EddE93 skrev:
Glesmark skrev:
Var det mest idiotiska jag läst, byter löpande belägg på bilar med bra skivor. Rikligt med marginaler gällande tjocklek samt släta och fina.
Inte byter du väl torkarna var gång du fyller på spolarvätska?
Så jag som arbetar efter kraven som tillverkaren, arbetsgivare och kund kräver är jag en idiot?!
Alla på hela verkstaden jobbar efter tillverkares krav och jag trodde att alla verkstäder gjorde det.
Ska vi kunna garantera kunden att det inte blir några missljud och andra problem så måste vi se till att vi arbetar med fräscha delar, oavsett vad det handlar om.
På kundens begäran händer det såklart att vi bara byter belägg men 99 av 100 fall så håller inte skivorna kraven.
Bromsar är det absolut viktigaste säkerhetssystemet som finns på era bilar så snåla inte.
Känner nog att det inte ger något att skriva om mina kunskaper som bilmekaniker om jag ska blir kallad idiot....
Tråkigt att någon kallar dig idiot, bortse från såna barnsliga kommentarer och välkommen till garaget.
Du gick lite hårt ut dock med dina åsikter. Folk kommer kalla dig idiot om du spikar dina åsikter med 4 tums spik.
Måste dock ge lite mothugg på skivbyte. Jättebra att byta skivor varje gång men inte konstigt att folk klagar på att märkesverkstad är dyra. Vad blir nästa krav från tillverkaren? Byta ok och huvudcylinder? Finns massor av små verkstäder som gör precis lika bra jobb som en märkesverkstad samtidigt som det finns många dåliga.
Avseende MRF kontroll etc anser JAG att det bara är trams, ett sätt för dylika organisationer att tjäna pengar på nått som väldigt få människor bryr sig om. Den bästa kontrollanten är den återkommande kunden.
Till ämnet. Köp klossar av den som skall byta dem åt dig, mycket enklare om det blir nått fel på klossarna. Ont om cash, köp på ebay etc och ring en kompis som hjälper dig.
Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!