Ford Sierra Cosworth 2wd Street Edition

Lagom till man blir 35 så borde man lägga ner och spendera pengar på annat men bilsuget är för stort. Målsättning: Bygga en Sierra som åker 11sek repor på strippen med full skinninredning så man kan åka på bilträffar med barnen. Sitta still stolar och bur har jag växt ifrån. Ska även funka att rasta på bana när lusten faller in. Häng med!
  • 91 Följare
  • 63 517 Visningar
  • Projektet avslutat 29 juli 2014
klebbe
2 december 2013 · 122 Inlägg

Lagom till man blir 35 så borde man lägga ner och spendera pengar på annat men bilsuget är för stort smile

Målsättning:
Bygga en Sierra som åker 11sek repor på strippen med full skinninredning så man kan åka på bilträffar med barnen. Sitta still stolar och bur har jag växt ifrån.




Köpte en Sierra Cosworth 2001 och byggde om den enligt konstens alla regler, i år stod jag i valet och kvalet att antingen sälja eller bygga vidare. Det slutade med att jag sålde av min första Sierra i delar och köpte en helt ny bil.
Största anledningen var att den nya karossen var i extremt fin skick emot den gamla.

Häng med smile

Håller en uppdaterad spec på första posten.
Motor:
Bottendel:

- 200 block planslipat och bearbetat för långa topplocksbultar.
- CP kolvar 7,6:1 .
- Cr 22mm kolvbult.
- Auto Verdi längre vevstakar med ARP bultar.
- ACL Racelager med ARP bultade överfall.
- Allt viktat/balanserat.
- Cosworth oljepump med högtrycks-kit, 4*4 drivaxel till oljepumpen.
- Modifierad vevhusventilation med stålomspunna slangar.
- Skvalp plåtar i oljetråget.
- Vibra Tech motorfästen.
- ARP Bultat svänghjul.
- Cometic packningar.

Topplock:
- Topp portad av CNC-Heads i England.
- Cometic MLS topplockspackning med lösa ringar runt cylindrarna.
- Dubbla ventilfjädrar.
- Sänkta ventilfjäderbrunnar.
- Ventilstyrningar i fosfor brons mangan.
- BD16 insugskam.
- Pipercam ställbara kamdrev.

Bränsle:
- Grövre fuelrail i polerad aluminium.
- 750cc Spridare
- Bosch 044 bränslepump.
- Svart anodiserat Bränslefilter AN8.
- Svart Stålomspunnen AN Slang till allt bränsle.
- Svarta AN8 Kopplingar till allt bränsle.
- Turbosmart bränsletrycksregulator.

Turbo:
- Garret GT30 R BB Tg-racing spec kullagrat turboaggregat.
- Rostfritt grenrör. (Peter G)
- Turbo damper.
- 3" Moongose avgassystem.
- 34 Actuator
- K&N luftfilter med 4"kona
- Greddy Type-r Avlastningsventil.
- 100mm Intercooler från Airtec

Elektronik:
- MaxxECU motorstyrsystem.
- 4 EGT givare inkopplat i ECU.
- Elektronisk magnetventil för laddtrycks styrning.
- 3-bars mapp sensor.
- MSD 6AL Tändning med MSD blasterspole.
- Magnecor 8,5 mm tändkablar.

Övrigt:
- Pro Alloy Aluminiumlylare med dubbla spalfläktar.
- Bailey Swirlpot
- Svarta Samco kylslangar och turbo slangar.
- Aluminium expansionskärl.
- Aluminium servobehållare.
- Batteri i bagagen
- Castrol Edge 10w60 fst
- Mappad av Luntec

Drivlina Powered by Quaife:
- Quaife rakskuren drevsats i Borg Warner T5 växellådshus.
- B&M short shift.
- Sachs -765 tryckplatta med Ap Racing 6 puckad fjädrande sinterlamell.
- Quaife 7.5" bakdiff


Chassie:
- Koni coilover gr-n fjäderben.
- Asfalts sättningen från en rallysierra.
- Powerflex bussningar i framvagn och bakvagn.
- Fjäderbenstag fram och bak från Sparco.
- 1140kg med full inredning.

Fälgar:
- Compomotive TH2 8*18" Guld Hankook Z212 / 215-35-18"

Bromsar:
- Alcon 355mm skivor med bells
- WP-pro 6-kolvsok,
- Stålomspunna bromsslangar.
- Tarox skivor bak.

