5230
Sök

B230e svårstartad kall

773 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
hej har en 740 med b230e motor i och tänkte ta en sväng med den idag så var den väldigt svårstartad, vred om nyckeln som vanligt tänder direkt men på bara 1-2 cyl. släpper nyckeln den går några varv för att sedan dö igen sen så håller man kvar nycklen så startmotorn går även fast den tänder på 1-2cyl och pumpar med gasen så brukar den starta efter många försök. men när man fått igång den så går hur bra som hälst när den är lite varm så startar den som vanligt.
det jag bytt är,

bälgen udner insuget
spridar tätningar
soppa filter
tändstift volvo org

det är inte gjort i samband med det här felet utan det jag bytt för max 3 mån sen.

5 942 Inlägg
4 december 2013
Dåliga tändkablar?
Slitet fördelarlock?
Sliten rotor?
Trasig kallstartskontakt? (termotidkontakt kanske den heter, hur som helst givaren som öppnar kallstartsventilen).

Dessa skulle jag tippa på då felet endast uppenbarar sig vid kallstart.

773 Inlägg
4 december 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Dåliga tändkablar?
Slitet fördelarlock?
Sliten rotor?
Trasig kallstartskontakt? (termotidkontakt kanske den heter, hur som helst givaren som öppnar kallstartsventilen).

Dessa skulle jag tippa på då felet endast uppenbarar sig vid kallstart.

har några andra tändkablar ligger som jag vet funkar så kan testa, får köpa nytt fördelarlock och rotor på biltema och testa termotid kontakte kan jag och kolla

6 659 Inlägg
7 december 2013
Hej!
Kolla att bakre pumpen funkar!
Anslutningen på tanklocket (på tanken) är en stor felkälla med ärgade kontakter (bör tas bort och kontakterna lödas direkt på reostat och pumpsladdar).

Sök