5153
Sök

HÖGT LAMBDA och CO 2500, CO och HC Okej??!!

62 Inlägg
12 december 2013
Trådstartare
Bilmodell: Opel corsa B 1994,   21 000 mil

esiktigade bilen häromdagen och till min förvånig så fick jag följande fel på besiktningen

1. (EG:8.2.1.2)- Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig

2. (EG:8.2.1.2) CO-halt förhöjd tomgång,för hög

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parantes)

CO= 0,1 (0,5)            HC=049 (100)

CO 2500= 0,4 (0,3)    Lambda= 1,40 (0,97-1,03)

Min första fråga är vad betyder felen att värdena endast är för höga på tomgång eller att de är för höga konstant?

Felsökning som gjorts:

Det visade sig vara hål i avgasystemet så jag fick det svetsat av en riktigt svetsare försökt täppa igen hålet där bak men det är ett bra tryck- åkte och fick besiktigat men det var fortfarande kvar på samma nice dvs 1,4!

Bytade olja på bilen samt luftfilet föratt det ändå behövdes, sen funderar jag på om lambdan är sönder så jag körde en runda med bilen, drog sedan ur kabeln till lambdan och körde en runda till.

Efter ca 5 minuter så började "den gula tändnings lampan" att lysa, min fråga är då är detta ett tecken på att lambdan är sönder eftersom jag tycker att lampan borde lysa direkt eller är det ett tecken på att lambdan fungerar som den skall?

Notera att CO 2500 inte var allt för hög så tycker detta borde gå att fuska genom men hur? etanol? k-sprit?

Vad sitter garaget.org medlemmarna inne för med tips och trix smile
Senast redigerat av newflag (13 december 2013)

5 942 Inlägg
12 december 2013
Lambda-värdet är pga avgasläckaget. Och det har du ju resan fixat låter det som.

Att CO-halten är lite för hög kan du säkert få ordnat genom att köra katalysatorn ordentligt varm innan bes. Dvs köra som en biltjuv på vägen till besiktningsstationen så motorn är riktigt varm och inte stänga av bilen när du står och väntar på att få komma in i hallen.

62 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Lambda-värdet är pga avgasläckaget. Och det har du ju resan fixat låter det som.

Att CO-halten är lite för hög kan du säkert få ordnat genom att köra katalysatorn ordentligt varm innan bes. Dvs köra som en biltjuv på vägen till besiktningsstationen så motorn är riktigt varm och inte stänga av bilen när du står och väntar på att få komma in i hallen.

Okej framgick inte riktigt tydligt, fick avgasläckan fixad åkte och besiktigade igen men icke sa nicke lambda värdet fortfarande för högt dvs 1,4 ...

5 942 Inlägg
13 december 2013
Ok.
Då har du antingen fortfarande ett avgasläckage någonstans eller så går bilen alldeles för snålt.
Kollat hur tändstiften ser ut?

Enklaste sättet att leta avgasläckage är att låta bilen stå på tomgång och sen trycka in en trasa eller handduk i ändröret, då hörs läckage mycket tydligare.

62 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Ok.
Då har du antingen fortfarande ett avgasläckage någonstans eller så går bilen alldeles för snålt.
Kollat hur tändstiften ser ut?

Enklaste sättet att leta avgasläckage är att låta bilen stå på tomgång och sen trycka in en trasa eller handduk i ändröret, då hörs läckage mycket tydligare.

Skall ut och täppa igen avgasröret nu, skall kolla stiften också och enligt mina erfarenheter skall de vara oboy bruna

vita=för snålt
svarta=för fett

Tänker om det kan vara lutmassemätaren har dock problem att hitta den var sitter det i anslutning till? smile

5 942 Inlägg
13 december 2013
Japp färgen på stiften har du rätt i.

Luftmassemätaren sitter någonstans mellan luftburk och insug, ofta direkt på luftburken. Men det finns insprutningssystem som använder sig av lufttemp och insugstryck istället för LMM så det är inte säkert att det sitter en LMM på din bil (jag är inte insatt i Opel).

62 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
simlar skrev:
Japp färgen på stiften har du rätt i.

Luftmassemätaren sitter någonstans mellan luftburk och insug, ofta direkt på luftburken. Men det finns insprutningssystem som använder sig av lufttemp och insugstryck istället för LMM så det är inte säkert att det sitter en LMM på din bil (jag är inte insatt i Opel).

Sådär ja då var bilen fixad, svetsarjävlen hade svetsat det så dåligt att det läckte från flera fogar tror jag tätade 5 hål varav 2 var ganska stora en hel gum gum burk för 55kr gick åt.....

bytade även tändstift så nu går motoren helt rent fick värdena :

CO= 0,0 (0,5)            HC=0,0 (100)

CO 2500= 0,3 (0,3)    Lambda= 1,01 (0,97-1,03)

Fortfarande är CO2500 lite väl på gränsen tycker jag, vad är det som orsakar det tor du?

5 942 Inlägg
13 december 2013
Ja det lät ju bra att du fick till det smile

Att CO2500 är på gränsen vet jag inte riktigt, eventuellt att katalysatorn inte var tillräckligt varm.

62 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
simlar skrev:

Att CO2500 är på gränsen vet jag inte riktigt, eventuellt att katalysatorn inte var tillräckligt varm.

vet att man kan fuska ner det med etanol vilket den besiktningsmannen upmanade mig med försiktnighet att göra wink

men vad är CO 2500 vet du det kan inte hitta någon info

Katten var varkörd blev en tur på 20 km innan besiktningen även 20 liter ny bensin smile

5 942 Inlägg
13 december 2013
newflag skrev:
simlar skrev:

vet att man kan fuska ner det med etanol vilket den besiktningsmannen upmanade mig med försiktnighet att göra wink

Katten var varkörd blev en tur på 20 km innan besiktningen även 20 liter ny bensin smile

CO 2500 är CO-halten vid 2500rpm.

CO-halten är volymen kolmonoxid i avgaserna (mäts i procent).
Kolmonoxid får man när syret inte räcker till vid förbränning.

Inte säkert att katalysatorn var tillräckligt varm ändå såvida du inte körde som en biltjuv. Funkar ju på sommarn när det är 20°C men nu när det är en aning kyligare så blir inte katalysatorn lika varm vid normalkörning wink

62 Inlägg
13 december 2013
Trådstartare
simlar skrev:
newflag skrev:
simlar skrev:

CO 2500 är CO-halten vid 2500rpm.

CO-halten är volymen kolmonoxid i avgaserna (mäts i procent).
Kolmonoxid får man när syret inte räcker till vid förbränning.

Inte säkert att katalysatorn var tillräckligt varm ändå såvida du inte körde som en biltjuv. Funkar ju på sommarn när det är 20°C men nu när det är en aning kyligare så blir inte katalysatorn lika varm vid normalkörning wink

Jaja men då vet jag tack så mcyket får väll blanda i lite etanol nästa gång då det verkligen var på gränsen denna gången den var runt 0,4 hela tiden sen efter ett bra gaspådrag sjönk den till 0,30 sen steg den lite igen men jaja det är en gammal bil ju... tack så mycket för hjälpen schysst av dig smile smile

Sök