Inredning:
- Komplett skinninredning.
- Flockade instrumentpanel.
- Sparco pedaler.
- Racetec laddtrycks mätare
- Racetec oljetryck mätare
- Racetec oljetemp mätare
- MaxxECU MDash @ Samsung Galaxy S4
- Brandsläckare.

Kaross:
- Morett Quadlights
- 4x4 huv
- 90 bakljus
- Vita blinker
- Bortplockade torkare till strålkastarna.
- Kolfiber C-stolpe paneler!
- Bortplockade dimljus, ersatt med RS500 galler.
- RS 500 läpp.
- Färg anpassade dörrhandtag
- Kolfiber Speglar

Senast redigerat av klebbe (26 januari 2014)

klebbe
2 december 2013 · 122 Inlägg

Skickar iväg den gamla karossen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-bebce99995f7c78577769d6a8b29dc8d.jpg

On the way home with the new car smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-8cff07529de173fc2be4a9a99ad0a307.jpg

Senast redigerat av klebbe (2 februari 2014)

klebbe
2 december 2013 · 122 Inlägg

Motorrum innan rivning. Kalbar och slangar på detta vis är jag allergisk emot!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-6f637e414ef710c4ee6f8439898fc03f.jpg

Motor ur:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-a12a3ef7c26990d94d27511fc5e03356.jpg

Batteriet hamnar i bagagen, för viktfördelning samt att elcentralen hamnar under instrumentbrädan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-1becd6734054107766cf107f4f4cc5e0.jpg

Ny målat smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-748c587d3b292d970ededfeccf66f8bf.jpg

Senast redigerat av klebbe (2 december 2013)

klebbe
2 december 2013 · 122 Inlägg

Motoröversyn.
Var några sprickor i grenröret och någon gänga som var paj i tråget så passade på att göra en översyn av maskinen. Eftersom jag gör om en del el mm så är det lättare att lyfta ur det.
I samma veva så monterar jag ARP bult och ACL lager i bottendelen. Ny kamrem mm så man vet att allt är fräscht.

Bultar och lager.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-6361d57b116743f15e4cad418d3e6ccb.jpg

Monterat
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-99123fba0476b7645af17fc056087ca2.jpg

Snart klart
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-e20c4c34e2d75f3e58766329de5b850f.jpg

Byt gänga till era spännrullar om ni inte gjort det, dom ger med sig med tiden!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-36ba24437739134f2b748e65947bb222.jpg

Ny oljeretur till vevhusventilationen. Flyttar över denna till "kalla" sidan, detta ger ett mer cleant utrymme samt att man slipper bekymmer med värmen från turbo/grenrör.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-7a36bd7e927b601e6714025470f18801.jpg

Motor klar för att monteras tillbaka i bilen.
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2112038

Senast redigerat av klebbe (2 december 2013)

klebbe
2 december 2013 · 122 Inlägg

Lite polering av delar som ska på den nya:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-5d22dd191a8e8047e2ec7aadc6124ba6.jpg

Lite delar som ska på i vinter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-442adabcb37e74b479bb0d258089c5b4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-33cc2180c3f448b8007285f016bb3547.jpg

Börjat att montera tillbaka efter lackering.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-49468ff94181347ac2fb2969d412ec43.jpg


Hjärtat ibilen ett MaxXECU
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-cb5b1e4cf361cf864b619dc3204c7e22.jpg

Motor tillbaka i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-4d4f26740f65402e640938377c6b5bcc.jpg

Senast redigerat av klebbe (2 december 2013)

klebbe
2 december 2013 · 122 Inlägg

Sitter ett grymt trevligt chassie på bilen, går inte att jämföra med vad jag åkt på innan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-8b7a5721700a05e047e48dd72a435e6e.jpg

Efter mycket velande fram och tillbaka så åker det på 355mm bromsar med 6kolvs ok. Satt 330mm med 4kolvs ok från Volvo på bilen när jag köpte den. Dom fungerade fint men dessa bettar sjukt bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-4e36b76bf8ff89282430e3fa292bdfcd.jpg

Senast redigerat av klebbe (2 december 2013)

klebbe
2 december 2013 · 122 Inlägg

Elknåp

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-407b92181f5584872559dd69baebe980.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-b76360b85ebfa0a2a3f174baa54ee7c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-31247774edc65d055ee80c18f815a9d9.jpg

Senast redigerat av klebbe (2 december 2013)

BeemerH3nri
2 december 2013 · 23 Inlägg

Härligt med en gammal hederlig Cossie!! Ska följas

BMW M3 E46 "ESS Tuning" (2001)
K-skapet
2 december 2013 · 184 Inlägg

Skitgrymmt, gillar dom gamla fordarna! ett tips bara är att när du laddar upp en bild så klickar du in på bilden sen till höger står det bbcode, den kopierar du o klistrar in här så man kan få lite vettig storlek på det! smile

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
klebbe
2 december 2013 · 122 Inlägg

K-skapet skrev:
Skitgrymmt, gillar dom gamla fordarna! ett tips bara är att när du laddar upp en bild så klickar du in på bilden sen till höger står det bbcode, den kopierar du o klistrar in här så man kan få lite vettig storlek på det! smile

Hmm är det inte så jag gjorde då? Skulle vilja haft bilderna lite större.

klebbe
2 december 2013 · 122 Inlägg

BeemerH3nri skrev:
Härligt med en gammal hederlig Cossie!! Ska följas

80talet skapa många balla bilar smile

K-skapet
2 december 2013 · 184 Inlägg

klebbe skrev:

K-skapet skrev:
Skitgrymmt, gillar dom gamla fordarna! ett tips bara är att när du laddar upp en bild så klickar du in på bilden sen till höger står det bbcode, den kopierar du o klistrar in här så man kan få lite vettig storlek på det! smile

Hmm är det inte så jag gjorde då? Skulle vilja haft bilderna lite större.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-8cff07529de173fc2be4a9a99ad0a307.jpg
Så ser det ut när jag gör som jag berättade, du får ta o testa igen helt enkelt!

Volvo 740 GLT 16v "turbo" (1988)
klebbe
2 december 2013 · 122 Inlägg

K-skapet skrev:

klebbe skrev:

K-skapet skrev:
Skitgrymmt, gillar dom gamla fordarna! ett tips bara är att när du laddar upp en bild så klickar du in på bilden sen till höger står det bbcode, den kopierar du o klistrar in här så man kan få lite vettig storlek på det! smile

Hmm är det inte så jag gjorde då? Skulle vilja haft bilderna lite större.

http://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-8cff07529de173fc2be4a9a99ad0a307.jpg
Så ser det ut när jag gör som jag berättade, du får ta o testa igen helt enkelt!

Kom nog på det, får redigera lite smile Tack för tippset

klebbe
3 december 2013 · 122 Inlägg

Greddy Type-R frustar gott smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-3bdbf76b55e82be94f2a74f6664599fc.jpg

Performance parts!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-58816f302e9fa93e2968588e66178f92.jpg

Börjat måtta in slangar till vevhusventilationen, och ett nytt fäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-e9660caefb6668359e5a95e473bcb451.jpg

klebbe
3 december 2013 · 122 Inlägg

Flyttat kabelhärvan till insugssidan, så har tagit upp ett nytt hål i torpeden för kabelhärvan. Den hamnar även under insuget istället för över. Det ger en cleanare look smile Då får man förlänga spridar kablarna en bit. Nu blev det nya kontakter och kabelstrumpa från Elfa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/755/755-f93449d99f33923a3381955a04ac0611.jpg

Kroka
3 december 2013 · 39 Inlägg

Oj oj oj va fint det blir! Energin sprutar i garaget ser jag!big_smile

klebbe
3 december 2013 · 122 Inlägg

Kroka skrev:
Oj oj oj va fint det blir! Energin sprutar i garaget ser jag!big_smile

Spurt innan bebis smile Var beräknat igår så det blir nog lite mindre garaget snart smile

Kroka
3 december 2013 · 39 Inlägg

klebbe skrev:

Kroka skrev:
Oj oj oj va fint det blir! Energin sprutar i garaget ser jag!big_smile

Spurt innan bebis smile Var beräknat igår så det blir nog lite mindre garaget snart smile

Haha, helt rätt! Sen blir biltiden lidande... Tro mig, jag vet!lol

nrgjesper Ta inget förgivet
3 december 2013 · 342 Inlägg

snygg bil! lägger prem diekt:) alltid gillat sierra smile

Tar dagen som den kommer
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
3 december 2013 · 1 899 Inlägg

Stiligt bygge! Är det mycket pyssel att koppla in sprutet? Har ett som ligger nämligen.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang