Vad kommer det att kosta? 240 eller 244 upp till 350-400hk

vw_performance Greve
18 november 2006 · 1 058 Inlägg

jag och polarn räknade lite grovt och kom fram till att runt 40-45k skulle man lätt plocka ut 350-400hk på en rödblockare.. stakar , något portat (utförs av oss själva då detta kostar mkt) , lite sprut och spridare, grenrör och turbo , ombyggt insug och inter cooler, så är man en braaa bit på vägen...

PoLoud =D
Fredrik.Gustavsson
18 november 2006 · 2 123 Inlägg

Trådskaparen, lyssna på Göran.
Han kan sånt här.
Bara en mappning går på 10-20k.

Sharky
18 november 2006 · 10 287 Inlägg

Paccis är strålskadad...lol

Nåja, jag säger inget om Pacman-metoden men jag föredrad ändå att räkna uppifrån och ner, dvs tala om att "så här mycket kostar det om man är tokseriös och räknar in allt". Jag tycker det är bättre än att komma med en låg siffra och hålla tummarna.

/Göran

PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Det finns lite olika approach på ett sånt här bygge, det vet både jag och Haijen.
Som bekant så finns det "Haijenhjelmmetoden" och "Pacmanmetoden", eller hur Göran!
Det är inga problem att fixa 350-400hk ur en rödblockare för 50000kr om man har mycket kunskap, är händig och har bra kontakter.
Ta en B23ET t.ex, porta toppen själv, köp en billig trimkam (lite tur och tålamod att invänta rätt grejor är en nödvändighet för ett budgetprojekt), migga ihop ett grenrör, hitta en gratis lastbilsturbo i lagom storlek, bygg om E-insuget lite, dubbla "normalstora" spridare (gratis), MS (nästan gratis), nerkapad lastbils-IC, osv osv.

Det blir inte ett genomseriöst projekt, men visst går det!

Själv väljer jag en betydligt krångligare väg, genomseriöst OCH billigt!
En ekvation som egentligen inte går ihop. Den variablen som får tillsättas i stor mängd då är tid! Gärna oändlig sådan.
Jag kommer nog inte vara uppe i 200K när min motor är "klar", men så har jag också köpt nästan allt till så bra priser som möjligt vid de rätta tillfällena, men då har det tagit fem år också. Å andra sidan så ska det ge mer än 350-400hk också.
Man kan nog sammanfatta det med att jag vill ha en Haijenmotor men betala för en Pacmanmotor!  smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
18 november 2006 · 137 Inlägg

Sharky skrev:
Paccis är strålskadad...lol

Nåja, jag säger inget om Pacman-metoden men jag föredrad ändå att räkna uppifrån och ner, dvs tala om att "så här mycket kostar det om man är tokseriös och räknar in allt". Jag tycker det är bättre än att komma med en låg siffra och hålla tummarna.

/Göran

PATRIK_J0HANSS0N skrev:
Det finns lite olika approach på ett sånt här bygge, det vet både jag och Haijen.
Som bekant så finns det "Haijenhjelmmetoden" och "Pacmanmetoden", eller hur Göran!
Det är inga problem att fixa 350-400hk ur en rödblockare för 50000kr om man har mycket kunskap, är händig och har bra kontakter.
Ta en B23ET t.ex, porta toppen själv, köp en billig trimkam (lite tur och tålamod att invänta rätt grejor är en nödvändighet för ett budgetprojekt), migga ihop ett grenrör, hitta en gratis lastbilsturbo i lagom storlek, bygg om E-insuget lite, dubbla "normalstora" spridare (gratis), MS (nästan gratis), nerkapad lastbils-IC, osv osv.

Det blir inte ett genomseriöst projekt, men visst går det!

Själv väljer jag en betydligt krångligare väg, genomseriöst OCH billigt!
En ekvation som egentligen inte går ihop. Den variablen som får tillsättas i stor mängd då är tid! Gärna oändlig sådan.
Jag kommer nog inte vara uppe i 200K när min motor är "klar", men så har jag också köpt nästan allt till så bra priser som möjligt vid de rätta tillfällena, men då har det tagit fem år också. Å andra sidan så ska det ge mer än 350-400hk också.
Man kan nog sammanfatta det med att jag vill ha en Haijenmotor men betala för en Pacmanmotor!  smile

Det är sant. Sen är ju frågan om man ska räkna in saker som bromsar m.m i kostnaden.
Ditt sätt att räkna är kanske det som kan appliceras bäst på "gemene man". Alla kan  inte svarva och TIG-svetsa själv osv. Men det kan kanske vara bra att tala om att det finns många sköna lusentappar att spara på att göra saker själv och som alltid så är bra kontakter guld värda inom bilhobbyn. Jag svarvar lite grejor till nån som sen i sin tur svetsar ihop mitt insug osv...
Förresten så hörde jag att Pacman blev portad från Barsebäck..... Haha! smile

Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
gorre
19 november 2006 · 250 Inlägg

svetsa och och andra "grova" saker kommer att göras själv.
det är allt finlir som att modda top det är där det kommer att bli bort lämmnat.
men tack för tipsen!

