Väg säger nya lagen om förbud mot SMSandet och prata i telefonen?

naak2803
11 december 2013 · 346 Inlägg

Hej,

Jag undrade vad som menas med den nya lagen, så som jag tolkar det så är det precis som förr.
dvs att du får prata i mobilen, sms:a och pilla på GPSen, så länge det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet.

så praktiskt: om jag inte vinklar eller utsätter någon i trafikfara så får jag alltså använda mobilen och pilla på gpsen under färd?

sen till nästa fråga.... vem är det som bestämmer om körning inverkar menligt? polisen? om ja, hur ska de bevisa detta i rättegång?

och vad exakt menas med ordet "menligt"? räcker det med att jag vinklar för att det ska inverka som "menligt"?

Senast redigerat av naak2803 (11 december 2013)

it_mutt Avstängd
11 december 2013 · 10 388 Inlägg

"Menlig" innebär mer eller mindre "skadligt". Dvs; att du vinglar så att det kan vara en fara för dig/andra i trafiken.

Med andra ord;

Med ”inverkar menligt” menar man helt enkelt att föraren inte får använda mobiltelefonen ("eller annan kommunikationsutrustning" som lagen uttrycker det) (eller för den del; annan bråte) på ett sätt som gör den samma till en ouppmärksam och trafikfarlig förare.

Ska vi dra det långt så är det ju inga problem att filma en ev. vinglig färd från polisbilen, och det är väl i sin tur bevis som är svåra att motsätta sig.

- - Edit - -

Gällande SMS:ande så är det straffbart, förutsatt att det går att bevisa. Oavsett om du vinglar eller inte

Senast redigerat av it_mutt (11 december 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
HayesNine
11 december 2013 · 191 Inlägg

Only in Sverige... Vilka skitlagar vi har...

it_mutt Avstängd
11 december 2013 · 10 388 Inlägg

HayesNine skrev:
Only in Sverige... Vilka skitlagar vi har...

När det gäller just detta hade jag heller sett ett riktigt "pilla på mobilenförbud" och handsfreelag

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Knugcab
11 december 2013 · 5 111 Inlägg

HayesNine skrev:
Only in Sverige... Vilka skitlagar vi har...

I Norge får du inte ens prata i telefonen (om jag inte totalt missuppfattat deras bestämmelser) under körning.

Hade folk kunnat sköta detta hade ju lagarna inte behövts, men nu är det alltför många som inte förstår det, och då behövs de tyvärr.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
cruel88 CREW FTR
11 december 2013 · 435 Inlägg

tkr det är bra, finns MÅNGA som inte ska ha körkort rent allmänt sen att dom sitter med sin mobil gör inte saken bättre! vinglar, blinkar inte, kör över spärr linje, kastar sig av på avfarter när dom missar dom kan fortsätta ett bra tag till, yrkes förare så ser MKT sånt varje dag! synd tkr ja att ingen följer lagen än iaf.

FUCKTARD RACING CREW
fadret
11 december 2013 · 1 125 Inlägg

Volvo544special65 skrev:

HayesNine skrev:
Only in Sverige... Vilka skitlagar vi har...

I Norge får du inte ens prata i telefonen (om jag inte totalt missuppfattat deras bestämmelser) under körning.

Hade folk kunnat sköta detta hade ju lagarna inte behövts, men nu är det alltför många som inte förstår det, och då behövs de tyvärr.

Det får du om du använder handsfree.England har samma.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
fadret
11 december 2013 · 1 125 Inlägg

it_mutt skrev:

HayesNine skrev:
Only in Sverige... Vilka skitlagar vi har...

När det gäller just detta hade jag heller sett ett riktigt "pilla på mobilenförbud" och handsfreelag

Håller med dej.Har sett flera skräckexempel.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Mattyyy DMNDphoto
11 december 2013 · 727 Inlägg

HayesNine skrev:
Only in Sverige... Vilka skitlagar vi har...

Det här är väl ändå en av de bättre lagarna som kommit på senare tid. Hade dock varit bättre med totalförbud mot att använda telefonen för att smsa, pilla på gps eller så under färd och vid ett samtal så skulle handsfree vara ett krav.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710
naak2803
12 december 2013 · 346 Inlägg

it_mutt skrev:
"Menlig" innebär mer eller mindre "skadligt". Dvs; att du vinglar så att det kan vara en fara för dig/andra i trafiken.

Med andra ord;

Med ”inverkar menligt” menar man helt enkelt att föraren inte får använda mobiltelefonen ("eller annan kommunikationsutrustning" som lagen uttrycker det) (eller för den del; annan bråte) på ett sätt som gör den samma till en ouppmärksam och trafikfarlig förare.

Ska vi dra det långt så är det ju inga problem att filma en ev. vinglig färd från polisbilen, och det är väl i sin tur bevis som är svåra att motsätta sig.

- - Edit - -

Gällande SMS:ande så är det straffbart, förutsatt att det går att bevisa. Oavsett om du vinglar eller inte

där har du ju lite fel...
Men får tydligen använda telefonen, om tex man inte är i ex korsning eller så där det extra uppmärksamhet krävs från föraren.

it_mutt Avstängd
12 december 2013 · 10 388 Inlägg

naak2803 skrev:

it_mutt skrev:
"Menlig" innebär mer eller mindre "skadligt". Dvs; att du vinglar så att det kan vara en fara för dig/andra i trafiken.

Med andra ord;

Med ”inverkar menligt” menar man helt enkelt att föraren inte får använda mobiltelefonen ("eller annan kommunikationsutrustning" som lagen uttrycker det) (eller för den del; annan bråte) på ett sätt som gör den samma till en ouppmärksam och trafikfarlig förare.

Ska vi dra det långt så är det ju inga problem att filma en ev. vinglig färd från polisbilen, och det är väl i sin tur bevis som är svåra att motsätta sig.

- - Edit - -

Gällande SMS:ande så är det straffbart, förutsatt att det går att bevisa. Oavsett om du vinglar eller inte

där har du ju lite fel...
Men får tydligen använda telefonen, om tex man inte är i ex korsning eller så där det extra uppmärksamhet krävs från föraren.

Så...vad hade jag fel i menar du?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
naak2803
12 december 2013 · 346 Inlägg

it_mutt skrev:

naak2803 skrev:

it_mutt skrev:
"Menlig" innebär mer eller mindre "skadligt". Dvs; att du vinglar så att det kan vara en fara för dig/andra i trafiken.

Med andra ord;

Med ”inverkar menligt” menar man helt enkelt att föraren inte får använda mobiltelefonen ("eller annan kommunikationsutrustning" som lagen uttrycker det) (eller för den del; annan bråte) på ett sätt som gör den samma till en ouppmärksam och trafikfarlig förare.

Ska vi dra det långt så är det ju inga problem att filma en ev. vinglig färd från polisbilen, och det är väl i sin tur bevis som är svåra att motsätta sig.

- - Edit - -

Gällande SMS:ande så är det straffbart, förutsatt att det går att bevisa. Oavsett om du vinglar eller inte

där har du ju lite fel...
Men får tydligen använda telefonen, om tex man inte är i ex korsning eller så där det extra uppmärksamhet krävs från föraren.

Så...vad hade jag fel i menar du?

"Med ”inverkar menligt” menar man helt enkelt att föraren inte får använda mobiltelefonen"

...man får ju använda mobilen

it_mutt Avstängd
12 december 2013 · 10 388 Inlägg

naak2803 skrev:

it_mutt skrev:

naak2803 skrev:
där har du ju lite fel...
Men får tydligen använda telefonen, om tex man inte är i ex korsning eller så där det extra uppmärksamhet krävs från föraren.

Så...vad hade jag fel i menar du?

"Med ”inverkar menligt” menar man helt enkelt att föraren inte får använda mobiltelefonen"

...man får ju använda mobilen

Men snälla rara...läs HELA meningen! Och när du gjort det så berättar du vad det var jag hade fel i.



it_mutt skrev:
...

Med ”inverkar menligt” menar man helt enkelt att föraren inte får använda mobiltelefonen ("eller annan kommunikationsutrustning" som lagen uttrycker det) (eller för den del; annan bråte) på ett sätt som gör den samma till en ouppmärksam och trafikfarlig förare.

...

Senast redigerat av it_mutt (12 december 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Xuri One Man Clan
12 december 2013 · 4 287 Inlägg

i de stora hela angående kommunikationsutrustning.

Pekar du tex fingret åt nån å kör av vägen samtidigt som polisen tittar på så får du böter!

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
DusanMandick Random Hero
12 december 2013 · 4 047 Inlägg

kvinnor som sitter o pillar med smink och fixar håret i bilen varje jä##a dag på väg in till jobbet i sina yarisar är 1000 ggr farligare än nån ungdom som sitter o pratar i mobilen!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
it_mutt Avstängd
12 december 2013 · 10 388 Inlägg

DusanMandick skrev:
kvinnor som sitter o pillar med smink och fixar håret i bilen varje jä##a dag på väg in till jobbet i sina yarisar är 1000 ggr farligare än nån ungdom som sitter o pratar i mobilen!

Nu glömde du män som sitter och rakar sig, knyter slipsen osv.

MEN, det regleras redan av lagen, så jag förstår inte vad problemet är egentligen.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

1 § Brister vägtrafikant, den som för spårvagn eller den som någon annanstans än på väg för motordrivet fordon i väsentlig mån i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna, döms för vårdslöshet i trafik till dagsböter.

2st. Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år. Lag (1994:1416).

Och ja, mobiltelefon/gps/annat pillande innefattas också av denna lag, den nya är ju mer ute efter att underlätta bötfällning (ett totalförbud mot smsande och pratande utan handsfree hade ju givetvis varit än mer givande för den sakens skull)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
fadret
12 december 2013 · 1 125 Inlägg

Lite roligt det här,såg idag vid Coop i Skövde där polisen tog en taxiförare som höll på med taxametern samtidigt han skulle parkera och släppa av en äldre dam,polisen hade stor nykterhetskontroll där pga systemet ligger där också.Den taxiföraren fick en böteslapp på 4000 kr,det roliga hör till att den taxiföraren är en bekant till mej och min fru,han har flera gånger sagt att en taxiförare klarar sej bättre än en vanlig Svensson.HAHA säger jag.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
fadret
12 december 2013 · 1 125 Inlägg

DusanMandick skrev:
kvinnor som sitter o pillar med smink och fixar håret i bilen varje jä##a dag på väg in till jobbet i sina yarisar är 1000 ggr farligare än nån ungdom som sitter o pratar i mobilen!

Tror inte riktigt du vet vad du pratar om,är bara ca 14 dagar sedan en kille körde ihjäl en dam när han satt och sms:ade,stog ju och läsa i SLA,ska se om jag kan scanna in den.

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
azid Det som inte dödar gör ont
12 december 2013 · 2 668 Inlägg

fadret skrev:
Lite roligt det här,såg idag vid Coop i Skövde där polisen tog en taxiförare som höll på med taxametern samtidigt han skulle parkera och släppa av en äldre dam,polisen hade stor nykterhetskontroll där pga systemet ligger där också.Den taxiföraren fick en böteslapp på 4000 kr,det roliga hör till att den taxiföraren är en bekant till mej och min fru,han har flera gånger sagt att en taxiförare klarar sej bättre än en vanlig Svensson.HAHA säger jag.

Han fick dessa böter på plats?

2slow
fadret
12 december 2013 · 1 125 Inlägg

azid skrev:

fadret skrev:
Lite roligt det här,såg idag vid Coop i Skövde där polisen tog en taxiförare som höll på med taxametern samtidigt han skulle parkera och släppa av en äldre dam,polisen hade stor nykterhetskontroll där pga systemet ligger där också.Den taxiföraren fick en böteslapp på 4000 kr,det roliga hör till att den taxiföraren är en bekant till mej och min fru,han har flera gånger sagt att en taxiförare klarar sej bättre än en vanlig Svensson.HAHA säger jag.

Han fick dessa böter på plats?

Japp,har sett bötesföreläggandet

Volvo V70 "Bebisen" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang