Diesel, är det värt det?

PlumCrazy
19 december 2013 · 881 Inlägg

Hej,

Diesel, eller Bensin? Det är den eviga frågan idag. Om ni skulle investera en summa pengar i en bil idag, begagnad eller ny, vad skulle ni köpa?

Det är så att jag forskat rätt mycket och framför allt Dieselns framtid är rätt oviss.

Dels har jag läst att det kan bli så att priset på Dieseln kommer att stiga kraftigt, och att bilar utan partikelfilter antagligen kommer att beskattas mycket hårdare än en bil med "DPF".

Visst, nog är det rätt omöjligt att sia om framtiden, men man kan ju spekulera?

Kommer dieselhysterin lugna ned sig, och bensinbilen att "ta revansch" kostnadsmässigt i framtiden?

Vad tror ni? Diskutera!

Senast redigerat av PlumCrazy (19 december 2013)

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Transporter89
19 december 2013 · 957 Inlägg

Kör man mycket så lönar det sig. En bensinare kommer aldrig gå ner i sån förbrukning som diesel gör. Det där med priset det är lite varierandende. När alla börjar köra på diesel då kommer den öka i pris och bensinen kommer att gå ner och sen tvärt om igen. Jag själv har kört innan en bensinare och sen bytte till samma bil fast med diesel  motor och ångar inte mig. Kostnaden är så mycket mindre  och jag kör en hel del  den är trevligare att köra  och den är rätt så tyst . ligga i 110km/H eller 210km/h känns nästan som samma sak

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
mb_pucken
19 december 2013 · 5 087 Inlägg

För min del är det inte ekonomiskt att åka diesel smile skulle kunna åka stor fet fläskmerca med v12 under huven å ändå tjäna på det rent pengamässigt om man bortser från inköp av bilen smile
Dock åker jag diesel för ja gillar det å har inga planer att sluta med det smile fast man spar ju lite på att slippa byta tändstift men byter bränslefilter ofta i stället så går nog ett ut.
Betalar idag ca 5800kr i skatt och åker ca 1500-2000 mil om året och har en snittförbrukning på ca 0,8l/m smile men börjat snart pendla 3 mil om dagen så då lär förbrukningen sjunka å mängden diesel öka så ja....
Äh jag gillar min svartrykande gamla diesel å betalar gladeligen skatten för att få lyssna på knacket och känna vridet smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 december 2013 · 2 972 Inlägg

För min del är det inte ekonomiskt att åka bensin. Pajeron är endast en hobbybil som jag sällan kör. Till och från jobb (4+4mil) åker jag diesel såklart. Ändras förutsättningarna i framtiden byter jag bil. Jag tror dock inte bensin kommer att bli mer lönsamt än diesel nån mer gång. Iaf inte innan helt andra alternativ finns som gör både bensin och diesel överflödiga.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
-matte En Medlem
19 december 2013 · 405 Inlägg

Bensinmotor, helt klart ser ingen anledning att välja att ha en traktormotor under huven. Helst kör jag el men de bilarna är inte så många ännu.

Om det handlar om en spritt ny bil alltså så är bensin lika bra, då förbrukningen har sjunkit markant med nya tekniker som tex dessa som kommer från vw och ford.

http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2012/02/Volkswagen-1.4-liter-EA211-breakdown2.jpg

De modernaste bensinmotorerna drar iprincip lika lite som dieslarna, men utan en diesels nackdel, såsom partikelfilter och lågt varvregister, de har också iprincip samma vridmoment vid lågt varv som en diesel.

Så varför köra traktor?


http://cdn.speednik.com/files/2012/09/1.0-liter-ecoboost.jpg

PlumCrazy
19 december 2013 · 881 Inlägg

Men en bensinare som drar 0,7-0,8 genomsnitt jämfört med en diesel som drar samma eller lite mindre, hur är dieseln då mer lönsam? Skatten kostar ju den med.

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Germax
19 december 2013 · 12 086 Inlägg

Små bensinmotorer är idag väldigt bensinsnåla, men såfort man kommer upp i storlekar som krävs för större bilar (en vanlig V70) så hänger ingen bensinmotorn med en diesel helt enkelt.


PlumCrazy skrev:
Men en bensinare som drar 0,7-0,8 genomsnitt jämfört med en diesel som drar samma eller lite mindre, hur är dieseln då mer lönsam? Skatten kostar ju den med.

Du kan ju inte jämföra en bensinmotor och en dieselmotor som drar lika mycket? tongue Jämför du däremot två motorer med liknande effekt, ungefär lika gamla så ser du snart att dieseln drar betydligt mindre.

matteeee Ingen himmel är så blå som min
19 december 2013 · 2 972 Inlägg

PlumCrazy skrev:
Men en bensinare som drar 0,7-0,8 genomsnitt jämfört med en diesel som drar samma eller lite mindre, hur är dieseln då mer lönsam? Skatten kostar ju den med.

Om den drar mindre är den mer lönsam om man kör tillräckligt långt. Drar de samma kan den vara mer lönsam om är billigare att äga i övrigt, genom t ex billigare skatt (inte omöjligt!) och/eller försäkring, bättre värdehållning mm.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Transporter89
19 december 2013 · 957 Inlägg

PlumCrazy skrev:
Men en bensinare som drar 0,7-0,8 genomsnitt jämfört med en diesel som drar samma eller lite mindre, hur är dieseln då mer lönsam? Skatten kostar ju den med.

Småbilar med små bensin motor kan du ha nytt i stan och  så länge du inte kör över  90km/h  allt över det så kan du lika gärna köpa dig en större .  Diesel bilar dricker minst  Min Honda dricker fan blandat 0.5l milen och det är  en  2.2 Dtec på 180 hp  1700kg väger den .  Skatten på den är  2600kr   Jag hade exakt lika dan  fast bensinare 2.4 Vtec 201 hp  1590kg vägde den  och den drack blandat 0.85l milen!  Skatten på den var 2000kr   Så förklara mig gärna hur fan kan  bensinare vara snålare då ????  De där 600kr du betalar mer  kan du känna ihop  på 2-3 tank vafan.!!!!!  partikel filter   på min byter man aldrig

Senast redigerat av Transporter89 (19 december 2013)

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
-matte En Medlem
19 december 2013 · 405 Inlägg

Germax skrev:
Små bensinmotorer är idag väldigt bensinsnåla, men såfort man kommer upp i storlekar som krävs för större bilar (en vanlig V70) så hänger ingen bensinmotorn med en diesel helt enkelt.


PlumCrazy skrev:
Men en bensinare som drar 0,7-0,8 genomsnitt jämfört med en diesel som drar samma eller lite mindre, hur är dieseln då mer lönsam? Skatten kostar ju den med.

Du kan ju inte jämföra en bensinmotor och en dieselmotor som drar lika mycket? tongue Jämför du däremot två motorer med liknande effekt, ungefär lika gamla så ser du snart att dieseln drar betydligt mindre.

Nja, jag vet inte riktigt. 1 liter ecoboost med tre cylindrar ger 125 hk max och 200nm redan vid 1400rpm och ska användas i nästa generation mondeo, så jag tror den "duger" alldeles utmärkt.

Värt att nämna att den redan finns i focus och fiesta redan, så det är inget framtidsbygge.

Senast redigerat av -matte (19 december 2013)

PlumCrazy
19 december 2013 · 881 Inlägg

Transporter89 skrev:

PlumCrazy skrev:
Men en bensinare som drar 0,7-0,8 genomsnitt jämfört med en diesel som drar samma eller lite mindre, hur är dieseln då mer lönsam? Skatten kostar ju den med.

Småbilar med små bensin motor kan du ha nytt i stan och  så länge du inte kör över  90km/h  allt över det så kan du lika gärna köpa dig en större .  Diesel bilar dricker minst  Min Honda dricker fan blandat 0.5l milen och det är  en  2.2 Dtec på 180 hp  1700kg väger den .  Skatten på den är  2600kr   Jag hade exakt lika dan  fast bensinare 2.4 Vtec 201 hp  1590kg vägde den  och den drack blandat 0.85l milen!  Skatten på den var 2000kr   Så förklara mig gärna hur fan kan  bensinare vara snålare då ????  De där 600kr du betalar mer  kan du känna ihop  på 2-3 tank vafan.!!!!!  partikel filter   på min byter man aldrig

I ditt fall, med dina två bilar som jämförelse, tjänar du ca 4150 kr på att köra diesel, försäkringen då ej inräknad om du t.ex. kör 1200 mil om året. Förutsatt att försäkringen kostar exakt samma på båda bilar och att ingenting går sönder på någon av bilarna.

Men det var ju inte min fråga?

Säg en småbil då, för att förenkla lite, generellt sett brukar bensinversonen av småbilarna vara billigare i totalkostnad än motsvarande diesel, då menar jag försäkring, skatt, drivmedel, allt.

Men som det sas förut en stor bil, säg V70, ur en förbrukningssynpunkt kommer bensinmotorerna aldrig ifatt en diesel, det stämmer. Resten utav kostnaderna då? Är en diesel alltid billigare? smile

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Evildan
19 december 2013 ·

Vilken bil som är lämpligast beror på en mängd faktorer, budget, behövs en stor bil med plats för en barnvagn och hund, dragkrok, är det ett transportmedel eller något att bräcka grannen med osv.

Mitt val i frågeställningen angående vad som är mest ekonomiskt är i mitt tycke efter 800 körda mil mitt eget bilval, Priusen som förbrukar med min körstil 0.43 blandad körning, årsskatt 360kr, låga servicekostnader samt ett oftast reparationsfritt ägande, alla bilar går någon gång sönder, Prius gör det mycket sällan jämfört med den genomsnittliga Toyotan som i sin tur håller bättre än den genomsnittliga personbilen.

Vidare är det förutom en ren ekonomisk aspekt även viktigt att man trivs med och uppskattar bilen, och det är väldigt subjektivt och går inte att mäta i rena siffror.

PlumCrazy
19 december 2013 · 881 Inlägg

Evildan skrev:
Vilken bil som är lämpligast beror på en mängd faktorer, budget, behövs en stor bil med plats för en barnvagn och hund, dragkrok, är det ett transportmedel eller något att bräcka grannen med osv.

Mitt val i frågeställningen angående vad som är mest ekonomiskt är i mitt tycke efter 800 körda mil mitt eget bilval, Priusen som förbrukar med min körstil 0.43 blandad körning, årsskatt 360kr, låga servicekostnader samt ett oftast reparationsfritt ägande, alla bilar går någon gång sönder, Prius gör det mycket sällan jämfört med den genomsnittliga Toyotan som i sin tur håller bättre än den genomsnittliga personbilen.

Vidare är det förutom en ren ekonomisk aspekt även viktigt att man trivs med och uppskattar bilen, och det är väldigt subjektivt och går inte att mäta i rena siffror.

Så sant som det är sagt, och i ditt fall vart det alltså en Hybrid. smile

Vad tror du om framtiden då, vilka motortyper stannar tror du?

Volvo S70 R "019 Black Stone" (1997)
Evildan
19 december 2013 ·

PlumCrazy skrev:

Evildan skrev:
Vilken bil som är lämpligast beror på en mängd faktorer, budget, behövs en stor bil med plats för en barnvagn och hund, dragkrok, är det ett transportmedel eller något att bräcka grannen med osv.

Mitt val i frågeställningen angående vad som är mest ekonomiskt är i mitt tycke efter 800 körda mil mitt eget bilval, Priusen som förbrukar med min körstil 0.43 blandad körning, årsskatt 360kr, låga servicekostnader samt ett oftast reparationsfritt ägande, alla bilar går någon gång sönder, Prius gör det mycket sällan jämfört med den genomsnittliga Toyotan som i sin tur håller bättre än den genomsnittliga personbilen.

Vidare är det förutom en ren ekonomisk aspekt även viktigt att man trivs med och uppskattar bilen, och det är väldigt subjektivt och går inte att mäta i rena siffror.

Så sant som det är sagt, och i ditt fall vart det alltså en Hybrid. smile

Vad tror du om framtiden då, vilka motortyper stannar tror du?

Jo det blev en HSD delvis av den ekonomiska anledningen, jag gillar bilar och teknologi, framförallt av den typen som fungerar så jag sporadiskt slipper cykla big_smile
Det är inte något extra mankemang att köra Prius, snarare tvärtom, steglös ryckfri automatlåda, elektrisk servostyrning av den lättvevade varianten, klima, farthållare är standard och då drar bilen vid blandad körning 0.43, behöver inte laddas eller något annat speciellt utöver att åka till macken för påfyllning av 95oktan var 90/100mil, jag vågar påstå att det finns inte en automatväxlad dieselbil i samma storlek som är snålare eller drar lika lite.


Ska vi titta på den nutida bilindustrin så verkar det luta åt mindre överladdade motorer, de skottsäkra med låg effekt/liter är snart sällsynta då det är effekt kontra förbrukning som säljer bilar, titta bara på nya C-klass som släpptes nu, låg förbrukning om 0.58/mil, 156hk 250Nm 1.6liter med turbo och den tidigare nämnda FORDsnurran.

Germax
19 december 2013 · 12 086 Inlägg

-matte skrev:

Germax skrev:
Små bensinmotorer är idag väldigt bensinsnåla, men såfort man kommer upp i storlekar som krävs för större bilar (en vanlig V70) så hänger ingen bensinmotorn med en diesel helt enkelt.


PlumCrazy skrev:
Men en bensinare som drar 0,7-0,8 genomsnitt jämfört med en diesel som drar samma eller lite mindre, hur är dieseln då mer lönsam? Skatten kostar ju den med.

Du kan ju inte jämföra en bensinmotor och en dieselmotor som drar lika mycket? tongue Jämför du däremot två motorer med liknande effekt, ungefär lika gamla så ser du snart att dieseln drar betydligt mindre.

Nja, jag vet inte riktigt. 1 liter ecoboost med tre cylindrar ger 125 hk max och 200nm redan vid 1400rpm och ska användas i nästa generation mondeo, så jag tror den "duger" alldeles utmärkt.

Värt att nämna att den redan finns i focus och fiesta redan, så det är inget framtidsbygge.

Ja, teknologin går ju framåt. Det gäller både diesel och bensin. Att Ford ska klämma i en 3 cylindrig motor i Mondeo säger väl inte så mycket, jag tror fortf att det kommer dra mer än deras motsvarande dieselmotor.

Stripz Voodoo
19 december 2013 · 1 444 Inlägg

håller mig till bensinare och kör ca 5000 mil om året.. för mig lönar de sig inte med att byta till likvärdiga bilar med diesel.  dessutom har bensinarna roligare motor karaktär tycker då jag

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Rquired Allmänt envis
19 december 2013 · 12 512 Inlägg

Det tråkiga med det här ämnet är att det så kvickt går över till att dieselmotorer är överlägsna och ingen motivering behövs punkt slut. Det finns hundratals olika metoder för att bygga en diesel respektive en bensindriven motor och om man tar två jämförbara tekniker är skillnaden obefintlig och bägge är lika effektiva men en diesel dricker mindre.

Hur det kommer sig har jag försökt och förklara tidigare, i ett infall av lathet är jag så fräck att jag bara citerar mig själv:

Rquired skrev:
För personbilsbruk ligger verkningsgraden runt 40% beroende på teknik så att kalla just bensinmotorer för ineffektiva är inte rätt, sedan finns det bra och dåliga bensinmotorer och detsamma gäller dieselmotorer. Skillnaden i förbrukning kommer främst från skillnaden i energiinnehåll, en liter diesel av den typen som säljs på macken innehåller helt enkelt mycket mer energi än en liter bensin.

Vi säger att en personbil som körs en mil uträttar ett arbete på 9*10^6 Joule per mil, det gör den oavsett om den har en dieselmotor eller en bensinmotor under huven i energi räknat är arbetet exakt samma. Räknar vi med verkningsgraden blir det ungefär 22.5*10^6 J som behöver tillföras i bägge fallen men här kommer skillnaden:

För en bensinmotor får det divideras på 30*10^6 Joule per liter bensin vilket ger en förbrukning på 0.76L/mil, men med en diesel får vi dela det på 33*10^6 Joule per liter diesel vilket ger en förbrukning på 0.68L/mil.

En dieselbil har alltså en lägre förbrukning främst för att bränslet innehåller 7-10% mer energi beroende på vilket sort man räknar med och väljer man att jämföra rena fossila bränslen utan inblandning av förnyelsebara dito ligger skillnaden på 7.7% mellan bensin och diesel.

Problemet är att den extra energin i diesel aldrig kan skapas ur intet utan i någon ände betalar någon för det, ett exempel är att miljön fått betala på grund av att en dieselmotor släpper ut ett flertal giftiga ämnen som försurar miljön och partiklar som är cancerframkallande. Hittills har man fokuserat på koldioxid och där har dieselmotorer ett försprång eftersom utsläppen av koldioxid står i proportion med förbrukningen i liter räknat, men kommande regler omfattar även andra utsläpp så det är rimligt och anta att både dieselbilen i sig och bränslet den dricker kommer att drabbas av extra avgifter i framtiden.

