4639
Sök

ATV startar inte.

8 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
#1
Jag testar och hoppas någon kan hjälpa mig.
Jag har köpt en ny ATV 200cc 4-takt med elstart.
Jag startade den och lät den gå varm, körde runt i kanske fem min och körde in den i garaget igen. Efter ca fem min skulle jag starta den igen men då "klickar" det bara när jag trycker på start knappen.
Den gick helt bekymmers löst och jag vart riktigt impad av hur bra den gick. Rapp som attan.
Jag har kollat va det är som "klickar" och det ser ut som en liten cylinder formad sak med Totalt fem sladdar in i, varan en grov röd sladd. Ca 6cm hög 4cm diameter. Man skruvar fast snabbkopplingar med plus och minus på den.
Första tanken var att batteriet va dött men det är laddat och ska finnas ström i.
Nämnas bör att jag använde starthjälp (Extra batteri) till den då jag skulle starta den första gången.
Om batteriet skulle va trasigt, skulle lyserna lysa bra då? vilket dom gör.
Visar batteriet alltid 12v eller går den ner i styrka (Typ 4v) om strömmen börjar ta slut i det? Eller är det Ampén som "Tar slut".
Tacksam för alla ideér och svar.
//frank

bitter besserwisser
644 Inlägg
14 november 2006
#2
testa att starta igen med ett extra batteri hoppar den igång så är det nog batteriet. startar den, slå på lysena och varva, lyser de starkare? om ja, batteriet kasst. förmodligen är det en startgenerator du har(dvs startmotor och generator i samma), typ sådana som sitter i båt motorer.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA

8 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
#3
Om den fortfarande "klickar" med en batt som man vet funkar?
Vet man hur den ser ut, startgeneratorn?
Jag har kollat efter något liknande en startmotot men kan inte tycka jag hittar nånting.
Jag ska försöka fixa lite bilder imorn så kan ni se va ja snackar om.

2 123 Inlägg
14 november 2006
#4
Det är startmotorn som klickar och batteriet är slut.

21 761 Inlägg
14 november 2006
#5
mazterp skrev:
Om batteriet skulle va trasigt, skulle lyserna lysa bra då? vilket dom gör.
Visar batteriet alltid 12v eller går den ner i styrka (Typ 4v) om strömmen börjar ta slut i det? Eller är det Ampén som "Tar slut".
Tacksam för alla ideér och svar.
//frank

Vet inte hur mycket batteriet belastas på en ATV vid start men på en "vanlig" bil så brukar batterispänningen inte sjunka lägre än 10,5-11V vid start i sommartemperaturer. Är ett batteri dåligt så kommer spänningen att sjunka betydligt mer, tex under 9V.

Fortfarande kan alltså lamporna lysa, om än lite svagare, med tändningen påslagen men när startmotorn vrids igång så kan lamporna i princip slockna om batteriet är mycket dåligt. En ATV vibrerar väl en hel del med tanke på vilken terräng man brukar köra i, det gör att deras batterier får hyffsat mycket stryk. Finns kanske risk att batteriet har fått kortslutning i någon cell.

259 Inlägg
14 november 2006
#6
Hade samma problem med min fyrhjuling att de bara klicka när ja försökte starta den.
Var bara att köpa ett nytt batteri,  funkade för mig iallafall wink
Senast redigerat av A_nders (14 november 2006)


8 Inlägg
14 november 2006
Trådstartare
#7
Tack som fan för alla tips. jag ska testa ASAP imorn.

8 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
#8
Jag har testat lite och d jag gjorde va att snurra igång den med bilen och startkablar.
Det gick och jag åkte i en kvart kanske och ja stängde av den och satt på den igen och då startade den, men när jag lät den va av under tiden jag skiftade däcken så ville den inte starta igen, inte heller med bilen, den klickade bara.
Meca kollade batteriet och mätte upp det och dom sa att det va bra, det gav 12,7V och 80A i startkapasitet.
Jag pillade på startmotorn och den hoppar till då man trycker på startknappen, så det kommer ju ström dit från "solonojden" (den som klickar, om det nu är den men det va nån som sa att det skulle finnas en sån och det va den).
Några yttligare ideér?
Behöver den mer än dom 80Ah som enligt testet batteriet ska klara i start ström?
Sätter man på en test aparat på "solonojden" så sticker strömmen ner på 0 då man trycker på knappen.
Med bilen verkade det som den gav 30Ah då bilen gick på tomgång.
Tack på förhand

21 761 Inlägg
17 november 2006
#9
Om Meca har mätt upp batteriet och säger att det är bra så borde man kunna lita på det antar jag.

Du skriver att om man sätter en testapparat på solenoiden så sticker strömmen ner på 0, är det en multimeter som du menar? Som mäter spänning alltså?

Om spänningen går ner till 0 på solenoiden när man trycker på startknappen så verkar det vara glapp i någon kabel som går till solenoiden.
Senast redigerat av Drönirettab (17 november 2006)

8 Inlägg
17 november 2006
Trådstartare
#10
"Jag tror jag har kommit på konceptet" "du ä ett geni farsan"
Jag tog bort startmotorn idag och jag tror seriöst att problemet ligger där.
Drevet som ska slunga runt maskineriet är helt trärstumt.
Jag testade att sätta start motorn direkt på batteriet och då sladdrar hela startmotorn till.
På båda sidorna om startmotorn sitter fästen som man skruvar fast i motorn för att den ska sitta fast (Såklart).
Sitter inte fästet fast eller om man inte håller i den då man sätter den på batteriet så vill hela start motorn snurra, alltså inte bara axeln inne i startmotorn.
Hoppas ni fattar d vart lite rörigt. Nu antar jag i min ovishet att den inte ska göra så utan att "axeln" ska kunna snurra fritt inne i startmotorn.
Fråga kolon Nog ska väll bara den axeln med drevet på kunna snurra för sig?
Kan den typ skära ihop?
Inut i den ser det ut som det sitter en spole på en axel som snurrar i en burk där det sitter magneter runt kanterna.
Finns det något som kallas för magnet-start eller magnet-generator?
Kan man konstatera att startmotorn är kass? Teorier om varför?

La till lite bilder under Emma-Therese på generatorn.
Vet inte riktigt hur man länkar
Senast redigerat av mazterp (17 november 2006)

21 761 Inlägg
17 november 2006
#11
En startmotor är väldigt stark, om man bara håller den lite lätt i handen och startar den så vill den vridas runt av kraften när den startar.

Snurrar inte drevet när du sätter kablarna på batteriet?

8 Inlägg
18 november 2006
Trådstartare
#12
Fyller på med lite info.
Nej den gjorde inte det, tjockt stopp va d.
Jag tog bort den igår och tog en poligrip och den satt fast, men släppte då jag öppnade en burk med woopass på den så snurrade jag på axeln och efter ett tag så kändes den bra igen.
Problemet blev att när jag satt tillbaka den och försökte starta den så gick den runt som den skulle men efter ett litet tag igen så "tjopp" det bara klickar igen.
Så den verker ganska så fet paj eller om ... ja nå fel på den kan man ju nästan konstatera att d är. Kan man motera kick på den wink
Några teorier om varför den låser sig?
Nu vet ja iaf va som ä paj.
Tack till er som skriver, hoppas det kan hjälpa någon mer.


Sök