5245
Sök

Saab 9-5 som dör vid låg tomgång!

2 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
Hej!
Som rubriken lyder så har jag en Saab 9-5 2002 vectra combi.
Bilen började skaka häromdagen och motor lampan samt anti sladd lampan började lysa
Jag slog av bilen och då dog den så fort jag inte gasade och så är det fortfarande!
Är det någon som vet vad felet är?

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
9 december 2013
Skagget__88 skrev:
Hej!
Som rubriken lyder så har jag en Saab 9-5 2002 vectra combi.
Bilen började skaka häromdagen och motor lampan samt anti sladd lampan började lysa
Jag slog av bilen och då dog den så fort jag inte gasade och så är det fortfarande!
Är det någon som vet vad felet är?

1. Läs ut din felkod

2. Troligtvis har din bil gått i Limp Home (iom att din ESP-lampa började lysa samtidigt)

3. Åtgärda felet som orsakar Limp Home, återställ sedan spjällhuset mekaniskt och sedan återställer du felkoderna

2 Inlägg
9 december 2013
Trådstartare
Hur läser jag den?
Lämna in den lr?

Köpingsbo i exil
507 Inlägg
9 december 2013
Skagget__88 skrev:
Hur läser jag den?
Lämna in den lr?

Antingen köper du en felkodsläsare för någon hundralapp, tex en sådan här http://www.maptunparts.se/olja-vatskor/ … -2010.html

Den kopplar du upp mot din telefon via Bluetooth och läser koden med tex appen Torque Pro som kostar 30 kr nånting, förutsatt att du har Android. Finns även en uppsjö andra läsare som inte kräver telefon osv, och även billigare. Syrrans karl kör en läsare från Biltema tex som funkar ypperligt.

Alternativet är att åka till närmsta verkstad så läser de ut koden för några hundralappar

Sök