PeppeVectra Peppe Vectra
19 november 2006 · 1 076 Inlägg

Är de enbart motorn så kan man klara sig under 80k.


åk till skroten å hämta en volvo motor,
ta kontakt med en trimmkille som bygger motorer till volvo rally grpH.
Lämna motorn till han, han bygger en grpH motor av den för ca 40-50k
skaffa en turbo 6-10k, byt ut weber förknasarna mot ett eftermarknads sprut för 10k.
lär dig mappa.
Klart.

Trimmsnubben gör allt du kan tänka dig med motorn, största möjliga ventiler, vassaste kammen, kolvar, ballansering mm.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
262turbo
22 november 2006 · 1 004 Inlägg

det är nog bäst att inte räkna utan bara bygga smile

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
rocker
22 november 2006 · 67 Inlägg

jag skulle hellre skaffat mig en cykel, än en söndertrimmad gammal sketen 240.. oavsett antal Hk.. (det är fortfarande "bara" en jä*la volvo)

fiXarn
22 november 2006 · 65 Inlägg

villka j*vla dröm priser? 200k för att trima en b230 till 400hk, kolla på björn busbil film 2, den har nästan 700hk och han har då inte hosta upp 200 000sek!!

terazzi
22 november 2006 ·

rocker skrev:
jag skulle hellre skaffat mig en cykel, än en söndertrimmad gammal sketen 240.. oavsett antal Hk.. (det är fortfarande "bara" en jä*la volvo)

så sant så smile

Sharky
22 november 2006 · 10 287 Inlägg

Jag har sett många projekt stå och skräpa pga just detta.

/Göran


262turbo skrev:
det är nog bäst att inte räkna utan bara bygga smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
22 november 2006 · 10 287 Inlägg

Jag ser heller inga problem att bygga en 500Hkr+ Volvo 240 för 10.000 kr. Ett lik köper man för 2-3000kr, sedan ligger allt som behövs i vårat garage - och då är det väl gratis.....eller....

Försök koppla in hjärnan innan ni svarar. Skilj på busbilsbygge och seriöst bygge man kan lita på i alla väder.

Kostnad för ett seriöst 240-bygge, mit alles, på 400Hkr (inte uppskattade, utan mappade och bromsade hästar) hamnar på 200kkr om man defineirar kostnad efter vad grejorna och arbetet kostar om man köper rubbet men monterar och typ svetsar själv.

Jag kan inte sitta här och rekommendera folk att bygga dödsfällor och bara säkerheten i en Volvo 240 på 400Hkr kostar en bra slant.

Sedan är det en annan sak vad man BETALAR och vad man drar in på (lack, inredning, instrument, hållbarhet, säkerhet).

Att komma med "vi byggde för 10.000...he...he" är bara hjärndött om man inte berättar under vilka randvillkor detta gällde. Leta bara reda på vad en skottsäker diff till en dana 1031 axel kostar (.....SF-diff (nej inte ZF) kostar ca 18.000 kr...hmmmm)

Kolla med någon som byggt en seriös Supra IV med lack, bur, bling, ny turbo, rör, avgas, etc (inkl vad inköp av fordonet kostade) så kommer 200kkr att framstå som ett kap.

Kolla min 940 här på Garaget, med inköp och alles så skulle jag ha lagt ner 500kkr om jag skulle räkna allt som inköp av nya prylar (nu kostade det inte så mycket genom att jag fick spons på en del, lyckades komma över en del beggat etc). Tänk på att man som jag gjorde inte lyckas vid första försöket heller utan att första motorbygget inte räckte utan måste säljas efter ett år med rejäl förlust.

Kolla lite på Mats gamla bygge:

http://www.tfd.chalmers.se/~expe/ivar242.html

Hur mycket värderar man hans kunskap till i ett sådant bygge?


/Göran


fiXarn skrev:
villka j*vla dröm priser? 200k för att trima en b230 till 400hk, kolla på björn busbil film 2, den har nästan 700hk och han har då inte hosta upp 200 000sek!!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
tuning_king
22 november 2006 · 8 Inlägg

inte så svårt att få ner så många hästar har en kompis som kör b23a med 672 bromsade hästkrafter tävlade mot en corvette stingray med över 1000hk + lustgas och spöade skiter ur corvetten och kör strax under 8 på kvartsmilen och han kör med original turbokolvar det enda han gjort är starkare stakar, sprut, extraktorgrenrör, 16ventilers topp från en nyare volvo passar bolt on, stor turbo laddar typ 2,5 bar och måste starta upp turbon genam att antända bränsle i grenröret, törs inte svara på riktigt om han bytt insug åkså men kanske ett sådant motor bygge kostar inter så mycket per hk!

tuning
rocker
22 november 2006 · 67 Inlägg

tuning_king skrev:
inte så svårt att få ner så många hästar har en kompis som kör b23a med 672 bromsade hästkrafter tävlade mot en corvette stingray med över 1000hk + lustgas och spöade skiter ur corvetten och kör strax under 8 på kvartsmilen och han kör med original turbokolvar det enda han gjort är starkare stakar, sprut, extraktorgrenrör, 16ventilers topp från en nyare volvo passar bolt on, stor turbo laddar typ 2,5 bar och måste starta upp turbon genam att antända bränsle i grenröret, törs inte svara på riktigt om han bytt insug åkså men kanske ett sådant motor bygge kostar inter så mycket per hk!

va det mormor som körde corvetten??

beemern .......
22 november 2006 · 2 655 Inlägg

va det mormor som körde corvetten??

håller me tongue

262turbo
22 november 2006 · 1 004 Inlägg

om man tror att det är billigt att bygga 400hk rödblockare med drivlina m.m som håller så tror jag att man ska byga lego eller något i stället... visst går det att våldta dom med laddtryck men det brukar inte hålla i längden...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
terazzi
22 november 2006 ·

tuning_king skrev:
inte så svårt att få ner så många hästar har en kompis som kör b23a med 672 bromsade hästkrafter tävlade mot en corvette stingray med över 1000hk + lustgas och spöade skiter ur corvetten och kör strax under 8 på kvartsmilen och han kör med original turbokolvar det enda han gjort är starkare stakar, sprut, extraktorgrenrör, 16ventilers topp från en nyare volvo passar bolt on, stor turbo laddar typ 2,5 bar och måste starta upp turbon genam att antända bränsle i grenröret, törs inte svara på riktigt om han bytt insug åkså men kanske ett sådant motor bygge kostar inter så mycket per hk!

jahaja och varför har man inte sett den i bilsport eller dem ens nämt den? wink
vet dem inte nämner alla bilar, men en sån borde nästan nämnas om du säger den kör under 8 på kvartsmilen.. har du bilder på den kanske? tongue

262turbo
22 november 2006 · 1 004 Inlägg

finns nog betydligt värre bilar än så som inte har varit med i spoiler nytt smile

terazzi skrev:

tuning_king skrev:
inte så svårt att få ner så många hästar har en kompis som kör b23a med 672 bromsade hästkrafter tävlade mot en corvette stingray med över 1000hk + lustgas och spöade skiter ur corvetten och kör strax under 8 på kvartsmilen och han kör med original turbokolvar det enda han gjort är starkare stakar, sprut, extraktorgrenrör, 16ventilers topp från en nyare volvo passar bolt on, stor turbo laddar typ 2,5 bar och måste starta upp turbon genam att antända bränsle i grenröret, törs inte svara på riktigt om han bytt insug åkså men kanske ett sådant motor bygge kostar inter så mycket per hk!

jahaja och varför har man inte sett den i bilsport eller dem ens nämt den? wink
vet dem inte nämner alla bilar, men en sån borde nästan nämnas om du säger den kör under 8 på kvartsmilen.. har du bilder på den kanske? tongue

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"
terazzi
22 november 2006 ·

262turbo skrev:
finns nog betydligt värre bilar än så som inte har varit med i spoiler nytt smile

terazzi skrev:

tuning_king skrev:
inte så svårt att få ner så många hästar har en kompis som kör b23a med 672 bromsade hästkrafter tävlade mot en corvette stingray med över 1000hk + lustgas och spöade skiter ur corvetten och kör strax under 8 på kvartsmilen och han kör med original turbokolvar det enda han gjort är starkare stakar, sprut, extraktorgrenrör, 16ventilers topp från en nyare volvo passar bolt on, stor turbo laddar typ 2,5 bar och måste starta upp turbon genam att antända bränsle i grenröret, törs inte svara på riktigt om han bytt insug åkså men kanske ett sådant motor bygge kostar inter så mycket per hk!

jahaja och varför har man inte sett den i bilsport eller dem ens nämt den? wink
vet dem inte nämner alla bilar, men en sån borde nästan nämnas om du säger den kör under 8 på kvartsmilen.. har du bilder på den kanske? tongue

sant sant, men jag vill ju ha bevis tongue
jag säger inte att jag har en bil jag inte har så smile

choken
23 november 2006 · 5 Inlägg

tjola är ny har och läste lite om vad ni funderar på, det där tjatet om 850 är ju bara dtnga köp en b23ft ist (740 turbo) och sula dit lite nya kolvar och turbo med intercooler + lite till då har du ju lite mer att köra med iaf.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang