Ingen bil utan en båt, min mahognyracer - Essbåt från 1937.

Renovering och återställande av en klassisk svensk mahognyracer från 1937. Båten konstruerades och byggdes av Gideon Forslund på Essingevarvet i Stockholm 1937. Modellen heter Ess och denna var från början försedd med en Ford Flathead V8, en av de första båtarna i världen med Fords V8 monterad från varvet! I princip helt känd ägarhistorik från 1937 till dagens datum. Målet är att återställa båten i funktionellt originalskick, där det är möjligt.
  • 173 Följare
  • 242 224 Visningar
  • Projektet avslutat 9 oktober 2023
hugger69
16 december 2013 · 1 030 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Måste säga att jag är mäkta imponerad över jobbet du lägger ner, och all den tiden!
Mycket bra jobbat, och framförallt med alla detaljerna! smile

Tackar! Kul att du gillar det!
...det är detaljerna som gör´et! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
17 december 2013 · 1 030 Inlägg

Fläkt, pump och tank

Lät en kompis, som är industridesigner, gjuta av en av Kurres original ventilator för att kunna få tag i en femte till utblåset för motorrumsfläkten. I silikonformen gjöts sedan en plastmodell fram för att använda som plugg för nästa steg. Resultatet blev över förväntan, se risig bild nedan!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC00001_zps0aa31f45.jpg

Plastmodellen användes sedan av en gjutmästare i Stockholm som gjöt en kopia i mässing som kromades hos Excellent. Resultatet blev sjukt bra!
Den nytillverkade ventilatorn blev perfekt över hålet från motorrumsfläktens utblås på Kurres akterdäck, placerad mellan akterknap/flaggstångsfäste och tanklock:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/r5_zps1808f2dd.jpg

Själva fläkten hamnade efter diverse testmontage här bak på en av akterspegelns spant. Insuget kommer att vara under bensintanken och utblåset kopplas till en specialtillverkad stos i rostfritt som jag ännu inte fått från min svetsarkompis Ludde. Stosen skruvas fast i hålet från undersidan och den skall sedan sticka upp c:a 5 mm ovanför däcket för att förhindra vatten att direkt rinna ner i slangen.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre009_zps69ee6a77.jpg

Länspumpen monterades, på ett rostfritt vinkeljärn för att hamna nära botten utan att skruva i densamma. Den induktiva givaren placerades på lämpligt ställe bredvid. Allt kablage drogs sedan i ett gemensamt hölje, ej med vid fototillfället, via en tre-vägs strömbrytare,  säkring och sedan vidare till batteriet. Brytaren har ON-OFF-AUTO som lägen och sitter dold under aktersoffan bredvid batteriet.

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre023_zps1e5e57c9.jpg

Pumpens utblås var redan givet då det suttit på samma ställe sedan 1937 så det var bara att skaffa en 90 graders böj och ansluta:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre008_zpse21f9ccd.jpg

Så äntligen har tanken kunna färdigställas med hjälp av Ludde mfl och skall nu förhoppningsvis vara komplett med sugledning, avluftning, tankgivare och "jordpunkt". Det enda som fanns när Kurre och tanken kom var två avluftningar, då inget sugrör eller annat var monterat!!
- Hade du med kört båten upp-och-ner så kanske motorn fått bränsle, som en polare sa! smile

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre029_zpsb392fdff.jpg

...fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
blomman01
17 december 2013 · 405 Inlägg

det blir bra det där smile kämpa på

hugger69
17 december 2013 · 1 030 Inlägg

blomman01 skrev:
det blir bra det där smile kämpa på

Tack du, d gör jag! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
18 december 2013 · 1 030 Inlägg

Bling-bling!