Senast redigerat av Rquired (19 december 2013)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2013 · 17 477 Inlägg

Evildan skrev:

PlumCrazy skrev:

Evildan skrev:
Vilken bil som är lämpligast beror på en mängd faktorer, budget, behövs en stor bil med plats för en barnvagn och hund, dragkrok, är det ett transportmedel eller något att bräcka grannen med osv.

Mitt val i frågeställningen angående vad som är mest ekonomiskt är i mitt tycke efter 800 körda mil mitt eget bilval, Priusen som förbrukar med min körstil 0.43 blandad körning, årsskatt 360kr, låga servicekostnader samt ett oftast reparationsfritt ägande, alla bilar går någon gång sönder, Prius gör det mycket sällan jämfört med den genomsnittliga Toyotan som i sin tur håller bättre än den genomsnittliga personbilen.

Vidare är det förutom en ren ekonomisk aspekt även viktigt att man trivs med och uppskattar bilen, och det är väldigt subjektivt och går inte att mäta i rena siffror.

Så sant som det är sagt, och i ditt fall vart det alltså en Hybrid. smile

Vad tror du om framtiden då, vilka motortyper stannar tror du?

Jo det blev en HSD delvis av den ekonomiska anledningen, jag gillar bilar och teknologi, framförallt av den typen som fungerar så jag sporadiskt slipper cykla big_smile
Det är inte något extra mankemang att köra Prius, snarare tvärtom, steglös ryckfri automatlåda, elektrisk servostyrning av den lättvevade varianten, klima, farthållare är standard och då drar bilen vid blandad körning 0.43, behöver inte laddas eller något annat speciellt utöver att åka till macken för påfyllning av 95oktan var 90/100mil, jag vågar påstå att det finns inte en automatväxlad dieselbil i samma storlek som är snålare eller drar lika lite.


Ska vi titta på den nutida bilindustrin så verkar det luta åt mindre överladdade motorer, de skottsäkra med låg effekt/liter är snart sällsynta då det är effekt kontra förbrukning som säljer bilar, titta bara på nya C-klass som släpptes nu, låg förbrukning om 0.58/mil, 156hk 250Nm 1.6liter med turbo och den tidigare nämnda FORDsnurran.

Min Prius är rejält törstig nu. 0.44 l/mil. Som Evildan nämner: Den tankas med bensin. Sen hur den hushåller med dropparna med hjälp av diverse elektroniskt hokus-pokus skiter jag i. Kommer ju över 80 mil innan det är dags att hinka i 40 liter...

Tror att hybridbilar kommer att bli mycket vanliga. Man kör på el och laddar hemma. När såsen är slut startar en generator som fixar resten av färden. Se på Opel Ampera.

När Elbilarna klarar 50-60 mil på en laddning kommer de nog på bred front. Men en större bil och framför allt en nyare sådan? Diesel. Utan tvekan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Slash Saabifierad
19 december 2013 · 2 026 Inlägg

Köper du en skattebefriad diesel alternativt en nyare med partikelfilter kan du tjäna på det (förutsatt att den har den nya skumma skatten som pekar lågt), annars är det inte värt det.
6000 kronor i skatt är sällan lönsamt.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 december 2013 · 17 477 Inlägg

Slash skrev:
Köper du en skattebefriad diesel alternativt en nyare med partikelfilter kan du tjäna på det (förutsatt att den har den nya skumma skatten som pekar lågt), annars är det inte värt det.
6000 kronor i skatt är sällan lönsamt.

Det var därför min goa w210 300D fick gå till en ny ägare. 7 papp i skatt och drog 0.7 eller mer. Saknar bilen men inte kostnaden. Vi köpte dock en ny i30 (2009) och den hade ca 1600 i skatt och drog prick 0.5. Bra släde, men mindre bil då. I Sverige ändras ju skatterna med jämna mellanrum. Så vem vet vad som är lönsamt i framtiden.

Utsläppen som styr skatten ska ju sänkas. Detta var bestämt för bara ngr veckor sedan i EU. Då är det väl ändringar igen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang