Detta är inte riktat direkt till dig eller TS utan mer en allmän tankeställare hos de som läser den här tråden..

Skulle det även ha blivit så att du har fått delar som är felskickade/felpackade så kommer verkstaden med stor sannolikhet debitera dig för den tid det tar för mekanikern att ta loss ex vis hjulet och gamla bromsbeläggen bara för att konstatera att det inte stämmer ifall du kommer med egna delar, det är en kostnad som du aldrig kommer behöva ta ifall det är verkstaden som har beställt fel utan då får dom lösa det. Så vill det jävlas lite så kan det lika gärna bli dyrare att ta med egna delar till verkstaden än att låta de sköta allt.

Jag har inget emot att köpa delar utomlands, men den gången som jag känner att man kan tjäna ordentligt på det är när man skruvar själv och inte när man lämnar in bilen(eller ja, det gäller ju oavsett vart man har handlat delarna..), just för att det kan bli trassel med reklamationer eller om man får fel delar.

152 Inlägg
27 november 2013
JossanB skrev:
Interlagos skrev:
Tjena,

När det gäller att det är mkt billigare utomlands så säger jag inte emot dig men en liten varning ang att ha med sig egna delar till verkstaden. Verkstäderna lämnar i 99% av fallen ingen garanti på jobben där kunden har med sig egna delar, när det gäller bromsdelar så är det oftast skit samma men chansa inte på kamrem och likn.. skulle ngt gå snett(felmonterat eller fel på delarna) så kan det bli väldigt svårt att få dom att betala för motorbytet. Detta är inte riktat direkt till dig eller TS utan mer en allmän tankeställare hos de som läser den här tråden..

Skulle det även ha blivit så att du har fått delar som är felskickade/felpackade så kommer verkstaden med stor sannolikhet debitera dig för den tid det tar för mekanikern att ta loss ex vis hjulet och gamla bromsbeläggen bara för att konstatera att det inte stämmer ifall du kommer med egna delar, det är en kostnad som du aldrig kommer behöva ta ifall det är verkstaden som har beställt fel utan då får dom lösa det. Så vill det jävlas lite så kan det lika gärna bli dyrare att ta med egna delar till verkstaden än att låta de sköta allt.

Jag har inget emot att köpa delar utomlands, men den gången som jag känner att man kan tjäna ordentligt på det är när man skruvar själv och inte när man lämnar in bilen(eller ja, det gäller ju oavsett vart man har handlat delarna..), just för att det kan bli trassel med reklamationer eller om man får fel delar.

Bra tankar och värt att ta med sig!

Det förutsätter som du säger att man har rätt grejer, och vet vilka grejer man ska köpa. Man måste också vara säker på att grejerna är rätt innan man ber verkstaden installera.

Jag köpte delar till min Hondaverkstad och dom nästintill uppmanar att ta med delarna själv. Så länge det inte är skitgrejer såklart. Jag köper bara originaldelar eller Märkesgrejer tex Bosch, Brembo etc

Sjukt att det skiljer sig så mycket på bildelar egentligen.

2 Inlägg
28 november 2013
Trådstartare
Tack för bra input hörrni! smile

1 938 Inlägg
28 november 2013
Var det mest idiotiska jag läst, byter löpande belägg på bilar med bra skivor. Rikligt med marginaler gällande tjocklek samt släta och fina.

Inte byter du väl torkarna var gång du fyller på spolarvätska?

152 Inlägg
28 november 2013
Glesmark skrev:
Var det mest idiotiska jag läst, byter löpande belägg på bilar med bra skivor. Rikligt med marginaler gällande tjocklek samt släta och fina.

Ska man göra det?

wink

1 938 Inlägg
28 november 2013
Interlagos skrev:
Glesmark skrev:

Ska man göra det?

wink

Ja, bäst är också att byta tank inför varje gång man tankar så man inte får avlagringar i bensinen.

4 558 Inlägg
28 november 2013
ja,för att inte tala om när man ska byta motorolja,dååååå blir det dyrt.

604 Inlägg
29 november 2013
EddE93 skrev:
Glesmark skrev:

Så jag som arbetar efter kraven som tillverkaren, arbetsgivare och kund kräver är jag en idiot?!
Alla på hela verkstaden jobbar efter tillverkares krav och jag trodde att alla verkstäder gjorde det.
Ska vi kunna garantera kunden att det inte blir några missljud och andra problem så måste vi se till att vi arbetar med fräscha delar, oavsett vad det handlar om.
På kundens begäran händer det såklart att vi bara byter belägg men 99 av 100 fall så håller inte skivorna kraven.
Bromsar är det absolut viktigaste säkerhetssystemet som finns på era bilar så snåla inte.
Känner nog att det inte ger något att skriva om mina kunskaper som bilmekaniker om jag ska blir kallad idiot....

Tråkigt att någon kallar dig idiot, bortse från såna barnsliga kommentarer och välkommen till garaget.
Du gick lite hårt ut dock med dina åsikter. Folk kommer kalla dig idiot om du spikar dina åsikter med 4 tums spik.

Måste dock ge lite mothugg på skivbyte. Jättebra att byta skivor varje gång men inte konstigt att folk klagar på att märkesverkstad är dyra. Vad blir nästa krav från tillverkaren? Byta ok och huvudcylinder? Finns massor av små verkstäder som gör precis lika bra jobb som en märkesverkstad samtidigt som det finns många dåliga.
Avseende MRF kontroll etc anser JAG att det bara är trams, ett sätt för dylika organisationer att tjäna pengar på nått som väldigt få människor bryr sig om. Den bästa kontrollanten är den återkommande kunden.

Till ämnet. Köp klossar av den som skall byta dem åt dig, mycket enklare om det blir nått fel på klossarna. Ont om cash, köp på ebay etc och ring en kompis som hjälper dig.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!

1 938 Inlägg
29 november 2013
EddE93 skrev:
Glesmark skrev:

Så jag som arbetar efter kraven som tillverkaren, arbetsgivare och kund kräver är jag en idiot?!
Alla på hela verkstaden jobbar efter tillverkares krav och jag trodde att alla verkstäder gjorde det.
Ska vi kunna garantera kunden att det inte blir några missljud och andra problem så måste vi se till att vi arbetar med fräscha delar, oavsett vad det handlar om.
På kundens begäran händer det såklart att vi bara byter belägg men 99 av 100 fall så håller inte skivorna kraven.
Bromsar är det absolut viktigaste säkerhetssystemet som finns på era bilar så snåla inte.
Känner nog att det inte ger något att skriva om mina kunskaper som bilmekaniker om jag ska blir kallad idiot....

Hemligheten ligger i att kontrollera skivan innan man byter den, finns dom som kör slut sina belägg totalt och repar skivan, dom åker till verkstaden pga missljud.
I dem fallen får man byta både och tycker jag.
Men dom kunderna som lämnar in sin bil på service, man ser att bromsarna är på G, dom har 3mm kvar på belägget och man rekommenderar att byta dom.
Är det första beläggen som byts på dom skivorna så finns det gararanterat marginal kvar på tjockleken.

Som bilmekaniker frågar jag dig varför skulle det ge upphov till vibrationer och missljud bara för att man slitit av 1-2 mm material på skivan som i dom flesta fallen är rak och slät på ytan?

Sök