Jag hade sedan tidigare en gammal fungerande sökarlykta i bästa art deco-stil som borde funka att montera på Kurre, och det gjorde det! smile
Lyktan andas verkligen 30-tal tycker jag....
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre042_zpsdb9faa4b.jpg

Har även fyndat på Tradera, NOS-lanternor i kartong! Exakt sådanan som satt på Kurre!!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/DSC000054-1.jpg

Här har jag gjort ett provmontage för att se vart jag skall borra för det "osynliga" hålet till kabeln:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre043_zpsd5529ffc.jpg

Den öppningsbara framrutan måste ju även ha en passande hållare för att förhindra uppblåsning vid framfart och stopp i extrema farter! smile
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Blocket003_zpsa0758114.jpg

Till sist så anlände även de för Kurre specialtillverkade gångjärnen i elektropolerat rostfritt upp, här endast ett utlagt för fototillfället. Montage kommer att ske senare innan nedmattningen av däcket görs.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Blocket002_zpsd77e2332.jpg

.......fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
blomman01
18 december 2013 · 405 Inlägg

det blir väldigt bra smile

hugger69
18 december 2013 · 1 030 Inlägg

blomman01 skrev:
det blir väldigt bra smile

Tack som bara den! smile

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Carlén
19 december 2013 · 1 801 Inlägg

Fränt projekt, skall följas noga, gillar mätarna skarpt. smile

hugger69
19 december 2013 · 1 030 Inlägg

Carlén skrev:
Fränt projekt, skall följas noga, gillar mätarna skarpt. smile

Tack du, trodde nog det skulle falla även dig i smaken! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Wolf_89 Wolf_89
19 december 2013 · 446 Inlägg

Är inte så mkt för båtar. Men kan inte seja någe annat en jävligt snygg båt du har. Äldre båtar är snyggare än dagens. Men det tycker jag om det mästa fordon. Oavsätt om det är på land med 2 el flera hjul el om det är i vattnet.
Synd bara att det är lite fel årstid just nu smile

Bayerische Motoren Werke. For the Win.
The only time a BMW owner willingly removes his car from the road. Is to remove the road from the car.
Never Argue With An Idiot. They´ll Lower You To Their Level And Then Beat You With Experience.
hugger69
19 december 2013 · 1 030 Inlägg

Wolf_89 skrev:
Är inte så mkt för båtar. Men kan inte seja någe annat en jävligt snygg båt du har. Äldre båtar är snyggare än dagens. Men det tycker jag om det mästa fordon. Oavsätt om det är på land med 2 el flera hjul el om det är i vattnet.
Synd bara att det är lite fel årstid just nu smile

Tack för värmande ord, trots allt! big_smile
Jag är inte heller någon båtmänniska generellt men har sedan typ 10 år fastnat för just träbåtar och gärna åt detta, mahognyracers! tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
19 december 2013 · 1 030 Inlägg

Kapell

Så här såg Kurres kapell ut från tiden då båten var relativt ny:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/kurre-old0072_zps37622f96.jpg

När vi köpte Kurre så ingick ett färdigsytt kapell som vi fick ha önskemål om gällande utseende och färg. Vi valde en beige nyans som var nära den Kurre hade ovan. Däremot ville vi ha en bakruta så det blev en oval sådan som lätt customisering! Då det aldrig varit monterat och jag aldrig tidigare gjort det heller så tog jag hjälp av min träbåtskompis Kenneth vid slutmontaget.
Innan Kenneth dök upp så gjorde jag ett provmontage med silvertejp för att testa formen:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre044_zpsce9d0d3c.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre046_zpsa80d1c13.jpg

Vi ville även kunna sitta utan problem på alla sittplatser med kapellet uppe och det blev riktig bra tycker jag.
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre053_zps76bbd639.jpg

Sedan var det dags att sträcka och börja montera kapellfästena, och nu var det ett måste att vara två. Det hela avlöpte väl och här är slutresultatet! Tack för hjälpen Kenneth!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre065_zps893b99c2.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/bild_zps22700366.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre068_zpsd95cf465.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/RenoveringKurre086_zps43c4cd36.jpg

...fortsättning följer!

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
hugger69
20 december 2013 · 1 030 Inlägg

Ford Flathead V8

Så är det bestämt!...Kurre skall få tillbaks sin originaltyp av motor! Fast kanske liiite förbättrad men det blir en Ford Flathead V8 om allt går i hamn!
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/Fraringnvarvet_zpse92923d4.jpeg

Efter att planerna gick i stöpet med den befintliga Rover V8:an så försöte jag att få tag i nya kyllimpor till den motorn då de medföljande egentillverkade sakerna läckte för mycket vatten för att fungera. Nya limpor i aluminium hittades hos en firma i England så det problemet var löst men sommaren var redan så långt gången och för mycket arbete återstod på Kurre för att en sjösättning skulle vara rimlig detta år.

Jag hade sedan tidigare ibland funderat på att återmontera en originalliknande motor i Kurre, som från början var en Ford Flathead V8 mod 60, men det föll alltid på att det skulle bli väldigt kostsamt att bygga en ny samt extremt svårt att få tag i de marina delarna. Inte ens i USA finns det några marina delar att tillgå då dessa motorer var mer sällsynta där än här hemma som båtmotorer!
Efter ett samtal med en inte helt okänd person i veteranbåtskretsar så slängde jag ur mig:
- Vet inte du av någon gammal marin Ford sida som man kan ta delar ifrån? Jomänvisst, kom svaret!
Jag blev tyst i den andra änden... - Finns den kvar frågade jag? - Skall kolla, blev svaret!
Inte allt för många dagar senare köpte jag osett en komplett Ford Flathead V8 från 1953, med backslag och limpor! smile ...som att vinna på Keno! smile

Motorn skall ha suttit i en nyare Essbåt, typ från ´53 och blivit urlyft för ett par år sedan men fullt fungerande, om än lite trött, vid tillfället!
Motorn gick direkt upp till custom-Dan i Storuman som jag lärde känna på Wheels bilträff i Umeå i somras. Han kommer att utföra allt renoveringsarbete tillsammans med mig. Så här såg ´53:an ut vid ankomsten:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0259_zps557c2cc1.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0261_zps07cc4d82.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0260_zpsb69d2554.jpg

http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0258_zpsb57eb54c.jpg

Notera den speciella kapslingen av tändsystemet. Är det någon som vet mer om detta?

Motorn är en industrimotor från början och det kanske var så Forslund jobbade, jag vet inte?

Planerna för motorn återkommer jag med inom kort! wink

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
blomman01
20 december 2013 · 405 Inlägg

det blir ju jättefint och bra ! kämpa på

hugger69
20 december 2013 · 1 030 Inlägg

blomman01 skrev:
det blir ju jättefint och bra ! kämpa på

Bugar & bockar! wink
...kämpa på gör jag så gott jag kan, har ju aldrig hållit på med en träbåt på detta sätt förut.....roll

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
tommyhjortasen
20 december 2013 · 1 049 Inlägg

De stekta sparvarna flyger till din hand smile Med Fordsidan får båten en helt genuin karaktär, detta till skillnad mot Rovern. Fint jobb !

hugger69
20 december 2013 · 1 030 Inlägg

tommyhjortasen skrev:
De stekta sparvarna flyger till din hand smile Med Fordsidan får båten en helt genuin karaktär, detta till skillnad mot Rovern. Fint jobb !

Ha, ha, tack Tommy! ...stekta sparvar, det är bra eller.? tongue

Visst är det så, Ford-sidan har ju suttit där från början så båten byggdes ju för den men jag är nervös för hur den skall rymmas på höjden, det är väldigt lååågt mellan undersida akterdäck och lösvin.....roll

Rovern följde ju bara med men är en fin båtmotor då den är helt i alumimium och väger inte mer än en B18!
...dock så är valet gjort nu så vi löper linan ut, må de bära och inte brista! hmm

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Rallyhalle
21 december 2013 · 4 299 Inlägg

Innebär Flathead att motorn är en 2-takt? Ser ju onekligen inte ut som några vanliga ventilkåpor.

hugger69
21 december 2013 · 1 030 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Innebär Flathead att motorn är en 2-takt? Ser ju onekligen inte ut som några vanliga ventilkåpor.

Nope det är en 4-taktsmotor. Flathead från Ford i detta fall är den första kommersiella V8:an i världen och kom 1932. Benämningen Flathead kommer från att topplocken är låga då det ventilerna är inbyggda i motorblocket i stället för i topparna som på dagens motorer. De kallas även för sidventilare.

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
hugger69
23 december 2013 · 1 030 Inlägg

Kurres Flathead

Så här var läget för vår Flathead i september. Nedplockad, strippad och förnedrad:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0273_zpsb4c2e74a.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0274_zpse9760fb3.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0313_zps321f0b43.jpg
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0294_zps25e1cfc2.jpg


Motorn ser förvånasvärt bra ut, menar Dan The Motorman! Inga synliga sprickor har hittats på de ställen som annars är vanlig på just Fords sidåttor. Dock är blocket inlämnat på Umeå Motorslip för syradopp och mer exakt kontroll av godstjocklekar samt sprickdetektering, så än kan vi inte ropa hej! sad

Då vi vill ha en relativt driftssäker båtmotor med bra bottendrag och viss effektökning så är det följande recept som kommer att följas. Det innebär att vi skippar dubbla Stromberg 97:or till förmån för en tristare men driftsäkrare 4-portförgasare. 97:orna har också en tendens att flöda bensin vilket INTE är lyckat in en mahognyracer! Delarna är redan beställda så nu väntar vi bara på en container..roll

Recept 1953 Ford Flathead i Kurre-version:
1 st Vevaxel Scat, 4 tum slag
1 set Kolvar från Rebuilrs Choice, 3.3/16 +040 och 4" slag
1 set Vevstagsmutter
1 set Vevlager std
1 set Ramlager std
1 set Kamlager std
1 st Oljepump
1 st Vattenpump-DRV
1 st Vattenpump-PASS
2 st Offenhauser alutoppar
1 st Isky Max-1 kamaxel
1 set Ventilstyningar
1 set Ventilfjädrar
1 set Lyftare, Isky race
1 st Kamdrev alu
1 st Bränlsepump mekanisk med glaskopp
1 set Pinnbultsats för topplock Offy
1 set Överfall support
1 set Pinnbultar för ramöverfall
1 st Remskiva bred för generator
1 st Drev till fördelare
1 st Montageolja motor
1 set Tändstift
2 st Termostater
1 set Tändkabelrör
1 st Montagebricka till kamaxel
1 st Bussning bränsle pumpstång
1 set Packningssats motor
1 set Vevstaksbussningar
1 set Kromade muttrar topplock
1 st Remskiva vevaxel med ny bult
1 st Elektroniskt tändsystem Joe Hunt med inbyggd tändspole
1 set Tändkablar, 7mm med kolfiberkärna anpassat för elektroniskt tändsystem
1 st Modern startmotor i old scool utseende
1 st Marin Holley 390 cfm gasare, konverterad för Kurre!
1 st Alu-insug för 4-portsgasare, beggat från Falu marknad!
1 st Martec kylvattensystem med Jonsson direktdriven pump
1 st Generator vxlström, modell mindre

...kan vara någon sak glömd men i stort sett så totalrenoverar vi med så lite överborr som möjligt och försöker bygga med ett old school utseende så att det skall se ut som motorn var original från tiden, där det är möjligt!

Vi tex kommer att försöka få in Joe Hunt fördelaren i den fräna gamla aluminiumkåpan som var original till motorn:
http://i64.photobucket.com/albums/h193/hugger69/Kurre%20II/PICT0295_zps717694ea.jpg

Färgen kommer att bli original Ford-grön som ligger ganska nära Kurres botten- och klädselfärg!

Frågor på det?  tongue

Vi hörs!
Håkan i Umeå , 1969 Camaro 427 ZL-1
Chevrolet Camaro Sport Coupé "Hgger69 - The ZL1 Tribute" (1969)
Audi A6 Allroad 3.0 TDI "Allrodden" (2016)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang